وبلاگ
۲۲ تیر ۱۴۰۰

تعویض واتر پمپ پراید

تعویض واتر پمپ پراید

یکی از مهم‌ ترین قطعات خودرو، واتر پمپ می باشد؛ چرا که وظیفه‌ ی دریافت گرمای موتور تا ۲۸۰۰ درجه سانتی گراد را برعهده دارد. بی شک اگر واتر پمپ معیوب شود؛ به موتور خودرو آسیب جدی وارد می‌ شود. حال به دلیل اهمیت این موضوع به صورت کامل و شفاف به سراغ آموزش تعویض واتر پمپ پراید رفته ایم تا در زمان رویت خرابی در این قطعه ی مهم، خودتان دست به کار شوید و از آسیب رسیدن به موتور جلوگیری کنید. پس در ادامه به تعویض واتر پمپ پراید، علائم خرابی و علت آن می‌ پردازیم.

آموزش تعویض واتر پمپ

جهت تعویض واتر پمپ پراید ابتدا باید به سراغ باز کردن تسمه کولر سپس تسمه دینام بروید. به همین دلیل به آچار های ۱۰، ۱۲، ۱۳، ۱۴ رینگی و آچار ۲۱-۲۳ دوسو نیاز پیدا خواهید کرد. حال باید برای تعویض تسمه کولر باید محفظه فیلتر هوا را بردارید و سپس با آچار پیچ‌ ها را یکی یکی شل کنید. بعد از آن باید تسمه دینام را بردارید. به همین دلیل باید پیچ‌ های آن را هم مانند پیچ تسمه کولر، شل کنید. در صورتی که دینام خیلی سفت بود پس قطعا همه پیچ‌ ها را باز نکرده اید. یک بار به طور کامل تمامی اطراف دینام چک کنید و سپس دینام را به سمت خودتان بکشید.

 

تا اینجا، شما دو تسمه را در آورده اید. حالا از این به بعد نوبت بازکردن پیچ‌ های واتر پمپ پراید می باشد. پس فولی سر واتر پمپ، پیچ های پروانه و قاب بالای تسمه را باز کنید. البته باید جهت پروانه را در ذهن بسپارید. بعد از آن هم پیچ‌ های اطراف پوسته واتر پمپ را باز کنید و آن را با یک واتر پمپ جدید تعویض کنید و تمامی مراحل به عقب بگذرانید. یعنی پیچ‌ ها را سرجای خود و کلیه تسمه‌ ها را متصل کنید. قابل ذکر است که ظاهر واتر پمپ خودرو ها ممکن است با هم فرق داشته باشد؛ ولی در اصل عملکرد تمامی آن‌ ها یکسان می باشد و تعویض آن ها آنچنان با هم تفاوت ندارد.

تعویض واتر پمپ پراید

چه زمانی باید واتر پمپ پراید را تعویض کنیم؟

عمر مفید واتر پمپ پراید و دیگر خودرو ها، تقریبا برابر با تسمه تایم اعلام شده است. با این حساب یعنی با هر بار تعویض تسمه تایم باید به سراغ تعویض واتر پمپ پراید نیز رفت. به همین دلیل در آموزش تعویض واتر پمپ نیز از تعویض تسمه‌ های دینام شروع می‌ شود. به طور کلی هر ۶۰۰۰۰ کیلومتر رانندگی، باید تسمه و واتر پمپ خودرو نیز تعویض شد. البته بسته به شرایط و عوامل دیگری احتمال دارد واتر پمپ خودرو زودتر از موعدش به تعویض نیاز داشته باشد.

۶ مورد از علایم که زمان تعویض واتر پمپ پراید را به ما نشان می‌ دهد

کم شدن آب رادیاتور

اولین علائم خراب شدن واتر پمپ پراید، کم شدن آب رادیاتور می باشد. پس در صورتی که خودرو به صورت مداوم، هشدار کم شدن آب را نشان می‌ دهد؛ پس ممکن است این مشکل ناشی از خراب شدن واتر پمپ باشد.

 شنیدن صدای در موتور پراید

یکی از علائم شایع خرابی واتر پمپ پراید، شنیدن صدای آب در ماشین می باشد. در صورتی که این قطعه خراب باشد؛ آب از داخل رادیاتور وارد موتور خودرو می‌ شود. طی این اتفاق، به پروانه به زور حرکت کرده و همین موضوع سبب ایجاد صدایی حاصل از سایش و اصطکاک خواهد شد. در این مواقع باید سریعا به یکی از تعمیرگاه‌ ها مراجعه کنید و برای تعویض واتر پمپ پراید اقدام کنید.

علائم تعویض واتر پمپ پراید

بالا رفتن زود هنگام آمپر آب موتور

از دیگر علائم زمان تعویض واتر پمپ پراید، بالا رفتن زود هنگام آمپر آب موتور می باشد. از آنجایی که وظیفه ی واتر پمپ، خنک کردن دمای موتور می باشد. پس قطعا این مشکل از خراب شدن واتر پمپ پراید نشات می‌ گیرد. هنگام رویت چنین مشکلی، باید سریعا برای چک کردن واتر پمپ دست به کار شوید. در صورت خراب بودن این قطعه و سهل انگاری، قطعا خطر بزرگی، شما و خودروتان را تهدید خواهد کرد.  

روشن شدن چراغ چک ماشین

روشن شدن چراغ چک پراید، دلایل زیادی دارد که یکی از آن‌ ها فرا رسیدن زمان تعویض واتر پمپ پراید می باشد. در صورتی که چنین مشکلی برایتان پیش آمد؛ به یک تعمیرگاه رفته و علت آن را جویا شوید. اگر مشکل از واتر پمپ پراید باشد؛ باید خیلی زود نسب به تعویض این قطعه اقدام کرد.

کار نکردن کولر خودرو

یکی دیگر از علائم شایع فرا رسیدن زمان تعویض واتر پمپ پراید، کار نکردن کولر می باشد. از آنجایی که کولر خودرو مستقیم به واتر پمپ متصل می باشد؛ بنابراین در صورتی که کولر خودرو باید به سراغ چک کردن واتر پمپ بروید.

 خارج شدن بخار از موتور ماشین

علامت دیگری که نشان دهنده خراب شدن واتر پمپ پراید و دیگر خودرو ها می‌ باشد؛ خارج شدن بخار از رادیاتور و یا موتور می باشد. در صورتی که واتر پمپ خراب باشد؛ دمای موتور بسیار بالا رفته و بخار داغی از خارج خواهد شد.

علائم تعویض واتر پمپ پراید

علت خراب شدن واتر پمپ پراید چیست؟

علت اصلی خراب شدن واتر پمپ پراید، عدم استفاده از ضد یخ در سیستم خنک کننده می باشد. علاوه بر این وارد شدن ضربه به محفظه واتر پمپ و ترک برداشتن و همچنین زنگ زدن و ایجاد خوردگی در آن از دیگر دلایل خراب شدن واتر پمپ‌ ها می‌ باشد.

 سخن آخر در مورد تعویض واتر پمپ پراید

تا اینجا شما با نحوه تعویض واتر پمپ پراید، علائم خرابی و علت خراب شدن آن آشنا شدید. اکنون باید خاطر نشان کنیم که این قطعه، وظیفه ی بسیار مهمی بر دوش دارد و کمترین خرابی در آن، بی شک به موتور پراید آسیب وارد می‌ کند. پس لازم است به صورت دوره ای، این قطعه حساس و مهم را چک کنیم تا گریبانگیر مشکلات بزرگتر نشویم. بی شک سهل انگاری از علائم خرابی واتر پمپ و عدم تعویض آن، از کار افتادن موتور و دیگر قطعات گران قیمت و همچنین حریق و آتش سوزی خودرو به دلیل بالا رفتن دمای موتور، رخ خواهد داد. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

بیشتر بخوانید :  نحوه عیب یابی دزدگیر ماجیکار

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

3/5 - (4 امتیاز)