وبلاگ
۱۱ آبان ۱۴۰۱

علت روشن نشدن کولر ماشین

علت روشن نشدن کولر ماشین

سیستم گرمایش و سرمایش خودرو با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند . بنابراین در صورتی که در روزهای گرم و سرد سال این سیستم به خوبی کار نکند یا دچار مشکل شده باشد، افراد در هنگام استفاده از خودرو به دلیل شرایط نامساعد سیستم تهویه اذیت خواهند شد. پس اگر به دنبال یافتن علت روشن نشدن کولر ماشین خود و عیب‌یابی آن هستید، تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

دلایل روشن نشدن کولر ماشین چیست؟

استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودرو در روزهای خاصی از سال مثل روزهای گرم تابستان کاربرد فراوانی دارد و تحمل گرما پشت ترافیک سنگین شهر را آسان‌تر می‌کند. اما گاهی برای روشن کردن کولر خودرو اقدام می‌کنید اما با مشکلات روشن نشدن کولر ماشین روبرو خواهید شد این اتفاق نشستن در خودرو را سرنشینان آن طاقت‌فرسا خواهد کرد. پس برای رفع مشکل و پیدا کردن علت روشن نشدن کولر ماشین در ابتدا زیر سپر و کاپوت خودرو را نگاه کنید. در صورتی که زباله یا هر گونه آلودگی مانع جریان هوا زیر کاپوت شده است را بردارید تا هوا در سیستم تهویه وارد شود و کولر ماشین روشن شود. اگر باز هم کولر ماشین کار نکرد موارد زیر را سریعا چک کنید تا علت اصلی آن مشخص شود.

بررسی گاز کولر ماشین و میزان فشار آن

یکی از شایع‌ترین دلایل روشن نشدن و کار نکردن کولر ماشین، خالی بودن گاز کولر به دلیل نشتی و کمبود فشار گاز است. این اتفاق می‌تواند به دلیل خرابی و آسیب‌دیدگی شلنگ‌ها اتصال و پیچ و مهره‌ها و حتی قطعات لاستیکی در مسیر عبور جریان گاز کولر ماشین باشد.

توجه داشته باشید که نشتی گاز کولر خودرو می‌تواند بسیار خطرناک‌ باشد، چرا که وارد شدن هوا به داخل سیستم تهویه خودرو، رطوبتی ایجاد می‌کند که در صورت مخلوط شدن با گاز مبرد یک ترکیب اسیدی به وجود می‌آورد. این ترکیب به شدت به سیستم تهویه مطبوع خودرو آسیب وارد می‌کند. بر این اساس با مراجعه به تعمیرکار مربوطه می‌توانید نسبت به رفع مشکل نشتی گاز اقدام کرده و گاز کولر را مجددا شارژ کنید.

مشکلات برقی علت روشن نشدن کولر ماشین

نوسان برق ایرادات برقی نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل روشن نشدن کولر ماشین باشد. بنابراین در صورتی که ماژول کنترل کولر خودرو خراب شده باشد یا مشکلات برقی و سیم‌کشی در سیستم تهویه مطبوع رخ داده باشد، کمپرسور خودرو به خوبی کار نمی‌کند و کولر ماشین نیز روشن نمی‌شود.

پس برای رفع مشکلات برق خودرو باید نسبت به تعویض قطعات معیوب اعم از فیوز سوخته، رله یا خازن‌های خراب شده اقدام کنید. با این اقدامات علت روشن نشدن کولر ماشین عیب‌یابی شده و برق به درستی به سیستم تهویه و فن‌های خنک کننده خودرو خواهد رسید.

در نظر داشته باشید، در صورتی که نسبت به رفع ایرادات برقی خودرو خود بی‌توجهی کنید ممکن است مجبور شوید که کل سیستم تهویه خودرو خود را تعویض کنید و هزینه گزافی از این بابت بپردازید.

اختلال و ایراد در کمپرسور کولر ماشین

در صورتی که کمپرسور کولر ماشین به دلیل خراب شدن قطعات داخلی یا تمام شدن عمر مفید  آن به درستی کار نکند، به طور مستقیم روی عملکرد سیستم تهویه خودرو تاثیر می‌گذارد. جهت رفع مشکل خرابی کمپرسور باید هر چه سریعتر نسبت به تعویض این قطعه مکانیکی اقدام کنید. بهتر است بدانید که تعمیر کمپرسور کولر خودرو چندان اثربخش نیست و از طرفی دیگر هزینه زیادی را بر شما تحمیل خواهد کرد.

باتری خودرو علت روشن نشدن کولر ماشین

ضعیف بودن باتری خودرو نیز می‌تواند سبب روشن نشدن کولر ماشین شود. به طوری که باتری نتواند ولتاژ مناسبی را به ماژول‌های الکتریکی و دینام خودرو برساند، کمپرسور کولر نیز درست کار نمی‌کند و کولر روشن نمی‌شود. برای رفع این مشکل باید نسبت به تعویض یا شارژ باتری خودرو اقدام کنید.

حرکت نکردن کلاچ کمپرسور خودرو

گاهی درگیر نشدن کلاچ کمپرسور خودرو می‌تواند دلیل روشن نشدن سیستم تهویه مطبوع باشد. در این شرایط باید کاپوت خودرو را بالا بزنید و سیستم تهویه آن را در حالت بخاری و کولر قرار دهید و حرکت کلاچ کمپرسور را هر دو حالت به صورت مجزا تست و بررسی کنید. اگر کلاچ کمپرسور حرکت نکرد و درگیر نشد باید علت آن پیدا کنید. گاهی لازم است که کلاچ کمپرسور کولر به دلیل آسیب‌دیدگی تعویض شود.

زنگ‌زدگی صفحه کلاچ کمپرسور

گاهی هنگام بررسی کمپرسور متوجه زنگ‌زدگی صفحه کلاچ کمپرسور خواهید شد که خود می‌تواند علت روشن نشدن کولر ماشین باشد. در صورتی که کمپرسور دچار زنگ‌زدگی شود، کلاچ نیز زنگ می‌زند. پس برای رفع این مشکل لازم است که کلاچ و کمپرسور را عوض کنید.

خرابی تسمه علت‌ روشن نشدن کولر ماشین

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند باعث کار نکردن کولر ماشین شود، پاره شدن، شل شدگی و خرابی تسمه کمپرسور کولر خودرو باشد. در صورتی که تسمه کولر دچار آسیب‌دیدگی و فرسودگی شده باشد حتما آن را تعویض کنید تا مشکل روشن نشدن کولر خودرو رفع شود. در صورت تعویض باید توجه داشته باشید که تسمه کولر را به خوبی تنظیم کنید و آن را محکم و سفت در جای خود قرار دهید.

خراب بودن سوئیچ کنترل و دمای کولر

در صورتی که تمام این اقدامات را برای رفع مشکل روشن نشدن کولر ماشین خود انجام دادید و کارساز نبود باید به عنوان گزینه آخر، موضوع خراب شدن سوئیچ کنترل کولر را بررسی کنید. گاهی به دلیل استفاده بیش از حد و اعمال فشار، سوئیچ دما و روشن و خاموش سیستم تهویه مطبوع دچار آسیب می‌شود که برای استفاده از آن باید این قطعه را تعویض کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل خوب کار نکردن سیستم تهویه مطبوع را مورد بررسی قرار دادیم. در صورتی که به دنبال یافتن علت روشن نشدن کولر ماشین خود هستید، حتما این اقدامات را جهت عیب‌یابی دقیق مشکل کولر ماشین انجام دهید. اگر در زمینه خودرو و قطعات آن آشنایی کامل ندارید، حتما برای رفع مشکل کولر و سیستم تهویه به یک مکانیک خودرو باتجربه در این زمینه مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که گاهی هزینه تعویض یک قطعه آسیب دیده در کولر ماشین نسبت به تعمیر آن به صرفه‌تر است پس درست تصمیم بگیرید.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

بیشتر بخوانید :  قیمت پژو 207 اتوماتیک ایران خودرو

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

استوک یدک اولین و  قدیمی ترین وارد کننده انواع قطعات ماشین های خارجی

به این مطلب امتیاز دهید