وبلاگ
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تعمیر کمپرسور کولر ماکسیما

تعمیر کمپرسور کولر ماکسیما

با نزدیک شدن به فصول گرم سال بحث سرویس و تعمیر کولر خودروها داغ می‌شود. یکی از بخش‌های مهم در کولر هر خودرو کمپرسور آن می‌باشد. در این مقاله از گروه استوک یدک به موضوع تعمیر کمپرسور کولر ماکسیما می‌پردازیم. با رفع ایرادات کمپرسور کولر این خودرو کارایی و راندمان کولر افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. 

نگاهی کلی به خودروی ماکسیما

نیسان ماکسیما یکی از ماشین‌های شرکت ژاپنی نیسان می‌باشد. در ایران در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۱ خودروی ماکسیما توسط شرکت پارس خودرو مونتاژ و عرضه شد. با وجودی که تولید و مونتاژ ایران خودرو متوقف شده اما هنوز محبوبیت خود را در ایران حفظ کرده است. یکی از دلایل اصلی محبوبیت ماکسیما کیفیت و عملکرد مناسب آن است. به ویژه در مدل‌های مونتاژ شده در ایران امکانات زیادی نظیر سانروف به آن اضافه شد. موتور مونتاژ شده‌ی این ماشین در کشور ما دارای ۶ سیلندر و ظرفیت ۳ لیتری می‌باشد. فرسایش برخی از قطعات این خودرو با توجه به کارکرد زیاد طبیعی است. یکی از بخش‌های خودروی ماکسیما که دارای عمر مفید مشخصی است کمپرسور کولر آن می‌باشد. 

مشخصات کمپرسور کولر ماکسیما

برای تعمیر کمپرسور کولر ماکسیما باید با مشخصه‌های آن به خوبی آشنا بود. برای اینکه کمپرسور در این کولر قادر به فعالیت باشد باید انرژی مورد نیاز خود را تامین کند. این انرژی از طریق تسمه پروانه از موتور ماکسیما به کمپرسور منتقل می‌گردد. مدل کمپرسور کولر در خودروی ماکسیما از نوع پیستونی است. در نتیجه وظیفه فشرده کردن و انتقال مبرد در سیستم خنک کننده کولر بر عهده پیستون‌ها و سیلندر تجهیز می‌باشد. بالا رفتن فشار مبرد موجب می‌شود تا از حالت مایع به گاز تبدیل شده و دوباره برای خنک‌کاری در کولر ماکسیما استفاده شود. کمپرسور در این خودرو از طریق تسمه کولر فولی به چرخش در آمده و کلاچ نیرو را به آن وارد می‌کند. این پروسه با فشار دادن دکمه روشن کولر فعال شده و هوای کابین ماکسیما خنک می‌شود. 

اجزاء تشکیل دهنده کمپرسور ماکسیما

برای اینکه دید بهترین نسبت به فرآیند تعمیر کمپرسور کولر ماکسیما داشته باشید باید با اجزای آن آشنا شوید. قطعات تشکیل دهنده کمپرسور کولر ماکسیما عبارتند از:

  • بوبین یا سیم پیچ کمپرسور کولر
  • کلاچ کمپرسور 
  • پولی کمپرسور
  • شیر فلکه کمپرسور 

می‌باشند. کشور سازنده کمپرسور کولر این خودرو ژاپن می‌باشد. بنابراین قطعات اصل باید از برند نیسان ماکسیمای ژاپن باشند. لازم است تمام این قطعات و بخش‌ها در کمپرسور در کنار هم کار کنند تا کولر خودرو عمل کند. معیوب بودن هر بخش کارکرد کلی کمپرسور کولر در این خودروی ژاپنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته از نظر کیفیت ساخت قطعات کمپرسور کولر ماکسیما بسیار مرغوب و با دوام است.  بنابراین در دوره عمر مفید خود به خوبی کار کرده و کمتر دچار خرابی و اشکال می‌شود. البته اغلب نیسان ماکسیماهای ایران سال‌های زیادی در حال فعالیت هستند. در نتیجه احتمال استهلاک برخی از قطعات نظیر کمپرسور در آن‌ها زیاد است.

آیا تعمیر کمپرسور کولر ماکسیما امکان‌پذیر است؟

کمپرسور در کولر خودروها قطعه‌ای مهم و البته حساس می‌باسد. در بسیاری از انواع خودروهای داخلی و خارجی کمپرسورهای خراب شانس چندانی برای تعمیر ندارند. اما این به معنای غیر قابل تعمیر بودن کمپرسور کولر خودرو نیست. بلکه می‌توان با مراجعه به مراکز تعمیرگاهی معتبر نسبت به تعمیر این قطعه از کولر اقدام کرد. در خصوص کمپرسور کولر ماکسیما نیز این موضوع صدق می‌کند. بنابراین اگر خرابی و مشکل ایجاد شده جدی نباشد به راحتی در تعمیرگاه برطرف می‌شود. اما ایرادات جدی و اساسی اغلب در کمپرسورهای کولر از جمله کمپرسور کولر ماکسیما به راحتی رفع نخواهد شد. نکته مهم در این بین مراجعه به موقع برای تعمیر عیب‌های کمپرسور کولر ماکسیما است. اگر علائم خرابی در کمپرسور را جدی بگیرید و در اسرع وقت مراجعه کنید احتمال تعمیر این قطعه بیشتر می‌شود. 

نشانه‌های خرابی کمپرسور کولر ماکسیما

برای اینکه تعمیر کمپرسور کولر ماکسیما موفقیت آمیز باشد باید به موقع اقدام کرد. برای اقدام به موقع نیز لازم است تا نشانه‌های خرابی کمپرسور کولر خودرو را بشناسیم.

  • عدم کارکرد کولر یا عدم سرمایش: یکی از مهم‌ترین نشانه‌های خراب بودن کمپرسور کولر عدم سرمایش کافی در کولر است. همچنین اگر کمپرسور ماکسیما خراب باشد احتمال اینکه کولر به کل کار نکند زیاد است. 
  • نشتی گاز مبرد: گاهی وجود درز و شکاف‌هایی در کمپرسور کولر ماکسیما باعث نشت گاز مبرد از آن می‌شود. برای تشخیص محل دقیق نشت باید از تجهیزات ویژه‌ای استفاده کرد.
  • تولید صداهای غیر متعارف از کمپرسور: تشخیص این مشکل اغلب به تخصص و تجربه در زمینه کمپرسور کولر خودرو نیاز دارد. زیرا گاهی صداهای نامتعارف به قطعاتی غیر از کمپرسور کولر مربوط هستند. 

این موارد از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نشانه‌های خراب بودن کمپرسور کولر ماکسیما هستند.  دلایل مختلفی می‌توانند به بروز این مشکلات در کمپرسور منجر می‌شوند که اعم از:

  • شل شدن تسمه کمپرسور کولر 
  • خراب بودن یا فرسودگی بلبرینگ‌ها
  • کمبود سطح روغن
  • فرسودگی قطعات داخلی کمپرسور

هستند.

اقدامات لازم برای تعمیر کمپرسور کولر ماکسیما

برای اینکه تعمیر کمپرسور کولر این خودروی ژاپنی به درستی انجام شود باید بررسی‌های دقیقی انجام گیرد. اگر یکی از قطعات تشکیل دهنده کمپرسور کولر خراب یا فرسوده شده بود باید تعویض و جایگزین شود. در خرابی‌های بزرگ‌تر نیز احتمال اینکه نیاز به تعویض کامل کمپرسور کولر ماکسیما باشد زیاد است. تعمیرکاران این حوزه معتقد هستند ایرادات جدی در کمپرسور کولر هیچ خودرویی به طور کامل رفع نخواهد شد. بنابراین جایگزین کردن آن با یک کمپرسور جدید راه حل بهتری است. 

خرید کمپرسور کولر ماکسیما

برای خرید و جایگزینی کمپرسور کولر نیسان ماکسیما باید به مدل آن توجه کنید. قطعه‌ای که خریداری می‌کنید باید از نظر کیفیت و مشخصات با کمپرسور اصلی کولر این خودرو مطابقت داشته باشد. همچنین توصیه می‌شود از کمپرسورهای سایر خودروها تا حد ممکن به عنوان کمپرسور جایگزین ماکسیما استفاده نشود.

خرید کمپرسور کولر استوک ماکسیما

به دلیل گران بودن قطعات یدکی نو به ویژه در خودروهای خارجی بسیاری ترجیح می‌دهند لوازم استوک بخرند. پس اگر در پروسه تعمیر کمپرسور کولر ماکسیما ناچار به جایگزینی آن شدید می‌توانید از لوازم استوک استفاده کنید. فروشگاه استوک یدک عرضه کننده انواع قطعات یدکی استوک خودروهای داخلی و خارجی در کشور است.

سخن پایانی

تعمیر کمپرسور کولر ماکسیما با توجه به قیمت گران این قطعه راه‌کاری اقتصادی محسوب می‌شود. اما این راه حل اقتصادی همیشه جوابگو نبوده و گاهی باید به سراغ کمپرسور جایگزین رفت. در این حالت خرید کمپرسور کولر ماکسیما استوک، یک انتخاب هوشمندانه و اقتصادی محسوب می‌شود. استوک یدک همراهی مطمئن  و نامی آشنا در خرید قطعات و لوازم یدکی خودرو است.

بیشتر بخوانید :  دینام ماکسیما چند آمپر است؟

سوالات متداول

۱- نقش کمپرسور در کولر ماکسیما چیست؟

یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها در کولر ماکسیما کمپرسور آن است. بدون کمپرسور کولر خودرو یا اصلا کار نمی‌کند یا باد سردی از آن خارج نمی‌شود.  

۲- در صورتی که ایرادات کمپرسور کولر ماکسیما قابل تعمیر نباشد چه باید کرد؟

در این شرایط تنها راه حل باقی مانده خرید یک کمپرسور جایگزین برای کولر ماکسیما است.       

         

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید