وبلاگ
۱۹ آذر ۱۴۰۲

تویوتا کرولا GR مدل ۲۰۲۳ (بررسی مشخصات فنی)

بررسی مشخصات فنی تویوتا کرولا GR مدل 2023

آشنایی با شرکت ژاپنی تویوتا:

یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین خودروها در جهان تویوتا کرولا نام دارد. این خودرو موفق به کسب آمار بالایی در فروش نیز شده است. نسل‌ها و نسخه‌های مختلفی از این ماشین تا کنون طراحی و ساخته شده‌اند. آخرین نسخه از این خودروی ژاپنی موفق تویوتا کرولا GR مدل ۲۰۲۳ است. کارشناسان معتقد هستند که این خودرو یک رقیب جدی برای هوندا سویک تیپ R محسوب می‌شود. برای بررسی این خودرو به ویژه در بعد فنی با ما در استوک یدک همراه شوید.

این شرکت ژاپنی در واقع برندی چند ملیتی به حساب می‌آید. مرکز هدایت اصلی این برند چند ملیتی نیز در کشور ژاپن واقع شده است. خودروهای ساخت تویوتا طرفداران زیادی در تمام جهان دارند. در بین دیگر کمپانی‌های سازنده‌ی خودرو در ژاپن تویوتا از همه بزرگ‌تر و شناخته شده‌تر است. به طوری که این شرکت راا می‌توان دومین غول خودروسازی در کل جهان دانست. از سال ۲۰۱۲ میلادی سالانه ۱۰ میلیون خودرو توسط تویوتا تولید شده است. این رقم برای یک کمپانی آسیایی بسیار بزرگ و البته افتخار آفرین است. تویوتا کرولا نیز از ساخته‌های موفق این شرکت ژاپنی خودروساز محسوب می‌گردد. از این رو نسخه‌های متعددی شامل ۱۲ آپدیت از آن را تولید و به بازار عرضه کرده است. در این مطلب از استوک یدک به بررسی نسخه ۲۰۲۳ و آخرین نسخه از این خودروی ژاپنی پرداخته‌ایم.

بررسی مشخصات فنی تویوتا کرولا GR مدل ۲۰۲۳:

بخش فنی خودروهای ساخت تویوتا یکی از قوی‌ترین بخش‌های محصولات این کمپانی است. در بخش پیشرانه مهندسان این کمپانی از موتور تویوتا یاریس GR با اعمال تغییراتی استفاده کرده‌اند. پیشرانه به کار رفته در تویوتا یاریس سه سیلندر و توربو شارژ با حجم ۱٫۶ لیتر می‌باشد. این موتور قادر بود نیروی حداکثر معادل ۲۶۱ اسب بخار را ایجاد کند. اما در تویوتا کرولا GR تغییرات اعمال شده باعث بهبود قدرت موتور گشته است. در نتیجه قدرتی ۳۰۰ اسب بخار توسط موتور کرولا GR مدل ۲۰۲۳ تولید می‌گردد. جعبه دنده‌ای ۶ سرعته نیروی موتور را به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کند. این جعبه دنده به سیستم چهار چرخ متحرک مخصوص موسوم به GR-4 منتقل می‌گردد. سیستم AWD در این نسخه از تویوتا کرولا دارای سه حالت مختلف اعم از:

  • ۶۰:۴۰ برای رانندگی کردن در شرایط نرمال و عادی
  • ۳۰:۷۰ برای رانندگی اسپرت
  • ۵۰:۵۰ برای رانندگی در حالت پایدار

می‌باشد. خودروی تویوتا کرولا GR مدل ۲۰۲۳ هاچ‌بکی اسپرت با دو تیپ متفاوت است. تیپ Circuit دارای دیفرانسیل لغزش محدود روی محورهای عقب و جلو است.

سایر مولفه‌های فنی در نسخه ۲۰۲۳ تویوتا کرولا GR:

از دیگر ویژگی‌های فنی در این خودرو می‌توان به مصرف سوخت ۷٫۶ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر اشاره کرد. بیشترین سرعتی که با این هاچ‌بک ژاپنی می‌توان تجربه کرد نیز ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت برآورد شده است. گیربکس ۶ سرعته و دستی در این خودرو گشتاور ۳۷۰ نیوتن بر متری را به چرخ‌ها منتقل می‌کنند. همچنین نوع موتور به کار رفته در آن نیز خطی- بنزینی با ۳ سیلندر و ۱۲ سوپاپ می‌باشد. محور محرک در این نسخه از تویوتا کرولا دو دیفرانسیلی است. شتاب صفر تا صد در آن نیز ۴٫۸ ثانیه طول می‌کشد. رینگ‌های به کار رفته در نسخه‌ی ۲۰۲۳ از تویوتا کرولای GR آلومینیومی در نظر گرفته شده است.

تویوتا کرولا GR مدل ۲۰۲۳ از نظر طراحی بدنه:

این محصول جدید از کمپانی تویوتا با سبکی خشن و تهاجمی طراحی شده است. از نمای بیرونی و از زوایای مختلف می‌توان یک خودروی اسپرت و زیبا و کاربردی را مشاهده کرد. در وسط ورودی‌های هوا و در بخش جلویی خودرو صفحه‌ای مشبک با نشان GR قرار دارد. در هر دو تیپ از این خودروی هاچ‌بک ژاپنی از چراغ‌های جلوی LED DRL استفاده شده است. استفاده از گلگیرهای برجسته در قسمت جلو و عقب باعث جلب توجه زیادی شده است. رینگ‌های ۱۵ پره و ۱۸ اینچی نیز در ۴ طرف این خودروی جذاب جلوه خاصی به ماشین داده است. سه خروجی اگزوز از جنس فولاد ضد زنگ در بخش عقب این خودرو نظرها را به خود جلب می‌کند. طراحی این اگزوزها به گونه‌ای است که صدای خروجی از آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. این کاهش صدای اگزوز به کمک صدا خفه‌کن سه تکه به اجرا در آمده است. این مدل نسبت به دیگر نسخه‌های کرولای هاچ‌بک پهن‌تر و سنگین‌تر است.

کابین داخلی تویوتا کرولا GR مدل ۲۰۲۳ چگونه است؟

بیشتر تغییرات داخلی در این نسخه از تویوتا کرولا حول محور صندلی راننده صورت گرفته است. کیلومتر شمار این خودرو با ۱۲٫۳ اینچ بزرگی روی قسمت پشت فرمان نصب شده است. این کیلومترسنج علاوه بر سرعت دور موتور خودرو را نیز نشان می‌دهد. حالت انتخابی و دنده و فشار توربو نیز روی این نمایشگر قابل مشاهده هستند. ابعاد اهرم دنده برای ایجاد راحتی بیشتر حین رانندگی کوتاه‌تر شده است. از یک نمایشگر ۸ اینچی نیز در قسمت میانی داشبورد این خودروی محبوب ژاپنی استفاده شده است.

قیمت تویوتا کرولا GR مدل ۲۰۲۳ چقدر است؟

این خودروی ساخت تویوتا را می‌توان رقیبی سرسخت برای فولکس واگن و گلف R و هوندا سیویک R دانست. این نسخه از تویوتا کرولا اسپرت‌ترین خودروی این کمپانی به شمار می‌رود. همراه با عرضه‌ی آن به بازار یک دوره تخصصی رانندگی اسپرت نیز توسط این کمپانی ارائه می‌شود. قیمت قطعی فروش این نسخه از تویوتا کرولا هنوز به طور قطع مشخص نشده است. با این حال کارشناسان امر احتمال می‌دهد در حدود ۳۵ هزار دلار قیمت‌گذاری شده و به فروش برسد. عرضه‌ی این خودرو در ایالات متحده آمریکا به زودی آغاز می‌گردد. بعد از شروع فروش آن در ایالات متحده می‌توان از قیمت‌ دقیق این این نسخه از تویوتا کرولا نیز باخبر شد. با توجه به کیفیت بالای این خودرو امیدواری زیادی نسبت به فروش بالای آن در جهان وجود دارد.

سخن پایانی:

کمپانی تویوتا اقدام به رونمایی از اسپرت‌ترن خودروی تولید خود کرده است. این خودرو که تویوتا کرولا GR مدل ۲۰۲۳ نام دارد از خانواده تویوتا کرولا به شمار می‌رود. در این به روزرسانی تغییراتی در قسمت فنی و طراحی خود اعمال شده است.  شرکت تویوتا با این خودرو تلاش کرده تا بر رقبای خودروساز خود در جهان پیروز گردد.

بیشتر بدانید : 

 

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  سیتروئن ds5