وبلاگ
۱۶ آذر ۱۴۰۲

معرفی و بررسی هیوندای آیونیک ۵ N

هیوندای آیونیک 5 N

بررسی کامل مشخصات فنی هیوندای آیونیک ۵ N:

هیوندای آیونیک ۵ N همزمان با برگزاری فستیوال سرعت گودوود رونمایی و معرفی شده است. این خودرو گامی بلند در زمینه ساخت ماشین‌های برقی در جهان به شمار می‌رود. این خودرو به عنوان یک ماشین شاسی بلند ممتاز در مجله موتور ترند معرفی شده است. قطعا برای بسیاری از علاقه‌مندان خودروهای برقی مشخصات نسخه N از آیونیک ۵ جالب است. در این مطلب از استوک یدک به بررسی و معرفی این خودرو از ابعاد مختلف می‌پردازیم.

این خودرو را می‌توان یکی از هیجان‌ انگیزترین و جذاب‌ترین خودروهای برقی در تمام جهان به شمار آورد. در این خودرو از دو موتور الکتریکی با توان خروجی ۶۰۰ اسب بخار در مجموع استفاده شده است.

این توان موتوری قادر است گشتاوری حداکثر معادل ۷۴۰ نیوتن بر متر را ایجاد کند. همچنین می‌توان با فعال کردن بوست N Grin برای ۱۰ ثانیه قدرت و گشتاور خودرو را ارتقا داد. در این حالت قدرت به ۶۴۱ اسب بخار و گشتاور ماشین به ۷۷۰ نیوتن بر متر ارتقا می‌یابد.

با توجه به تفاوت‌های فنی هیوندای آیونیک ۵ N در حالت عادی و بوست شتاب ماشین نیز فرق دارد. در حالت عادی شتاب صفر تا صد نسخه N از هیوندای آیونیک ۵ برابر ۳٫۵ ثانیه برآورد شده است.

این شتاب در حالت بوست خودرو معادل ۳٫۴ ثانیه خواهد بود. بیشترین سرعتی که سرنشینان نسخه N از هیوندای آیونیک تجربه می‌کنند ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت است. فناوری شارژ به کار رفته در این خودروی برقی از نوع ۸۰۰ ولتی می‌باشد.

در نتیجه باتری ماشین در عرض ۱۸ دقیقه از ۱۸ درصد به ۸۰ درصد شارژ می‌شود. شعاع حرکتی این خودروی برقی جدید هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است. اما با توجه به مولفه‌های فنی خودرو باتری آن می‌تواند در حدود ۳۵۲ الی ۴۲۶ کیلومتر را طی کند.

کمپانی هیوندای از اعلام وزن دقیق این ماشین برقی خودداری کرده است. در این زمینه تنها اعلام شده که این خودرو از استاندارد تعیین شده سنگین‌تر است. هیوندای آیونیک ۵ N از نظر آیرودینامیک بدنه و سامانه بازیابی انرژی تفاوت‌های زیادی دارد.

طراحی این خودرو چگونه است؟

بعد از بیان مولفه‌های فنی این خودرو نوبت به شاخصه‌های طراحی در آن می‌رسد. اولین چیزی که در این خودرو خودنمایی می‌کند تفاوت ابعاد آن نسبت به استانداردهای موجود است. در عرض این خودرو ۲۰ میلیمتر کاهش و در طول ۸۰ و ۴۰ میلیمتر افزایش داشته است.

این خودروی برقی جذاب و جدید در ۱۰ رنگ مختلف قابل سفارش و خریداری می‌باشد. همچنین روکش به کار رفته در ان بسته به سفارش خریدار می‌تواند مات یا براق کار شود. جزئیاتی نارنجی در سپر همراه با تریم مشکی برای قطعات گیرایی زیادی به این خودروی برقی بخشیده است.

رینگ‌های مورد استفاده در هیوندای آیونیک ۵ N 21 اینچی و از جنس آلومینیوم ساخته شده‌اند. روکش تایرهای P-Zero این خودرو نیز از جنس پیرلی می‌باشد.

کابین داخلی این خودرو چگونه است؟

روکش‌های به کار رفته در کابین داخلی این خودرو مشکی همراه با جزئیات آبی رنگ است. در قسمت وسط فرمان این ماشین نیز از حرف N به عنوان نماد ساخت آن استفاده کرده‌اند. روی فرمان بخش‌های مختلفی اعم از:

  • پدال‌های مربوط به تعویض دنده خودرو
  • شیفترهای فلزی سامانه بازیابی انرژی ترمز
  • دکمه‌های تنظیمات داخلی هیوندای آیونیک ۵ N

برای کنترل این خودرو تعبیه شده است. پد زانو و زیر آرنجی در ابعاد بزرگ‌تری نصب شده است تا راحتی بیشتری در حین رانندگی ایجاد کند. ارتفاع صندلی‌های در این نسخه به اندازه‌ی ۲ سانتی‌متر کاهش پیدا کرده است. همچنین روکش صندلی در این خودرو از بین:

  • چرم
  • پارچه
  • آلکانترای مصنوعی

قابل سفارش می‌باشد.

تجربه رانندگی با این خودرو چگونه است؟

هنگامی که پشت فرمان این خودروی برقی لوکس قرار بگیرید متوجه می‌شوید که برای رانندگی سریع طراحی شده است. شتاب‌گیری بسیار عالی و چسبندگی بالای خودرو به زمین در راستای افزایش سرعت خودرو بسیار کمک کننده است.

سیستم تعلیق در این خودرو نیز بسیار سفت بوده و در نتیجه با جاده درگیری خوبی پیدا می‌کند. البته تعلیق این خودروی برقی لوکس در جاده‌های صاف و هموار نرم و بسیار راحت می‌باشد. سفتی سیستم تعلیق در جاده‌های ناهموار از تکان‌های اضافی خودرو جلوگیری می‌کند.

لاستیک‌های ۲۱ اینچی به کار رفته در هیوندای آیونیک ۵ N در عبور از پیچ‌ها کمک زیادی می‌کنند. صدای اگزوز به صورت مصنوعی شبیه‌سازی شده تا حس بهتری در حین رانندگی القا کند. رانندگی با پیچیدن صدای اگزوز هیجان انگیزتر و جذاب‌تر خواهد بود. در زمان رانندگی این امکان وجود دارد که بین سه حالت:

  • رانندگی عادی
  • رانندگی اسپرت
  • رانندگی اقتصادی

انتخاب کنید. فرمان نیز در این ماشین برقی جدی و لوکس تقویت شده است. همین امر باعث ایجاد بازخوردهای خوبی در زمان رانندگی با این خودرو می‌گردد.

نقاط ضعف و قوت هیوندای آیونیک ۵ N چیست؟

در این بخش به بررسی نقاط قوت و ضعف نسخه N از هیوندای آیونیک ۵ پرداخته‌ایم. نقاط قوت این خودروی برقی مهیج و جذاب عبارتند از:

  • طراحی بدنه و داخلی ممتاز و جذاب
  • عملکردی عالی و بی‌نقص
  • توانایی در دریفت
  • صدای مصنوعی برای اگزوز
  • برد بسیار عالی و مناسب
  • هندلینگ چابک خودرو

اشاره نمود. اما نقاط ضعف هیوندای آیونیک ۵ N اعم از قیمت بالا و فضای بار محدودتر از رقبا می‌باشد.

قیمت هیوندای آیونیک از سری N چقدر است؟

در قسمت قبل اشاره کردیم که این ماشین برقی به نسبت رقبای خود گران قیمت‌تر است. با این حال هنوز به صورت رسمی قیمتی برای این ماشین از طرف کمپانی سازندگان آن اعلام نشده است.

به صورت غیر رسمی گفته می‌شود به صورت پایه ۵۴ هزار دلار گران‌تر از تریم لیمیتد آیونیک ۵ باشد. بنابراین به هیچ وجه خودروی برقی ارزان یا اقتصادی به حساب نمی‌آید. البته بعید است این قیمت بالای علاقه‌مندان و شیفتگان این خودرو را از خرید آن منصرف کند.

کلام آخر:

در این مطلب از گروه استوک یدک مشخصات هیوندای آیونیک ۵ N را مورد بررسی قرار دادیم. این خودروی شاسی بلند برقی موفق به جلب نظر بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه شده است.

بیشتر بدانید : 

 

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  راهنمای خرید خودروی شاهین