وبلاگ
۲۲ اسفند ۱۴۰۲

چرا گیربکس پراید صدا میده؟

پراید یکی از تولیدات شرکت سایپا در ایران است که طرفداران و فروش بالایی دارد. قیمت مناسب این خودرو نسبت به دیگر انواع ماشین‌های داخلی یکی از دلایل اصلی فروش بالای آن می‌باشد. گیربکس پراید در بین گیربکس‌های مورد استفاده در خودروهای دیگر کیفیت پایین‌تری دارد. به همین دلیل اغلب با مشکلاتی در این قطعه از پراید روبه‌رو خواهید شد. شنیده شدن صداهایی نامتعارف از این قطعه‌ی مکانیکی از رایج‌ترین عیوب آن است. بسیاری از راننده نمی‌دانند چرا گیربکس پراید صدا میده؟! کارشناسان ما در استوک یدک درباره دلایل این صداهای غیر معمول از گیربکس پراید خواهند گفت.

مشخصات کلی گیربکس پراید

متاسفانه گیربکس مورد استفاده در پاید یکی از ضعیف‌ترین انواع آن می‌باشد. به همین دلیل باید به نشانه‌های خرابی در این قطعه آشنا باشید تا به موقع برای تعمیر آن اقدام کنید. در پراید از یک گیربکس ۵ سرعته و دستی کمک گرفته شده تا نیروی موتور را منتقل کند. گیربکس پراید را با نام گیربکس استاندارد نیز می‌شناسند که در بسیاری از مدل‌های پایه خودرو استفاده می‌گردد. البته این گیربکس به دلیل دستی بودن از عملکرد و بازده نسبتا خوبی هم برخوردار است. اما خرابی و عیوب مختلفی نیز ممکن است برای گیربکس پراید به وجود آید. خودروی پراید نسخه‌های متنوعی دارد و در همه آن‌ها از یک نوع خاص گیربکس استفاده نکرده‌اند. سه نوع مختلف از گیربکس‌هایی که در پراید دیده می‌شوند عبارتند از:

  • گیربکس پراید معمولی
  • گیربکس مگنتی پراید
  • گیربکس پراید یورو۴

در بین این سه مدل گیربکس پراید یورو۴ از کیفیت ساختاری بالاتری برخوردار است.    

چرا گیربکس پراید صدا میده؟

دلایل شنیده شدن صدا از گیربکس بسته به نوع صدایی که شنیده می‌شود متفاوت است. بنابراین برای اینکه بدانیم چرا این قطعه از گیربکس صدا می‌دهد باید به نوع صدا نیز توجه کرد.

۱- صدای زوزه کشیدن گیربکس

این صدا به صورت ناگهانی ظاهر می‌شود و در بازه‌ی زمانی نسبتا کوتاهی نیز شدت پیدا می‌کند. معمولا وقتی چرخ دنده‌ها در گیربکس پراید آسیب دیده باشند این صدا به گوش می‌رسد. همچنین دلیل آسیب چرخ دنده‌ها در اغلب اوقات کم شدن میزان روغن گیربکس می‌باشد. اگر روغن کمی روی چرخ دنده‌های گیربکس باشد موقع حرکت اصطکاک زیادی ایجاد می‌شود. این اصطکاک موجب خواهد شد که چرخ دنده‌ها ساییده شده و سطح آن‌ها صاف شود. در نتیجه صدایی شبیه به زوزه کشیدن از گیربکس پراید به گوش می‌رسد. در این شرایط روغن کاری کمک به بازگشت سلامت چرخ دنده‌های گیربکس نمی‌کند. پی ابتدا باید چرخ دنده‌های خراب را تعویض کنید و بعد سطح روغن گیربکس را افزایش دهید. 

۲- صدای غرغر کردن شدید گیربکس پراید

گفتیم که برای درک اینکه چرا گیربکس پراید صدا میده باید نوع صدا را تشخیص دهیم. اگر صدایی که شنیده‌اید شبیه به غرغر کردن باشد احتمالا غلتک گیربکس خراب شده است. یاتاق گیربکس پراید بر اثر وجود مواد خارجی در روغن سریع ساییده خواهد شد. خرابی و عیوب سایتاق گیربکس دیگر بخش‌های این قطعه نظیر چرخ دنده‌ها را هم با مشکل مواجه می‌کند. همچنین گاهی بلبرینگ گیربکس نیز به علت فرسایش یاتاقان فرسوده و ساییده می‌گردد. این مشکل در گیربکس کاملا جدی و خطرناک است. پس برای رفع مشکل ایجاد کننده این صدا در گیربکس پراید بلافاصله به تعمیرکاران مجاز مراجعه کنید.

۳- صدای وزوز و خش خش از گیربکس پراید

یکی دیگر از صداهایی که ممکن است از گیربکس خودروی پراید بشنوید صدای خش خش و وزوز است. این صدا اغلب در زمان افزایش یا کاهش سرعت پراید به گوش خواهد رسید. دلیل ایجاد این صدا می‌تواند مربوط به خراب شدن یکی از پیچ‌های موجود در گیربکس پراید باشد. پس اینکه چرا گیربکس پراید صدا میده و این صدا شبیه چیست همیشه اهمیت دارد. اما اگر فرکانس این نوع صدا در گیربکس پراید بالا باشد شاید دلیلی نظیر:

  • خم شدن چنگال دنده گیربکس پراید
  • خرابی اینترلاک یا میله دنده
  • فشار بالا به موتور خودرو

عامل ایجاد آن باشد. متاسفانه رانندگان تازه کار به دلیل ناآشنایی با اصول درست رانندگی فشار بالایی به موتور وارد می‌کنند. این فشار به مرور گیربکس را نیز درگیر کرده و به آن آسیب می‌رساند. فراموش نکنید که خودروی سواری به اندازه باری قادر به تحمل فشار نیست.

۴- صدای کوبیده شدن

گاهی صدایی که از گیربکس پراید می‌شنوید شبیه به کوبیده شدن دو فلز به هم است. اغلب اوقات شکستگی یا شل بودن پایه موتور دلیل تولید این صدا می‌باشد. به همین خاطر بیشتر زمانی که پای خود را از کلاچ برمی‌دارید این صدا به گوش می‌رسد. با تعویض پایه موتور فرسوده صدای کوبیده شدن نیز دیگر از گیربکس پراید به گوش نمی‌رسد.

۵- صدای خرد شدن

در این بخش از مقاله چرا گیربکس پراید صدا میده به بررسی صدایی شبیه خرد شدن می‌پردازیم. این صدا بیشتر زمان تعویض دنده‌های پایین در پراید خواهید شنید. بسیاری از صداهای گیربکس پراید شبیه به خرد شدن هستند. این صدا گوش خراش بوده و رانندگان را به شدت می‌ترساند. اصلی‌ترین عامل ایجاد آن شل بودن کلاچ پراید است. برخلاف تصوری که این صدا ایجاد می‌کند هزینه تعمیر و برطرف کردن این مشکل چندان بالا نیست. توجه داشته باشید که این ایراد در گیربکس می‌تواند مانع عوض کردن دنده شود. پس آن را جدی گرفته و برای برطرف نمودنش به تعمیرگاه‌های مجاز بروید.

خرید گیربکس پراید

اشاره کردیم که متاسفانه گیربکس پراید از کیفیت ساخت بالایی برخوردار نیست. البته این امر در خصوص تمام انواع گیربکس پراید صدق نمی‌کند. با این همه گاهی لازم است تا گیربکس باکیفیت و مناسب دیگری را جایگزین گیربکس فعلی پراید کنید. سایت استوک یدک مرجع خوبی برای خرید گیربکس استوک پراید و دیگر خودروها است. انواع گیربکس‌های پراید را در بخش محصولات سایت استوک یدک با قیمت مناسب پیدا می‌کنید.

سخن پایانی

نگهداری مناسب و انجام به موقع سرویس‌های لازم در کارایی و سلامت گیربکس پراید نقش مهمی دارد. با این همه باز هم امکان دارد مشکلاتی برای گیربکس پراید یا هر خودروی دیگری پیش آید. این عیوب اغلب با صداهایی در گیربکس همراه هستند. در این مطلب از استوک یدک شرح دادیم که چرا گیربکس پراید صدا میده. تجربه شما درباره شنیده شدن صداهای غیر معمول از گیربکس پراید چیست؟ تجربیات مفید و جالب خود را با ما و دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید :  نصب ردیاب خودرو

سوالات متداول

۱- انواع گیربکس به کار رفته در پراید کدام است؟

گیربکس استاندارد یا معمولی- گیربکس مگنتی پراید و یورو ۴ از انواع این تجهیز در پراید به شمار می‌روند.

۲-  دلایل اصلی صدا دادن گیربکس پراید چیست؟

خراب شدن چرخ دنده‌ها، کم شدن سطح روغن گیربکس و شل بودن کلاچ از شایع‌ترین دلایل صدای گیربکس پراید هستند. 

۳- از کجا گیربکس ارزان استوک پراید بخریم؟

سایت استوک یدک یکی از بهترین مراکز فروش گیربکس استوک پراید می‌باشد. کیفیت و سلامت گیربکس و قیمت‌های رقابتی و مناسب از امتیازات خرید از این سایت است.     

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید