وبلاگ
۲۷ اسفند ۱۴۰۲

چرا گیربکس اتوماتیک تقه می‌زند؟

یکی از قطعات دقیق و حساس در خودرو گیربکس است که ساختار پیچیده‌ای دارد. در بین انواع گیربکس‌ها نوع اتوماتیک حساس‌تر بوده و به توجه بیشتری نیاز دارد. گاهی عیوب گیربکس‌های اتوماتیک با ایجاد صداهایی نشان داده می‌شوند. تقه زدن یکی از این ایرادات و صداهای عجیب در گیربکس اتومات به شمار می‌رود. در این مقاله خواهیم گفت چرا گیربکس اتوماتیک تقه می‌زند و برای حل آن چه باید کرد.

ساختار و عملکرد گیربکس اتوماتیک

در تمام انواع گیربکس از جمله اتوماتیک با توجه به کارکرد قطعه از تعدادی دنده و قفس سیاره‌ای استفاده می‌گردد. این اجزا قادرند تا ضریب و دنده‌ای مشخص را ایجاد کنند. دنده مناسب از طریق باند ترمزی و در حین رانندگی انتخاب خواهد شد. در این پروسه از ساعت گیربکس که با نام بلوک هیدرولیک نیز شناخته می‌شود کمک می‌گیرند. گاورنر مکانیکی یا ECU وظیفه کنترل ساعت هیدرولیک در گیربکس اتوماتیک را بر عهده دارد. گیربکس‌های اتوماتیک در ساختار خود قطعات بیشتری نسبت به گیربکس دستی دارند. به همین خاطر گفته می‌شود گیربکس‌های اتوماتیک انواع پیچیده‌ی این قطعه محسوب می‌شوند. هر بخش از گیربکس دارای وظیفه‌ی مشخصی است که به تامین هدف کلی این بخش از خودرو کمک می‌کند. اگر این قطعات دچار آسیب و خرابی شوند کارکرد کلی گیربکس نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. هر مشکل و عیبی در گیربکس می‌تواند به دلایل مختلفی رخ داده باشد. بنابراین برای شنیدن صداهای عجیب مانند تقه زدن نیز باید به دنبال دلایل مختلفی بود. 

دلایل اینکه چرا گیربکس اتوماتیک تقه می‌زند؟

ایرادات و اشکالات در بخش‌های مختلفی از ساختار گیربکس اتوماتیک ایجاد تقه می‌کند. برای شناسایی علت اصلی تقه زدن در گیربکس اتوماتیک باید تمام این موارد بررسی و کنترل گردد. در ادامه این بخش به بررسی اصلی‌ترین دلایل ایجاد این مشکل در گیربکس اتوماتیک می‌پردازیم. 

۱- اتصالات معیوب در گیربکس اتوماتیک

اتصالات گیربکس روی دیگر بخش‌های داخلی این قطعه نیز اثرگذار هستند. شل یا نامناسب بودن اتصالات گیربکس موجب بروز صداهای شبیه تقه زدن خواهد شد. همچنین اگر اتصالات در گیربکس اتوماتیک شل یا نامناسب بسته شده باشند باعث فرسودگی سایر قطعات می‌شوند. در صورت آسیب زدن اتصالات به دیگر اجزای گیربکس با سفت کردن آن‌ها نیز مشکل حل نخواهد شد. اتصالاتی که نامناسب بسته شده باشند به دسته موتور و رام گیربکس آسیب جدی می‌زنند. اگر در حین رانندگی و تعویض دنده ضربات یا لرزشی را حس کردید احتمالا ایراد از اتصالات است. پس یکی از علل اینکه چرا گیربکس اتوماتیک تقه می‌زند اتصالات آن می‌باشد. در این شرایط باید در اولین فرصت خودرو را برای بررسی و عیب‌یابی به تعمیرگاه ببرید. در مراحل اولیه این مشکل به راحتی و با صرف هزینه کمی برطرف می‌شود. اما با گذشت زمان اتصالات شل و نامناسب می‌توانند خسارت‌های سنگینی روی دست شما بگذارند. شدت گرفتن عیوب گیربکس در بسیاری از اوقات امکان تعمیر را از بین می‌برد. در نتیجه چاره‌ای جز خرید یک گیربکس اتوماتیک نو برایتان باقی نمی‌ماند.  

۲- رانندگی غیر اصولی

شیوه نادرست و غیر اصولی رانندگی نیز از دیگر عواملی است که باعث تقه زدن گیربکس می‌شود. چنین ایرادی به بخش فنی خودرو و عیوب داخلی گیربکس ارتباطی پیدا نمی‌کند. رانندگی با خودروی اتوماتیک اصول مشخصی دارد که باید رعایت شود. به عنوان مثال فشار دادن پدال گاز به شکل نامنظم و یا با حالت عصبی نباید انجام شود. با این کار در روند عادی فعالیت گیربکس اخلال وارد شده و موجب بروز عیوبی می‌شود. به بیان ساده همیشه دلیل اینکه چرا گیربکس اتوماتیک تقه می‌زند بخش فنی آن نیست. گاهی راننده با رفتارهای اشتباه ناخواسته باعث بروز این مشکل می‌شود. پردازشگر داخلی در گیربکس‌های اتوماتیک بسیار حساس بوده و بر اساس رفتارهای راننده الگوی عملکردی خود را تعیین می‌کند. اگر راننده الگوی رفتاری درست و مشخصی در رانندگی نداشته باشد به گیربکس اتوماتیک فشار زیادی وارد می‌شود. رانندگی غیر اصولی در خودروهای اتوماتیک موجب بالا رفتن استهلاک ماشین هم می‌شوند.

۳- ضعف در شیرهای برقی و سوپاپ‌ها

سوپاپ‌ها و شیر برقی در گیربکس به تنظیم مقدار روغن گیربکس کمک می‌کنند. با توجه به نقش حیاتی و مهم روغن گیربکس این دو قطعه هم جایگاه مهمی دارند.عملکرد ضعیف این بخش‌ها موجب می‌شود که روغن گیربکس با فشار مناسبی نداشته باشد. در نتیجه با گذشت زمان صدای تقه در درون گیربکس اتوماتیک خودرو به گوش خواهد رسید. پس در سرویس‌های دوره‌ای باید سلامت و کارایی سوپاپ‌ها و شیرهای برقی گیربکس ارزیابی شود.  

۴- کثیف شدن روغن گیربکس

یکی دیگر از عوامل اینکه چرا گیربکس اتوماتیک تقه می‌زند روغن کثیف و ناکارآمد است. روغن گیربکس علاوه روان‌کار قطعات از بالا رفتن بیش از حد دما نیز جلوگیری می‌کند. اگر روغن به هر دلیلی قادر به انجام این وظیفه در گیربکس نباشد صداهای عجیبی شبیه تقه زدن شنیده می‌شود. توصیه می‌شود روغن گیربکس اتوماتیک را در فواصل ۳۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر بررسی و تا نیمه عوض کنید. بعد از ۱۲۰ هزار کیلومتر نیز روغن قبلی را ساکشن کرده و روغن جدید بریزید. کیفیت روغن گیربکسی که خریداری می‌کنید باید خوب و مناسب باشد.

برای رفع تقه زدن گیربکس اتوماتیک چه کنیم؟

بعد از اینکه علت اصلی تقه زدن در گیربکس اتوماتیک را پیدا کردید باید به سراغ تعمیرکاران حرفه‌ای بروید. فراموش نکنید که تعمیر و سرویس گیربکس اتومات نیاز به مهارت و تخصص دارد. اما اگر امکان دسترسی به تعمیرکار را نداشتید می‌توانید به روش زیر این مشکل را برطرف کنید. این روش حل مشکل به دلیل اینکه چرا گیربکس اتوماتیک تقه می‌زند مرتبط نیست. سر باتری ماشین را برای مدت ۲۰ دقیقه جدا کنید. سپس پای خود را روی پدال گاز گذاشته و فشار دهید. حالا باید سر باتری ماشین را به حالت اولیه بازگردانید. حالا دنده را از حالت P به حالت N تغییر داده و ۲ الی ۳ ثانیه مکث کنید. دوباره دنده را از وضعیت N به وضعیت D تغییر داده و چند ثانیه صبر کنید. بعد گذشت ۳ الی ۴ ثانیه دوباره این مراحل را در وضعیت رفت و برگشت دنده تکرار نمایید. در انتهای این فرآیند نیز دنده را در حالت D قرار دهید و حرکت کنید. با افزایش سرعت دنده‌ها در حالت پر قرار داشته باشند. سرعت خودرو را کم کنید تا ماشین از حرکت متوقف شود. به این ترتیب مشکل تقه زدن گیربکس اتوماتیک رفع می‌شود. این راه حل موقتی بوده و باید در اسرع وقت به تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید. 

بیشتر بخوانید :  آیا کولر ماشین، باتری را خراب می‌کند؟

سخن پایانی

بسیاری افراد نمی‌دانند چرا گیربکس اتوماتیک تقه می‌زند؟ در حالی که این مشکل در خودروهای دنده اتومات تقریبا رایج است. در این مطلب از استوک یدک علل و شیوه رفع این مشکل در گیربکس اتومات را بیان کردیم.    

سوالات متداول

۱-  اصلی‌ترین دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک چیست؟

شل بودن اتصالات و روغن آلوده را می‌توان از اصلی‌ترین دلایل بروز این مشکل در گیربکس اتومات دانست. 

۲- بی‌توجهی به صدای تقه زدن گیربکس چه عواقبی دارد؟

بی‌توجهی به عیوب گیربکس‌های اتوماتیک مشکلات جدی دیگری را ایجاد می‌کنند. در نتیجه خسارت گسترش یافته و هزینه نهایی تعمیر آن افزوده می‌شود. 

۳- برای خرید گیربکس اتوماتیک خودروهای داخلی و خارجی به کجا مراجعه کنیم؟

در سایت استوک یدک می‌توانید انواع گیربکس‌های اتوماتیک خودروهای داخلی و خارجی را تهیه کنید. کیفیت و اصالت گیربکس‌های موجود در سایت برای خریداران تضمین می‌کردد. 

۴- هزینه رفع تقه زدن گیربکس اتوماتیک چقدر است؟

بسته به علتی که گیربکس اتومات تقه می‌زد هزینه تعمیر آن نیز متفاوت خواهد بود. اما رفع این مشکل در گیربکس اتوماتیک با هزینه کمتری همراه خواهد بود.  

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید