وبلاگ
۲۰ اسفند ۱۴۰۲

گیربکس چطور کار می‌کند؟

برای به حرکت در آوردن چرخ‌های خودرو لازم است تا نیروی تولید شده در موتور به چرخ انتقال یابد. این وظیفه مهم در خودروها بر عهده گیربکس قرار دارد. آیا می‌دانید گیربکس چطور کار می‌کند و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟ در این مطلب از استوک یدک خواهیم گفت این قطعه چطور از عهده این وظیفه مهم بر می‌آید. برای خرید انواع گیربکس استوک خودرو با کارشناسان سایت تماس گرفته و ثبت سفارش نمایید.  

گیربکس چیست؟

موتور خودرو گشتاوری را تولید می‌کند که باید به صورت متناسب به چرخ‌ها انتقال پیدا کند. این وظیفه مهم در ماشین بر عهده گیربکس یا جعبه دنده ماشین قرار دارد. به کمک گیربکس راننده این امکان را دارد که خودرو را با سرعت‌های مختلف هدایت کند. موتور خودرو قادر است تا میزان مشخصی از قدرت و گشتاور را تولید کند. اما اینکه این مقدار متناسب با سرعت درخواستی خودرو تنظیم شود بر عهده گیربکس است. برای دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده برای این قطعه از اجزا و بخش‌های مختلفی در گیربکس خودرو استفاده می‌کنند.

وظیفه گیربکس در خودرو چیست؟

برای درک بهتر اینکه گیربکس چطور کار می‌کند باید بدانیم چه وظایفی بر عهده دارد. زیرا عملکرد این قطعه برای انجام وظایف مشخصی در ماشین است. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایف گیربکس در ماشین نظم دادن به سرعت و گشتاور مورد نیاز برای آن است. به همین خاطر به اندازه‌ی موتور و مولد خودرو گیربکس نیز حائز اهمیت است. موتور ماشین مقادیر مشخصی از نیروی دورانی را تولید می‌کند که به وسیله گیربکس تنظیم و به چرخ منتقل می‌گردد. از دیگر وظایف گیربکس خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- پیشگیری از سرعت ناخواسته در خودرو

در شرایط مختلف رانندگی و به ویژه در سرازیری‌ها کنترل سرعت خودرو دشوارتر است. در نتیجه بدون گیربکس کنترل ماشین به صورت کامل از دست راندهد خارج خواهد شد. 

۲- تنظیم کردن جهت حرکت ماشین

گیربکس این امکان را به شما می‌دهد که جهت حرکت خودرو را به سمت جلو یا عقب تعیین کنید. در واقع قدرت حرکت معکوس ماشین به دلیل وجود گیربکس و عملکرد آن است. 

۳- کار کردن موتور بدون حرکت خودرو

روشن بودن درجای موتور یکی دیگر از کارایی‌هایی گیربکس به شمار می‌رود. این وظیفه به درک بهتر اینکه گیربکس چطور کار می‌کند کمک بزرگی خواهد کرد. در واقع گیربکس به علت ساختاری که دارد می‌تواند هیچ بخشی از نیروی موتور را به چرخ‌ها منتقل نکند. در این حالت موتور روشن بوده و کار می‌کند اما ماشین حرکت نمی‌کند.  

گیربکس از چه بخش‌هایی ساخته شده است؟

اجزا و قطعاتی که در گیربکس به کار رفته است در تحقق وظایف این بخش از ماشین نقش مهمی دارند. عملکرد و کارکرد گیربکس به کمک تمام این اجزا در کنار هم انجام می‌گیرد. در ادامه این بخش از مقاله استوک یدک به معرفی اجزای تشکیل دهنده گیربکس می‌پردازیم. برای خرید گیربکس انواع خودروهای داخلی و خارجی از کارشناس فروش سایت کمک بگیرید. کیفیت و اصالت گیربکس خریداری شده توسط مجموعه تضمین خواهد شد. 

۱- پوسته گیربکس

این بخش از گیربکس از جنس چدن ریخته‌گری ساخته می‌شود و دیگر اجزا در آن جای می‌گیرند. کیفیت این قسمت موجب می‌شود تا دیگر بخش‌های گیربکس در معرض آسیب قرار نداشته باشند. 

۲- شافت ورودی یا محور کلاچ

شافت‌های مختلف در اینکه گیربکس چطور کار می‌کند نقش مهمی ایفا می‌کنند. این محور در واقع محور محرک در گیربکس می‌باشد که به صورت یکپارچه به چرخ دنده وصل شده است. شافت گیربکس از طریق کلاچ به موتور خودرو وصل می‌باشد. 

۳- محور زیر یا شافت واسط

این محور نیز یکپارچه بوده و روی آن تعدادی چرخ دنده وصل شده است. انتقال گشتاور خودرو توسط این محور به محور محرک گیربکس انجام می‌گیرد. چرخ دنده‌ی ابتدایی این محور با چرخ دنده‌ی محرک در گیربکس درگیر بوده و سرعت ورودی موتور را تنظیم می‌کند. توجه داشته باشید که چرخ دنده‌های به کار رفته روی این شافت اندازه‌های متفاوتی دارند. 

۴- محور اصلی یا شافت خروجی

این محور به کمک یاتاقان و چرخ‌ دنده‌های تعبیه شده در آن به محور واسط گیربکس در ارتباط است. نیروی تبدیل شده در گیربکس به وسیله این بخش به دیفرانسیل و میل گاردان منتقل می‌شود. توجه داشته باشید که این محور نیز دارای چرخ‌دنده‌هایی هست که برخلاف محورهای قبلی یکپارچه نیستند. یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها که کمک زیادی در اینکه گیربکس چطور کار می‌کند دارد همین محور یا شافت خروجی است. 

۵- یاتاقان

به یاتاقان چرخ دنده‌ی هماهنگ کننده در گیربکس نیز گفته می‌شود و حرکتی کشویی به سمت چرخ دنده‌ها دارد. چرخ دنده این بخش با چفت شدن فعال شده و عملکرد خود را انجام می‌دهد.

۶- دسته دنده

این بخش در واقع قسمت بیرونی گیربکس به شمار می‌رود. در خودروهای اتومات دسته دنده از مجموعه گیربکس حذف شده است. مسیر حرکت دسته دنده به شکل حرف H انگلیسی تعریف شده است. 

۷- میل ماهک

رابط بین ماهک و دسته دنده در گیربکس میل ماهک نام دارد. این میله فلزی در انواع مختلف گیربکس کارکردی متفاوت دارد. در واقع مکانیزم میل ماهک می‌تواند دستی، اتوماتیک یا الکترونیکی و هیدرولیکی باشد.    

۸- ماهک

این قطعه از گیربکس فلزی و خمیده طراحی می‌شود و به بخش انتهایی میل ماهک وصل می‌شود. نیروی میل ماهک به این قطعه باعث حرکت آن شده و در نتیجه کشویی دنده درگیر می‌گردد. 

۹- کشویی دنده

شناخت تمام اجزای دنده برای درک اینکه گیربکس چطور کار می‌کند الزامی است. بدون شناخت از تمام اجزای این قطعه نمی‌تواند عملکرد و ساختار آن را به خوبی متوجه شد. کشویی دنده در گیربکس از دو سمت دارای شیار است. ماهک از یک طرف در این شیارها قرار گرفته و موجب حرکت آن می‌شود. یاتاقان نیز در شیارهای سمت دیگر قرار گرفته و دنده انتخابی به این ترتیب وارد مدار خواهند شد. 

۱۰- دنده برنجی

بین دنده کشویی و یاتاقان از بخشی به نام دنده برنجی استفاده می‌شود. این بخش وظیفه دارد دنده‌های کشویی و یاتاقان را سریع‌تر با هم درگیر کند. 

۱۱- کاسه نمد گیربکس

این بخش وظیفه محافظت از یاتاقان‌ها و روغن داخل آن‌ها را بر عهده دارد. در واقع کاسه نمد مانع نفوذ گرد و غبار به داخل گیربکس می‌شود.

۱۲- پمپ گیربکس

گیربکس برای عملکرد صحیح خود به روغن مخصوصی نیاز دارد. فرآوری روغن گیربکس به وسیله پمپ گیربکس انجام می‌گیرد. 

بیشتر بخوانید :  لوازم اسپرت ام جی 6

۱۳- کنترل ولو

کنترل ولو که با نام ساعت گیربکس نیز شناخته می‌شود به نوعی مغز جعبه دنده محسوب می‌گردد. در کنترل ولو خودروهای جدید از شیرهای برقی و سرعت سنج نیز استفاده شده است.

گیربکس چطور کار می‌کند؟

همانطور که اشاره کردیم گیربکس از اجزای بسیار زیادی ساخته شده است. در این بین چرخ دنده‌ها را می‌توان از اصلی‌ترین قسمت‌های گیربکس دانست که وظایف مهمی بر عهده دارند. چرخ دنده‌ها بسته به نوع گیربکس در اندازه و اشکال مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این چرخ دنده‌ها در تعداد زیاد در گیربکس روی هم سوار می‌شوند و قدرت و گشتاور موتور را تعیین می‌کند. هر چرخ دنده نشانگر و معرف یکی از دنده‌های روی دسته دنده می‌باشد. با تفاوت در قطر این قطعات سرعت‌های مختلفی روی محورهای گیربکس منتقل می‌شوند. در نتیجه می‌تواند سرعت خودرو را نیز به همین ترتیب کنترل و مشخص کرد. امروزه با پیشرفت علم شاهد ساخت و تولید انواع مختلفی از گیربکس‌ها اعم از:

  • گیربکس دستی
  • گیربکس اتوماتیک
  • گیربکس نیمه اتوماتیک

هستیم. در مدل‌های دستی نیاز به مداخله مستقیم راننده برای کارکرد گیربکس می‌باشد. اما در نوع اتوماتیک مداخله راننده برای تعویض دنده و تنظیم سرعت ماشین نیاز نیست.   

خرید گیربکس خودرو

با توجه به تعدد اجزا و پیچیدگی ساختار گیربکس این قطعه از قطعات حساس در خودرو به شمار می‌رود. اغلب خرابی‌های گیربکس خودرو قابل تعمیر نمی‌باشند و باید تعویض صورت گیرد. گاهی با تعویض اجزای معیوب مشکل گیربکس برطرف شده و دوباره کار می‌کند. اما در بعضی از مواقع نیز باید به طور کامل گیربکس خودرو را با قطعه‌ای جدید عوض کرد. برای خرید گیربکس استوک خودروهای خارجی و داخلی به مشاوران استوک یدک تماس بگیرید. بهترین کیفیت و قیمت در لوازم و قطعات استوک سایت مجموعه در نظر گرفته شده است. 

قیمت گیربکس چقدر است؟

گیربکس‌ها تنوع مدل و ساختاری بسیار زیادی دارند. در نتیجه قیمت هر مدل و نوع از گیربکس با نوع و مدل دیگر آن متفاوت است. با این همه می‌توان گفت که گیربکس از قطعات و لوازم گران در ماشین به شمار می‌رود. برای استعلام قیمت به سایت‌های معتبر فروش گیربکس مراجعه کنید.  

سخن آخر

بسیاری از ما علیرغم رانندگی نمی‌دانیم گیربکس چطور کار می‌کند. در این مطلب از استوک یدک درباره شیوه کار کردن گیربکس در خودرو توضیجاتی را ارائه کردیم. نظرات و سوالات خود را می‌توانید از کارشناسان و مشاوران مجموعه بپرسید. 

سوالات متداول

۱- گیربکس چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

نیروی گشتاور موتور ماشین باید بر اساس نیاز به محور چرخ‌ها منتقل گردد. این کار به وسیله گیربکس در خودرو انجام می‌شود.

۲- اجزا و قطعات گیربکس کدام‌اند؟

در ساخت گیربکس و برای تحقق اهداف آن از اجزای بسیار زیادی استفاده می‌شود. اما چرخ‌دنده‌ها را می‌توان اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش از گیربکس دانست. پوسته و محور کلاچ و شافت‌های ورودی و خروجی اجزای دیگری از این قطعه مهم خودرو می‌باشند. 

۳- برای خرید گیربکس به کجا مراجعه کنیم؟

برای خرید انواع گیربکس‌های خودروهای داخلی و خارجی می‌توانید به بخش محصولات سایت استوک یدک مراجعه کنید.  

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید