وبلاگ
۲۶ اسفند ۱۴۰۲

چرا گیربکس خراب می‌شود؟

حساسیت بالای گیربکس لزوم سرویس‌های دوره‌ای و نگهداری اصولی از آن را بیشتر می‌کند. به همین خاطر شناخت دلایل اینکه چرا گیربکس خراب می‌شود اهمیت پیدا می‌کند. با شناخت این دلایل می‌توانید نگهداری بهتری از این قطعه مهم و گران قیمت در خودرو به عمل آورید. با ما در این مقاله از گروه استوک یدک همراه شوید تا با علت‌های احتمالی خراب شدن گیربکس آشنا شوید.

گیربکس چیست و چه وظایفی دارد؟

با شناخت بهتر گیربکس و وظایف آن به جایگاه مهم این قطعه در خودرو پی خواهید برد. حرکت ماشین بدون حضور و کارکرد گیربکس ممکن نمی‌باشد. گیربکس بخش مهمی از یک سیستم بزرگ‌تر به نام سیستم انتقال قدرت خودرو است. گشتاور موتور به وسیله گیربکس به مقادیر متناسب تنظیم و به چرخ‌ها منتقل می‌گردد. در نتیجه کنترل سرعت ماشین به درستی انجام شده و تنظیم می‌شود. با توجه به نقش گیربکس می‌تواند حضور آن را در خودرو به اندازه‌ی موتور ارزشمند و حیاتی دانست. برای اینکه به درستی درک کنیم چرا گیربکس خراب می‌شود باید با وظایف آن آشنا شویم. این وظایف مهم که گیربکس در پروسه حرکت ماشین بر عهده دارد در ادامه شرح داده شده است.

۱- کنترل ماشین در شرایط مختلف

به کمک گیربکس در شرایط مختلف جاده کنترل خودرو کاملا به دست راننده است. در واقع جعبه دنده این امکان را می‌دهد که تغییر سرعت‌های اعمال شده توسط رانده اجرا شود. 

۲- حرکت ماشین در جهت جلو یا عقب

جهت حرکت ماشین نیز به کمک دنده‌های متصل به گیربکس خودرو تعیین می‌شود. بدون گیربکس راننده امکان تعیین جهت حرکت رو به جلو یا عقب را ندارد. 

۳- متوقف کردن خودرو

شاید تصور کنید که توقف خودرو وقتی موتور روشن است به عهده ترمز ماشین است. البته این تصور تا حدی صحیح می‌باشد. با این همه بدون وجود گیربکس نمی‌تواند خودرو را با موتور روشن بی‌حرمت نگه داشت.   

آشنایی با انواع گیربکس

در پاسخ اینکه چرا گیربکس خراب می‌شود نوع آن نیز تاثیرگذار است. گیربکس‌ها به دو گروه کلی دستی و اتوماتیک تقسیم می‌شوند و هر گروه ویژگی‌های خاص خود را دارد. در ادامه هر گروه از گیربکس‌ها را به صورت جداگانه معرفی خواهیم کرد. 

۱- گیربکس دستی 

بسیاری از خودروهای تولید داخل دارای گیربکس‌های دستی هستند. مزیت بزرگ این گروه از گیربکس‌ها هزینه نگهداری و تعمیر پایین‌تر آن‌ها است. با این تعویض کلاچ و دنده به ویژه در مسیرهای طولانی می‌توانند خسته کننده باشد. کنترل کامل ماشینی که گیربکس دستی دارد بر عهده راننده است. عوض نکردن دنده متناسب با دور موتور خودرو می‌تواند فشار زیادی به موتور وارد کند. همچنین موجب می‌شود تا مصرف سوخت ماشین تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

۲- گیربکس اتوماتیک

بیشتر خودروهای مدرن در جهان امروزه گیربکس‌های اتوماتیک دارند. رانندگی با خودرویی که گیربکس اتومات دارد راحت و لذت‌بخش‌تر می‌باشد. با این همه حساسیت گیربکس‌های اتوماتیک بیشتر بوده و نیاز به توجه بیشتری دارند. نکته بعدی اینکه هر مکانیکی توانایی و مهارت لازم برای تعمیر این دست از گیربکس‌ها را ندارد.   

چرا گیربکس خراب می‌شود؟

بعد از ارائه اطلاعات پایه و اولیه درباره انواع گیربکس و وظایف آن به دلایل خراب شدن این قطعه می‌پردازیم. این دلایل به صورت جداگانه در بندهای مختلفی از این مقاله توسط کارشناسان استوک یدک ارائه می‌گردد.

۱- روغن کم یا نامناسب در گیربکس

اگر می‌خواهید که حتما گیربکس خودرویی خراب شود به اندازه کافی روغن گیربکس باکیفیت در آن نریزید. این کمبود به طور قطع موجب خراب شدن و بروز ایرادات جدی در گیربکس ماشین خواهد شد. ساییدگی در اجزای مختلف گیربکس و داغ شدن بیش از حد آن از عوارض کمبود روغن است. همچنین بی‌کیفیت بودن روغن گیربکس هم موجب ناتوانی در انجام وظایف محوله می‌گردد. کنترل دوره‌ای سطح و کیفیت روغن گیربکس اقدامی است که به سلامت این قطعه از ماشین کمک زیادی می‌کند. 

۲- یدک‌کشی بیشتر از توان خودرو

هر نوع فشار و بار اضافه بر روی ماشین می‌تواند فشار زیادی به گیربکس و موتور وارد کند. در نتیجه یدک‌کشی بیشتر از ظرفیت استاندارد خودرو گیربکس را درگیر کرده و خراب می‌کند. پس اگر می‌خواهید بدانید چرا گیربکس خراب می‌شود به نحو استفاده از ماشین توجه کنید. 

۳- به کار بردن روغن گیربکس اشتباه در خودرو

در بازار روغن گیربکس‌های متنوع و متفاوت بسیار زیادی وجود دارد. تمام این روغن‌ها از نظر ویژگی‌ها و ساختار یکسان نیستند. بنابراین در هر خودرو باید از روغن گیربکسی که مناسب آن باشد استفاده کرد. برای انتخاب روغن گیربکس باید فاکتورهای مختلفی مانند ویسکوزیته آن را در نظر بگیرید. اطلاعات مربوط به روغن گیربکس مناسب هر خودرو در دفترچه راهنمای آن به طور کامل درج شده است. 

۴- انجام ندادن سرویس‌های دوره‌ای

گیربکس قطعه‌ی حساسی در خودرو به شمار می‌رود و باید به دقت نگهداری شود. در نتیجه نباید سرویس‌های دوره‌ای آن را نادیده گرفت. آلودگی‌های جمع شده در گیربکس کارکرد و راندمان آن را به شدت کاهش می‌دهد. در نتیجه به مرور زمان موجب خراب شدن کامل این تجهیز مهم در ماشین می‌گردد. 

۵- بی‌توجهی به مشکلات گیربکس و نشانه‌های آن

در این تجهیز علائمی وجود دارد که به ما می‌گوید چرا گیربکس خراب می‌شود. این علائم و زنگ خطرها عبارتند از:

  • شنیده شدن صداهای عجیب و نامتعارف مانند زوزه کشیدن و تقه خوردن
  • روشن شدن چراغ چک خودرو
  • لرزش یا ایستادن ناگهانی ماشین
  • مشاهده مایع قرمز یا قهوه‌ای رنگ در زیر خودرو

می‌باشند که درباره عیوب گیربکس هشدار می‌دهند. بی‌توجهی به این نشانه‌ها مشکلات و عیوب جدی چه در گیربکس و چه در موتور خودرو ایجاد می‌کند. زیرا عملکرد گیربکس مستقیما به راندمان و عملکرد موتور ماشین بستگی دارد. 

۶- تعویض نادرست دنده

تعویض نادرست دنده به ویژه در گیربکس‌های دستی می‌تواند عامل دیگری در خراب شدن این قطعه باشد. مثلا رانندگی در حالت خلاص موجب فشار به گیربکس شده و آن را خراب می‌کند. فاکتور تناسب دنده با سرعت خودرو نیز در صحت گیربکس ماشین اهمیت زیادی دارد.

کلام پایانی

چرا گیربکس خراب می‌شود؟! سوالی که بسیاری از ما دوست داریم درباره‌اش بدانیم. دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند خراب شدن گیربکس را منتهی شوند که به آن‌ها اشاره کردیم. استوک یدک تامین کننده انواع گیربکس‌های خارجی و داخلی استوک در کشور است. تنوع لوازم استوک در سایت مجموعه یکی از شاخصه‌های ممتاز گروه استوک یدک به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید :  جعبه فیوز پراید

سوالات متداول

۱- گیربکس در ماشین چه وظایفی بر عهده دارد؟

این قطعه کارایی و وظیفه‌های مهم و متنوعی را بر عهده دارد. تنظیم گشتاور موتور و تعیین جهت حرکت ماشین از مهم‌ترین این وظایف به شمار می‌روند.

۲- مهم‌ترین دلایل خراب شدن گیربکس خودرو چیست؟

کمبود روغن باکیفیت در گیربکس و فرسودگی آن از جمله اصلی‌ترین دلایل خرابی این قطعه هستند. وارد کردن بار اضافه به ماشین و عدم توجه به سرویس‌های دوره‌ای نیز نقش قابل توجهی در عیوب گیربکس دارند.

۳- معتبرترین مرکز خرید گیربکس‌های استوک در کشور کجاست؟

برای خرید انواع گیربکس‌های اصل و باکیفیت می‌توانید با کارشناسان استوک یدک تماس بگیرید.     

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید