وبلاگ
۲۳ مرداد ۱۴۰۲

جعبه فیوز پراید

جعبه فیوز پراید

جعبه فیوز پراید

کشف جریان برق و نحوه استفاده از آن تحولی بزرگ در زندگی بشر به شمار می‌رود. برق امروزه جزو جدا نشدنی زندگی انسان‌هاست. اما رفته رفته در طول تاریخ دانشمندان با جریان برق به مشکلاتی نیز برخوردند. آنها دریافتند که برق علاوه بر مفید بودن ممکن است جان آدمی را نیز به خطر بیندازد.

ممکن است در اثر اتفاقاتی به وسایل برقی آسیب نیز وارد کند. بنابراین به فکر ساخت تجهیزات محافظتی افتادند. این تجهیزات که مرور با پیشرفت تکنولوژی، ساختمان و کارکرد آن افزایش یافت تجهیزات محافظتی نامیده می‌شود. از آنجایی که در خودروها نیز از جریان الکتریکی استفاده می‌شود بنابراین بایستی تجهیزات محافظتی نیز وجود داشته باشد.

یکی از بخش‌های تجهیزات محافظتی خودروها فیوزها هستند. فیوز قطعه‌ای است که در برابر اضافه جریان ناگهانی ناشی از اتصال کوتاه و یا اضافه بار از خود عکس‌العمل نشان می‌دهد. این عکسل‌العمل با سوختن مدار فیوز اتفاق می‌افتد. در واقع فیوز خود را برای حفظ جان خودرو و شما فدا می‌کند. تعداد، آمپر و شکل فیوزها در خودروهای مختلف متفاوت است.

اما یک اصل کلی در مورد تمامی خودروها در خصوص نگهداری از فیوزها وجود دارد. تمامی فیوزها در یک جعبه فیوز در کنار یکدیگر قرار دارند. این مسئله به این دلیل است که در صورت خرابی بتوان به راحتی تمامی فیوزها را تست کرد. مکان جعبه فیوزها هم با توجه به مدل خودرو، در محل‌ها متفاوتی قرار دارد. در خودروی پراید، جعبه فیوز در اتاق خودرو قرار دارد که می‌توان از زیر فرمان به آن دسترسی پیدا کرد.

معمولا تمامی مدل‌های یکسان خودرو، نقشه جعبه فیوز یکسانی دارند. هر یک از فیوزها مربوط به یکی از بخش‌های برقی خودرو می‌باشد. به طور مثال اگر برف پاک‌کن خودرو کار نکرد، می‌بایست فیوز مربوط به آن را تعویض کرد. هر یک از فیوزها نیز با توجه به آمپر، رنگ‌های مختلفی دارند. مثلاً فیوز ۱۰ آمپر به رنگ قرمز و فیوز ۱۵ آمپر آبی می‌باشد. محل قرار گیری فیوزها و درگاه عیب یاب خودرو، بخش‌های مختلف جعبه فیوز پراید به شمار می‌روند.

برای تعویض فیوز، بوسیله آچار مخصوص آن که بر روی بدنه جعبه فیوز قرار دارد اقدام کنید. اولین راه تشخیص فیوز معیوب، تشخیص چشمی است. اگر مدار کوچک بین دو پایه فیوز سوخته و یا قطع شده باشد فیوز سوخته است. در غیر این صورت بایستی از مولتی متر استفاده کنید. همچنین استفاده از چراغ تست نیز یکی از راه‌های تشخیص خرابی فیوز به شمار می‌رود.

از آنجایی که جعبه فیوز فقط محلی برای نگهداری فیوز است، چندان خراب نمی‌شود و نیاز به تعویض ندارد. به طور کلی جعبه فیوز به منظور افزایش نظم در سیم‌کشی خودرو کاربرد دارد. اما اگر لازم بود که فیوزهای خودرو را تعیویض کنید حتما به موارد ایمنی آن دقت داشته باشید.

حتما قبل از در آوردن فیوزها، خودرو را خاموش کنید. از فیوزهای ارزان قیمت و کیفیت پایین استفاده نکنید. فیوز بی کیفیت، ممکن است به خوبی عمل نکرده و به اجزای برقی خودرو آسیب وارد گردد. حتما فیوز را با فیوز هم آمپر خود تعویض کنید.

با استفاده از فیوز با آمپر بالاتر، قطعه برقی خود را در معرض ریسک بزرگی قرار می‌دهید. به هیچ عنوان از سیم برای یکسره کردن دو سر فیوز استفاده نکنید. این عمل یعنی شما فیوز را به طور کامل از مدار خارج کرده و هیچ حفاظتی بر روی قطعه شما انجام نمی‌گیرد.

قبل از تعویض فیوز، علت سوختن فیوز را پیدا کنید. علت را بر طرف کنید و سپس اقدام به تعویض کردن فیوز کنید. در غیر این صورت پس از مدت کوتاهی فیوز جدید، مجددا خواهد سوخت و عملکرد خودرو با مشکل مواجه می‌شود. از دلایل خرابی فیوزها نیز می‌توان به مواردی چون اتصالی در مدارات، تجهیزات غیر استاندراد و خرابی دینام اشاره کرد. همچنین اگر یک قطعه غیر استاندارد را به صورت خارجی به خودرو وصل کنید ممکن است باعث سوختگی فیوز گردد. مثلا اگر یک وسیله برقی را به فندک خودرو وصل کنید ممکن است در اثر نوسان برق، فیوز فندک بسوزد.

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  راهنمای خرید خودروی شاهین