وبلاگ
۱۶ بهمن ۱۴۰۲

گیربکس هایما چیست و ساخت کجاست؟

نسخه‌های مختلف هایما را می‌توان از محبوب‌ترین خودروهای شاسی بلند در کشور دانست. در این خودروها از گیربکس‌های اتوماتیک و ۶ سرعته استفاده شده است. با توجه به جایگاه مهم این قطعه برای بسیاری این سوال وجود دارد که گیربکس هایما چیست؟ یا اینکه این گیربکس‌ها در کجا ساخته شده‌اند؟ برای یافتن جواب این سوالات با ما در این مطلب از گروه استوک یدک همراه شوید.

خودروی هایما ساخت کجاست؟

شرکت تولیدکننده هایما یک کمپانی چینی می‌باشد که زیرمجموعه‌ی گروه فاو است. در ابتدا این کمپانی با همکاری شرکت مزدا اقدام به تولید خودرو می‌کرد. به همین خاطر هنوز از پلتفرم برخی از خودروهای مزدا در تعدادی از تولیداتش استفاده می‌کند. فعالیت این کمپانی خودروساز چینی در سال ۱۹۹۲ به طور رسمی آغاز شد. این کمپانی در کشور چین موفقیت و فروش چندانی را کسب نکرد. با این همه فروش خودروهای هایما در کشور ما یک موفقیت برای این شرکت محسوب می‌شود. شاید دلیل علاقه‌مندی ایرانیان به خودروهای هایما آپشن‌ها و امکاناتی است که دارند. همچنین در مقایسه با تولیدات داخلی خودروی هایما در سطح کیفی خوبی قرار دارد. از طرفی هایما نسبت به انواع خودروهای شاسی بلند خارجی قیمت بسیار مناسبی دارد. در ادامه برای پاسخ به سوال گیربکس هایما چیست؟ اطلاعات جالبی را ارائه خواهیم کرد. 

مدل‌های مختلف هایما:

مونتاژ هایما در ایران و توسط شرکت ایران خودرو در استان خراسان انجام می‌گرد. دو مدل معروف و پرفروش از این خودرو هایما S5 و هایما S7 نام دارند. البته کمپانی چینی هایما نسخه‌های مختلفی از این خودرو را طراحی و به بازار عرضه کرده است. اما تمام این نسخه‌های هایما در ایران باز تولید و مونتاژ نمی‌شوند. گیربکس به کار رفته هایما S5 از نوع اتوماتیک و CVT می‌باشد. تعمیر گیربکس هایما S5 نسبت به دیگر نسخه‌های آن گران‌تر است. اما در خودروی هایما S7 از گیربکس اتوماتیک و تیپ ترونیک استفاده شده‌ نموده‌اند. این گیربکس تیپ ترونیک پیشرفته و بسیار مدرن می‌باشد. در ادامه به تفاوت گیربکس‌ در نسخه‌ها و مدل‌های مختلف هایما می‌پردازیم. پس اگر به این مباحث فنی در خودرو علاقه‌مند هستید ادامه این مطلب از استوک یدک را از دست ندهید.  

تفاوت نسخه‌های مختلف گیربکس هایما چیست؟

خودروی هایما D5 دارای نسخه پلاس نیز می‌باشد. گیربکس به کار رفته در نسخه استاندارد و پلاس از هایما اس ۵ قدری با هم متفاوت است. در واقع با ایجاد تغییراتی در گیربکس هایما S5 پلاس تلاش شده مشکلات قبلی آن رفع گردد. چرا که در نسخه استاندارد هایما اس ۵ مشکلاتی نظیر:

  • شتاب خودرو
  • عملکرد گیربکس در سربالایی‌ها
  • عملکرد خودرو در سطوح شیب‌دار

با مشکلاتی همراه بود. همچنین موتور نسخه پلاس از هایما S5 دارای قدرت و گشتاور بیشتری است. به همین خاطر باید گیربکس آن نیز تناسب کافی با موتور هایمای اس ۵ پلاس را داشته باشد. اما داستان گیربکس هایما S7 با نسخه S5 کاملا متفاوت است. هایما S7 چه در مدل دستی و چه در مدل اتوماتیک گیربکس قوی‌تر و بهتری دارد. البته حساسیت گیربکس در هایما S7 را از نقاط ضعف ان می‌توان به حساب آورد. اما این گیربکس از استانداردهای آلایندگی برخوردار می‌باشد. به همین خاطر گیربکس به کار رفته در هایما S7 بیشتر از دیگر نسخه‌های هایما مورد توجه قرار دارد.

گیربکس هایما چیست؟ 

گیربکس به آن در زبان فارسی جعبه دنده هم گفته می‌شود از مهم‌ترین قطعات قسمت فنی خودرو است. وظیفه اصلی گیربکس در تمام خودروها از جمله هایما انتقال نیروی و گشتاور موتور به چرخ‌ها است. گیربکس هایما در سرعت دوران و گشتاور مورد نیاز تغییرات لازم را ایجاد می‌کند. این وظیفه اصلی‌ترین کارکرد گیربکس در خودروی هایما و سایر خودروها می‌باشد. گیربکس هایما در مدل‌های مختلف آن ویژگی‌ها و انواع مختلفی دارد. این کار به دلیل تطابق هرچه بیشتر بین موتور و گیربکس در خودروهای هایما انجام شده است. 

گیربکس هایما ساخت کجاست؟

این موضوع که گیربکس هایما در کجا ساخته شده سوال بسیاری از طرفداران این خودرو است. گیربکس هایما در شتاب‌گیری این خودرو نقش پررنگی ایفا می‌کند. کمپانی هایما برخی از قطعات خودروهای خود را از سایر شرکت‌ها تهیه می‌کند. گیربکس هایما نیز یکی از همین قطعات تهیه شده از کمپانی‌های دیگر است. شرکت کره‌ای پاورتک به عنوان کمپانی سازنده گیربکس‌های هایما شناخته می‌شوند. بنابراین برای پاسخ درست به پرسش گیربکس هایما چیست؟ باید با کمپانی سازنده آن نیز آشنا شد. کیفیت بالای ساخت محصولات این کمپانی کره‌ای از جمله گیربکس دلیل این اقدام شرکت هایما است. اخیرا شرکت ایران خودرو به صورت مستقیم با شرکت پاورتک برای خرید گیربکس وارد مذاکره شده است. این مذاکرات منتهی به بسته شدن قراردادی برای دریافت گیربکس‌های مورد نیاز خودروهای هایما مونتاژ داخل شده است.

گیربکس هایما از چه بخش‌هایی ساخته شده است؟

اشاره کردیم که در نسخه‌های مختلف هایما از گیربکس‌های متفاوتی استفاده می‌شود. با این همه یک سری از قطعات در گیربکس‌های هایما مشترک هستند. این اجزا و قطعات سازنده گیربکس در هایما عبارتند از:

  • مبدل گشتاور یا کانورتر
  • پمپ روغن ( پمپ هیدرولیک گیربکس)
  • مجموعه دنده‌های سیار و کلاچ و ترمز
  • دیفرانسیل
  • چرخ دنده کاهنده و رابط دیفرانسیل و گیربکس  
  • کامپیوتر گیربکس
  • توربین
  • استاتور

می‌باشند. شناخت و آشنایی با عملکرد این اجزا در پاسخ اینکه گیربکس هایما چیست به ما کمک می‌کند. 

تعمیر و تعویض گیربکس هایما:

گیربکس‌های شرکت پاورتک کره‌ از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار هستند. با این همه حساسیت بالای گیربکس‌های اتوماتیک و عدم نگهداری اصولی از آن‌ها منجر به خرابی این قطعه می‌شود. برای تعمیر این قطعه مهم و حیاتی در هایما باید به سراغ تکنیسن‌ها و تعمیرکاران حرفه‌ای بروید. زیرا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک از عهده همه بر نمی‌آید. در پروسه تعمیر گاهی به تعویض کلی یا جزئی گیربکس نیاز دارید. در این شرایط باید از طریق سایت‌های معتبر و فروشگاه‌های شناخته شده اقدام به خرید گیربکس هایما کنید. چرا که در صورت بی‌کیفیت بودن این قطعه به موتور خودروی هایما فشار زیادی وارد می‌شود. در نتیجه آسیب‌هخای جدی و در نتیجه هزینه‌های سنگینی در پر دارد.

کلام پایانی:

در این مطلب از استوک یدک پاسخ گیربکس هایما چیست و در کجا ساخته شده است را دادیم. نظر شما درباره عملکرد و کیفیت گیربکس به کار رفته در خودروهای هایما چیست؟ آیا از کیفیت و کارایی این قطعه در نسخه‌های مختلف هایما راضی هستید؟

بیشتر بخوانید :  چگونه می توان عمر گیربکس را افزایش داد؟

سوالات متداول:

۱- گیربکس هایما در کدام کشور و چه کمپانی ساخته شده است؟

کمپانی پاورتک از کشور کره‌ی جنوبی سازنده گیربکس‌های به کار رفته در هایما است. این شرکت گیربکس‌های تولید شده را مستقیما برای شرکت ایران خودرو ارسال می‌کند. چرا که پروسه مونتاژ هایما در ایران توسط این شرکت انجام می‌گیرد. 

۲- آیا گیربکس‌های هایما عملکرد خوبی دارند؟

در کل باید گفت که این قطعات از کیفیت ساخت و عملکرد نسبتا خوبی برخوردار هستند. با این همه کیفیت گیربکس‌های به کار رفته در همه نسخه‌های هایما یکسان نیست. هایما S7 و هایما S5 پلاس گیربکس‌های بهتری دارند.  

       

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید