وبلاگ
۷ اسفند ۱۳۹۹

گیرپاژ موتور خودرو چیست؟ و علت آن چیست؟

آیا شما نیز می خواهید بدانید که گیرپاژ موتور خودرو چیست؟ آیا شما نیز به دانش فنی علاقه مند هستید؟ و یا می خواهید علت جام کردن موتور ماشین و قفل شدن آن را بدانید؟ آیا می خواهید اطلاعات جامعی از علائم یاتاقان زدن موتور به دست آورید؟ یا شاید برای خودروی شما نیز مشکل پیش آمده و نمی دانید مشکل را چگونه برطرف کنید. پس این محتوای آموزشی را از دست ندهید چرا که در این پست به طور جامع زیر و بم علت گیرپاژ کردن موتور را در آورده ایم. پس با هم می خوانیم.

گیرپاژ چیست ؟

در جواب به اینکه گیرپاژ چیست باید اول بگوییم این اصلاح در تمامی ماشین آلاتی که موتور قطعه ای از آن هاست؛ به کار برده می شود. و به معنای گیرکردن موتور و یا همان قفل شدن موتور است. در واقع زمانی که پیستون به جداره سیلندر بچسبد موتور تمامی ماشین آلات گیرپاژ می‌کند. پس با این حساب گیرپاژ کولر، گیرپاژ موتور سیکلت، گیرپاژ موتور خودرو و … به معنای قفل شدن موتور آن ها است. که در ادامه به طور اختصاصی به سراغ گیرپاژ موتور خودرو و علائم قفل شدن آن رفته ایم.

علت قفل شدن موتور خودرو چیست؟ (علت گیرپاژ موتور)

در مورد علت قفل شدن موتور خودرو همانطور که گفتیم، زمانی که پیستون به جداره سیلندر بچسبد؛ موتور خودرو گیرپاژ می کند که این اتفاق به دلایل زیادی مثل کمبود آب، کمبود روغن و یا بالارفتن بیش از حد مجاز دور موتور دمای موتور و … رخ می دهد. همچنین این علت ها باعث آسیب رسیدن به قسمت های متحرک و سوختن موتور می شود. که در حالت کلی به آن گیرپاژ موتور خودرو گفته می شود یعنی موتور از کار افتاده است و یا به هر دلیلی قفل می شود.

علت قفل شدن موتور خودرو چیست؟ (علت گیرپاژ موتور)

یاتاقان زدن موتور خودرو چیست؟

یاتاقان و یا همان بلبرینگ قطعه ای در خودرو است که بین دسته پیستون و میل لنگ تعبیه شده است. وظیفه ی این قطعه روان سازی حرکت این دو قطعه روی یکدیگر، تنظیم لقی عمودی بین میل لنگ و سیلندر ، کم کردن اصطحکاک بین میل لنگ  و سیلندر و کم کردن اصطحکاک بین  میل لنگ و شاتون است. که همه این وظایف را با استفاده از روغن موتور انجام می دهد. عبارت یاتاقان زدن موتور خودرو هم نیز زمانی به کار برده می شود که این قطعه به هر دلیل معیوب شده باشد. که باعث از کار افتادن موتور و قفل شدن و یا سوختن موتور شود. در ادامه به سراغ علت یاتاقان زدن موتور و علت قفل شدن موتور خودرو رفته ایم؛ با هم می خوانیم.

علائم یاتاقان زدن و گیرپاژ شدن موتور چیست؟

برای اینکه بتوانید جلوی آسیب رسیدن به قطعات خودروی خود را بگیرید باید بدانید هر علامت نشانه چه مشکلی است. در این قسمت به برخی از علائم مربوط به گیرپاژ کردن موتور خودرو می پردازیم:

  • یاتاقان زدن موتور خودرو
  • روشن شدن چراغ چک خودرو
  • کم جان بودن موتور خودرو در هنگام گاز دادن
  • خارج شدن یک دود سفید که مایل به آبی است از اگزوز
  • شنیدن صدا “لق لق” یا “تق تق” موتور هنگام گاز دادن یا شتاب گرفتن

برای بررسی و رفع نشانه های گیرپاژ موتور خودرو و عیب یابی یاتاقان از یک متخصص کاربلد کمک بگیرید. چرا که این کارها فقط از دست یک فردی باتجربه بر می آید. بنابراین آستین های خود را برای کار دیگری بالا بزنید این کار کاملا تخصصی است.

علت یاتاقان زدن خودرو و علت قفل شدن موتور خودرو چیست؟

  • اولین و مهمترین دلیل یاتاقان زدن خودرو و گیرپاژ شدن موتور استفاده از روغن موتور نامرغوب و غیر اصلی می باشد. تعویض دیر هنگام روغن غیر اصل است که در صورت تعویض دیر روغن نامرغوب؛ پمپ روغن و یاتاقان جرم می گیرد. بنابراین زمان انجام و فردی که تعویض روغن خودروی شما را انجام می دهد بسیار مهم است.
  • یکی دیگر از دلایل یاتاقان زدن خودرو؛ وجود براده در کف کارتل روغن است. که این امر باعث می شود رسوبات زیادی در توری فیلتر روغن تجمع کنند.
  • افزایش دما و داغ کار کردن موتور، به دلیل بی آب ماندن موتور از دیگر دلایل گیرپاژ شدن موتور می باشد.
  • فرسودگی و طول عمر بالای یاتاقان ‌ها، شکستگی در یاتاقان ها و … باعث یاتاقان زدن موتور خودرو و گیرپاژ موتور خودرو می شود.
  • پنجمین دلیل گیرپاژ موتور خودرو و یاتاقان زدن آن، خراب شدن پمپ روغن خودرو می باشد.
  • از ششمین علت های یاتاقان زدن موتور، رانندگی نادرست و پرسرعت رانندگان است. که باعث ایجاد صدمه به یاتاقان و دیگر قطعات خودرو می شود. پس ایمن رانندگی کنید.

اکنون در صورتی که برای رفع گیرپاژ شدن موتور و یا بررسی دلایل و عیب یابی موتور و یاتاقان و رسیدگی به علت جام کردن موتور ماشین نیاز به کمک دارید؛ روی متخصصین ما حساب کنید. برای این کار تنها کافی است با شماره های درج شده بر روی سایت تماس خاصل فرمایید. کارشناسان ما همواره آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

 جهت جلوگیری از قفل  شدن موتور و گیرپاژ موتور خودرو خود به نکات زیر دقت کنید.

جهت جلوگیری از قفل  شدن موتور و گیرپاژ موتور خودرو خود به نکات زیر دقت کنید.

  • سعی کنید در سرعت بالا رانندگی نکنید.
  • به موقع روغن موتور خودرو را تعویض کنید.
  • به چراغ چک روغن در هنگام رانندگی توجه کنید.
  • سیستم خنک کننده و رادیاتور خودرو را حتما به صورت دوره ای چک کنید.
  • بیش از اندازه به داخل موتور آب نریزید. آب کم نیز مضر است. به اندازه آب بریزید.
  • در صورت مشاهده اولین نشانه یاتاقان زدن موتور، به سراغ یک تکنسین با تجربه بروید.

آخرین سخن درباره گیرپاژ موتور خودرو که باید بدانید:

استفاده از خودرو برای هر شخصی و برای هر کاری لازم است. برای اینکه بتوانید راننده خوبی باشید رانندگی به تنهایی کافی نیست. باید بتوانید مشکلات خودروی خود را شناسایی کنید. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای هر خودرویی پیش بیاید یاتاق زدن خودرو می باشد. این امر باعث می شود که خودروی شما به درستی کار کند. اگر به موقع مشکل به وجود آمده را بر طرف نکنید ممکن است به سایر قطعات خودروی خود نیز آسیب بزنید.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

بیشتر بخوانید :  گیربکس اتوماتیک رو تعویض کنیم یا تعمیر؟

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید