وبلاگ
۲۸ آذر ۱۴۰۲

اسقاط خودرو فرسوده + آموزش کامل تعویض خودرو فرسوده ۱۴۰۲

اسقاط خودرو فرسوده

خودروی فرسوده یکی از عوامل مهم در آلودگی هوا و محیط زیست به شمار می‌رود. از این رو در کشور قوانینی برای اسقاط خودرو فرسوده و تعویض آن تصویب شده است. بر اساس این قانون کسانی که خودروهای فرسوده دارند باید برای اسقاط آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند. از این رو آشنایی با مراحل و قوانین مربوط به اسقاط کردن خودرو برای دارندگان ماشین‌های فرسوده لازم است. در این مطلب از گروه استوک یدک آموزش کامل تعویض خودرو فرسوده را ارائه خواهیم کرد.

چه خودروهایی فرسوده به حساب می‌آیند؟

ماشین‌هایی که سیستم فنی قدیمی و ناکارآمدی داشته باشند و مصرف سوختشان بالا باشد فرسوده هستند. استفاده از این ماشین‌ها برای تردد باعث آلودگی بیش از حد هوا شده و سوخت زیادی نیز مصرف می‌گردد. از این رو در سال ۱۳۹۶ قانونی برای از رده خارج کردن این سری از خودروها تصویب شده است. بر این اساس سن فرسودگی در خودروهای مختلف تعیین و قوانین اسقاط آن‌ها مشخص گردید. در سال ۱۴۰۰ قانونی تکمیلی در همین راستا و در جهت تعیین عمر مفید خودروها به تصویب رسیده است. بر اساس قانون جدید خودروها باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و مورد ارزیابی قرار بگیرند. بنا به تشخیص مراکز معاینه فنی نسبت به اسقاط خودروی فرسوده اقدام می‌گردد. فاکتورهایی نظیر:

  • نوع خودرو
  • سن فرسودگی تعیین شده
  • دفعات مراجعه به مرکز معاینه فنی

روی اعلام فرسودگی خودرو موثر می‌باشند.

سن فرسودگی خودروها در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

بر اساس جدیدترین قوانین موجود سن فرسودگی در خودروهای مختلف به شرح زیر اعلام شده است:

  • خودروهای عمومی اعم از گازسوز و بنزین سوز ۸ سال
  • خودروی عمومی گازسوز تا ۱۰ سال
  • خودروی عمومی برقی ( تاکسی باکیفیت) ۱۴ سال
  • سواری دولتی ۱۳ سال
  • خودروهای شخصی ۱۵ سال
  • وانت‌های بنزینی دوگانه سوز و دیزلی ۱۳ سال
  • وانت‌های از پایه گازسوز ۱۴ سال

در ادامه به قوانین جدید در خصوص اسقاط خودروی فرسوده می‌پردازیم.

قانون ۱۴۰۲ برای خودروهای فرسوده:

با شروع همه‌گیری کرونا اجرای طرح اسقاط خودروهای از رده خارج تا حدی با روند کاهشی مواجه شده بود. اما از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ اجرای این قانون با سخت‌گیری‌های بیشتری پیگیری شده است. در قانون جدید ۲۰ درصد از ظرفیت فروش شرکت‌های خودروساز به طرح جایگزینی ماشین‌های فرسوده اختصاص می‌یابد. همچنین دو طرح ویژه پرداخت نقدی و اقساطی برای جایگزین کردن ماشین‌های از رده خارج تدوین و اجرایی شده است. برای ثبت نام در این طرح باید از طریق سایت KHODROFARSOODEH.COM اقدام نمایید. تاکسی‌های فرسوده نیز شرایط ویژه‌ای مخصوص به خود برای جایگزینی با خودروی نو دارند.

وام اسقاط ماشین‌های از رده خارج در سال ۱۴۰۲:

چنانچه بر اساس شرایط قانونی خودرویی فرسوده تلقی شود باید وارد مراحل اسقاط آن گردد. دولت در جهت سهولت جایگزینی خودروی فرسوده با جدید وامی را به مالک پرداخت می‌کند. این وام به عنوان کمک هزینه‌ی خرید خودروی جایگزین به مالک پرداخت می‌گردد. مبلغ وام اسقاط خودروی فرسوده در شهرهای مختلف کشور متفاوت می‌باشد. طبق اعلام‌های صورت گرفته در کلانشهرهای تهران- مشهد و اصفهان این مبلغ بیشتر از سایر شهرستان‌ها است. با این همه هنوز میزان این وام برای سال ۱۴۰۲ به طور دقیق مشخص و اعلام نشده است. همچنین ۲۰ درصد از ظرفیت قرعه‌کشی خودروسازان داخلی به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص یافته است.

آموزش تعویض خودروی فرسوده ۱۴۰۲:

دولت برای تعویض خودروهای فرسوده دو طرح جایگزینی متفاوت را تدوین نموده است. این طرح‌ها شامل:

  • طرح نقدی تعویض خودروی فرسوده
  • طرح جایگزین تعویض خودروی فرسوده

می‌باشند. بعد از اینکه در سامانه‌ی Khodrofarsoodeh.com ثبت نام کردید می‌توانید یکی از این دو طرح را انتخاب نمایید. طرح جایگزین به منظور پیشگیری از رشد تورم ناشی از اعطای تسهیلات در نظر گرفته شده است.

طرح نقدی اسقاط خودروی فرسوده:

در این طرح ابتدا مالک خودروی فرسوده در سایت مذکور ثبت‌نام می‌کند. در گام بعدی دولت در یکی از مراکز اسقاط خودرو ماشین فرسوده‌ی مالک را تحویل می‌گیرد. وجهی به عنوان ارزش خودروی فرسوده به حساب مالک واریز خواهد شد. توجه داشته باشید که قبل از ثبت‌نام در سایت باید عوارض و خلافی خودروی فرسوده خود را پرداخت نمایید. مدارک تسویه خلافی و عوارض خودرو در مراکز اسقاط از مالک دریافت می‌شود.

طرح اقساطی تعویض خودروی فرسوده:

در این طرح مالک خودروی فرسوده باید در سامانه مورد نظر ثبت‌نام و بخش طرح جایگزین را انتخاب نماید. البته امکان ثبت‌نام به صورت حضوری و با مراجعه به نمایندگی‌های خودروساز مربوطه نیز ممکن است. بعد از اینکه اسناد و مدارک لازم را به نمایندگی مربوطه ارائه کردید خودروی فرسوده‌ی شما تحویل گرفته می‌شود. سپس شرکت خودروساز شما را به بانک معرفی کرده تا وام خرید خودروی نو را دریافت کنید. البته در سال ۱۴۰۲ و در حال حاضر این طرح به حالت تعلیق در آمده است. اما امید می‌رود که به زودی دوباره امکان استفاده از این طرح برای اسقاط خودروی فرسوده وجود داشته باشد.

برای ثبت‌نام در طرح تعویض خودروی فرسوده چه مدارک لازم است؟

سازمان مدیریت حمل و نقل و سوخت سازمان راهداری مدارک لازم برای ثبت‌نام در این طرح را اعلام کرده است. مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در طرح تعویض خودروهای فرسوده عبارتند از:

  • سند قطعی یا وکالتی ماشین فرسوده
  • تمام مستندات خودرو اعم از عوارض شهرداری- خلافی خودرو و مالیات
  • ثبت‌نام در سامانه نوسازی خودروهای فرسوده توسط مالک
  • ثبت مشخصات خودرو در سامانه نوسازی خودروهای فرسوده اعم از رنگ خودرو- شماره شاسی و غیره
  • شماره حساب جام در بانک ملت به نام مالک خودروی فرسوده
  • کپی شناسنامه و کارت ملی هوشمند مالک خودروی فرسوده

می‌باشد.

کلام آخر:

در قانون هر خودرویی که سن فرسودگی آن گذشته باشد جریمه خواهد شد. در نتیجه مالکین آن‌ها باید برای اسقاط خودروی فرسوده خود اقدام کنند. در این راستا دولت نیز طرح‌هایی حمایت‌گرانه برای تعویض ماشین‌های فرسوده اجرا کرده است. برای بهره‌مندی از این طرح‌ها باید سامانه‌ی اینترنتی آن ثبت‌نام کرده و درخواست خود را درج کنید. اسقاط ماشین‌های از رده خارج به کاهش مصرف سوخت و آلودگی‌های محیط زیست کمک شایانی می‌کنند. امیدواریم این مطلب از استوک یدک برای شما مفید واقع شده باشد.

 

بیشتر بدانید:

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  تویوتا کرولا GR مدل 2023 (بررسی مشخصات فنی)