وبلاگ
۱۴ آبان ۱۴۰۱

راهنمای عیب یابی کولر خودرو

عیب یابی کولر خودرو

مقدمه| راهنمای عیب یابی کولر خودرو

با گذشت سده‌های بیشتر از تاریخ ابداع اتومبیل، تجهیزات داخلی خودرو روز به روز به سمت امکان راحتی بیشتر برای سرنشین‌ها پیش‌رفتند تا آنجا که کولر و تهویه مطبوع به بدیهی‌ترین آن‌ها تبدیل شد. این قطعه بسیار حیاتی با وارونگی دما و تغییرات در لایه اوزون اهمیت روزافزونی پیدا کرده و امروزه به‌خصوص در ایران و اقلیم اغلب گرم و خشک آن به یک پیش‌فرض برای خرید خودرو تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم به یک جامعیت در بررسی راهنمای عیب یابی کولر خودرو که اهم موارد در آن درج شده‌اند بپردازیم.

با دانستن این موارد متداول می‌توانید به‌راحتی در هزینه‌های تمام شده برای تعمیرات و تعویض قطعات کولر اتومبیل خود صرفه‌جویی کنید.

خرابی دریچه کولر خودرو

چنانچه فرمان الکترونیکی دریچه‌ها، درایور تنظیم کننده باد کولر و بخاری به دلیل خرابی سیم آن آسیب ببینند و یا به لوله‎‌های خلاء آسیبی وارد گردد می‌توانند کارکرد کولر یا بخاری خودرو و همچنین کیفیت باد خروجی آن را با نقص روبرو کنند.

در برخی مواقع ممکن است پس از باز کردن و نصب دوباره داشبورد، به دریچه خروج باد خودرو آسیب وارد شده باشد که در این‌صورت، بادهای خروجی ترکیبی از بادهای سرد و گرم هستند و این موضوع بر روی کیفیت باد خروجی کولر یا بخاری در فصول مخصوص به خود اثر می‌گذارد. همچنین اگر در فصول گرم، آمپر آب بالا رود موجب آسیب رساندن به دریچه کولر خواهد شد. اگر با خرابی دریچه‌ها مواجه شدید حتما آن‌ها را تعمیر یا در صورت نیاز تعویض کنید.

عیوب مربوط به رادیاتور کولر خودرو

اگر کندانسور کولر که یکی از قطعات مربوط به کولر خودرو است کثیف گردد می‌تواند در عملکرد کولر تاثیرگذار باشد. در صورت گرفتگی یا آسیب این قطعه از تبدیل شدن هوای گرم به سرد جلوگیری می‌شود و گرمای داخل اتاق خودرو خارج نمی‌شود.

در صورت مواجه شدن با این مورد حتما با شستشوی دقیق مشکل را رفع کنید. شستشوی این قطعه از کولر خودرو توسط شیوه‌های گوناگونی چون فشار باد، فشار آب (فشار آب کارواش) و ترکیب آب و جرم‌گیر صورت می‌گیرد.

بهتر است برای این کار ابتدا یک ترکیب از آب و جرم گیر درست کنید. سپس ترکیب یاد شده را به‌صورت اسپری به‌وسیله شیشه‌پاک کن بر روی رادیاتور بریزید. در انتها برای زدودن آلودگی‌های رادیاتور از فشار آب استفاده کنید.

یکی دیگر از مسائل مهم ذکر شده در راهنمای عیب یابی کولر خودرو خرابی فن کندانسور است. اگر فن کندانسور دچار خرابی شود علاوه‌بر ایجاد مشکل در جریان هوا، گاز مبرد را نیز خنک نمی‌کند. با این حال اگر می‌خواهید آسان‌تر به این مورد پی ببرید کافی است کولر را در ساعات گرم روز استفاده کنید و اگر در ساعات خنک روز، کولر دمای بهتری تولید کرد می‌بایست به خرابی فن رادیاتور شک ببرید.

هر کدام از قطعات کولر خودرو مانند رله، ایسیو و همچنین مقاومت کنترل دور موتور فن رادیاتور که معیوب شده باشند، باید فورا تعویض گردند

 

بالا رفتن دور موتور خودرو| راهنمای عیب یابی کولر خودرو

معمولا در هنگام رانندگی به‌صورت تخته گاز، بسیاری از خودروها با قطع شدن کولر مواجه می‌شوند. در این‌صورت بهتر است با دور کند حرکت کرده تا مشکل مربوطه رفع شود.

اگر بالا رفتن دور موتور به مشکل جدی بدل شود باید آن را به شکلی تخصصی‌تر بررسی کرد. در خودروهای انژکتوری می‌توان با دیاگ زدن، استپر موتور و نحوه عملکرد آن را بازبینی و کنترل کرد. اگر بر روی استپر آلودگی مشاهده کردید آن را بشوئید. چنانچه با شستن آلودگی مشکل همچنان به قوه خود باقی بود آن را تعویض کنید. اگر خودرو شما کاربراتوری است می‌بایست هم موتور و هم کاربراتور بررسی شود. چنانچه به تنظیم احتیاج بود، این‌ کار را انجام دهید.

نقص در عملکرد صحیح کمپرسور

چنانچه در عملکرد موتور اختلالی وجود داشته باشد، طبیعتا بر عملکرد کولر خودرو تاثیر خواهد گذاشت. برای بررسی کمپرسور باید تسمه و بوبین را مورد بازرسی قرار داد. در صورتی که مشکل ایجاد شده در موتور به عیب در بوبین یا همان کلاچ مربوط باشد، این موضوع باعث عدم انتقال نیروی لازم به کمپرسور برای کار کردن مناسب خواهد شد. اگر بوبین خراب بود، با تعمیر و یا تعویض آن می‌توان عملکرد همیشگی را به کولر بازگرداند.

نقص در فشنگی فشار گاز کولر اتومبیل

یکی دیگر از موارد مهم دستوری در راهنمای عیب یابی کولر خودرو، نقص موجود در سنسور فشار کولر است. معمولا این قطعه در زمان کاهش فشار گاز به‌صورت طبیعی از روشن شدن کمپرسور کولر جلوگیری خواهد کرد. چنانچه فشار گاز افزایش یابد، سنسور فشار گاز کولر نیز به‌طور موقت قطع خواهد شد و زمانی که فشار کم شود، فشنگی کولر هم روشن خواهد شد. در این هنگام معمولا با قطع و وصل شدن کولر خودرو مواجه می‌شوید.

برای اطمینان یافتن از این مشکل کافی است هنگامی که در حالت تخته گاز رانندگی می‌کنید متوجه بالا رفتن دور موتور خودرو شوید و یا در هنگام گیر افتادن در ترافیک (در گرمای زیاد هوا) اگر کولر از کار افتاد باید به نقص در عملکرد سنسور فشار گاز پی ببرید.

آسیب دیدن تسمه کولر خودرو| راهنمای عیب یابی کولر خودرو

اگر تسمه کولر خودرو دچار پوسیدگی یا لقی شده باشد، این یکی از عوامل ایجاد اشکال در کولر به شمار می‌رود. از علائم مهم پی بردن به ایراد در تسمه این است که کولر خودرو سر و صدای عجیب و زیادی از خود تولید می‌کند. بدیهی‌است در این موارد فورا تسمه شل شده را سفت‌تر نموده تا حرکت به درستی انجام شود. در صورتی‌که تسمه پاره شده باشد یا دچار آسیب شده باشد، باید سریعا آن را تعویض کنید.

خرابی و معیوب شدن بلبرینگ موتور خودرو

اگر بلبرینگ موتور سالم باشد صدای کولر نیز کم خواهد بود و واضح است که اگر این قطعه دچار آسیب دیدگی شده باشد، سر و صدای زیادی از موتور شنیده خواهد شد. برای رفع این مشکل فقط باید با تعویض بلبرینگ اقدام کرد که در اغلب موارد با تعویض آن دیگر صدای ناخوشایندی تولید نخواهد شد.

وجود آلودگی و جرم در اواپراتور اتاق خودرو

از موارد قابل توجه در راهنمای عیب یابی کولر خودرو، بررسی و بازبینی مکرر اواپراتور یا همان تبخیر کننده است. چرا که وجود کثیفی در اواپراتور، جریان هوای مناسب در آن را با اختلال مواجه خواهد کرد که در این‌صورت در عملکرد صحیح کولر خودرو مشکلاتی به‌وجود خواهند آمد.

بیشتر بخوانید :  فنر خودرو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دو نشانه اصلی که باعث خواهند شد سریعا به آلودگی اواپراتور اطمینان ببرید، یکی کاهش فشار باد سرد کولر و دیگری بوی بد و آزار دهنده از کولر است. چنانچه هوا مجال عبور از اواپراتور را پیدا نکند، موجب رشد میکروارگانیسم‌هایی نظیر باکتری‌ها و قارچ‌ها در آن خواهد شد همچنین رطوبت درون اتاق به خوبی خارج نخواهد شد.

کلام آخر

بررسی و عیب یابی ترموستات داخل اتاق خودرو از واجبات سرویس دوره‌ای کولر خودرو است. چرا که اگر ترموستات دچار آسیب شود دیگر موتور قطع نخواهد شد. این فرآیند معیوب نتیجه‌ای جز خروج باد گرم از کولر و یا اختلال در عملکرد کولر خودرو نخواهد داشت. اتفاقاتی که می‌توانند در پس خرابی ترموستات رخ دهند متعدد است که یکی از آن‌ها یخ زدن اواپراتور خواهد بود. بهترین راهکار برای رفع مشکل ترموستات، تعویض این قطعه حیاتی است.

همچنین می‌بایست سیستم برق‌رسانی کولر خودرو را به‌طور مکرر مورد بازبینی قرار داد چرا که خرابی در این سیستم منجر به قطع و وصل شدن کولر ماشین خواهد شد. به نظر شما چه عوامل دیگری می‌بایست در راهنمای عیب یابی کولر خودرو مورد توجه قرار گیرند؟

 

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید