وبلاگ
۳۰ آذر ۱۴۰۲

تسمه تایم چیست و چه کاربردی دارد؟

تسمه تایم چیست ؟

تسمه تایم چیست ؟ : موتور برای اینکه بتواند به درستی وظایفش را انجام دهد نیاز به زمان‌بندی دقیقی دارد. در صورتی که زمان‌بندی در موتور خودرو به درستی انجام نشود سیکل احتراق ناقص خواهد ماند. در نتیجه خودرو روشن نشده و حرکت نمی‌کند. تنظیم زمان‌بندی عملکرد موتور ماشین بر عهده تسمه تایم می‌باشد. این قطعه مهم نقش به سزایی در کارکرد موتور ماشین بر عهده دارد. در این مطلب کارشناسان استوک یدک به معرفی کامل این قطعه و کارایی آن می‌پردازند.

تسمه تایم چیست ؟:

نام دیگر این قطعه ضروری در موتور خودرو تسمه تایمنیگ است. از این قطعه برای روشن نگه داشتن موتورهای احتراق داخلی استفاده می‌شود. هماهنگی بین چرخش میل بادامک و میل لنگ از وظایف اصلی این جز از خودرو است. اگر میل لنگ و میل بادامک با هم هماهنگ نباشند سوپاپ و پیستون خودرو نیز درست کار نمی‌کنند. این قطعه نقش به سزا و مهمی در فعالیت درست اتومبیل ایفا می‌کند. از جمله وظایف تسمه تایم شامل:

  • کنترل سوپاپ‌های خودرو در زمان احتراق سوخت
  • کنترل ورودی و خروجی مخلوط سوخت- هوا و گاز خروجی
  • فشار آوردن به پیستون‌ها در جهت پایین

می‌شود. این قطعه از پلاستیک ساخته شده است و بخشی مهم از موتورهای احتراق داخلی محسوب می‌گردد. زمان مناسب برای باز یا بسته شدن سوپاپ‌ها توسط این بخش از موتور تنظیم می‌شود. در خودروهای مختلف محل قرارگیری این قطعه کمی متفاوت است. با این حال در بیشتر اتومبیل‌ها تسمه تایم در سرسیلندر خودرو تعبیه می‌شود.

عملکرد تسمه تایمینگ ( تایم ) چگونه است؟

موتورهای احتراق داخلی در پروسه عملکردی خود ۴ مرحله مختلف را طی می‌کنند که عبارتند از:

  • مکش
  • تراکم
  • توان
  • تخلیه

می‌باشد. در تمام این ۴ محله باز و بسته شدن سوپاپ هوا و سوپاپ دود توسط تسمه تایم انجام می‌شود. اما عملکرد این قطعه با ایجاد هماهنگی بین سرعت چرخش میل لنگ با میل سوپاپ انجام می‌گیرد. در موتورهای چها زمانه در ازای هر یکبار چرخش میل لنگ، میل سوپاپ هم باید یک دور بچرخد. هماهنگ کردن این تعداد چرخش‌ها توسط تسمه تایمینگ صورت می‌گیرد. هر لغزش این قطعه بر روی فولی متصل به میل لنگ یا میل سوپاپ در عملکرد موتور اختلال ایجاد می‌کند. از این رو بر روی این تسمه دندانه‌هایی تعبیه شده تا جلوی لغزش را بگیرید. دنده‌های این تسمه کار نصب آن را نسبتا سخت کرده است. اینکار باید توسط مکانیک و افراد متخصص در این حوزه انجام گیرد.

تسمه تایم از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

بعد از آشنایی با ماهیت و اهمیت این قطعه درباره اجزا یا لایه‌های تشکیل دهنده‌ی آن شرح می‌دهیم.  این قطعه‌ی مهم و ضروری در خودرو از ۴ لایه مختلف ساخته می‌شود. اولین لایه یا بیرونی‌ترین لایه‌ی آن از پارچه‌ای مقاوم با دوام بالا ساخته شده است. لایه دوم را از فایبرگلاس می‌سازند تا مقاومت بالایی در برابر کشش‌های طولی داشته باشد. فایبرگلاس مورداستفاده در این تسمه ویژگی‌های حرکتی و دینامیتی بسیار خوبی دارد. لایه سوم از نوع خاصی پلاستیک به نام CR یا HNBR تشکیل شده است. جنس تسمه تایم را بر اساس نوع این پلاستیک معرفی می‌کنند. چرا که اصلی‌ترین و مهم‌ترین لایه‌ی تشکیل دهنده این تسمه است. لایه‌ی آخر این قطعه از نوعی پارچه‌ی مخصوص از جنس پلی‌آمید ساخته شده است. این پارچه هم انعطاف بسیار بالایی دارد و هم دندانه‌های تسمه را به خوبی تقویت می‌کند. در اصل لایه‌ی پلی‌آمیدی را روی دندانه‌های تسمه می‌کشند تا مستحکم‌تر شود. سیم کشش و دنده‌ها نیز از اجزای دیگر تشکیل دهنده تسمه تایمینگ هستند. دندانه‌ها در این قطعه از جنس پلاستیکی مقاوم ساخته می‌شوند. این نوع پلاستیک در مقابل سایش و برش مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

اگر تسمه تایم پاره شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تسمه تایمینگ خودرو باید در فواصل زمانی مشخصی که کارخانه سازنده تعیین می‌کند تعویض گردد. به صورت کلی می‌توان عدد ۶۰ هزار کیلومتر را زمان مناسبی برای تعویض این تسمه در نظر گرفت. احتمال پارگی در تسمه تایمینگ‌های فرسوده بسیار بالاست. البته پارگی این تسمه تنها به دلیل فرسودگی رخ نمی‌دهد. پارگی تسمه دینام و مواردی از این دست نیز باعث پاره شدن تسمه تایم خواهند شد. در هر صورت و به هر دلیلی که این تسمه پاره شود موتور خودرو آسیب‌های جدی می‌بیند. چرا که با پاره شدن این تسمه تمام زمان‌بندی‌های سوپاپ‌ها به هم ریخته و مختل می‌شود. میزان آسیب وارده به خودرو نیز می‌تواند از یک خاموشی ساده تا آسیب‌های جدی موتور متغیر باشد. پس حتما به صورت دوره‌ای تسمه تایمینگ را چک کرده و در زمان مناسب آن را تعویض کنید.

مزایای تسمه تایم چیست؟

جنس پلاستیکی این قطعه در برابر خوردگی دندانه‌ها بسیار مقاوم است. صدای اضافی از این قطعه تولید نمی‌شود چون از پلاستیک ساخته شده است. در مدت زمان استفاده از آن نیازی به روغن‌کاری یا تعمیر و نگهداری ندارد. نسبت به زنجیر تایم وزن این تسمه بسیار کمتر است. راندمان بالای تسمه تایمینگ را می‌توان مزیت دیگری آن دانست. همچنین از نظر قیمت خرید مقرون به صرفه و اقتصادی می‌باشد. استوک یدک فروشگاهی معتبر برای تهیه انواع تسمه تایم خودروهای مختلف است. برای استعلام قیمت قطعات مورد نیاز و ثبت سفارش می‌توانید از طریق سایت مجموعه استوک یدک اقدام فرمایید.

تسمه تایمینگ چه ایراداتی دارد؟

در این بخش به عیوب و ایرادات تسمه تایمینگ در خودرو اشاره خواهیم کرد. اولین مورد اینکه طول عمر این قطعه کاملا مشخص است و بیشتر از آن قابل استفاده نیست. شنیده شدن صداهای نامتعارف از این قطعه نظیر صدای جیغ به معنای فرارسیدن زمان تعویض آن است. در مقابل وارد شدن نیروی کششی مقاومت زیادی از خود نشان نمی‌دهند. تسمه تایم قابلیت انتقال نیروهایی با گشتاور بالا را ندارد.

قیمت تسمه تایم چقدر است؟

قیمت این قطعه بسته به نوع خودرو و بند تولیدکننده‌ی آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. تسمه تایمینگ‌های مناسب انواع خودروی ایرانی معمولا قیمت پایین‌ترین نسب به انواع خارجی دارند. برای استعلام قیمت تسمه تایمینگ‌ مورد نظر خود به سایت استوک یدک مراجعه فرمایید.

کلام آخر:

یکی از قطعات اصلی در موتور خودرو که وظایف بسیار مهمی بر عهده دارد تسمه تایم می‌باشد. این قطعه زمان‌بندی درست بین بخش‌های مختلف موتور را بر عهده دارد.

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  فروش قطعات بدنه استوک خودرو