وبلاگ
۲ مرداد ۱۴۰۱

دلایل روشن شدن چراغ باطری

چند وقت یک بار به باطری ماشین خود فکر می کنید؟ اگر مانند اکثر مردم هستید، پاسخ را می دانیم «هرگز». در واقع اکثر مردم تا زمانی که مشکلی در چراغ باطری نبینند، به آن دقت نمی کنند. چراغ باطری داشبورد خودرو می تواند هر تعداد مشکل زیر کاپوت را نشان دهد، از باطری آسیب دیده تا نقص دینام. اما قبل از اینکه کابل‌های جامپر را بشکنید یا نگران تعمیرات احتمالی باشید، کمی وقت بگذارید تا علت روشن بودن چراغ باتری داشبورد خود را مشخص کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل روشن شدن چراغ باطری خودرو را بررسی کنیم.

چرا چراغ باتری من روشن است؟

وقتی چراغ باتری شما روی داشبورد روشن می شود، این چراغ می تواند تنها علامت هشدار قبل از اتمام باتری شما باشد. آن را نادیده نگیرید! علائم هشداردهنده دیگری نیز وجود دارد، مانند تردید موتور برای روشن شدن تصادفی، کم نور شدن تدریجی چراغ های جلو، یا برخی از لوازم جانبی الکتریکی شما هر از گاهی کار نمی کنند. اما پیش‌بینی باتری خودرو دشوار است. بسته به عادات رانندگی شما، چراغ باتری ممکن است تنها نشانگر باشد. به عنوان مثال، اگر زیاد با ماشین خود رانندگی نمی کنید، یا مجبور نیستید به طور منظم به محل کار رفت و آمد کنید، ممکن است این علائم هشدار دهنده را از دست بدهید و افراد بیشتری نسبت به قبل از خانه کار می کنند.

چراغ باطری خودرو به چه معناست؟

اگر وقتی ماشین را روشن می کنید، چراغ باتری ماشین شما روشن می شود، جای نگرانی نیست. روشن شدن این چراغ زمانی که برای اولین بار ماشین خود را روشن می کنید کاملاً طبیعی است. چراغ بعد از چند ثانیه خاموش می شود.

اگر در حین رانندگی چراغ روشن می ماند، توجه کنید. احتمالاً متوجه علائم دیگری از شارژ ضعیف باتری خواهید شد، مانند شیشه های برقی که دیر بالا می آیند یا استریو که روشن نمی شوند.

چراغ باتری روشن می تواند به دلیل تعدادی از مشکلات باشد، از جمله:

  • کابل باتری آسیب دیده است
  • مشکل از دینام یا تنظیم کننده ولتاژ
  • سلول ها یا صفحات آسیب دیده داخل باتری
  • سیم کشی معیوب در سیستم شارژ الکتریکی خودرو

چراغ باتری داشبورد اساساً به این معنی است که مشکل شارژ باتری وجود دارد. ماشین شما ولتاژ کافی از باتری ماشین دریافت نمی کند تا به درستی کار کند.

عیب یابی چراغ باتری

روشن شدن چراغ باطری ماشین ممکن است به این معنی باشد که زمان تعویض باطری فرا رسیده است. اما، نور همچنین می تواند توسط یک مشکل جزئی (و به راحتی قابل تعمیر) مانند خوردگی یا شل شدن گیره ها تحریک شود. بنابراین چند دستکش محافظ بپوشید، با دفترچه راهنمای مالک خود مشورت کنید و سپس مراحل زیر را به دقت دنبال کنید تا خودتان عیب یابی باتری را انجام دهید.

خوردگی را بررسی کنید.

در برخی خودروها، دود ناشی از کارکرد منظم می‌ تواند باعث تجمع خوردگی در بالای پایانه‌ های باتری، به‌ ویژه در ماه‌ های تابستان یا در مناطقی با هوای گرم در طول سال شود. برای بررسی خوردگی، هر پوششی را از پایانه های بالای باتری خود بردارید. اگر یک ماده سفید یا سبز رنگ در بالای باتری یا اطراف پایانه ها مشاهده کردید، دچار خوردگی شده اید. در حالی که خوردگی باتری رایج است، می تواند در رسانش برق از باتری به بقیه ماشین شما اختلال ایجاد کند. خوردگی باتری را با دستان خالی لمس نکنید، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست شود.

پایانه های باتری را تمیز کنید.

اگر متوجه خوردگی قابل توجه یا کثیفی در اطراف پایانه های باتری خود شدید، به همین دلیل است که چراغ باتری ماشین شما روشن است. خوشبختانه، تمیز کردن پایانه های باتری با وسایل معمولی خانگی و کمی گریس آرنج آسان و ارزان است. به سادگی درپوش های پایانه ها را بردارید، کابل های باتری را جدا کنید و پایانه ها را تمیز کنید.

گیره های کابل را سفت کنید.

گاهی اوقات چراغ باتری ماشین روشن می شود زیرا اتصال ضعیفی بین باتری شما و کابل های متصل به آن وجود دارد. در حالی که کاپوت را باز دارید، بررسی کنید که گیره ها به طور ایمن به پایانه های باتری شما بسته شده باشند. اگر متوجه شدید که گیره‌ ها شل شده‌ اند، از یک آچار کوچک یا یک انبردست برای سفت کردن آن‌ ها استفاده کنید تا دور پایانه‌ ها محکم شوند. برای دستورالعمل های خاص مربوط به مدل وسیله نقلیه خود، با دفترچه راهنمای مالک خود مشورت کنید.

آیا رانندگی در حالی که چراغ باتری ماشین من روشن است ایمن است؟

به طور معمول، چراغ باتری خودرو به این معنی است که باتری ضعیف است و باید شارژ شود. اما ممکن است مشکل الکتریکی دیگری وجود داشته باشد که باعث روشن شدن چراغ شود. در حالی که از نظر فیزیکی رانندگی با خودروی خود با چراغ روشن نسبتاً ایمن است، اما اطمینان از اینکه بدون خرابی به مقصد می‌رسید، ایمن نیست. همچنین برای سایر قطعاتی که ممکن است تحت تأثیر باتری ضعیف قرار گیرند، مانند دینام یا لوازم جانبی رایانه ای، ایمن نیست. سیستم الکتریکی یک سیستم مدار بسته است. هنگامی که یکی از اجزای الکتریکی به درستی کار نمی کند، ممکن است آسیب های پرهزینه دیگری رخ دهد. رانندگی در حالی که چراغ باتری ماشین روشن است ایده خوبی نیست. همچنین توصیه می کنیم همیشه مجموعه ای از کابل های جامپر را در ماشین خود نگه دارید.

وقتی چراغ باتری ماشین شما هنوز روشن است چه کاری باید انجام دهید؟

شما هرگونه خوردگی را بررسی کرده و تمیز کرده اید، و کابل های باتری شل را سفت کرده اید. اما چراغ باتری شما هنوز روشن است؟! مقصر می تواند یک مشکل مکانیکی باشد، مانند مشکل با دینام یا تنظیم کننده ولتاژ، یا ممکن است چیزی سیستماتیک مثل سیم کشی معیوب باشد.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

استوک یدک اولین و  قدیمی ترین وارد کننده انواع قطعات ماشین های خارجی

5/5 - (1 امتیاز)
بیشتر بخوانید :  ردیاب دیاگ خودرو چیست؟