وبلاگ
۲۵ مرداد ۱۴۰۱

نکات کلی در تنطیم فرم‌های تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه خودرو

نکات کلی در تنطیم فرم‌های تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه خودرو

چک لیست تعمیر و نگهداری خودرو

هیچ کس دوست ندارد دستش را در جیب خود ببرد تا به مکانیک پول بدهد. به همین دلیل مهم است که اقدامات پیشگیرانه را با تعمیر و نگهداری منظم DIY انجام دهید، به خصوص اگر وسیله نقلیه ای را برانید که طبق استانداردهای امروزی «قدیمی» تلقی می شود. اگر می‌خواهید در حین مراقبت ویژه از راننده روزانه خود در هزینه خود صرفه‌ جویی کنید، چک لیست تعمیر و نگهداری خودرو ما به شما کمک می‌ کند تا عمر خودروی شما افزایش یابد.

فراتر از طول عمر، نگه داشتن هر وسیله نقلیه در حالت خوب با روش های استاندارد تعمیر و نگهداری نیز ایمنی را افزایش می دهد. هنگامی که خودرویی روان کار می کند و عملکرد مطلوبی دارد، نه تنها فشار کمتری بر موتور خودرو و سایر اجزای آن وارد می شود، بلکه توانایی رانندگی شما توسط یک وسیله نقلیه در معرض خطر قرار نمی گیرد.

ماندن در بالای چک لیست تعمیر و نگهداری خودرو به تنهایی از تصادفات یا تصادفات احتمالی جلوگیری نمی کند، اما یک وسیله نقلیه بسیار کاربردی می تواند شما را در جاده و در جیب نجات دهد. با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا برخی از وظایف تعمیر و نگهداری خودرو DIY وجود دارد که می توانید به راحتی توسط خودتان انجام دهید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که دفترچه راهنمای مالک خود را پیدا کنید.

با دفترچه راهنمای مالک خود آشنا شوید

بسیاری از رانندگان تمایل دارند کتابچه راهنمای مالک خود را نادیده بگیرند، اما به این فکر کنید: اگر یک ابزار فناوری جدید خریداری کرده باشید، آیا بدون خواندن هیچ یک از دستورالعمل ها شروع به استفاده از آن می کنید؟ این طرز فکر در مورد خودرو نیز صدق می کند.

هر خودرو دارای دفترچه راهنمای مالک است. این دفترچه راهنما تمامی ویژگی ها و اجزای خودرو را در زیر کاپوت و داخل کابین پوشش می دهد. می‌ توانید با مرور این فهرست، مناطق و جزئیاتی را که می‌ خواهید در مورد آن‌ ها بدانید، یادداشت کنید.

این کتابچه راهنمای کاربر حاوی اطلاعات مهمی است که شامل یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشنهادی است که شامل تمام قطعات و مایعاتی است که خودرو به طور مرتب نیاز به تعویض دارد. این می تواند از تعداد دفعات تعویض روغن و بهترین زمان برای تعویض فیلترها یا تسمه ها متغیر باشد. در مورد روغن موتور، متوجه می‌شود که روی کدام نوع کار می‌ کند، بنابراین می‌دانید وقتی زمان تعویض فرا می‌ رسد، به دنبال چه چیزی باشید.

دفترچه راهنمای مالک شما همچنین تمام اقدامات ایمنی را که باید هنگام بررسی چک لیست تنظیم ماشین خود انجام دهید، تشریح می کند، بنابراین مطمئن شوید که برای ایمنی خود آن را از نزدیک مطالعه کرده اید.

روغن موتور خودرو خود را بررسی کنید

کسب‌ و کارهای تعویض روغن، برچسب‌ هایی را روی شیشه جلو قرار می‌ دهند که نشان‌ دهنده کیلومترشمار در آینده به عنوان نقطه توصیه‌ شده برای زمانی که باید دوباره آن را تعویض کنید، می باشد. نه همه خودروها یکسان هستند – و نه همه موتورها – بنابراین ممکن است تعداد ارائه شده لزوماً با آستانه پیشنهادی خودروساز مطابقت نداشته باشد.

اگرچه ساخته دست بشر، روغن مصنوعی ماندگاری بیشتری دارد و تمیزتر و کارآمدتر از روغن های معمولی یا مخلوط های مصنوعی در نظر گرفته می شود. این معمولاً به این معنی است که می توانید قبل از اینکه نیاز به تغییر آن داشته باشید، کیلومترهای بیشتری را جمع آوری کنید. دفترچه راهنمای مالک شما باید راهنمایی هایی در مورد ویسکوزیته موتور و میانگین مسافت پیموده شده در هر تعویض روغن ارائه دهد. این رقم را با برآورد یک تعویض روغن مقایسه کنید، و ایده کلی در مورد زمان بازگشت خواهید داشت.

همیشه می‌ توانید سطح روغن را با استفاده از نشانگر اندازه‌ گیری یا در برخی خودروهای جدیدتر، یک گیج الکترونیکی بررسی کنید. اگر روغن واقعا تیره است یا از نظر بافت گل آلود به نظر می رسد، زمان تغییر است. روغن موتور خوب تا حدودی شفاف است و بافت نرم تری دارد.

سایر مایعات موجود در ماشین خود را بررسی کنید

ماشین‌ ها با مایعات دیگر نیز کار می‌کنند و می‌ توانید خودتان آن ها را به صورت دستی بررسی کنید. ساده ترین آن مایع لباسشویی است که می تواند به سرعت در زمستان تمام شود و همچنین در زمانی که کم می شود پر کردن آن بسیار آسان است.

مایع خنک کننده موتور، ضد یخ و روغن فرمان همگی با میله یا گیج عرضه می شوند که بررسی سطح مایع را در یک نگاه آسان می کند. ممکن است دفترچه راهنمای مالک شما نحوه بررسی یا پر کردن مجدد آنها را مشخص نکرده باشد، اما می توانید با مکان آنها آشنا شوید و نگاهی بیندازید.

در کتابچه‌ های راهنما اغلب به مایع گیربکس اشاره نمی‌ شود، زیرا هیچ رقم مسافت پیموده شده جهانی در مورد زمان تعویض آن وجود ندارد، بنابراین بهتر است برای دریافت توصیه با سازنده مشورت کنید.

مایع خنک کننده و ضد یخ دارای زهکش های مجزا هستند، اگرچه پر کردن و جایگزینی مجدد آن دو کار کاملاً متفاوت است. اگر در حال اتمام هستید، چه نشتی یا چیز دیگری، شارژ کردن آسان است. اگر زمان شستشو یا تخلیه مایعات فرا رسیده باشد، برای رسیدن به آن کار بیشتری لازم است.

فیلتر هوا و کابین

دو فیلتر کلیدی وجود دارد که نباید آنها را نادیده بگیرید زیرا از موتور محافظت می کنند و کیفیت هوای داخل کابین را تحت تأثیر قرار می دهند. فیلتر هوای موتور از ورود کثیفی، زباله و سایر آلاینده ها جلوگیری می کند. این همچنین شامل گرد و غبار یا ذرات دیگری است که از کابین به داخل موتور می رود.

فیلتر کابین آلاینده هایی را که به طور بالقوه می توانند از طریق سیستم تهویه مطبوع خودرو عبور کنند، مسدود می کند. گرد و غبار، دود، گرده، و هاگ های کپک و غیره از آلودگی هوای داخل جلوگیری می کنند. برای حفظ این وضعیت، باید فیلتر کابین را نیز تعویض کنید.

در حالی که دسترسی به فیلتر کابین معمولاً آسان است، فیلتر هوا بسته به نوع و مدلی که رانندگی می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد. گرفتگی فیلترها باعث می‌شود موتور برای عبور هوا سخت‌تر کار کند و در نتیجه بر عملکرد و راندمان سوخت تأثیر بگذارد. ممکن است خودروسازان بر اساس مسافت پیموده شده در دفترچه راهنما، بازه‌های زمانی تعمیر و نگهداری را توصیه کرده باشند یا اصلاً به آن اشاره نکنند. در هر صورت، همه آنها راهنمایی هایی در مورد زمان مناسب ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید :  چرا گیربکس پراید زوزه می‌کشد؟

همچنین می توانید از چشم و بینی خود برای تفسیر میزان گرفتگی یا کثیف بودن فیلترها استفاده کنید. بوی عجیب یا کپک زدگی در کابین، به خصوص زمانی که گرما یا AC روشن است، می تواند نشان دهنده وضعیت بد فیلتر باشد. هنگام بازرسی فیلتر هوای موتور، سعی کنید آن را به سمت منبع نور بالا ببرید. قانون سرانگشتی این است که اگر نمی توانید نوری را ببینید که از آن عبور می کند، وقت آن است که آن را جایگزین کنید.

شمع

شمع ها نقش مهمی در راندمان موتور دارند و می توانند مستعد تجمع باشند که در نهایت بر عملکرد کلی تأثیر می گذارد. دفترچه راهنمای مالک معمولاً به شما می گوید که چند بار شمع ها باید تعویض شوند، اما ممکن است شمع شما زودتر نیاز به تعویض داشته باشد اگر:

  • ماشین شما برای شتاب گرفتن تلاش می کند.
  • شما در راه اندازی موتور مشکل دارید یا صداهای عجیب و غریب شلیک ناقص را می شنوید.
  • متوجه بدتر شدن مصرف سوخت می شوید.

شمع های مسی الکترود مرکزی بلندتری نسبت به شمع های ایریدیوم دارند. شمع‌های ایریدیوم گران‌تر هستند اما دوام بیشتری دارند و جرقه بهتری ارائه می‌دهند. وقتی شمع‌های خود را بررسی می‌کنید (دفترچه راهنمای مالک به شما می‌گوید کجا زیر کاپوت قرار گرفته‌اند)، الکترود و نوک آن نباید از مواد خام موتور سیاه باشند. اگر اینطور است، باید یا آن را تمیز کنید یا تعویض کنید.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

استوک یدک اولین و  قدیمی ترین وارد کننده انواع قطعات ماشین های خارجی

5/5 - (1 امتیاز)