وبلاگ
۹ تیر ۱۴۰۰

انتخاب کارشناس خودرو

انتخاب کارشناس خودرو

کارشناسی خودرو و اهمیت آن

امروزه به دلیل تورم و نرخ بالای خودرو، خرید و فروش خودروی کارکرده رونق بسیاری گرفته است. از این رو برای یک خریدار تشخیص عیوب و مشکلات خودرو، وضعیت رنگ شدگی، کارکرد صحیح موتور و سلامت اجزای مختلف آن (لاستیک، باتری، دینام، سیستم آبرسانی و …) قبل از خرید اهمیت بسزایی دارد. این کار توسط کارشناس خودرو انجام می شود. در این میان انتخاب کارشناس خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این میان، بسیاری از فروشندگان تمایل دارند که عیوب و نواقص خودرو خود را مخفی کرده و آن را به بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند. از جمله این موارد، دستکاری در شماره کیلومتر ماشین و همچنین عدم اقرار به رنگ شدگی بدنه و آسیب های وارده به ماشین می‌ باشد. از سوی دیگر برخی از مشکلات و عیوب خودرو و موتور آن در درازمدت خود را نشان می‌ دهد و صاحبان خودرو، از آن بی‌اطلاع هستند و صرفاً از روی ظاهر نمی توان به آن مشکلات پی برد.

با توجه موارد ذکر شده و به دلیل تخصصی بودن این موضوع و با توجه به قیمت بالای خودرو، اهمیت کارشناسی خودرو بسیار لازم و ضروی می‌ باشد و باید قبل از خرید یک خودروی کارکرده، توسط یک کارشناس و متخصص معتبر به صورت کامل برآورد و بازبینی گردد.

این امر در تمام دنیا رایج است و در کشور ما اهمیت بالاتری دارد. کارشناس خودرو با معاینه کامل بدنه، شاسی، اجزا و قطعات مختلف توسط ابزار مخصوص و تست های مختلف، سلامت و ارزش واقعی و همچین کیلومتر واقعی تقریبی خودرو را ارزیابی می‌ کند. همچنین وضعیت سند و مسائل حقوقی را نیز بررسی می‌ کند.

کارشناسی خودرو و اهمیت آن

ویژگی های انتخاب کارشناس خودرو چیست؟

کارشناس خودرو فردی است که دارای تخصص لازمی می باشد که بتواند خودروی مورد نظر مشتری را از لحاظ فنی و ظاهری بررسی کند. در هنگام انتخاب کارشناس خودرو دقت داشته باشید که کارشناس دوره های مختلفی را از خودرو گذرانده باشد. هر فردی این اطلاعات با ارزش را ندارد. صدها مدل مختلف از برندهای مشهوری خودرو وارد بازار می شود. هر کدام از خودروها دارای مشتریان بالقوه خود می باشند. بنابراین با توجه به اهمیت آن بهتر است قبل از خرید و استفاده از آن حتما از یک کارشناس خودرو مجرب و ماهر کمک بگیریم.

مواردی که کارشناس خودرو باید بررسی کند

بررسی خودرو توسط کارشناس شامل سه قسمت اصلی است. یک کارشناس کارآزموده باید به همه این موارد مسلط باشد.

 ۱) بررسی سلامت خودرو و ایرادات و مشکلات فنی بدنه و موتور و آپشن ها

این مورد شامل بررسی سلامت لاستیک، باتری، لامپ ها، سیستم آبرسانی، سیستم برق خودرو، اتصالات و عدم مشکلات روغن‌ریزی، مشکل نداشتن واشر سرسیلندر، کارکرد صحیح موتور، سلامت میل‌لنگ و شاتون، تنظیم بودن موتور، کامپیوتر دستگاه، گیربکس، ترمز، فرمان و …. می‌ باشد. یکی از تجهیزات مهم در این قسمت دستگاه دیاگ می‌باشد.

۲) بررسی رنگ، وضعیت بدنه و جلوبندی:

در این بررسی، کارشناس باید با تجهیزات مخصوص و با تجربه کافی کل بدنه خودرو را بصورت دقیق بررسی کرده و موارد رنگ‌خوردگی یا تعویض شدگی بدنه را تشخیص دهد.

اهمیت این موضوع در اینست که در ایران خودروی رنگ‌خورده (یا بدنه تعویض شده) ارزش پایینتری در برابر خودرویی دارد که بدنه آن همچنان دارای رنگ خوردگی نیست. چرا که در خودروی نگ خورده ( یا تعویض بدنه شده) این احتمال وجود دارد که به دلیل تصادف شدید یا چپ شدن خودرو، مالک اقدام به رنگ زدن یا تعویض بدنه نموده است. همچنین در این قسمت، کارشناس وضعیت شاشی، جلوبندی و زیربندی و نیز کابین خودرو را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار می‌ دهد.

۳) بررسی وضعیت سند و اصالت خودرو

یکی از مهمترین مشکلاتی که متاسفان خریداران در خصوص خودروهای دست دوم دچار می‌شوند، مسایل حقوقی مربوط به خودرو، اصالت آن و مشکلات مربوط به سند و پلاک و … می‌ باشد. در این قسمت کارشناس باید علاوه بر بررسی صحت و سقم سند خودرو، مسایل حقوقی مربوطه را نیز پیگیری نماید و برای اخذ استعلامات لازم، خربدار را راهنمایی کند. در نظر داشته باشید که اهمیت این بخش، از قسمت های قبلی کمتر نمی‌ باشد.

ویژگی های انتخاب کارشناس خودرو چیست؟

معیارهای انتخاب کارشناس خودرو مناسب

انتخاب کارشناسی خودرو امری تخصصی و نیاز به تجربه و مهارت بالایی در این زمینه بوده و باید گزارش مکتوب و دارای ضمانت به خریدار خودرو دهد. بنابراین انتخاب کارشناس مناسب اهمیت بالایی دارد. در ادامه مهمترین موارد و معیارهای انتخاب کارشناس خودرو مناسب ذکر می‌ گردد.

  • داشتن تجربه و تخصص کافی: اولین و اساسی ترین شرط برای کارشناس می‌ باشد. برای این مورد از کارشناسی خودرو کسانی بهره ببرید که سابقه بالا و کارنامه مثبتی در این زمینه داشته‌اند.
  • ارائه گزارش مکتوب و مهر شده دارای ضمانت: یک کارشناس باید در پایان پس از ارزیابی و بررسی دقیق خودرو انجام تست های مختلف، نتیجه کارشناسی خود را به صورت مکتوب ارائه دهد و آن را مهر و امضاء نموده و گارانتی نماید. گارانتی و ضمانت کارشناسی به این معناست که در صورت اشتباه یا ناقص بودن کارشناسی، خریدار می‌ تواند ضرر و زیان و خسارت ناشی از خرید اشتباه را از کارشناس دریافت نماید.
  • معتبر بودن شرکت طرف قرارداد: هر کارشناس خودرو باید متعلق به یک مؤسسه حقوقی معتبر باشد تا گزارش وی دارای اعتبار حقوقی باشد. به طور کلی به یک شرکت حقوقی دارای پروانه کسب اعتماد بیشتری نسبت به یک شخص آزاد می‌ توان نمود. همچنین سابقه و تعداد خودروهای مورد کارشناسی شرکت نیز دارای اهمیت می‌ باشد.
  • داشتن ابزار و تجهیزات تخصصی: تشخیص رنگ و همچنین تشخیص عیوب موتور و سلامت شاسی و بدنه نیازمند به ابزار و تجهیزات تخصصی و بروز می‌ باشد. یک شرکت ارائه دهنده کارشناسی باید مجهز به بروزترین تجهیزات و ابزارهای دقیق در این زمینه باشد.

از مهمترین این ابزار و تجهیزات می‌ توان به ابزار تشخیص رنگ لیزری و ضخامت آن، نور پرتابل، آهنربای مخصوص برای تشخیص رنگ، دیگ مخصوص هر خودرو اشاره نمود.

هزینه کارشناسی خودرو

هزینه کارشناس خودرو، بر اساس نوع و مدل خودرو و انتخاب کارشناس خودرو تعیین می‌ گردد. مسلماً قیمت کارشناسی یک خودروی بنز با پراید تفاوت دارد و در مورد خودروهای گرانقیمت نیاز به بررسی دقیق‌تری می‌ باشد. همچنین به دلیل تخصصی تری بودن و کم‌تر بودن کارشناس خودرو در زمینه خودروهای گران‌قیمت، هزینه کارشناسی آنها به نسبت بیشتر می‌ باشد. علاوه بر این، هزینه ایاب و ذهاب کارشناس نیز به قیمت نهایی اضافه می‌ گردد.

بیشتر بخوانید :  دلایل عقب رفتن خودرو اتومات در سربالایی ها

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید