وبلاگ
۱۶ اسفند ۱۴۰۲

چرا کمپرسور کولر پراید کار نمی‌کند؟

کمپرسور کولر پراید کار نمیکند

کولر پراید از بخش‌ها و از اجزای مختلفی اعم از کمپرسور ساخته شده است. گاهی است به دلایل مختلفی سیستم سرمایشی پراید به درستی کار نمی‌کند. بخشی از مشکلات کولر پراید مربوط به خرابی‌های کمپرسور آن می‌شود. در این مطلب از استوک یدک خواهیم گفت که چرا کمپرسور کولر پراید کار نمی‌کند؟! البته منظور از کار نکردن کمپرسور یا کولر این نیست که کلا روشن نشوند. بلکه خیلی از اوقات باد گرم از دریچه کولر خارج شده یا کارایی خود را از دست می‌دهد. 

آشنایی با کمپرسور کولر پراید

پراید یکی از خودروهای پرفروش با تولید بالا در شرکت سایپا محسوب می‌شود. طی سال‌های تولید این خودرو از تجهیزات و قطعات مختلفی در آن استفاده شده است. از جمله این قطعات کمپرسورهای به کار رفته در پراید هستند. در ادامه این بخش با انواع کمپرسورهای کولر مورد استفاده در پراید آشنا خواهیم شد.

۱- کمپرسور ساندن یورو ۲

این کمپرسور در اولین نسل‌ از پرایدهای تولیدی در سایپا استفاده شده است. تسمه مورد استفاده در این کمپرسور کولر بدون شیار و ساده است. شلنگ‌های ورود و خروج گاز نیز در پشت این مدل کمپرسور کولر تعبیه شده‌اند. 

۲- کمپرسور ساندن یورو ۴

از این کمپرسور در پرایدهای مدل جدید استفاده شده است. تسمه تعبیه شده در آن شیاردار بوده و ورودی و خروجی گاز نیر در بالای کمپرسور جای گرفته است. توجه داشته باشید که نوع تجهیز در علت اینکه چرا کمپرسور کولر پراید کار نمی‌کند اهمیت دارد.

۳- کمپرسور کولر پاناسونیک

از این مدل کمپرسور نیز مانند ساندن یورو ۲ در پرایدهای قدیمی استفاده شده است. تسمه این مدل از کمپرسور پراید نیز بدون شیار و به اصطلاح ساده است. اما جای شلنگ‌ها ورودی و خروجی گاز در قسمت عقب و جلوی تجهیز تعبیه شده‌اند. قیمت این کمپرسور نسبت به دیگر انواع آن بالا بوده و به سختی هم پیدا می‌شود. به همین دلیل با سایر مدل‌های کمپرسور پراید به ویژه جیانشی جایگزین می‌گردد. توجه داشته باشید که برای بستن کمپرسور روی اسکلت خودرو به پایه کمپرسور هم نیاز خواهید داشت.

۴- کمپرسور کولر داک

این مدل نیز روی پرایدهای قدیمی استفاده شده و تسمه آن ساده است. به دلیل کمبود آن در بازار می‌توانید با ساندن یورو ۲ آن را جایگزین کنید. اصولا برای تامین کمپرسور کولر در پراید های قدیمی بهتر است به سراغ خرید لوازم استوک بروید. چرا که احتمال پیدا کردن کمپرسور کولر و لوازم استوک پراید های قدیمی بیشتر است. 

۵- کمپرسور کولر دوو

این کمپرسور نیز روی برخی از مدل‌های پراید به کار رفته است و با کمپرسور ساندن یورو ۲ جایگزین می‌شود. این اطلاعات در کشف علت اینکه چرا کمپرسور کولر پراید کار نمی‌کند به کار می‌آیند. از کمپرسور ساندن یورو ۲ برای جایگزین این مدل از کمپرسور پراید هم می‌توان استفاده نمود. برای بسته کمپرسور ساندن ۲ به جای کمپرسور کولر دوو به پایه کمپرسور نیاز است. 

۶- کمپرسور کولر جیانشی یورو ۲

یکی دیگر از انواع کمپرسورهای مورد استفاده در پراید مدل جیانشی یورو ۲ است. این کمپرسور دارای تسمه ساده و بدون شیار است و در پرایدهای قدیمی دیده می‌شود. شلنگ ورودی و خروجی گاز نیز در بخش عقب و جلوی کمپرسور جیانشی یورو ۲ تعبیه گردیده است. 

۷- کمپرسور کولر جیانشی یورو ۴

سایپا از این مدل کمپرسور روی پرایدهای جدید استفاده کرده است. تسمه‌ی آن از نوع شیاردار و جای شلنگ در عقب و جلوی آن قرار دارد.

عملکرد سیستم تهویه پراید و کولر آن به کارکرد تمام اجزایش بستگی دارد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزای این سیستم نیز بی‌شک کمپرسور کولر می‌باشد.  

چرا کمپرسور کولر پراید کار نمی‌کند و نشانه‌های آن چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث خراب شدن کمپرسور کولر پراید و در نتیجه کار نکردن کولر آن می‌شود. از جمله این دلایل در ایجاد عیوب کمپرسور کولر می‌توان به:

  • فرسودگی و خرابی باتری ماشین
  • خراب شدن و عیوب در رله کمپرسور پراید
  • خرابی کلاچ
  • نشتی روغن

اشاره نمود. بهتر است به صورت مرتب کولر و کمپرسور آن را در خودرو پراید سرویس کنید. نگهداری مناسب از خراب شدن‌های ناگهانی و کوتاه شدن عمر مفید کمپرسور جلوگیری می‌کند. اما از جمله نشانه‌هایی که به ما می‌گوید کمپرسور کولر پراید کار نمی‌کند شامل موارد زیر است.

۱- گرم شدن بادی که از دریچه کولر خارج می‌شود

شاید یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های خراب بودن کلی یا جزئی کمپرسور تولید باد گرم باشد. دلایل مختلفی می‌توانند منجر به تولید باد گرم در کولر پراید شوند. بنابراین باید به سراغ تکنیسین‌ها و مکانیک‌های باتجربه رفته تا عیب‌یابی به درستی انجام گیرد.

۲- تغییر در سرمای باد کولر

چنانچه درجه کولر پراید روی درجه مشخصی قرار داشته باشد در سردی باد نباید تغییر ایجاد شود. چنانچه سردی بیشتر یا کمتر شود نشان دهنده وجود مشکلاتی در کمپرسور کولر پراید است. البته دلایل اینکه چرا کمپرسور کولر پراید کار نمی‌کند با دلایل بد کار کردن آن متفاوت می‌باشد. 

۳- درگیر شدن کمپرسور کولر پراید با ضربه

این نشانه اغلب موقعی دیده می‌شود که پولی کهنه و فرسوده شده باشد. در این حالت معمولا با ضربه می‌توان کمپرسور کولر را درگیر نمود. البته سفتی بیشتر از اندازه‌ی تسمه کمپرسور کولر پراید هم این نشانه را ایجاد می‌کند. 

۴- کولر پراید کلا روشن نمی‌شود

این مشکل در شرایطی ایجاد می‌شود که به هر دلیلی کمپرسور درگیر نشود. کاهش فشار گاز یا بالا بودن دمای پیشرانه خودرو می‌تواند دلیلی برای کار نکردن کمپرسور کولر باشد. پس باید به تمام این موارد در بررسی علل کار نکردن کمپرسور کولر پراید توجه کرد.

خرید کمپرسور کولر پراید

برای خرید کمپرسور کولر پراید باید از نوع و مدل آن اطلاع دقیقی داشته باشید. در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که کدام مدل‌ها قابل جایگزینی با هم هستند. پس اگر مدل اصلی کمپرسور پراید خودروی خود را پیدا نکردید می‌توانید از مدل جایگزین آن استفاده کنید.  برای خرید کمپرسورهای کولر پراید استوک به بخش محصولات سایت استوک یدک مراجعه نمایید. کارشناسان فروش مجموعه راهنمایی‌های ی لازم در خصوص مدل‌های جایگزین را به شما ارائه می‌کنند. 

سخن پایانی

برای بسیاری از راننده‌ها این سوال که چرا کمپرسور کولر پراید کار نمی‌کند وجود دارد. در این مطلب از استوک یدک تلاش کردیم به دلایل کار نکردن کمپرسور کولر در این خودروی پر تعداد بپردازیم. سوالات خود را از کارشناسان ما بپرسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.

بیشتر بخوانید :  انتخاب کارشناس خودرو

سوالات متداول

۱- انواع مدل‌های کمپرسور پراید کدام‌اند؟

کمپرسورهای ساندن یورو ۲ و یورو ۴- کمپرسور پاناسونیک و داک و دوو در خودروهای پراید استفاده شده‌اند. کمپرسور جیانشی یورو ۴ نیز در مدل‌های جدیتر پرایدها توسط شرکت سایپا به کار رفته است. 

۲- کمپرسور کولر پراید ارزان را از کجا بخریم؟

بهترین مرجع فروش لوازم یدکی استوک سایت استوک یدک می‌باشد که قیمت‌گذاری‌هایی بسیار منطقی و منصفانه دارد. بنابراین برای پیدا کردن و خرید لوازم یدکی ارزان و باکیفیت می‌توانید از سایت این مجموعه بازدید کنید.      

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید