وبلاگ
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

چرا کمپرسور کولر ماشین کار نمی‌کند؟

چرا کمپرسور کولر ماشین کار نمی‌کند

کار نکردن کولر خودرو به ویژه در روزهای گرم سال تاثیرات منفی بسیار زیادی به همراه دارد. بسیاری از اوقات خراب بودن کولر خودرو به دلیل عیوب کمپرسور آن می‌باشد. اما چرا کمپرسور کولر ماشین کار نمی‌کند؟ برای پیدا کردن جواب این پرسش با ما در این مقاله از استوک یدک همراه شوید.  

کمپرسور کولر خودرو چیست؟

به بخشی از کولر خودرو که وظیفه‌ی انتقال گاز مبرد و سرد را در سیستم سرمایشی عهده‌دار است کمپرسور می‌گویند. این بخش از کولر ماشین باید با وزن ماشین و کلیت آن سازگاری داشته باشد. پس از هر کمپرسوری نمی‌توان در خودروهای مختلف استفاده نمود. بخشی از اجزای مختلف کمپرسور کولر ماشین عبارتند از:

  • پیستون
  • سیلندر
  • شلنگ و اتصالات
  • پولی

می‌باشد. با فشار دادن دکمه AC در خودرو کمپرسور گاز مبرد را متراکم و فشرده می‌کند. سپس آن را به سمت بخش بعدی سیستم خنک‌کنند به نام کندانسور منتقل می‌کند. دلایل مختلفی وجود دارد که موجب می‌شود کمپرسور در کولر خودرو به درستی کار نکند. در ادامه این مطلب کارشناسان ما در استوک یدک توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه می‌کنند. 

کار نکردن کمپرسور کولر خودرو چه نشانه‌هایی دارد؟

پیش از آن بگوییم چرا کمپرسور کولر ماشین کار نمی‌کند باید با نشانه‌ی خرابی آن آشنا شویم. کار نکردن کمپرسور کولر ماشین به معنای عدم انتقال گاز مبرد است. پس هیچ باد خنکی از دریچه کولر به داخل کابین خودرو وارد نخواهد شد. همچنین رطوبت و شرجی داخل کابین نیز به بیرون کابین منتقل نخواهد شد. چرا که اساسا گاز سردکننده در مسیر سیستم سرمایشی ماشین حرکت نمی‌کند. کمپرسور کولر از قطعات گران قیمت محسوب می‌شود و متاسفانه به سادگی   نمی‌شود. به همین خاطر در بیشتر موارد با خراب شدن کمپرسور ناگزیر به تعویض آن هستید. توجه داشته باشید که تعویض کمپرسور خودرو باید توسط افراد متخصص انجام شود. در غیر این صورت با خطاهای حین نصب کمپرسور عملکرد و کارایی این تجهیز در کولر خودرو کاهش می‌یابد. 

خرید کمپرسور کولر ماشین

اشاره کردیم که اغلب عیوب در این قطعه از کولر خودرو قابل تعمیر نیستند. به همین دلیل تنها راه راه‌اندازی کولر ماشین تعویض کمپرسور آن می‌باشد. در خرید کمپرسور خودرو باید به فاکتورهای مختلفی مانند:

  • توان
  • ظرفیت
  • قدرت

آن توجه کنید. در غیر این صورت کمپرسور جدید کارایی چندانی در خودرو نداشته و زود از کار می‌افتد. با توجه به گران بودن این دستگاه خرید کمپرسور کولر خودرو استوک راه‌کاری اقتصادی است.

دلایل کار نکردن کمپرسور کولر خودرو چیست؟

برای بسیاری از افراد این پرسش وجود دارد که چرا کمپرسور کولر ماشین کار نمی‌کند؟ در این بخش تلاش کرده‌ایم تا دلایل کار نکردن این قطعه حساس و مهم در کولر خودرو را شرح دهیم. 

۱- معیوب بودن کلاچ 

ایراداتی که برای کلاچ خودرو پیش آید روی کمپرسور کولر نیز اثر منفی می‌گذارد. هنگامی که سیستم تهویه و بخش سرمایشی ماشین آغاز به کار می‌کند کلاچ نیز درگیر خواهد شد. به بیان دیگر عملکرد و چرخش پولی به واسطه درگیر شدن کلاچ خودرو انجام می‌شود. به همین خاطر عیوب کلاچ کارایی کمپرسور کولر ماشین را با اختلال مواجه می‌کند. بعضی از اوقات کثیف بودن یا چربی سطح این قطعه دلیل کار نکردن کمپرسور است. رگلاژ ماشین به راحتی خرابی‌های کلاچ را رفع کرده و کمپرسور دوباره کار می‌کند.

۲- فرسودگی باتری خودرو

فرسودگی و استهلاک بالای باتری خودرو نیز می‌تواند دلیل کار نکردن کمپرسور کولر آن باشد. برق مورد نیاز برای کار کردن قطعات مختلف کولر خودرو از جمله کمپرسور از طریق باتری تامین می‌شود. فرسودگی و استهلاک باتری موجب می‌شود تا برق‌رسانی به درستی انجام نگیرد. در نتیجه سیکل کارکرد کمپرسور خودرو کامل نشده و عملکرد کولر مختل می‌شود. پس یکی از دلایل اینکه چرا کمپرسور کولر ماشین کار نمی‌کند باتری می‌باشد.

۳- فاصله بین کلاچ و پولی

کلاچ و پولی کمپرسور کولر باید در تعامل و ارتباط با هم باشند. این ارتباط برای کار کردن کولر خودرو الزامی و ضروری می‌باشد. چنانچه بین این دو بخش به هر دلیلی فاصله ایجاد شود کارایی کمپرسور خودرو تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بنابراین در صورت کار نکردن کمپرسور خودرو فاصله بین پولی و کلاچ خودرو را بررسی کنید. لازم به تذکر است که این ارزیابی باید توسط مکانیک‌های متخصص انجام گیرد. کمپرسور قطعه‌ای گران و حساس است پس هرگز آن را دستکاری نکنید. 

۴- ایرادات ترموستات خودرو

خرابی ترموستات علاوه بر اینکه چرخه کار کمپرسور کولر خودرو را مختل می‌کند موجب قطع و وصلی آن هم می‌شود. بنابراین اگر بعد از روشن کولر خودرو با گرم و سرد شد احتمالا مشکل از ترموستات است. در هر صورت ایرادات و عیوب ترموستات مستقیما بر روی کمپرسور کولر ماشین اثر منفی می‌گذارد. 

۵- خرابی رله کمپرسور

اگر می‌خواهید بدانید چرا کمپرسور کولر ماشین کار نمی‌کند و ایراد از موارد قبلی هم نیست رله را چک کنید. کارکرد نامناسب در سیستم سرمایشی و کولر خودرو از نشانه‌های خراب بودن رله کمپرسور است. رله نقش مهمی در روشن و خاموش کردن کمپرسور کولر ماشین و تنظیم دمای اواپراتور دارد. به همین دلیل خراب بودن آن عملا کار کمپرسور خودرو را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. 

علائم خرابی کمپرسور خودرو

خراب بودن کمپرسور کولر خودرو نشانه‌هایی دارد که آشنایی با آن‌ها مهم است. از جمله نشانه‌های خراب بودن کمپرسور ماشین می‌توان به:

  • عدم تولید باد خنک
  • تولید صداهای نامتعارف و عجیب 
  • ارزش خودرو
  • نشت روغن
  • کاهش عملکرد خودرو و کولر

اشاره نمود. با مشاهده هر یک از این نشانه‌ها باید به سراغ تعمیرگاه‌های معتبر و متخصص برای تعمیر کمپرسور بروید. اگر خوش شانس باشید کمپرسور کولر ماشین تعمیر شده و دوباره کار می‌کند. در غیر این صورت باید به فکر خرید کمپرسور کولر خودرو باشید. برای خرید کمپرسور ماشین بهتر است به مراکز خرید معتبر مراجعه کنید. برای صرفه‌جویی در هزینه می‌توانید به سراغ خرید کمپرسور کولر ماشین استوک بروید. 

سخن پایانی

کولر و سیستم سرمایشی تقریبا در همه خودروها به ویژه خودروهای امروزی وجود دارند. یکی از مهم‌ترین و موثرترین بخش‌های کولر خودرو نیز کمپرسور نام دارد. در این مقاله از استوک یدک گفتیم که چرا کمپرسور کولر ماشین کار نمی‌کند. دلایل مختلفی وجود دارد که منجر به این مشکل در کولر ماشین می‌شوند. پیچیدگی‌های این قطعه موجب می‌شود تا در بسیاری از اوقات پروسه تعمیر آن موفق نباشد. در این شرایط ناگزیر به خرید کمپرسور کولر ماشین استوک یا نو هستید. 

بیشتر بخوانید :  چگونه ماشین را اسپرت کنیم؟

سوالات متداول

۱- دلایل اصلی در کار نکردن کمپرسور کولر خودرو چیست؟

فرسودگی باتری معیوب بودن کلاچ یا فاصله بین پولی و کلاچ دلایل اصلی کار نکردن کمپرسور هستند. 

۲- نشانه‌های خراب شدن کمپرسور کولر ماشین چیست؟

مهم‌ترین نشانه خراب بودن کمپرسور کولر خودرو عدم تولید باد خنک است. لرزش خودرو ایجاد صداهای عجیب نیز از دیگر علامت‌های خراب بودن کمپرسور در کولر ماشین است.

۳- برای خرید کمپرسور کولر ماشین استوک به کجا مراجعه کنیم؟

سایت استوک یدک از مراکز فروش معتبر کمپرسور یدکی استوک خودرو در کشور می‌باشد.

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید