وبلاگ
۶ فروردین ۱۴۰۰

آشنایی با موتور جی دی آی

موتور جی دی آی

همه چیز در مورد موتور جی دی آی

از جدیدترین موتورهای نسل جدید؛ می توان به موتور جی دی آی اشاره کرد. موتور gdi مزایای زیادی دارد. که قرار است در این پست به طور کامل با مزایای این مدل موتور آشنا شوید. در این پست علاوه بر آشنایی با مزایای سیستم gdi با نحوه کارکرد و رایج ترین مشکلات آن نیز آشنا خواهید شد. پس برای اینکه در مورد این نوع موتور پر طرفدار همه چیز بدانید؛ در ادامه همراه ما باشید. تا بتوانید اطلاعات دقیق تری در مورد این موتور دریافت نمایید.

Gdi مخفف چیست؟ و به چه معناست؟

سیستم موتور gdi مخفف، GASOLINE DIRECT INJECTION، به معنای انژکتوری تزریق مستقیم می باشد. که به دلیل تزریق مستقیم سوخت، انقلابی در صنعت خودرو ایجاد کرد. و چشم تولید کنندگان را به خود جذب کرده است. جالب است بدانید که برای اولین بار از سیستم تزریق مستقیم در خودروهایی که توسط شرکت بوش ساخته شده بود استفاده شد و توسعه یافت و به طور رسمی موتور جی دی آی، با خودروهای Goliath و Gutbrod در سال ۱۹۵۲ معرفی شد.

سه سال بعد از آن از موتور جی دی ای در یک اتومبیل اسپرت بنزینی یعنی مرسدس بنز SL۳۰۰؛ استفاده شد. و بالاخره در سال ۱۹۹۶ تزریق مستقیم بنزین یعنی سیستم gdi وارد صنعت خودروسازی شد. و توسط کمپانی می تسوبیشی در بازار ژاپن در مدل های مختلفی خط تولید آن را راه اندازی کرد. و به سرعت توسط تمام خودروسازان استفاده شد. به طوری که امروزه کمتر موتوری را می توان پیدا کرد که به این سیستم مجهز نباشد.

Gdi مخفف چیست؟ و به چه معناست؟

سیستم gdi چیست؟

در موتور جی دی آی (Gasoline Direct Injection) بنزین در برابر فشار بسیار بالایی قرار گرفته می شود. و تزریق سوخت به داخل محفظه احتراق، آن هم از طریق ریل مشترک انجام می‌ شود. بنزین سیستم های جی دی آی، با توجه به اینکه به طور مستقیم در فشار بالا تزریق می شود، عملا فرصتی پیدا نمی شود که با هوا ترکیب شوند. همچنین عدم مخلوط شدن سوخت با هوا، به این دلیل است که سیستم جی دی آی، زمانی به صورت مستقیم در محفظه احتراق تزریق می شوند که هوای داخل محفظه در حال فشرده سازی است. یعنی تزریق دقیقا قبل از زمانی که احتراق صورت بگیرد؛ انجام می شود.

در خودروهایی که از موتور جی دی آی استفاده می شود؛ با تزریق مستقیم بنزین احتراق خیلی رقیق ایجاد می شود. یعنی احتراق در تمامی لایه ها پر می شود. و این خودش مزیت هایی زیادی از جمله بهبود راندمان سوخت و کاهش سطح انتشار آلاینده‌ها را به همراه می آورد. البته استفاده از موتورهای جی دی آی مزیت هایی دیگری هم دارد که در ادامه به طور کامل به آن پرداخته شده است.

در چه خودروهایی از موتور جی دی آی بهره برده شده است:

با توسعه سیستم جی دی ای، در این چند سال اخیر شاهد پر طرفدار شدن و بهره گیری از آن در موتورهای احتراق داخلی هستیم. که تا قبل از این، از موتور های جی دی آی، فقط در خودروهای مسابقه‌ ای بهره گرفته می شد. ولی خوشبختانه امروزه از این سیستم، برای خودروهای نسل جدید استفاده می شود. که مزایای زیادی نیز با خود به همراه دارد.

همانطور که خواندید؛ سیستم جی دی آی یک گونه متفاوت از تزریق سوخت می باشد. که در موتورهای مدرن دو زمانه و چهار زمانه بنزینی استفاده می ‌شود. در واقع سیستم تزریق مستقیم (Gasoline Direct Injection) یکی از تکنولوژی های مهم محسوب می شود. که با قدمتی نزدیک ۲۰۰سال، در قرن بیست و یکم مورد توجه تمامی خودروسازان می باشد. حتی در بازار کشورمان ایران، می توانیم خودروهایی را بیابیم که از این تکنولوژی بهره می برند. در صنعت خودرو ایران، از جمله خودروهایی که از موتور جی دی آی استفاده شده است. می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خودرو کیا سورنتو
  • خودرو پژو ۲۰۰۸
  • خودرو رنو تلیسمان
  • خودرو اِم جی جی اِس
  • خودرو هیوندای سانتافه

مزایای سیستم gdi چیست؟

سیستم موتور جی دی ای، نسبت به دیگر سیستم هایی مثل سیستم تزریق تک نقطه ای (SPFI)، سیستم تزریق چند نقطه ای (MPFI)، مزیت های بیشتری دارد. که باعث شده تا طرفداران زیادی را به خودش جذب کند.

انعطاف پذیری بیشتر در زمان تزریق سوخت

یکی از مهم ترین مزیت های موتور جی دی آی، این است که در زمینه زمان تزریق سوخت در چرخه احتراق انعطاف پذیری بیشتری دارد. که این خودش مزیت های دیگری را به همراه می آورد. در سیستم های MPFI یا همان تزریق چند نقطه ای فقط در مرحله مکش که سوپاپ ورودی باز است. امکان اضافه کردن سوخت به هوا وجود دارد.

اما در سیستم جی دی آی، به دلیل وجود انژکتور داخل سیلندر، هر زمان در چرخه احتراق که نیاز باشد می توان سوخت اضافه کرد. به طور مثال زمانی که خودرو درجا کار می کند. و یا زمانی که خودرو بدون نیاز به گاز دادن، به حرکت ادامه می دهد. و یا هنگامی که سرعت خودرو در حال کاهش است. این ویژگی موتورهای جی دی آی بیشتر از همیشه به چشم می آید.

انعطاف پذیری بیشتر در زمان تزریق سوخت

شتابگیری روان تر

از دیگر مزیت های موتور جی دی آی، این است. که موتور واکنش سریعتری نسبت به تغییر در زمان بندی و میزان سوخت تزریق شده نشان می دهند که این خودش باعث ایجاد شتاگیری روان تر می شود.

بهبود راندمان و افزایش بازدهی

یکی از مهم ترین مزیت های موتور gdi، افزایش بازدهی خودرو می باشد. چرا که با استفاده از موتور جی دی آی، کمی سوخت اضافه به سیلندر تزریق شده و انفجار کاملی در چرخه احتراق ایجاد می شود. که به تبع قدرت و راندمان موتور را بالا می برد. به طور کلی بازدهی سوخت را ۱۵ درصد افزایش و گازهای خروجی را ۲۵ درصد کاهش می دهد و موجب افزایش بازدهی موتور می شود.

سوخت بهتر و ترکیب همگن تر

در موتورهایی که از سیستم تزریق مستقیم بهره برده شده است. ورودی هوا به گونه ای طراحی شده است تا دور تا دور محفظه احتراق گرفته شود. و سوخت در مرکز این هوا قرار دارد. این فرایند باعث عدم ایجاد تبخیر آب در سوخت می شود و ترکیب همگن تری در موتور خودرو می سوزد.

بیشتر بخوانید :  علت استارت نخوردن ماشین

کاهش مصرف سوخت

از دیگر مزیت های استفاده از موتور های جدی دی آی، کاهش مصرف سوخت می باشد. همانطور که گفته شد، به دلیل تزریق مستقیم سوخت در فشار بالا و ایجاد احتراقی کامل، سوخت کمتری نسبت به دیگر سیستم های مصرف می شود.

کمک به کاهش آلودگی هوا

زمانی که سوخت ناقص انجام نشود، گازهای سمی CO2 و مواد آلاینده ی هوا کمتر تولید می شود و در نتیجه به کاهش آلودگی هوا کمک می کند.

هماهنگی سیستم تزریق مستقیم با تکنولوژی های دیگر

از دیگر مزیت های سیستم موتور جی دی آی، هماهنگی با تکنولوژی های دیگر می باشد. خودروسازان به طور مداوم در تلاش هستند تا با استفاده از این سیستم، عملکرد موتور های احتراق داخلی را بهبود بخشند.

مزیت های سیستم تزریق مستقیم در یک کلام:

در صورتی که بخواهیم به طور کلی از مزیت های موتور جی دی آی بگوییم باید به بهبود مصرف ویژه ی سوخت، افزایش بازده تنفسی، کاهش افت حرارتی، دستیابی به کنترل دقیق بر روی مقدار سوخت و تایمینگ ( زمانبندی ) پاشش، افزایش راندمان موتور، خنک شدن مخلوط سوخت و هوا در سیلندر ، خنک‌کنندگی سوخت تزریق شده؛ افزایش ۱۰ درصدی توان، کاهش حدود ۳۰ درصدی مصرف سوخت و کاهش گازهای آلاینده به غیر از ذرات معلق اشاره کنیم.

آشنایی با برخی از مشکلات موتور gdi

تا اینجا شما با نحوه کارکرد سیستم تزریق مستقیم، مزیت های آن و … آشنا شدید. بهتر است از مشکلات موتور هایی که از این نوع سیستم بهره برده اند هم بگوییم. از مشکلات موتور gdi می توان به پیچیدگی تنظیم فن‌آوری آن در دورها و سرعت‌های مختلف، پیچیدگی در سوخت رسانی، گران قیمت بودن سوخت، بالا بودن قیمت اجزای سیستم GDI، احتیاج به سیستم الکترونیک، افزایش سایش مجموعه ی سوخت‌رسانی، جمع شدن کربن پشت سوپاپ ورودی، رسوب‌ گیری شمع و افزایش برق موردنیاز شمع اشاره کرد.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید