وبلاگ
۱۳ آذر ۱۴۰۲

آماده‌سازی خودرو برای فصل زمستان (راهنمای کاربردی)

آماده‌سازی خودرو برای فصل زمستان

آماده‌سازی خودرو برای فصل زمستان : برای اینکه خودرو کمتر دچار خرابی و آسیب شود باید در نگهداری آن دقت زیادی به خرج داد. آماده‌سازی خودرو برای زمستان نیز از جمله اقدامات لازم در این راستا است. هر چه خودرو برای ورود به فصل سرد سال آماده‌تر باشد سالم‌تر خواهد ماند. همچنین سرنشینان آن نیز در امنیت بیشتری بوده و از خطرات محفوظ می‌مانند. در این مطلب از استوک یدک درباره نکات لازم برای آماده‌سازی خودرو جهت ورود به فصل سرد توضیح داده‌ایم. مطالعه این مطلب برای همه رانندگان و علاقه‌مندان به خودرو می‌تواند مفید باشد.

اهمیت آماده‌سازی خودرو برای فصل زمستان :

همه کارشناسان و متخصصین حوزه خودرو تاکید دارند که قبل از وارد شدن به فصل سرد خودروی خود را آماده کنید. دلیل این تاکید اهمیتی است که این پروسه بر روی کارکرد ماشین و امنیت سرنشینان ان دارد. در واقع آماده‌سازی خودرو برای فصل زمستان اقداماتی پیشگیرانه محسوب می‌شود. از این طریق احتمال بروز مشکلات و خرابی‌های احتمالی به شدت کاهش یافته و ماشین بهتر عمل می‌کند. بخش‌های مختلفی در خودرو وجود دارند که برای کارکرد و کارایی بهتر خود در فصل زمستان نیاز به تمهیداتی دارند. رعایت این موارد باعث می‌شود تا در زمستان رانندگی کم خطری را تجربه کنید.

مراحل آماده‌سازی خودرو برای فصل زمستان چیست؟

بعد از پی بردن به اهمیت اماده‌سازی ماشین جهت ورود به فصل سرد باید با مراحل کار آشنا شویم. در این بخش کارشناسان ما در استوک یدک گام‌های لازم برای استفاده از خودرو در زمستان را بیان می‌کنند.

آماده‌سازی خودرو برای فصل زمستان :

  • ۱- بررسی لاستیک‌های خودرو:

لاستیک‌ها مهم‌ترنی قسمت از این پروسه را تشکیل می‌دهند. چه قبل از فرا رسیدن زمستان و چه در طول آن باید به طور مداوم باد لاستیک‌ها را چک کرد. زیرا هوای سرد یکی از علل کاهش دهنده‌ی باد در لاستیک خودرو می‌باشد. اگر لاستیک خودرو کم باد باشد کشش خودرو کم شده و راندمان سوخت نیز به همان نسبت کاهش می‌یابد. فشار باد لاستیک خودرو باید در محدوده‌ای مشخص و استاندارد قرار داشته باشد. برای اطلاع از محدوده‌ی استاندارد باد لاستیک دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید. یکی دیگر از نکات مهم جهت آماده‌سازی خودرو برای زمستان بررسی آج تایرهای خودرو است. چنانچه لاستیک خودرو فرسوده شده باشد چسبندگی ماشین به جاده کاهش پیدا می‌کند. کم شدن چسبندگی خودرو به جاده‌های لغزنده‌ی زمستان خطرات جدی به همراه خواهد داشت. پس حتما به این مورد از آماده‌سازی‌های خودرو جهت فصل سرد دقت کنید. در مناطقی که بارش برف سنگین در زمستان رخ می‌دهد تهیه لاستیک‌های زمستانی توصیه می‌شود.

  • ۲- بررسی ترمزها و روغن ترمز خودرو:

ترمزهای مطمئن و سالم در زمستان بیشتر از سایر فصول سال اهمیت دارد. پیش از فرارسیدن زمستان لنت و دیسک ترمز ماشین خود را مورد بررسی قرار دهید. چنانچه فرسوده یا پاره شده‌اند نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید. از این طریق سیستم ترمز خودروی شما عملکردی مناسب و صحیح از خود نشان می‌دهد. سطح روغن ترمز و کیفیت آن نیز در ترمزگیری موفق به ویژه در جاده‌های لغزنده موثر است. روغن ترمز به مرور زمان رطوبت محیط را به خود جذب کرده و تغییر رنگ می‌دهد. در این شرایط نیز کارایی روغن ترمز کاهش یافته و باید تعویض گردد.

۳- عوض کردن تیغه‌های فرسوده برف پاک‌کن:

اقدام بعدی که به منظور آماده‌سازی خودرو برای زمستان باید انجام شود تعویض تیغه‌های فرسوده برف پاک‌کن است. داشتن دید مناسب در زمان بارندگی یکی از موارد مهم ایمنی رانندگی به شمار می‌رود. بهتر است در آغاز فصل زمستان از تیغه‌های برف پاک‌کن جدید و مرغوب استفاده کنید. همچنین از ضد یخ بودن مایع شیشه‌شور مخزن خودرو نیز مطمئن شوید.

۴- بررسی کارکرد درست چراغ‌های جلو راهنما و خطر در خودرو:

از کارکرد و سلامت همه چراغ‌های خودرو پیش از فرارسیدن زمستان اطمینان حاصل کنید. هر مشکل و ایرادی که در سیستم روشنایی ماشین وجود دارد را قبل از رسیدن زمستان برطرف کنید. چراغ‌های مه شکن خودرو را نیز چک و در صورت نیاز تعویض کنید. احتمال استفاده از چراغ مه شکن در زمستان و فصول سرد سال بیشتر است.

۵- کنترل و بررسی سلامت باتری خودرو:

در هوای سرد و فصل زمستان فشار بیشتری روی باتری خودرو وارد می‌شود. از این رو به منظور آماده‌سازی خودرو برای زمستان باتری را فراموش نکنید. چنین خدمات را اغلب در مراکز تعمیر تخصصی خودرو به شما ارائه می‌کنند. باتری سالم ماشین ولتاژی در حدود ۱۲٫۶ ولت دارد. چنانچه این ولتاژ خیلی کمتر از این عدد باشد احتمال خوابیدن باتری زیادی است. پس توصیه می‌شود از یک باتری نو پیش از وارد شدن به زمستان استفاده کنید.

۶- بررسی روغن موتور و فیلتر روغن خودرو:

اقدام بعدی که برای استفاده از خودرو در زمستان باید انجام داد بررسی روغن و فیلتر روغن ماشین است. برخی از روغن‌ موتورهای برای استفاده در فصول سرد سال مناسب‌تر هستند. این نوع از روغن‌ها در دمای پایین خاصیت خود را از دست نداده و کارایی لازم را حفظ می‌کنند. هنگام بررسی و استفاده از روغن موتور مناسب فیلترهای روغن را از یاد نبرید. فیلترهای کثیف و از رده خارج روی کیفیت روغن موتور اثر منفی می‌گذارند.

۷- بررسی سیستم گرمایشی خودرو:

کار دیگری که جهت آماده‌سازی خودرو برای فصل زمستان باید انجام شود کنترل سیستم گرمایشی ماشین است. در زمستان نشستن در خودرویی که سیستم گرمایشی درستی ندارد آزار دهنده خواهد بود. ابتدا بخاری ماشین را چک کرده تا از سلامت آن مطمئن گردید. اگر جریان هوای گرم، ضعیف یا دمای هوای خروجی ولرم باشد نیاز به تعمیر سیستم گرمایشی خودرو هست. هنگام بررسی و عیب‌یابی بخاری ماشین بهتر است تا فیلتر هوا را نیز تعویض کنید.

۸- وجود زنجیر چرخ در خودرو:

در مناطقی که بارش سنگین برف در زمستان وجود دارد بهتر است زنجیر چرخ به همراه داشته باشید. قبل از اینکه نیاز به زنجیر چرخ پیدا کنید استفاده از آن را بیاموزید. این کار به سهولت بستن زنجیر چرخ در زمان نیاز کمک زیادی می‌کند.

توجه به موارد گفته شده به رانندگی ایمن و سلامت خودرو و سرنشینان کمک زیادی می‌کند.

کلام آخر:

آماده‌سازی خودرو برای فصل زمستان به ویژه در مناطقی که دمای هوا کاهش زیادی می‌یابد اهمیت دارد. چرا که به پیشگیری از بروز حوادث و خطرات جانی و مالی کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید :  قدرتمندترین موتورسیکلت های دنیا در سال 2022

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید