وبلاگ
۳ مرداد ۱۴۰۱

تفاوت خودروی انژکتوری با کاربراتور

از زمان پیدایش موتور احتراق داخلی، همیشه نیاز به یافتن راهی موثر برای رساندن هوا و سوخت به محفظه احتراق وجود داشت. آیا می دانستید؟ موتور احتراق داخلی سال‌ های اولیه از یک سیستم قطره‌ای سوخت ساده استفاده می‌ کرد که اگرچه این کار را انجام می‌ داد، اما منجر به هدر رفتن سوخت و مسافت پیموده شده سوخت ضعیف می‌ شد.

کاربراتور یا تزریق سوخت، این دو نوع اصلی سیستم تحویل سوخت هستند که معمولاً در اتومبیل‌ ها، موتورسیکلت‌ ها، هواپیما ها و غیره استفاده می‌ شوند. علاقه‌ مندان به خودرو همیشه نظرات متناقضی در مورد مزایا و معایب استفاده از کاربراتور در مقابل تزریق سوخت دارند. برخی می گویند که کاربراتور یک روش القای سوخت ساده و موثر است در حالی که برخی دیگر کارایی یک سیستم تزریق سوخت را تضمین می کنند.

کاربراتور چگونه کار می کند؟

در ابتدایی ترین شکل خود، کاربراتور از لوله ونتوری استفاده می کند که در قسمتی باریک می شود که فشار هوا را کاهش می دهد و خلاء ایجاد می کند. این اثر خلاء ونتوری نامیده می شود.

این خلاء سوخت را به داخل کاربراتور در مقابل تزریق سوخت می کشد که در آن نسبت با استفاده از دو سوپاپ تنظیم می شود. خفگی و دریچه گاز چوک مقدار هوا را کاهش می دهد و جریان سوخت را افزایش می دهد و باعث می شود موتور ضعیف کار کند (یک ویژگی بسیار مفید در زمستان یا شروع سرد). سوپاپ دوم که دریچه گاز نامیده می شود (معروف به شیر پروانه ای) جریان مخلوط هوا و سوخت را به موتور تنظیم می کند. هر چه بیشتر دریچه گاز باز باشد، هرچه هوا-سوخت بیشتر وارد شود، خودرو سریعتر شتاب می گیرد. دریچه گاز از طریق یک کابل به پدال گاز در خودرو متصل می شود.

سوخت از طریق جت های کوچک وارد می شود که دقیقاً برای دستیابی به حداکثر بازده و عملکرد کالیبره شده اند. در زیر بدنه کاربراتور محفظه تغذیه شناور قرار دارد که به نوعی مخزن سوخت ثانویه است که سوخت را به موتور می رساند. هنگامی که سطح سوخت به حداقل می رسد، شناور دریچه ای را برای پر کردن محفظه فعال می کند.

کاربراتور: یک تاریخچه مختصر

اولین کاربراتور توسط ساموئل موی در سال ۱۸۲۶ اختراع شد. اگرچه، اولین فردی که کاربراتور مدرن را به ثبت رساند، کارل بنز، پیشگام خودرو بود که مرسدس بنز را تأسیس کرد. محبوب ترین نوع؛ کاربراتور مبتنی بر شناور توسط Wilhelm Maybach و Gottlieb Daimler در سال ۱۸۸۵ ساخته شد. کاربراتورها تا زمان ظهور سیستم تزریق سوخت در اواخر دهه ۱۹۹۰ رایج ترین روش تحویل سوخت بودند.

انژکتوری چگونه کار می کند؟

تزریق سوخت الکترونیکی شامل مجموعه ای از انژکتورهای سوخت، سنسور اکسیژن و یک پمپ سوخت الکتریکی با یک تنظیم کننده فشار است. یک کامپیوتر کنترل مقدار سوختی که قرار است به سیلندرها تحویل داده شود را بر عهده می گیرد، به این ترتیب خودروهای تزریق سوخت عملکرد بهتری دارند و مسافت پیموده شده سوخت بهتری را برمی گردند.

اگرچه آنها هدف یکسانی دارند، اما سیستم تزریق سوخت بسیار متفاوت از کاربراتور عمل می کند. از پمپ برای رساندن سوخت به موتور استفاده می کند. هیچ اختلاط هوا و سوخت یا دستیابی به نسبت هوا به سوخت بهینه وجود ندارد زیرا هوا و سوخت ورودی به سیستم به صورت الکترونیکی توسط یک رایانه داخلی تنظیم می شود که “نقشه” تنظیمات بهینه را ذخیره می کند. یک انژکتور سوخت در هر یک از سیلندرها وجود دارد که سوخت را در منیفولد ورودی پاشش می کند. سوخت وارد شده به موتور برای احتراق بهتر اتمیزه و بخار می شود.

انژکتور: تاریخچه مختصر

اولین سیستم تزریق سوخت توسط Herbert Akroyd Stuart ساخته شد. او از یک پمپ حرکتی استفاده کرد که در انتها سوخت را تحت فشار قرار داد. اختراع او بعداً توسط بوش و کامینز در موتورهای دیزل تجاری شد. تزریق سوخت همیشه در موتورهای دیزلی از نظر طراحی مورد استفاده قرار می گرفت و تا اواسط دهه ۱۹۲۰ برای همه خودروهای دیزلی به صورت استاندارد نصب می شد.

اما، این موتور هاسلمن بود که توسط یوناس هاسلمن در سال ۱۹۲۵ اختراع شد، که اولین تزریق سوخت مدرن در موتورهای بنزینی مورد استفاده قرار گرفت.

کاربراتور در مقابل انژکتور

تطبیق پذیری

کاربراتور در دهه ۱۹۹۰ به تدریج از صنعت خودرو حذف شد و تزریق سوخت انجام شد و شهرت یافت. کاربراتور اشکالات زیادی داشت، برای شروع با کاربراتور نمی توان در خودروهای دیزلی استفاده کرد. از سوی دیگر، تزریق سوخت برای خودروهای دیزلی و بنزینی در انواع الکترونیکی و مکانیکی موجود است.

کارایی

یک سیستم تزریق سوخت با القای سوخت کنترل شده الکترونیکی می تواند به طور مداوم انتقال سوخت به سیلندرها را تغییر دهد و عملکرد بهتری را ارائه دهد. کاربراتور قادر به اندازه گیری نسبت صحیح هوا به سوخت نیست و با تغییر فشار هوا و دمای سوخت مبارزه می کند.

اقتصاد سوخت

یک سیستم تزریق سوخت دقیقاً سوخت را به مقدار مناسب تحویل می‌دهد و می‌تواند آن را با توجه به پارامترهای مختلف تغییر دهد و در نتیجه هدر رفت سوخت کمتر و راندمان سوخت بهتر است. کاربراتور قادر به تنظیم نسبت سوخت با توجه به شرایط موتور نیست.

نگهداری

تنها پارامتری که کاربراتور بر پاشش سوخت غلبه می کند. تمیز کردن و بازسازی کاربراتورها بسیار ساده است. تعمیر سیستم تزریق سوخت نیاز به مداخله حرفه ای یا حتی جایگزینی گران قیمت دارد.

مصرف

خودروهای کاربراتوری برای طولانی‌ ترین زمان بر مکانیسم وسایل نقلیه دو چرخ، به ویژه در هند حکومت می‌کردند. با این حال، با کشف تزریق سوخت، محبوبیت آنها به طور قابل توجهی کاهش یافته است. در میان مزایای بسیاری که تزریق سوخت دارد، همه کاره بودن به آن کمک می کند امتیاز به نفع خود کسب کند. در حالی که سیستم های کاربراتوری با موتورهای دیزلی سازگار نیستند، تزریق سوخت برای خودروهای دیزلی و بنزینی در انواع الکترونیکی و مکانیکی موجود است.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

استوک یدک اولین و  قدیمی ترین وارد کننده انواع قطعات ماشین های خارجی

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  چک لیست بازرسی خودرو