وبلاگ
۱۵ بهمن ۱۴۰۲

تعمیر گیربکس هایما s5+ هزینه تعمیر گیربکس هایما s5

خودروهایی که دنده اتوماتیک دارند از نظر شرایط نگهداری و تجربه رانندگی با نوع دستی متفاوت هستند. هایما s5 نیز یکی از همین خودروهای دنده اتومات می‌باشد. تعمیر گیربکس هایما s5 یکی از دغدغه‌های مهم و چالشی صاحبین این خودرو می‌باشد. این کراس اوور کامپکت چینی گیربکسی از نوع CVT دارد. در ادامه این مطلب از گروه استوک یدک اطلاعات مفیدی درباره تعمیر این گیربکس و هزینه آن خواهیم داد.

 معرفی کوتاهی از هایما S5:

این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی در یک نمایشگاه در پکن رونمایی شد. در اواخر سال ۱۳۹۶ نیز شرکت ایران خودرو اقدام به مونتاژ آن در داخل کشور کرد. از ابتدای ورود این خودروی چینی به کشور فروش خوبی را به دست آورد. اما مدتی بعد و ر سال ۱۳۹۹ به دلیل حریم‌ها مونتاژ داخلی آن متوقف شد. خوشبختانه دوباره در سال ۱۴۰۰ مونتاژ و تولید داخلی این کراس اوو چینی در کشور آغاز شد.در بخش این خودرو یک موتور توربوشارژ با قدرت ۱۴۸ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن بر متر قرار داده شده است. البته هایما S5 در بخش فنی تغییراتی را در طول سال‌های تولید شاهد بوده است. 

معرفی فنی هایما S5:

برای درک بهتری از گیربکس هایما S5 باید تا حدی با مشخصات فنی آن آشنا باشیم. تعمیر گیربکس هایما S5 به دلیل حساسیت‌های ساختاری آن بسیار شایع است. این گیربکس اتوماتیک مجهز به سیستم تغییر حالت اسپرت است. قدرت و گشتاور موتور توربوی هایما S5 نیز از طریق این گیربکس ۶ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی در این کراس اوو چینی در حدود ۸ لیتر برآورد شده است. بیشترین سرعتی که به کمک موتور و گیربکس هایما اس ۵می‌توانید برانید ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. گیربکس‌های قدیمی‌تر این خودرو عملکرد چندان خوبی از خود نشان نداده‌اند. به همین خاطر در نسخه‌های جدید هایما اس ۵ از یک گیربکس جدید و قوی‌تر استفاده شده است. در واقع تولیدکنندگان این خودرو بعد از مدتی به خوبی موفق به شناسایی نقاط ضعف آن شده‌اند.   

آشنایی با گیربکس هایما S5:

در بخش قبل اشاره کردیم که از گیربکسی‌های اتوماتیک CVT در این خودروی کراس اوور چینی استفاده شده است. در داخل کشور این گیربکس را به نام پانچ نیز می‌شناسند. تعمیر گیربکس هایما S5 نیاز به تخصص و دانش بالایی دارد. زیرا همچون سایر گیربکس‌های اتوماتیک حساس و مدرن است. در این نوع گیربکس انتقال نیرو به صورت بهینه انجام می‌پذیرد. از نظر اقتصادی نیز نسبت به دیگر گیربکس‌های اتومات مقرون به صرفه است. در ساخت این گیربکس تعداد قطعات کمتری از گیربکس‌های معمولی به کار رفته است. از این رو وزن گیربکس هایما S5 کمتر بوده و تعویض دنده با آن نرم‌تر انجام می‌شود. گیربکس CVT به کاهش مصرف سوخت در خودروی هایما S5 کمک می‌کند. با این همه معایبی هم برای این گیربکس اتوماتیک بیان می‌شود. سر و صدای زیاد و قابلیت به کارگیری محدود از جمله معایب آن هستند. گاهی اوقات این گیربکس دچار ایراداتی می‌شود که باید توسط تعمیرکار متخصص گیربکس‌های اتومات تعمیر گردد. 

تعمیر گیربکس هایما S5:

در بخش‌های قبل اشاره کردیم که گیربکس هایما S5 از نوع اتومات بوده و حساسیت بالایی دارد. بنابراین باید نسبت به نگهداری اصولی از آن و انجام سرویس‌های دوره‌ای لازم توجه ویژه‌ای داشت. سرویس‌های دوره‌ای گیربکس هایما عبارتند از:

  • تعویض روغن گیربکس هایما S5
  • بازدیدهای فنی از گیربکس 
  • عیب‌یابی و نمایش ایرادات گیربکس هایما S5می‌باشد. 

توجه داشته باشید که تعمیر این گیربکس به روش‌های سنتی قابل انجام نیست. در ساختار گیربکس هایما اس ۵ از سیستن کامپیوتری استفاده شده است. همین امر تعمیر این قطعه کارآمد و حیاتی در خودروی هایما را پیچیده‌تر می‌کند. علائم خرابی‌ گیربکس CVT هایما S5 شامل موارد زیر می‌باشد.

۱- ریپ زدن گیربکس هایما S5:

لرزش‌های غیرعادی و به اصطلاح ریپ زدن خودرو یکی از ایرادات شایع در این نوع گیربکس به شمار می‌رود. این لرزش‌ها اغلب با نوساناتی در دور موتور خودرو نیز همراه می‌شود. با توجه به حساسیت بالای سیستم کامپیوتری این قطعه برای تعمیر گیربکس هایما S5 به افراد متخصص مراجعه کنید. 

۲- تولید صدای غیرعادی در حالت دنده عقب:

اگر خودروی هایما در حالت دنده عقب صداهای غیرعادی بروز داد احتمالا مشکل از گیربکس آن است. این مشکل به دلایل همچون کم بودن روغن گیربکس و در نتیجه بالا رفتن دمای آن ایجاد می‌گردد. زیرا روغن گیربکس به ویژه در نوع اتوماتیک آن روی عملکرد کلی قطعه اثرگذار است. 

۳- لرزش گیربکس هایما S5:

یکی دیگر از مشکلاتی که به دلیل خراب بودن گیربکس اتوماتیک این خودرو ایجاد می‌شود لرزش در قطعه است. گاهی اوقات این مشکل به دلیل خراب بودن توربین خودرو بروز پیدا می‌کند. توربین قطعه‌ای است که به عنوان واسط بین موتور و گیربکس فعالیت می‌کند.

تشخیص دلیل اصلی خرابی گیربکس هایما اس ۵ تنها از عهده یک تعمیرکار حرفه‌ای و معتبر برمی‌آید. پس خودروی هایمای خود را برای سرویس‌های دوره‌ای و تعمیر به مراکز معتبر ببرید.

هزینه تعمیر گیربکس هایما S5 چقدر است؟

در بین انواع گیربکس‌های اتوماتیک این گیربکس CVT هزینه تعمیر بیشتری دارد. مقدار هزینه تعمیر این گیربکس نیز به عوامل مختلفی از جمله نوع ایراد آن وابسته است. گاهی اوقات با خدمات تعمیری مشکل گیربکس برطرف می‌شود. اما در برخی از اوقات نیاز به تعویض کلی یا جزئی آن وجود دارد. در صورت تعویض هزینه خرید قطعات جدید نیز به هزینه نهایی تعمیر آن اضافه خواهد شد. 

تعویض گیربکس هایما S5:

تعویض قطعات خودرو هنگام معیوب بودن آن‌ها از شیوه‌های مرسوم تعمیر می‌باشد. اما در این خصوص کیفیت و اصل بودن گیربکس خریداری شده اهمیت زیادی دارد. زیرا عملکرد بخش فنی هایما S5 به کارایی گیربکس آن وابسته است. برای تهیه قطعات یدکی اصل از جمله گیربکس هایما اس ۵ به سایت‌های فروش معتبر نظیر استوک یدک مراجعه فرمایید. کیفیت و اصالت قطعات یدکی از جمله گیربکس CVT هایما در سایت استوک یدک تضمین می‌شود. تمام ویژگی‌ها و مشخصات قطعات یدکی در سایت مجموعه قابل رویت می‌باشد. 

سخن آخر:

تعمیر گیربکس هایما S5 گاهی به تعویض قطعات یا کل آن منجر می‌شود. اصولا گیربکس‌های اتومات و از نوع CVT حساس بوده و به نگهداری اصولی نیاز دارند. بنابراین برای صرفه‌جویی در هزینه تعمیر آن‌ها باید نسبت به سرویس‌های دوره‌ای گیربکس خودروی خود به موقع اقدام کنید. تجربه شما از کیفیت و هزینه تعمیر گیربکس هایما اس ۵ چیست؟!

بیشتر بخوانید :  اسقاط خودرو فرسوده + آموزش کامل تعویض خودرو فرسوده 1402

سوالات متداول:

۱- آیا روغن گیربکس هایما اس ۵ به تعویض نیاز دارد؟

یکی از متداول‌ترین سوالات صاحبین این کراس اوور چینی نیاز به تعویض روغن گیربکس آن است. در پاسخ باید گفت بله روغن گیربکس‌های اتومات نظیر هایما S5 نیاز به تعویض دارد.

۲- چه زمانی برای سرویس‌های دوره‌ای گیربکس هایما S5 اقدام کنیم؟

برای اطلاع دقیق از زمان مناسب انجام سرویس‌های دوره‌ای گیربکس باید به دفترچه خودروی هایمای خود مراجعه کنید. اما در حالت استاندارد در هر ۲۰ الی ۴۵ هزار کیلومتر برای سرویس دوره‌ای گیربکس اقدام کنید. شرایط و شیوه‌ی رانندگی نیز گاهی منجر به کوتاه‌تر شدن این تایم برای سرویس دوره‌ای می‌گردد.   

۳- چرا تعمیر گیربکس هایما نیاز به مهارت بالایی دارد؟

گیربکس‌های اتوماتیک از نوع CVT دارای سیستم رایانه‌ی داخلی هستند. همچنین از نظر قطعات و ساختار با انواع دستی تفاوت زیادی دارند. بنابراین برای تعمیر آن‌ها چالش‌های مختلفی پیش روی تعمیرکاران وجود دارد. 

۴- هزینه تعمیر گیربکس هایما اس ۵ چقدر است؟

برای تعیین هزینه دقیق تعمیر این گیربکس باید به تعمیرگاه‌های معتبر کشور بروید. چرا که پارامترهای مختلفی در مبلغ نهایی تعمیر گیربکس اتومات هایما اس ۵ دخیل است. 

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید