وبلاگ
۱۷ بهمن ۱۴۰۲

علت زوزه گیربکس ال ۹۰ چیست و چگونه برطرف می‌شود؟

یکی از قطعات مکانیکی در هر خودرو از جمله ال ۹۰ که وظایف مهمی به عهده دارد گیربکس است. هرگونه مشکل در این قطعه عملکرد کلی خودرو و به ویژه بخش فنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی اوقات از گیربکس ال ۹۰ صداهای نامتعارفی به گوش می‌رسد. با توجه به کارکرد این قطعه باید هر چه سریع‌تر علت زوزه گیربکس ال ۹۰ را پیدا کرد. برای آنکه اطلاعات خوبی درباره این موضوع پیدا کنید با ما در ادامه این مطلب  از استوک یدک همراه باشید.  

آشنایی با گیربکس ال ۹۰

گیربکس ال ۹۰ مانند هر خودروی دیگری وظیفه‌ای انتقال گشتاور موتور به چرخ‌ها را عهده‌دار است. این بخش از خودرو برای تغییر سرعت و بالا بردن گشتاور موتور در حین حرکت ماشین به کار می‌رود. گیربکس ال ۹۰ از یک سر به موتور خودرو و از سمت دیگر با چرخ‌ها در ارتباط است. اجزای به کار رفته در گیربکس ال ۹۰ عبارتند از:

  • محور رانندگی یا شفت کلاچ خودرو
  • شفت اصلی
  • شفت شمارنده
  • چرخ دنده‌های گیربکس
  • بلبرینگ
  • چنگال تعویض دنده گیربکس

 می‌باشند. این گیربکس در کشور آلمان و در کمپانی معروف zf ساخته شده است. به همین خاطر از نظر کیفیت ساخت و عملکرد بسیار مطلوب است. گیربکس اتوماتیک ال ۹۰ با کد ct2 شناسایی می‌شود.

دلایل خراب شدن گیربکس ال ۹۰ چیست؟

برای اینکه به علت زوزه گیربکس ال ۹۰ پی ببریم باید خرابی‌های این قطعه را بررسی کنیم. فراموش نکنید که در صورت بروز هر یک از این مشکلات در گیربکس ال ۹۰ فورا به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید. 

۱- معیوب بودن بلبرینگ گیربکس ال ۹۰

بیشتر از ۵۰ درصد عیوب گیربکس ال ۹۰ مربوط به خرابی بلبرینگ آن می‌باشد. روغن‌کار‌های نامناسب و بار محوری و شعاعی بالا از اصلی‌ترین علل خراب شدن بلبرینگ در گیربکس ال ۹۰ محسوب می‌شوند. برای روغن‌کاری به موقع گیربکس خودرو باید در فواصل زمانی مناسبی مراجعه کنید. روغن‌های کم یا زیاد می‌تواند به سرعت روی سلامت این قطعه اثر منفی به جای گذارد. 

۲- ایرادات چرخ دنده در گیربکس ال ۹۰

نسبت ویژه‌ی شفت خروجی و انتقال نیرو توسط چرخ دنده گیربکس انجام می‌گیرد. ناهماهنگی در چرخ دنده‌ها و گرمای بیش از اندازه از عوامل خرابی این قطعه می‌باشند. سرویس‌های نامناسب و غیر استاندارد موجب بروز ناهماهنگی در چرخ دنده گیربکس می‌شود. 

۳- نشتی مایع گیربکس ال ۹۰

این موضوع بیشتر در ال ۹۰ با گیربکس اتومات پیش می‌آید. نشتی مایع گیربکس باعث بروز مشکلاتی در زمان تعویض دنده خواهد شد. در این شرایط باید به سراغ مایع گیربکس رفته و سطح روغن آن را کنترل نمایید.

بررسی علت زوزه گیربکس ال ۹۰

یکی از مشکلات نگران کننده بروز ناگهانی صدایی شبیه به زوزه از گیربکس ال ۹۰ است. این صدا اغلب در بازه‌ی زمانی کوتاهی بلند و آزار دهنده خواهد شد. یکی از دلایل شنیده شدن چنین صدایی از گیربکس آسیب‌های وارده به دندانه‌های چرخ دنده است. همچنین اگر یاتاق هاب دنده دچار آسیب شده باشد نیز چنین صدایی از گیربکس ال ۹۰ به گوش می‌رسد. با این همه شایع‌ترین علت زوزه گیربکس ال ۹۰ کمبود روغن در آن است. اگر به دلیل کمبود روغن لایه روغنی روی چرخ دنده کم شود دندانه‌ها روی هم ساییده خواهند شد. بر اثر این سایش دندانه‌های گیربکس ال ۹۰ سطح صاف هر دندانه از بین خواهد رفت. در نتیجه حتی اگر دوباره روغن گیربکس ال ۹۰ پر شود حالت دنده‌ها تغییر نمی‌کند. سطح مشبک ایجاد شده به این علت صدایی شبیه به زوزه در گیربکس ال ۹۰ ایجاد می‌کند.  

برای رفع مشکل زوزه کشیدن گیربکس ال ۹۰ چه باید کرد؟

وقتی صداهایی شبیه به زوزه کشیدن از گیربکس به گوش رسید اول واسکازین آن را کنترل نمایید. واسکازین را در صورت نیاز عوض کرده یا تا حد سرریز به آن اضافه کنید. اگر ال ۹۰ صفر و کار نکرده باشد بعد از آب‌بندی شدن صدای زوزه گیربکس آن برطرف می‌شود. استفاده از مکمل‌های احیاکننده گیربکس نیز در رفع این صدای آزار دهنده از گیربکس ال ۹۰ موثر هستند. کشف علت زوزه گیربکس ال ۹۰ در رفع آن بسیار مهم و موثر می‌باشد. به همین خاطر باید به سراغ تعمیرکارهای حرفه‌ای و باتجربه در این حوزه بروید. اگر مشکل از چرخ‌دنده گیربکس باشد گاهی به تعویض آن‌ها نیاز می‌باشد. در این شرایط باید به سراغ مراکز فروش معتبر قطعات یدکی رفته و قطعه مورد نظر را تهیه کنید. کیفیت قطعات یدکی گیربکس ال ۹۰ در کارکرد و عمر مفید آن نقش پر رنگی دارند. گاهی نیز به دلیل سرویس‌های غیر استاندارد توسط افرادی که تخصص کافی ندارند صدای زوزه از گیربکس شنیده می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که کار سرویس گیربکس خودروها را به افراد کاربلد و باتجربه بسپارید. 

خرید گیربکس ال ۹۰

اگر مشکلات و خرابی گیربکس ال ۹۰ قابل تعمیر نباشد ناچار باید آن را تعویض کنید. این تعویض هم به صورت تعویض اجزای گیربکس و هم کل می‌تواند باشد. برای اطمینان از کیفیت و قیمت قطعات یدکی خریداری شده باید به سراغ سایت‌های معتبر و فروشنده‌های شناخته شده بروید. فروشگاه لوازم یدکی استوک یدک در خدمت شماست تا از بابت خرید قطعات اصل و مرغوب نگرانی نداشته باشید. پس اگر علت زوزه گیربکس ال ۹۰ خرابی جزئی یا کلی این قطعه است دغدغه تعویض آن را نداشته باشید. کافی است از طریق بخش محصولات سایت مجموعه ما نسبت به خرید تمام قطعات یدکی مورد نیاز خود اقدام فرمایید. 

مشکلاتی در گیربکس ال ۹۰ که باید جدی بگیرید

در این بخش به تعدادی از مشکلات مهم در گیربکس ال ۹۰ اشاره خواهیم کرد. روشن شدن چراغ چک موتور در بسیاری از اوقات به دلیل وجود عیوبی در گیربکس خودرو است. تکان خوردن‌های شدید در ماشین نشان از ایراداتی در سیستم انتقال قدرت موتور و گیربکس ال ۹۰ دارد. مکث در زمان تعویض دنده ال ۹۰ هم به معنای وجود مشکلاتی در گیربکس ماشین شماست. 

سخن پایانی:

مشکلات زیادی برای گیربکس خودرو ال ۹۰ رخ می‌دهد که تمام آن‌ها جدی هستند. بنابراین در صورت مشاهده نشانه‌های خرابی گیربکس فورا به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه فرمایید. علت زوزه گیربکس ال ۹۰ اغلب به دلیل کاهش روغن یا خرابی چرخ دنده‌ها است. اگر شما تجربه‌ای از زوزه کشیدن گیربکس ال ۹۰ دارید با ما و دیگر کاربران استوک یدک در میان بگذارید. 

بیشتر بخوانید :  معرفی بهترین خودرو های برقی دنیا

سوالات متداول:

۱-خرابی‌های گیربکس ال ۹۰ شامل چه مواردی می‌شود؟

موارد معیوب بودن و خرابی گیربکس ال ۹۰ شامل موارد متعددی می‌گردد. اما نشت یا آلوده بودن روغن گیربکس و خرابی چرخ دنده از اصلی‌ترین علل خرابی گیربکس محسوب می‌شوند. 

۲- برای رفع مشکل زوزه کشیدن گیربکس ال ۹۰ چه باید کرد؟

در ابتدا باید نسبت به کنترل روغن گیربکس اقدام فرمایید. در صورت نیاز روغن گیربکس تعویض یا افزوده شود. اگر مشکل صدای زوزه در گیربکس رفع نشد باید قطعات آن از جمله چرخ دنده بررسی شود. 

بیشتر بدانید : 

5/5 - (1 امتیاز)