وبلاگ
۲۸ اسفند ۱۴۰۲

چرا گیربکس پراید روغن ریزی دارد؟

خودروی پراید یکی از تولیدات داخلی پرفروش و قیمت مناسب به شمار می‌رود. به همین تناسب دسترسی و تهیه قطعات و لوازم یدکی پراید نیز ساده و سریع است. یکی از قطعات کاربردی و مصرفی در پراید گیربکس آن می‌باشد. این قطعه به مرور و بر اثر استفاده زیاد دچار مشکلات جدی  می‌گردد. در نتیجه ناگزیر به تعویض و خرید گیربکس پراید می‌شوید. در این مطلب از استوک یدک بررسی می‌کنیم که چرا گیربکس پراید روغن ریزی دارد؟

وظایف گیربکس پراید چیست؟

یکی از اجزای اصلی در پیشرانه پراید گیربکس آن می‌باشد که وظایف خطیری را بر عهده دارد. از جمله این وظایف انتقال گشتاور موتور پراید به چرخ‌های آن و در نتیجه حرکت خودرو با سرعت‌های مختلف است.  در پراید راننده به کمک دسته دنده عملکرد گیربکس را کنترل کرده و تا با سرعت مورد نظر هماهنگ باشد. گیربکسی که در پراید به کار رفته است از نوع دستی و ۵ سرعته می‌باشد. به لحاظ ساختاری و کیفیت متریال این گیربکس در گروه انواع معمولی قرار می‌گیرد. زیرا برای صرفه‌جویی در هزینه نهایی پراید باید جنبه اقتصادی قطعات را در نظر داشت. 

روغن ریزی در گیربکس پراید

اجزای مختلف گیربکس به دقت مهندسی می‌شوند و طراحی دقیقی دارند. در گیربکس پراید نیز تمام حساسیت‌های لازم اعمال می‌شود و طراحی مناسبی دارد. اما این قطعه بر اثر استفاده و به مرور زمان دچار استهلاک و عیوبی خواهد شد که اجتناب ناپذیر هستند. از جمله این مشکلات روغن ریزی گیربکس است. آگاهی از اینکه چرا گیربکس پراید روغن ریزی دارد می‌تواند کمک کننده باشد. زیرا عیوب با سرعت و سهولت بیشتری کشف و رفع خواهند شد. روغن ریزی در گیربکس پراید به معنای نشت مایع و روغن گیربکس به بیرون از سیستم است. این نشت و بیرون ریزی مایع و روغن گیربکس پراید به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. توجه به این علل موجب می‌شود تا قبل از جدی‌تر شدن مشکل، نسبت به رفع علت اقدام شود. در غیر این صورت باید هزینه سنگین تعمیرات کلی یا خرید گیربکس پراید را متحمل شوید.

وظیفه روغن پراید چیست؟

قبل از اینکه به علت روغن ریزی گیربکس پراید بپردازیم باید درباره وظایف روغن در این قطعه بدانیم. یکی از بخش‌های بسیار مهم در عملکرد گیربکس پراید بی‌شک روغن آن است. روغن وظایف مهمی را در تمام گیربکس‌ها بر عهده دارد که نمی‌توان نادیده گرفت. از اولین وظایف روغن گیربکس روان‌کار و کاهش اصطکاک در اجزای گیربکس است. در نتیجه از فرسایش اجزا و قطعات گیربکس پراید در مرور زمان کاسته شده و استهلاک آن دیرتر رخ می‌دهد. مورد بعدی کاهش قابل توجه دمای گیربکس است که به کمک روغن آن انجام می‌گیرد. با این توضیحات می‌توان حدس زد که بدون روغن گیربکس وضع خوبی نخواهد داشت.  

چرا گیربکس پراید روغن ریزی دارد؟

گیربکس یکی از بخش‌های پیچیده در خودرو می‌باشد زیرا دارای اجزای بسیار زیادی است. بسیاری از این اجزا در صورت معیوب بودن ممکن است موجب روغن ریزی در گیربکس پراید شوند. در ادامه به دلایل این مشکل جدی در گیربکس پراید اشاره خواهیم کرد. 

۱- فرسودگی عایق‌ها و واشرها

واشرها و عایق‌های گیربکس پراید به مرور زمان دچار فرسودگی و آسیب‌هایی می‌شوند. این فرسودگی موجب خواهد شد که دیگر کارایی لازم را نداشته باشند و روغن گیربکس از بین آن‌ها رد شود. نگهداری درست از گیربکس و انجام به موقع سرویس‌های آن در جلوگیری از این مشکل کمک می‌کند. 

۲- خراب بودن پیچ تخلیه

پیچ تخلیه در زمان تخلیه و تعویض روغن گیربکس پراید به کار می‌آید. از طریق این پیچ دریچه خروج روغن گیربکس باز شده و می‌توان روغن قدیمی را تخلیه کرد. اگر این پیچ شل شده باشد روغن ریزی در گیربکس پراید رخ خواهد داد. علاوه بر آن خرابی این پیچ هم می‌تواند علت اینکه چرا گیربکس پراید روغن ریزی دارد باشد. پیچ تخلیه روغن گیربکس بر اثر ضربه یا فشار های ناگهانی در زمان حرکت خراب خواهد.

۳- گرم شدن زیاد گیربکس پراید

هرگز فشاری بیش از حد توان موتور و گیربکس پراید روی آن وارد نکنید. رانندگی برای زمان‌های بسیار طولانی نیز می‌ت.اند موجب داغ شدن زیاد گیربکس پراید شود. فراموش نکنید که گیربکس پراید نسبت به دیگر خودروها دارای کیفیت بالایی نیست. بنابراین باید بیشتر در نگهداری و استفاده از آن دقت و توجه نمایید. داغ شدن گیربکس پراید موجب می‌شود روغن از بعضی درزهای آن نشت پیدا کرده و به بیرون بریزد.

۴- وجود نشتی در مبدل گیربکس پراید

یکی از عیوب بسیار جدی و مهم در گیربکس پراید نشتی در مبدل گشتاور آن است. این قطعه معیوب می‌تواند شما بگوید چرا گیربکس پراید روغن ریزی دارد. اغلب اوقات برای حل این مشکل لازم است تا مبدل گشتاور گیربکس پراید را عوض کنید. 

روغن ریزی گیربکس پراید چه علائمی دارد؟

نشانه‌های نشتی روغن در گیربکس باید جدی گرفته شوند و به سرعت برای حل مشکل اقدام گردد. برای تشخیص سریع‌تر و دقیق نشتی روغن گیربکس به ادامه این مطلب از استوک یدک توجه کنید.  

۱- وجود مایع در زیر ماشین

روغن گیربکس به رنگ قهوه‌ای یا قرمز بوده و نشت آن در زیر خودرو پیدا است. از آن جایی که رنگ این روغن متمایز از دیگر مایعات خودرو است به راحتی تشخیص داده می‌شود.

۲- استشمام بوی سوختگی از خودرو

اگر دلیل نشت روغن گیربکس داغ شدن بیش از حد پراید باشد نشت آن با بوی سوختگی همراه است. پس بوی سوختگی چه در حین رانندگی و چه بعد از توقف خودرو پراید را جدی بگیرید.

۲- ارزش گیربکس پراید

نشت و روغن ریزی در گیربکس پراید موجب کاهش سطح مایع گیربکس می‌گردد. به همین دلیل بدون اینکه گاز بدهید دور موتور پراید افزایش می‌یابد. این نشانه اغلب وقتی که آسیب‌های جدی در گیربکس پراید ایجاد شده باشد بروز می‌کند. 

سخن پایانی

اگر می‌خواهید بدانید چرا گیربکس پراید روغن ریزی دارد باید با نشانه‌های آن آشنا باشید. این نشانه‌ها به شما خواهند گفت چه مشکلی در گیربکس پراید وجود دارد. البته رفع این دلایل همیشه به حل شدن مشکلات گیربکس منتهی نمی‌شود. چرا که برخی از آسیب‌هایناشی از کم شدن سطح روغن در گیربکس دائمی خواهند بود. در این شرایط ناچار به خرید گیربکس جدید برای خودروی پراید خود هستید. استوک یدک عرضه کننده انواع کیربکس‌های پراید با تضمین کیفیت است. شما چه نشانه‌ی دیگری از روغن ریزی گیربکس پراید را می‌شناسید؟

بیشتر بخوانید :  کم مصرف ترین خودروهای جهان

سوالات متداول

۱- روغن گیربکس پراید چه کاربردی دارد؟

در پراید نیز مانند هر خودروی دیگر روغن وظیفه روان‌کاری اجزای گیربکس را بر عهده دارد. علاوه بر آن از ایجاد اصطکاک بیش از حد و داغ شدن گیربکس نیز جلوگیری می‌کند.

۲- برای رفع روغن ریزی گیربکس پراید چه باید کرد؟

بهتر است به سراغ تعمیرکارهای حرفه‌ای بروید تا مشکل اصلی گیربکس پراید را پیدا کنند. در بیشتر اوقات با رفع علت نشتی روغن این مشکل گیربکس پراید نیز حل می‌گردد.     

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید