وبلاگ
۱۰ شهریور ۱۴۰۱

خرابی سنسور دریچه گاز

سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS) بخشی از سیستم مدیریت سوخت خودرو شما است و به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که مخلوط صحیح هوا و سوخت به موتور شما می رسد. TPS مستقیم ترین سیگنال را به سیستم تزریق سوخت ارائه می دهد که نیازهای موتور را به چه قدرتی می رساند. سیگنال TPS به طور مداوم اندازه‌ گیری می‌ شود و بارها در ثانیه با داده‌های دیگری مانند دمای هوا، RPM موتور، جریان جرم هوا و سرعت تغییر موقعیت دریچه گاز ترکیب می‌شود. داده های جمع آوری شده دقیقاً تعیین می کند که در هر لحظه چقدر سوخت به موتور تزریق شود. اگر سنسور موقعیت دریچه گاز و سایر شرکای حسگر آن وظایف خود را به درستی انجام دهند، خودروی شما همانطور که انتظار دارید، شتاب می گیرد، به سرعت حرکت می کند، یا به آرامی حرکت می کند، یا در ساحل حرکت می کند، در حالی که مصرف سوخت بهینه را حفظ می کند.

سنسور موقعیت دریچه گاز ممکن است از راه های مختلفی از کار بیفتد که همگی در بهترین حالت منجر به مصرف سوخت ضعیف و محدودیت های عملکردی می شود که در بدترین حالت ممکن است برای شما و سایر رانندگان خطری ایجاد کند. همچنین می تواند هنگام تعویض دنده یا تنظیم زمان جرقه زنی پایه مشکل ایجاد کند. این سنسور می تواند به تدریج یا به یکباره از کار بیفتد. در بیشتر موارد، چراغ Check Engine روشن می شود اگر خرابی TPS تشخیص داده شود.

هنگامی که TPS شروع به از کار افتادن کرد، حتی تا حدی، باید فورا آن را تعویض کنید. جایگزینی TPS شامل پاک کردن کدهای خطای مربوطه می‌شود و ممکن است نیاز به برنامه‌ریزی مجدد نرم‌افزار ماژول TPS جدید برای مطابقت با سایر نرم‌افزارهای مدیریت موتور داشته باشد. بهتر است این کار را به یک مکانیک حرفه ای بسپارید که می تواند تشخیص دهد و سپس قطعه جایگزین صحیح را نصب کند.

سنسور موقعیت دریچه گاز چگونه کار می کند؟

در «روزهای قدیم»، سنسورهای موقعیت دریچه گاز به طور فیزیکی به دریچه گاز متصل بودند و موقعیت آن را از طریق آن تماس کنترل می کردند. اخیراً، پیشرفت‌های فناوری به سنسورها اجازه می‌دهد بدون نیاز به تماس واقعی با دریچه گاز کار کنند.

در برخی موارد، TPS از چیزی که به عنوان اثر هال شناخته می شود برای انجام کار خود استفاده می کند، که شامل میدان های مغناطیسی است که با باز و بسته شدن دریچه گاز جابجا می شوند. سنسور آن تغییرات را می خواند و با ECM ارتباط برقرار می کند تا موقعیت دقیق دریچه گاز را تعیین کند. این قرائت این است که چگونه رایانه وسیله نقلیه شما تعیین می کند که در هر لحظه چه مقدار سوخت به موتور برساند. البته این یک نسخه ساده شده از این فرآیند است و ممکن است از ساختی به ساخت دیگر یا مدل دیگر متفاوت باشد.

علائم خرابی سنسور دریچه گاز

در اینجا برخی از علائم رایج بد بودن یا خراب بودن سنسور موقعیت دریچه گاز وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

  1. ماشین شتاب نمی گیرد، در هنگام شتاب گیری قدرت ندارد، یا خودش شتاب می گیرد.

ممکن است به نظر برسد که خودرو آنطور که باید شتاب نمی‌گیرد و با افزایش سرعت، تکان می‌خورد یا مردد می‌شود. ممکن است به آرامی شتاب بگیرد، اما قدرت ندارد. از طرف دیگر، ممکن است سرعت ماشین شما در حین رانندگی ناگهان افزایش یابد، حتی اگر پدال گاز را فشار نداده باشید. اگر این علائم رخ دهد، احتمال زیادی وجود دارد که با TPS مشکل داشته باشید.

در این موارد، TPS ورودی مناسبی را ارائه نمی دهد، رایانه داخلی نمی تواند موتور را به درستی کار کند. هنگامی که خودرو در حین رانندگی شتاب می گیرد، معمولاً به این معنی است که دریچه پروانه ای داخل دریچه گاز بسته شده است و هنگامی که راننده روی پدال گاز فشار می دهد ناگهان باز می شود. این به ماشین یک انفجار ناخواسته از سرعت می دهد که به این دلیل رخ می دهد که سنسور نمی تواند موقعیت بسته دریچه گاز را تشخیص دهد.

  1. موتور به آرامی کار نمی کند، خیلی کند کار می کند یا متوقف می شود.

اگر در هنگام توقف خودرو شروع به احتراق ناقص موتور، از کار افتادن یا دور آرام شدن شدید کنید، می‌ تواند نشانه‌ ای هشداردهنده از خرابی TPS باشد. شما نمی خواهید منتظر بمانید تا این را بررسی کنید!

اگر دور آرام خاموش ظاهر شود، به این معنی است که رایانه قادر به تشخیص دریچه گاز کاملاً بسته نیست. TPS همچنین می‌تواند ورودی بدی را ارسال کند که در هر زمان موتور را متوقف می‌کند.

  1. خودرو شتاب می گیرد، اما از سرعت نسبتاً کم تجاوز نمی کند، یا دنده را به بالا تغییر نمی دهد.

این یکی دیگر از حالت های خرابی TPS است که نشان می دهد به طور کاذب قدرت درخواست شده با پای پدال گاز شما را محدود می کند. ممکن است متوجه شوید که خودروی شما شتاب می گیرد، اما نه بیشتر از سرعت ۲۰ تا ۳۰ مایل در ساعت. این علامت اغلب همراه با رفتار از دست دادن قدرت است.

  1. روشن شدن چراغ موتور را بررسی کنید، همراه با هر یک از رفتارهای بالا.س

اگر با TPS خود مشکل دارید، چراغ Check Engine ممکن است روشن شود. اگرچه همیشه اینطور نیست، بنابراین قبل از بررسی علائم بالا منتظر روشن شدن چراغ Check Engine نباشید. خودروی خود را برای کدهای مشکل بررسی کنید تا منبع مشکل را تأیید کنید.

سنسور موقعیت دریچه گاز کلید دریافت قدرت و بازده سوخت مورد نظر از وسیله نقلیه شما در هر شرایط رانندگی است. همانطور که علائم ذکر شده در بالا مشخص می کند، خرابی این قطعه پیامدهای ایمنی جدی دارد و باید بلافاصله توسط یک مکانیک واجد شرایط بررسی شود.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

استوک یدک اولین و  قدیمی ترین وارد کننده انواع قطعات ماشین های خارجی

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  شرح وظایف مدیر تعمیر و نگهداری ناوگان وسایل نقلیه