وبلاگ
۲۸ آذر ۱۴۰۲

علت استارت نخوردن ماشین

استارت نخوردن ماشین

استارت نخوردن ماشین مشکلی است که بسیاری از راننده‌ها آن را تجربه کرده‌اند. علل مختلفی وجود دارند که باعث بروز این مشکل در خودرو خواهد شد. مشکل استارت در ماشین‌ها اغلب در روزهای سرد سال پیش می‌آید. توجه داشته باشید که استارت نخوردن با روشن نشدن ماشین دو مقوله‌ی جدا از هم هستند. در این مقاله به عوامل موثر در استارت نخوردن خودروها می‌پردازیم. آگاهی از علل بروز این مشکل و راه‌کارهایی برای رفع آن کمک زیادی به راننده‌ها می‌کند. در این مطلب از استوک یدک درباره این مشکل خودروها توضیحاتی مفید و کاربردی ارائه خواهیم کرد.

مهم‌ترین عوامل در استارت نخوردن ماشین:

بخش‌هایی در خودرو هستند که اگر به درستی کار نکنند خودروی شما استارت نخواهد خورد. این بخش‌ها از اصلی‌ترین عوامل استارت نخوردن خودرو به شمار می‌روند.

۱- باتری:

باتری بخش مهمی از خودرو است که در پروسه روشن شدن و استارت خوردن آن نقش دارد. اغلب باتری‌های دارای عمر مفید هستند و تاریخ مصرف مشخصی دارند. به غیر تاریخ انقضاء برخی از مولفه‌های فنی نظیر کارکرد دینام هم روی عمر باتری اثر می‌گذارد. در صورت خراب شدن باتری هرگز به صورت خودسرانه نسبت به تعویض آن اقدام نکنید. برای این منظور باید به تعمیرگاه‌های مجاز و معتبر مراجعه نمود.

۲- استارت خودرو:

مهم‌‌ترین قطعه‌ی خودرو که در روشن شدن آن نقش دارد استارت است. عدم هماهنگی بین اجزای این بخش باعث استارت نخوردن ماشین خواهد شد. با چرخاندن کلید برق از باتری به سراستارت منتقل می‌گردد. آرمیچر از طریق زغال برق را دریافت کرده و سپس چرخ دنده را به حرکت در می‌آورد. خراب بودن استارت این پروسه را با اختلال مواجه کرده و خودرو دیگر استارت نخواهد خورد.

۳- دینام خودرو:

شاید از خود بپرسید دینام چه نقشی در استارت خوردن ماشین ایفا می‌کند؟! شارژ باتری خودرو توسط دینام انجام می‌گیرد. در نتیجه اگر دینام به درستی کار نکند باتری شارژ نشده و خودرو استارت نمی‌خورد. دینام از اجزای مختلفی همچون:

  • زغال
  • آرمیچر
  • بالشتک
  • بلبرینگ
  • پوسته

تشکیل شده است. خرابی هر کدام از این قطعات می‌تواند باعث استارت نخوردن ماشین شما گردد.

۴- سوئیچ خودرو دلیل استارت نخوردن ماشین :

سوئیچ که متشکل از مغزی و چند رشته سیم است بخش مهمی از پروسه استارت خودرو را تشکیل می‌دهد. وجود ایراداتی در مغزی یا سیم‌کشی سوئیچ باعث می‌شود خودرو استارت نخورد.

تا این قسمت از مقاله حاضر از استوک یدک به عامل تاثیرگذار در استارت خودرو اشاره نمودیم. در بخش بعدی خواهیم گفت که دلایل و راه‌کار استارت نخوردن خودرو چیست.

دلایل استارت نخوردن ماشین و راه حل آن:

اشاره کردیم که ۴ فاکتور و بخش از خودرو در پروسه استارت خوردن ان نقش دارند. خرابی و بروز مشکل در هر یک از این قسمت‌ها می‌تواند به استارت نخوردن خودرو منتهی گردند. اما چطور بفهمیم دلیل اصلی بروز این مشکل کدام یک از این قطعات و بخش‌ها در خودرو است؟! در این بخش با روش شناسایی علتی که خودرو استارت نمی‌خورد آشنا می‌شویم.

۱- با باز کردن سوئیچ هیچ علامتی دیده نمی‌شود:

یک حالت از این مشکل هنگامی رخ می‌دهد که با باز کردن سوئیچ هیچ علامتی دیده نشود. در این شرایط باید پیش از هر اقدامی فیوزها را بررسی کرده و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. چنانچه فیوزها سالم باشند احتمال خرابی در مغزی سوئیچ و یا سیم‌کشی آن وجود دارد. چنانچه هیچ کدام از این قطعات مشکلی نداشتند تنها گزینه‌ی باقی مانده باتری خودرو است.

۲- سوئیچ متصل به برق است اما خودرو استارت نمی‌خورد:

اگر با باز کردن سوئیچ برق به پشت صفحه کیلومتر برود اما خودرو استارت نخورد احتمالا باتری مشکل دارد. این حالت از استارت نخوردن ماشین می‌تواند به دلیل ضعیف شدن باتری خودرو باشد. پس باید نسبت به شارژ یا تعویض باتری ماشین اقدام گردد. باتری خودرو از ضعیف شده باشد با در اصطلاح خوابیده باشد با راه‌کارهایی نظیر هل دادن روشن می‌شود. البته خودروهایی که دارای تسمه تایم هستند نسبت به هل دادن حساس می‌باشند. هل دادن در این نوع خودروها باعث پاره شدن تسمه تایم در آن‌ها می‌شود. اغلب ماشین‌های ساخت ایران خودرو تسمه تایم دارند. پس تا جایی که امکان دارد از هل دادن محصولات ایران خودرو خودداری کنید.

۳- بعد از استارت زدن هیچ اتفاقی نمی‌افتد:

اگر بعد از استارت زدن هیچ اتفاقی در خودرو نیوفتاد باید ابتدا به سراغ سوئیچ بروید. مغزی و سیم‌کشی در این قطعه را بررسی کرده و ایرادات احتمالی آن را رفع کنید. چنانچه سوئیچ سالم بود استارت نخوردن ماشین احتمالا به خاطر تمام شدن زغال استارت است. در این حالت نیز خودرو با هل دادن روشن خواهد شد.

۴- خودرو با تاخیر استارت می‌خورد و دیر روشن می‌شود:

در بیشتر اوقات این مشکل به شکل استارت‌های ضعیف بروز پیدا می‌کند. افراد در این شرایط اقدام به عوض کردن باتری می‌کنند اما مشکل خودرو برطرف نمی‌شود. چرا که علت استارت نخوردن خودرو در این حالت خراب بودن بوش استارت است. برای رفع مشکل باید بوش استارت را تعویض کنید تا مشکل استارت خودرو نیز برطرف گردد.

۵- صداهای غیرمعمول در زمان استارت زدن شنیده می‌شود:

گاهی زمان استارت زدن صداهایی شبیه به تق تق شنیده می‌شود. این صداها اغلب به دلیل ضعیف شدن اتوماتیک استارت ایجاد می‌شود. چنانچه مشکل این قطعه با تعمیر برطرف نشد باید نسبت به تعویض آن اقدام گردد. در غیر این صورت مشکل استارت نخوردن ماشین همچنان باقی خواهد ماند. صدای قیژ قیژ نیز می‌تواند به دلیل خراب شدن چرخ‌دنده‌های استارت به گوش برسد. شکسته شدن دو شاخه نیز صداهایی نامتعارف را در زمان استارت زدن خودرو ایجاد می‌کند. برای تشخیص علت دقیق صداهای نامتعارف حین استارت زدن باید به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه نمایید.

۶- خاموش شدن ناگهانی خودرو بعد از روشن شدن:

این مشکل اغلب زمانی بروز پیدا می‌کند که دینام معیوب شده باشد. در این حالت باتری به طور کامل شارژ نشده و خودرو بعد از یک ساعت خاموش می‌شود. تعمیر دینام در این حالت مشکلات استارت ماشین را نیز برطرف خواهد کرد.

سخن پایانی:

یکی از مشکلاتی که برای بسیاری از راننده‌ها پیش می‌آید استارت نخوردن ماشین است. این مشکل می‌تواند دردسر و اعصاب خوردی زیادی برای فرد به وجود آورد. در این مطلب از استوک یدک با عوامل و علل بروز این مشکل در خودرو آشنا شدیم.

بیشتر بخوانید :  روش های کاهش مصرف سوخت

بیشتر بدانید:

بیشتر بخوانید :  اسقاط خودرو فرسوده + آموزش کامل تعویض خودرو فرسوده 1402

 

به این مطلب امتیاز دهید