وبلاگ
۱۵ اسفند ۱۴۰۲

چرا کمپرسور کولر ماشین صدا میده؟

کمپرسور کولر ماشین وظیفه فشرده کردن و انتقال گاز مبرد در سیستم سرمایشی را بر عهده دارد. در شرایط عادی این قطعه با صدای آرام و یکنواخت به کار خود می‌پردازد. اما گاهی صداهای غیرطبیعی از کمپرسور و کولر خودرو شنیده می‌شود. آیا می‌دانید چرا کمپرسور کولر ماشین صدا میده؟! خرابی یا فرسودگی این دستگاه در کولر ماشین می‌تواند از جمله دلایل آن باشد. با ما در این مطلب از استوک یدک همراه شوید تا درباره علل صداهای غیر عادی کمپرسور خودرو بدانید.

 

روش‌های تشخیص صداهای کمپرسور کولر

در زمان کار کردن خودرو بسیاری از اجزای آن صدا تولید می‌کنند. به همین خاطر ممکن است تشخیص اینکه کدام صدا مربوط به کمپرسور کولر است کمی سخت باشد. در این بخش نشانه‌هایی که به ما می‌گوید این صدا از کمپرسور کولر تولید شده را بیان می‌کنیم. 

۱- نوع صدا

اولین چیزی که در تشخیص صدای کمپرسور کولر باید مورد توجه قرار گیرد نوع صدایی است که به گوش می‌رسد. صدای کمپرسور کولر با صداهای تولید شده از دیگر قطعات خودرو فرق دارد. صداهایی که از کمپرسور خارج می‌شوند حالت زیر و بم دارند. کمی تجربه برای تشخیص هر چه بهتر صدای کمپرسور کولر ماشین کمک می‌کند. 

۲- زمان صدا

اگر صدا از کمپرسور خودرو باشد اغلب در زمان‌های مشخصی به گوش می‌رسد. صدای ناشی از این بخش خودرو اغلب زمان روشن و خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع به گوش می‌رسد. همچنین گاهی هنگام چرخیدن تسمه یا تغییرات دمای کولر صدای کمپرسور شنیده می‌شود. بنابراین زمان صدا نیز در تشخیص اینکه چرا کمپرسور کولر ماشین صدا میده اهمیت دارد.

۳- شدت صدا

شدت صدا در کمپرسور کولر نیز می‌تواند نشان‌دهنده میزان آسیب وارده به آن باشد. در واقع اگر صدای شنیده شده بلندتر باشد یعنی میزان آسیب وارده بیشتر و عمیق‌تر است. فشار بالای گاز در کمپرسور نیز صداهای بلندی را از این دستگاه به گوش می‌رساند. اما اگر صداهایی آرام با شدت کمتر شنیده شد نشان دهنده فشار پایین گاز یا فرسودگی تجهیز است.  

توجه داشته باشید که بسیاری از اوقات صداهای مختلف خودرو با هم ترکیب شده و شنیده می‌شوند. به همین خاطر شاید تشخیص اینکه صدایی از کمپرسور کولر خودرو هست یا نه کمی سخت باشد. به همین خاطر توصیه می‌شود که حتما از یک تکنسین و مکانیک با تجربه کمک بگیرید.  

خرابی‌های رایج در کمپرسور کولر ماشین

کمپرسور و قطعات آن مورد استفاده مداوم قرار نمی‌گیرند که در کوتاه مدت خراب شوند. اغلب آسیب‌های این تجهیز در کولر خودرو بر اثر فرسودگی ایجاد می‌شود. بیشترین آسیب‌ها و خرابی‌های این قطعه از کولر ماشین شامل مواردی همچون:

  • نشت کردن روغن
  • خاموش شدن بدون علت کمپرسور
  • افزایش دما
  • صداهای غیر معمول و زیاد

می‌باشد. در ادامه با دلایل و علت‌های شنیده شدن صدا از کمپرسور آشنا می‌شویم. توجه داشته باشید که در بسیاری از مواقع کمپرسور خودرو قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود. برای خرید کمپرسور کولر ماشین می‌توانید با کارشناسان استوک یدک تماس بگیرید.  

چرا کمپرسور کولر ماشین صدا میده و چطور صدای آن را رفع کنیم؟

برای اینکه بتوانیم صداهای کمپرسور کولر را رفع کنیم باید در مورد علت آن بدانیم. برای این منظور لازم است به موارد زیر در کولر ماشین توجه داشته باشیم:

  • علت صدا: علتی که تولید صدا از این دستگاه را موجب شده در رفع آن اهمیت زیادی دارد. گاهی اوقات به دلایلی مانند فشار بالا یا پایین گاز مبرد صدا شنیده می‌شود. عیوب سنسورها و خرابی رله و الکترو والو نیز صداهایی را ایجاد خواهد کرد. شکستگی پیستون و شافت و سرسیلندر هم موجب شنیده شدن صدا از کمپرسور کولر می‌شوند.
  • قطعه‌ی صدادار در کمپرسور کولر: بعد از تشخیص علت صدا باید قطعه‌ای که صدا را تولید می‌کند پیدا کرد. کلاچ- سوپاپ- پیستون و شافت و سرسیلندر بخش‌هایی هستند که تولید صدا می‌کنند. اغلب اوقات فرسودگی این قسمت‌ها موجب می‌شود تا از کمپرسور کولر صدا شنیده شود. 
  • شیوه تعمیر: نوع و میزان خسارت در شیوه تعمیر کمپرسور کولر خودرو نقش مهمی دارد. به همین خاطر بعد از اینکه فهمیدیم چرا کمپرسور کولر ماشین صدا میده باید شیوه تعمیر را انتخاب کنیم. تعویض روغن، تعویض گاز کولر و عوض کردن قطعات شکسته بخشی از این روش‌ها هستند. گاهی نیز باید کمپرسور کولر ماشین را به کلی عوض کرد. 

با توجه به این موارد از دستورالعمل و راهنمایی زیر برای رفع صدای کولر استفاده کنید.

۱- رفع صدای زیر و بم از کمپرسور کولر ماشین

برای رفع چنین صدایی اول سیستم تهویه و کولر خودرو را خاموش کنید. چنانچه فشار گاز بالاتر از حد مجاز است آن را تخلیه کنید. در مرحله بعد سوپاپ‌ها و سنسور فشار و رله را مورد بررسی قرار دهید. اگر این قطعات نقص و ایراد دارند تعمیر یا تعویض شوند. در این حالت صداهای ایجاد شده از کمپرسور کولر برطرف خواهد شد. در غیر این صورت ناگزیر به تعویض کامل کمپرسور کولر ماشین خود خواهید بود. 

۲- رفع صدای خش خش از کمپرسور کولر ماشین

بخش چرخاننده کمپرسور را در حالی که سیستم تهویه خاموش است با دست بچرخانید. اگر صدایی شبیه خش خش ایجاد شد باید این قطعه را باز کرده و بررسی کنیم. اگر خرابی در آن مشاهده شده این بخش را تعویض کرده و سپس روغن کمپرسور کولر را چک کنید. در واقع نوع صدا در تشخیص اینکه چرا کمپرسور کولر ماشین صدا میده نقش مهمی ایفا می‌کند. 

۳- رفع صدای بوق از کمپرسور کولر ماشین

بهتر است از یک مانومتر برای کنترل فشار گاز مبرد در کمپرسور کولر ماشین استفاده کنید. چنانچه فشار گاز کمتر از حد مجاز باشد احتمال نشتی وجود دارد که باید آن را پیدا کنید. همچنین صدای خش خش می‌تواند به علت خراب بودن:

  • سوپاپ کمپرسور
  • سنسور فشار
  • الکترو والو
  • رله

ایجاد گردد. با تعمیر یا تعویض هر کدام از قطعات در صورت خرابی صدا رفع می‌شود. اما اگر با انجام این اقدامات صدا همچنان پابرجا بود باید کلا کمپرسور کولر ماشین خود را عوض کنید.

قیمت کمپرسور کولر ماشین 

برای خرید کمپرسور کولر خودرو اطلاع از قیمت آن اهمیت پیدا می‌کند. بسته به نوع خودرو و مشخصات کمپرسور کولر آن قیمت نیز متفاوت خواهد بود. خرید کمپرسور کولر ماشین استوک از نظر قیمت اقتصادی‌تر و مقرونه به صرفه است. به شرط آن که از مراکز فروش لوازم استوک معتبر خرید کنید. 

بیشتر بخوانید :  کمپرسور کولر کمری استوک

  سخن پایانی

بسیاری از ما نمی‌دانیم چرا کمپرسور کولر ماشین صدا میده؟! در این مطلب از استوک یدک درباره دلایل صدا دادن کمپرسور کولر ماشین و راه‌های رفع آن شرح دادیم. به نظر شما از اصلی‌ترین دلیل صدا دادن کمپرسور کولر خودرو چیست؟

سوالات متداول

۱- دلایل صدا دادن کمپرسور کولر خودرو چیست؟

داغ شدن کمپرسور و نشت روغن و شل شدن قطعه از جای اصلی خود از دلایل مهم صدای آن هستند.  

۲- برای خرید کمپرسور جدید به کجا مراجعه کنیم؟

با توجه به کیفیت‌های مختلف این قطعه بهتر است به مراکز فروش معتبر مانند استوک یدک مراجعه کنید. 

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید