وبلاگ
۲۳ اسفند ۱۴۰۲

چرا گیربکس زوزه می‌کشد؟

گیربکس‌ها قطعات مهم و البته کارآمدی در خودروها محسوب می‌شود. این قطعات مکانیکی ممکن است به دلایل مختلفی آسیب دیده و خراب شوند. بیشتر خرابی گیربکس صداهایی نامتعارف و خاص مانند زوزه کشیدن ایجاد می‌کند. بسیاری از ما نمی‌دانیم چرا گیربکس زوزه می‌کشد و برای رفع آن چه باید کرد؟! در این مطلب از استوک یدک همه چیز را درباره زوزه کشیدن گیربکس خودرو خواهیم گفت.

منظور از زوزه کشیدن گیربکس چیست؟

گاهی صدایی را در هنگام عملکرد گیربکس می‌شنویم که شباهت زیادی به زوزه کشیدن دارد. این صدا شباهت زیادی به ناله کردن دارد و اغلب ناگهانی ایجاد می‌گردد. این صدا می‌تواند به ما در تشخیص مشکل گیربکس خودرو کمک کند. چنین صدایی یا از اجزای مختلف گیربکس یا از مجموعه آن تولید می‌گردد. این صدا بیشتر در عیوب گیربکس‌های اتومات به گوش می‌رسد. اما ممکن است از گیربکس دستی نیز صدایی شبیه به زوزه شنیده شود. متاسفانه برخی از راننده در شدت‌های پایین این صدا به فکر تعمیر گیربکس نمی‌افتند. این در حالی است که تعمیر گیربکس در مراحل اولیه آسیب درصد موفقیت بیشتری دارد. اما هنگامی که صدای زوزه گیربکس شدت پیدا کند تعمیر آن سخت شده و اغلب به تعویض گیربکس نیاز است. گیربکس مانند موتور خودرو از قطعات گران و اصلی ماشین به شمار می‌رود. بنابراین نگهداری و تعمیر به موقع از هزینه‌های مازاد بعدی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. 

دلایل زوزه کشیدن گیربکس خودرو چیست؟

برای اینکه بدانیم چرا گیربکس زوزه می‌کشد باید بخش‌های مختلفی را بررسی کنیم. عیوب احتمالی در برخی از اجزای گیربکس می‌تواند صدایی شبیه به زوزه ایجاد کند. در ادامه این بخش به صورت مورد به مورد این اجزا و دلایل را با هم بررسی خواهیم کرد.

۱- کم بودن روغن گیربکس ماشین

روغن گیربکس در کارایی و صحت عملکرد این قطعه نقش مهمی ایفا می‌کند. کم بودن سطح روغن در گیربکس‌های دستی و اتوماتیک می‌تواند مشکلات زیادی از جمله صدایی شبیه زوزه کشیدن ایجاد کند. سطح کم روغن موجب می‌شود که اجزای این قطعه به خوبی روان‌کاری نشده و اصطکاک بالایی به وجود آید. بیشتر اوقات کم بودن سطح روغن در گیربکس به دلیل وجود نشتی در آن است. پس باید این نشتی را پیدا کرده و سریعا نسبت به رفع آن اقدام کنید. 

۲- معیوب بودن کلاچ

در ادامه بررسی اینکه چرا گیربکس زوزه می‌کشد به خرابی و عیوب کلاچ می‌رسیم. این مشکل بیشتر در خودروهایی با گیربکس دستی ایجاد می‌شود. فرسودگی کلاچ از دلایل اصلی تولید صدای زوزه از گیربکس است. پس اگر این صدا زمانی که کلاچ را فشار می‌دهید تشدید می‌شود این احتمال قوت می‌یابد. تعویض کلاچ فرسوده و جایگزین کردن آن راه حل اصلی رفع این مشکل در گیربکس می‌باشد.   

۳- خرابی شفت ورودی بلبرینگ گیربکس

در محفظه گیربکس قطعه‌ای به نام یاتاقان قرار دارد که در صورت معیوب بودن صدایی شبیه به زوزه تولید می‌کند. البته صداهایی ناله مانند نیز از یاتاقان‌های خراب ممکن است به گوش برسد. این بخش از گیربکس بسیار حساس بوده و باید در تعمیر آن دقت بیشتری شود.  

۴- عیوب بلبرینگ

گاهی با فشار دادن کلاچ صدای زوزه از گیربکس به گوش می‌رسد اما کلاچ سالم است. در این شرایط باید به سراغ بخش دیگری در گیربکس به نام بلبرینگ رفت. خرابی بلبرینگ هم مانند عیوب یاتاقان از مشکلات جدی گیربکس به شمار می‌رود. بنابراین باید در اسرع وقت برای بررسی و تعمیر یا تعویض بلبرینگ به تعمیرگاه مراجعه کنید. 

۵- کیفیت نامناسب روغن گیربکس

همیشه کمبود سطح روغن دلیل اینکه چرا گیربکس زوزه می‌کشد نیست. بلکه گاهی با وجود مقادیر مناسب روغن گیربکس کیفیت آن نامناسب است. در خرید روغن گیربکس باید استانداردهای سازنده خودرو را رعایت کنید. در غیر این صورت روغن خریداری شده نمی‌توان روی کارکرد گیربکس اثر مثبتی به جای گذارد. پس بهتر است از برندهای معتبر و روغن‌های باکیفیت برای گیربکس ماشین خود استفاده نمایید.

۶- ساییده شدن دندانه‌های دو چرخ دنده

شکستگی و ساییدگی ساچمه ماهک و فنر گیربکس باعث برخورد دندانه‌های دو چرخ دنده می‌شود. در این حالت نیز صدایی شبیه به زوزه کشیدن را از گیربکس خودروی خود خواهید شنید. در اغلب اوقات این صدا با تعویض قطعه آسیب دیده در گیربکس رفع می‌شود. 

۷- شرایط رانندگی

یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که موجب زوزه کشیدن گیربکس می‌شود شرایط بد رانندگی است. چنانچه بار زیادی خارج از حد استاندارد روی خودرو باشد به موتور و گیربکس فشار وارد می‌شود. پس علاوه بر دلایل فنی نوع رانندگی نیز در اینکه چرا گیربکس زوزه می‌کشد نقش دارد. تغییرات دمایی شدید در محیط رانندگی نیز می‌تواند موجب بروز صدایی شبیه به زوزه کشیدن در گیربکس شود. 

دلایل زوزه کشیدن گیربکس‌های دستی چیست؟

در خودروهایی که گیربکس دستی دارند بیشترین دلایل زوزه کشیدن گیربکس شامل موارد زیر می‌باشد:

  • کمبود یا نامناسب بودن روغن گیربکس
  • ایرادات سیستم کلاچ و فرسودگی آن
  • خراب بودن بلبرینگ‌های گیربکس
  • وجود قطعات فرسوده و خراب در مجموعه گیربکس

توصیه می‌شود برای رفع این مشکلات به یک تعمیرکار حرفه‌ای مشورت کنید. گیربکس در ماشین قطعه‌ای حساس و مهم تلقی می‌شود که روی دیگر بخش‌های خودرو از جمله موتور نیز اثرگذار است. پس نسبت به ایرادات و صداهای نامتعارفی که از آن می‌شوید بی‌تفاوت نباشید. 

صدای زوزه کشیدن در گیربکس اتومات

ساختار گیربکس‌های اتومات به گونه‌ای است که تا حدی صدای زوزه از آن تولید می‌شود. بنابراین تولید کمی صدای زوزه مانند از گیربکس اتومات جای نگرانی ندارد. در واقع برای اینکه بدانیم چرا گیربکس زوزه می‌کشد باید به دستی یا اتوماتیک بودن آن هم توجه کنیم. در گیربکس‌های اتوماتیک باید شدت صدا و تغییرات آن توجه بیشتری نشان دهید. اگر صدای زوزه گیربکس اتوماتیک با تغییر سرعت افزایش یافت حتما به تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

خرید گیربکس اتوماتیک و دستی

اگر در بررسی چرایی تولید صدای زوزه پی بردید که باید گیربکس عوض شود به مراکز فروش معتبر مراجعه نمایید. کیفیت و سلامت گیربکسی که خریداری می‌کنید در طول عمر مفید آن اثر مستقیم دارد. سایت استوک یدک عرضه کننده انواع گیربکس‌های استوک با تضمین اصالت آن‌ها است. 

کلام آخر

گاهی صداهایی عجیب و شبیه به زوزه از گیربکس اتومات یا دستی به گوش می‌رسد. بسیاری از ما نمی‌دانیم که چرا گیربکس زوزه می‌کشد و چه باید بکنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب از استوک یدک جواب این سوالات را دریافت کرده باشید. 

بیشتر بخوانید :  روش های کاهش مصرف سوخت

سوالات متداول

۱- دلایل اصلی ایجاد صدای زوزه در گیربکس چیست؟

فرسودگی اجزا و قطعات تشکیل دهنده گیربکس و کمبود یا بی‌کیفیتی روغن آن از دلایل اصلی به شمار می‌روند. 

۲- صدای زوزه در گیربکس دستی جدی‌تر است یا در گیربکس اتوماتیک؟

در هر دو گیربکس باید به صداهای نامتعارفی که شنیده می‌شود توجه نمود. با این همه شنیدن صدای زوزه از گیربکس اتوماتیک در اندازه کم تا حدی طبیعی است. اما اگر در گیربکس دستی این صدا به گوش برسد می‌تواند از یک مشکل جدی ناشی گردد.

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید