وبلاگ
۷ اسفند ۱۴۰۲

نوع گیربکس اتوماتیک سوزوکی ویتارا

یکی از امکانات فنی مهم در بسیاری از خودروهای امروزی تعویض اتوماتیک دنده است. این کار به کمک گیربکس اتوماتیک مورد استفاده در خودرو انجام می‌شود. سوزوکی ویتارای اتوماتیک یکی از خودروهای محبوب در ایران به شمار می‌رود. به همین خاطر در این مطلب از استوک یدک به بررسی نوع گیربکس اتوماتیک سوزوکی ویتارا پرداخته‌ایم.

نقش گیربکس در خودروهای اتوماتیک

خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند از محبوبیت زیادی برخوردارند. زیرا رانندگی با دنده اتوماتیک بسیار ساده بوده و تجربه لذت‌بخش برای راننده ایجاد می‌شود. گیربکس‌های اتومات از جمله گیربکس سوزوکی ویتارا نیرو را از موتور خودرو دریافت می‌کنند. سپس آن را به شکل افزایش قدرت یا افزایش سرعت به دیفرانسیل خودرو منتقل می‌کنند. منظور از افزایش قدرت تغییر دنده به سمت دنده یک و افزایش سرعت نیز تغییر به سمت دنده ۵ است. دیفرانسیل نیز قدرت موتور دریافتی را به چرخ‌های خودرو منتقل کرده و پروسه حرکت ماشین تکمیل می‌شود. این عملکرد در تمام گیربکس‌های اتوماتیک از جمله گیربکس سوزوکی ویتارا تقریبا مشابه است. در خودروهایی که گیربکس اتوماتیک دارند پروسه تعویض دنده به صورت دستی انجام نمی‌شود. همین امر موجب می‌شود تا رانندگی با این گیربکس‌ها برای افراد ساده‌تر باشد.

اجزای تشکیل دهنده گیربکس اتوماتیک سوزوکی ویتارا

این نوع گیربکس اتوماتیک سوزوکی ویتارا سال‌ها است که در ایران مونتاژ و استفاده می‌شود. البته از نظر کیفیت همچنان در گروه بهترین انواع گیربکس‌های اتوماتیک قرار دارد. چهار بخش و قسمت اصلی در این گیربکس به کار رفته که عبارتند از:

  • مبدل گشتاور ( توربین- روغن گیربکس از بخش‌های این قسمت هستند.)
  • کامپیوتر مرکزی ECU و شیرهای برقی و سلونوئید در این بخش قرار می‌گیرند.
  • کلاچ گیربکس یا تورک کانورتر که انتقال دهنده نیروی موتور به چرخ است.
  • چرخ دنده‌های گیربکس اتوماتیک که گشتاور منتقل شده را کم یا زیاد می‌کنند.

می‌باشند. شافت- پوسته گیربکس و بیرینگ گیربکس نیز از دیگر اجزای به کار رفته در این قطعه هستند. تمام این اجزا و قطعات باید در کنار هم کار کنند تا گیربکس اتوماتیک به درستی وظایفش را انجام دهد. در صورت معیوب هر بخش از گیربکس باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام نمود. گاهی اوقات نیز باید گیربکس‌ را به صورت کامل تعویض و با نمونه جدید آن جایگزین کرد. چرا که گیربکس‌ها به ویژه گیربکس اتوماتیک بسیار حساس بوده و نیاز به نگهداری اصولی دارند. برای خرید گیربکس سوزوکی ویتارای استوک با کارشناسان فروش ما در استوک یدک تماس بگیرید.   

نوع گیربکس اتوماتیک سوزوکی ویتارا چیست؟

در این خودرو از یک گیربکس ۴ سرعته از نوع تیپ ترونیک استفاده شده است. ترونیک یکی از انواع توسعه یافته از گیربکس‌ها به شمار می‌رود. در بسیاری از خودروهای روز دنیا مانند برخی از ماشین‌های برند پورشه باید از آن استفاده شده است. این نوع گیربکس را می‌توان نوعی از تکنولوژی و امکان ویژه در جعبه دنده نیز تفسیر کرد. تعویض دنده در این نوع از گیربکس برای راننده خودرو بسیار ساده می‌باشد. به همین خاطر تجربه رانندگی به کمک این گیربکس لذت‌بخش خواهد بود. در این گیربکس در حالت استاندارد آن یک کامپیوتر به کار رفته است. این کامپیوتر روی عملکرد گیربکس هنگام تعویض دنده نقش مهمی را ایفا می‌کند. گیربکس‌های ترونیک نیاز به نگهداری بیشتر و دقیق‌تری دارند. زیرا در گروه گیربکس‌های حساس اتوماتیک قرار می‌گیرند و در معرض آسیب قرار دارند. در ادامه با شرایط نگهداری از این تیپ گیربکس مورد استفاده در خودروی سوزوکی ویتارا خواهیم پرداخت. 

شرایط نگهداری از گیربکس اتوماتیک سوزوکی ویتارا

بعد از اینکه با نوع گیربکس اتوماتیک سوزوکی ویتارا آشنا شدیم باید در مورد نگهداری از آن بدانیم. استفاده اصولی از این گیربکس عمر مفید آن را افزایش داده و هزینه سنگین تعمیر را روی دست شما نمی‌گذارد. پس به نگهداری و استفاده صحیح از این گیربکس در خودروی سوزوکی ویتارا توجه ویژه‌ای داشته باشید. 

۱- در حالت خلاص اقدام به رانندگی نکنید

بعضی از افراد به خیال صرفه‌جویی در مصرف سوخت در سرازیری‌ها روی حالت خلاص رانندگی می‌کنند. این کار نه تنها مصرف سوخت را کاهش نمی‌دهد بلکه موجب آسیب به گیربکس اتوماتیک خودرو نیز می‌شود. گیربکس سوزوکی ویتارا هوشمند بوده و در سرازیری‌ها مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. پس نباید با رانندگی در حالت خلاص فشار مازادی به آن وارد نمود. 

۲- در زمان گاز دادن حالت Drive را انتخاب نکنید

اگر پدال گاز را در حالت خلاص بفشارید و خودرو را روی وضعیت d بگذارید به گیربکس آسیب وارد می‌شود. این موضوع با توجه به نوع گیربکس اتوماتیک سوزوکی ویتارا هزینه تعمیر زیادی به همراه خواهد داشت. 

۳- اول کاملا توقف کرده سپس حالت پارک را فعال کنید

البته بسیاری از خودروهای اتوماتیک جدید امکان فعال کردن وضعیت پارک در حین حرکت را نمی‌دهند. با این همه راننده باید به صورت جدی از فعال کردن این حالت قبل از توقف خودداری کند. 

۴- توجه به سرویس‌های دوره‌ای گیربکس اتوماتیک سوزوکی ویتارا 

عملکرد این گیربکس به مولفه‌های مختلفی نظیر میزان روغن آن وابسته است.بنابراین باید در فواصل زمانی و طی کیلومترهای مشخص نسبت به سرویس گیربکس اتوماتیک اقدام نمود. این اقدامات موجب می‌شود تا عملکرد گیربکس بهبود یافته و در نتیجه عمر بیشتری کند.

خرید گیربکس اتوماتیک استوک سوزوکی ویتارا

برای خرید گیربکس اتوماتیک سوزوکی ویتارا به صورت استوک باید به سراغ فروشنده‌های معتبر بروید.زیرا در صورت تقلبی و بی‌کیفیت بودن گیربکس به موتور خودروی سوزوکی ویتارا هم فشار زیادی وارد می‌شود. در نتیجه خسارت‌های سنگین و جدی را برای خودروی شما به همراه دارد. سایت استوک یدک مرکز معتبر فروش قطعات و لوازم استوک خودروهای داخلی و خارجی در کشور است. به بخش محصولات سایت مراجعه کرده و گیربکس اتوماتیک سوزوکی ویتارا را جستجو کنید. مشاوران تیم استوک یدک اطلاعات تکمیلی در این خصوص را به خریداران قطعات استوک ارائه می‌کنند. 

سخن آخر

نوع گیربکس اتوماتیک سوزوکی ویتارا ۴ سرعته و از تکنولوژی تیپ ترونیک می‌باشد. این گیربکس عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده و جزو بهترین انواع گیربکس محسوب می‌شود. در خرید و تعویض این گیربکس باید به اصل بودن و کیفیت آن توجه زیادی داشته باشید. زیرا در صورت بی‌کیفیت بودن گیربکس روی موتور و دیگر قطعات ماشین نیز فشار زیادی وارد خواهد شد. به نظر شما این گیربکس از کیفیت و کارایی خوبی برخوردار می‌باشد؟! نظرات خود را با ما در گروه استوک یدک تامین‌کننده قطعات استوک اصل و باکیفیت در کشور به اشتراک بگذارید. 

بیشتر بخوانید :  ارزان ترین و گران ترین پیکاپ های بازار ایران

سوالات متداول

۱- آیا روغن گیربکس اتوماتیک سوزوکی ویتارا نیز به تعویض نیاز دارد؟

بلمه حجم و کیفیت روغن گیربکس به ویژه در انواع اتوماتیک آن باید مناسب باشد. در غیر این صورت اصطکاک زیادی ایجاد شده و گیربکس فرسوده خراب می‌شود. 

۲- بهترین مرکز برای خرید گیربکس اتوماتیک سوزوکی ویتارا به صورت استوک کجاست؟

سایت استوک یدک یکی از معتبرترین و اصلی‌ترین مراکز خرید انواع قطعات استوک از جمله گیربکس اتومات سوزوکی ویتارا است. 

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید