وبلاگ
۵ اسفند ۱۴۰۲

مشکلات گیربکس اچ سی کراس

 یکی از هاچبک‌های چینی که روی پلتفرم پژو در ایران ساخته شد اچ سی کراس نام دارد. در ابتدای ورود به ایران گیربکس AL4 روی آن تعبیه شده بود. اما به دلیل فناوری قدیمی این گیربکس و استهلاک بالا با مدل آیسین جایگزین شد. مشکلات گیربکس اچ سی کراس با این جایگزینی تا حد زیادی حل شد. اما همچنان برخی از ایرادات و مشکلات برای گیربکس این خودرو وجود دارد. استوک یدک در این مطلب توضیحات بیشتر از گیربکس اچ سی کراس را ارائه می‌کند.  

معرفی کوتاهی از خودروی اچ سی کراس

پیشرانه مورد استفاده در این خودرو پیرانه‌ای نام آشنا یعنی TU5 می‌باشد. ظرفیت موتور این خودروی هاچبک ۱٫۶ لیتر و توان خروجی آن نیز ۱۰۵ اسب بخار است. بیشترین گشتاور تولید شده توسط این پیشرانه ۱۴۲ نیوتن بر متر با ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. قدرت تولید شده توسط موتور اچ سی کراس از طریق گیربکس اتوماتیک ان به چرخ‌های جلویی خودرو منتقل می‌شود.  جعبه دنده تعبیه شده در این خودروی چینی ۳ حالت مختلف برای رانندگی دارد که عبارتند از:

  • حالت اسپرت
  • حالت برفی
  • حالت نگهداری دنده یا o/d

می‌باشد. البته در بعضی از کشورهای جهان گیربکس این خودرو از تیپ ترونیک است. در نتیجه به جای حالا o/d تیپ ترونیک جایگزین شده است. 

سازنده گیربکس اچ سی کراس

قبل از اینکه درباره مشکلات گیربکس اچ سی کراس شرح دهیم باید اطلاعات بیشتری راجع به آن داشته باشیم. یکی از اطلاعات جالب و البته مهم کشور سازنده این گیربکس می‌باشد. اشاره کردیم که گیربکس آیسین جایگزین مدل قبلی در خودرو اچ سی کراس شد. این گیربکس از برند آیسین در کشور ژاپن تولید می‌شود و زیر نظر کمپانی تویوتا فعالیت دارد. در نتیجه گیربکس استفاده شده در خودروی اچ سی کراس چینی در واقع ژاپنی است. از این گیربکس در نسخه قدیمی تویوتا یاریس نیز استفاده شده است. البته از نظر جعبه دنده بین این گیربکس اچ سی کراس و تویوتا یاریس تفاوت‌هایی وجود دارد. مهم‌ترین تفاوت بین آن‌ها نیز طراحی متمایز شکل پوسته گیربکس می‌باشد. همچنین گیربکس hc cross نسبت به یاریس بهبود یافته و بهتر است.  

آشنایی با گیربکس اچ سی کراس

این گیربکس از جملات خوش ساخت خودرو به شمار می‌رود که در ژاپن ساخته شده است. استهلاک پایین و توانایی تحمل فشارهای زیاد از جمله امتیازات این گیربکس به شمار می‌رود. طراحی خوب و مناسب مهندسین ژاپنی منجر به ساخت یه قطعه مناسب به عنوان گیربکس خودرو شده است. یکی از مشکلات گیربکس اچ سی کراس پایین بودن کیفیت مواد اولیه آن است. پس در هنگام رانندگی نباید فشار خیلی زیادی به آن وارد کنید. با توجه به کیفیت مواد اولیه به کار رفته در آن در صورت خرابی‌های جدی بهتر است با قطعات نو جایگزین شود. زیرا خرید یک گیربکس نو شما را سریع‌تر به هدف رسانده و در بسیاری از اوقات مقرون به صرفه‌تر است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند هزینه تعمیر گیربکس hc کراس بیشتر از خرید یک گیربکس جدید خواهد شد. برای خرید گیربکس اچ سی کراس به سایت‌های فروش معتبر نظیر استوک یدک مراجعه فرمایید. گیربکس استوک اچ سی کراس می‌تواند یک جایگزین مناسب برای این قطعه باشد.  

قیمت گیربکس اچ سی کراس

قیمت قطعات خودروهای وارداتی نظیر اچ سی کراس به نرخ ارز در بازار بستگی زیادی دارد. بنابراین باید در زمان خرید از فروشنده یا سایت‌های فروش آنلاین استعلام شود. چنانچه قصد خرید گیربکس اچ سی کراس استوک را دارید با مشاوران تیم استوک یدک تماس بگیرید. تمام اطلاعات مورد نیاز و راهنمایی‌های لازم برای خرید این گیربکس به شما ارائه می‌شود.

مشکلات گیربکس اچ سی کراس چیست؟

این گیربکس مانند دیگر گیربکس‌های اتوماتیک بسیار حساس بوده و باید در نگهداری از آن کوشا باشید. انجام سرویس‌ها و بازدیدهای دوره‌ای برای حفظ هرچه بهتر آن لازم و ضروری است. در ادامه این مطلب از استوک یدک به برخی از مشکلات رایج گیربکس اچ سی کراس اشاره خواهیم کرد.

۱- تعویض اشتباه دنده

این مورد شاید آزاردهنده‌ترین مشکل این گیربکس اتوماتیک باشد. مثلا در شتاب‌گیری اولیه خودرو وقتی از دنده یک به دو تغییر سرعت می‌دهید گیربکس وارد دنده سه می‌شود. علت بروز چنین مشکلی در گیربکس اچ سی کراس شاید از خرابی سلکتور آن باشد. البته عیوب قطعات دیگری مانند شیر برقی گیربکس هم این مشکل را ایجاد می‌کند.

۲- خلاص شدن خودرو در حال حرکت

خلاص شدن خودرو در حال حرکت از دیگر مشکلات گیربکس اچ سی کراس محسوب می‌شود. اغلب اوقات عدم وجود فشار مناسب در روغن گیربکس به بروز این مشکل منتهی می‌گردد. خراب بودن ساعت گیربکس و شیربرقی آن نیز می‌تواند باعث خلاص شدن در حال حرکت شود. زیرا این قطعات در صورت معیوب بودن فشار روغن گیربکس را کم و زیاد می‌کنند. 

۳- شناسایی نشدن وضعیت دنده

گاهی وضعیت دنده را تغییر می‌دهید اما همچنان روی حالت قبلی باقی می‌ماند. این مشکل نیز در گیربکس hc cross دیده می‌شود. اغلب اوقات خراب بودن سلکتور گیربکس دلیل بروز این مشکل می‌باشد. اگر با تعویض سلکتور این مشکل برطرف نشد باید گیربکس به طور کامل باز و بررسی شود.   

۴- تقه زدن جعبه دنده

دلایل مختلفی به بروز این مشکل در گیربکس اچ سی کراس منتهی می‌شود. کاهش سطح و فشار روغن یا استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت از جمله دلایل اصلی آن می‌باشد. گاهی اوقات نیز قطعاتی خراب و معیوب در گیربکس به بروز این مشکل منتهای می‌شوند. بنابراین هنگام تقه زدن جعبه دنده باید به سراغ تعمیرکارهای حرفه‌ای و مجاز بروید. 

۵- نشتی روغن در گیربکس اچ سی کراس

یکی از مشکلات گیربکس اچ سی کراس که می‌تواندهزینه زیادی برای شما در پی داشته باشد نشتی روغن ان است. چرا که عملکرد این گیربکس اتوماتیک به فشار سیال درون آن وابسته است. در نتیجه کاهش حجم روغن به مقدار یک تا دو لیتر مشکلات همچون:

  • هرز گاز خوردن گیربکس
  • سوختن صفحه و باند خودرو

گردد. توصیه می‌شود در صورت نشتی روغن گیربکس فورا به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید. همچنین بازدیدهای دوره‌ای از سطح روغن گیربکس برای پیشگیری از بروز این مشکل هزینه‌بر جلوگیری می‌کند.  

کلام آخر

گیربکس یکی از بخش‌های مهم و اصلی در هر خودرو محسوب می‌شود زیرا کارایی زیادی دارد. عیوب و خرابی در این قطعه به دیگر بخش‌های خودرو از جمله موتور آسیب می‌زند. مشکلات گیربکس اچ سی کراس از این حیث اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. برای خرید گیربکس اچ سی کراس استوک به سایت استوک یدک مراجعه فرمایید. 

بیشتر بخوانید :  آیا کولر ماشین، باتری را خراب می‌کند؟

سوالات متداول

۱- گیربکس اچ سی کراس ساخت کدام کشور است؟

این گیربکس در کشور ژاپن و در کمپانی آیسین زیر نظر تویوتا ساخته است. 

۲- بیشترین مشکلات گیربکس hc cross چیست؟

تعویض اشتباه دنده- خلاص شدن خودرو در حال حرکت و عدم شناسایی حالت دنده از جمله مشکلات رایج این گیربکس هستند. 

۳- از کجا می‌توان گیربکس اچ سی کراس استوک با کیفیت خرید؟

برای خرید قطعات استوک اصل و باکیفیت به سایت استوک یدک مراجعه فرمایید. 

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید