وبلاگ
۲۶ آذر ۱۴۰۲

نحو گرفتن استعلام معاینه فنی

استعلام معاینه فنی

بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی داشتن معاینه فنی برای هر خودرویی در کشور لازم است. از این رو پلیس خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند را جریمه خواهد کرد. در این بین گاهی افراد فراموش می‌کنند که آیا معاینه فنی خودروی آن‌ها هنوز اعتبار دارد یا خیر. اخذ استعلام معاینه فنی یکی از بهترین روش‌ها برای مطلع شدن از اعتبار آن است. در این مطلب از استوک یدک نحو گرفتن این استعلام را به شما آموزش می‌دهیم.

منظور از معاینه فنی خودرو چیست؟

بخش فنی هر خودرو را می‌توان از مهم‌ترین قسمت‌های عملکردی آن به شمار آورد. استاندارد بودن پارامترهای بخش فنی خودرو در عملکرد صحیح و ایده‌آل آن اثر شایانی دارد. در نتیجه باید به صورت دوره‌ای برای بررسی بخش فنی خودروهایی که عمری بیشتر از ۴ سال دارند اقدام کرد. این بررسی فنی خودرو در اصطلاح معاینه فنی نامیده می‌گردد. برای سنجش سلامت بخش فنی خودرو تست مخصوص در مراکز ویژه‌ی معاینه فنی انجام می‌گیرد. در نهایت اگر خودرو از این تست سربلند بیرون آید گواهی معاینه فنی صادر می‌شود. این گواهی یکی از مدارک مهم خودرو است که باید همراه راننده باشد. در غیر این صورت می‌تواند منجر به جریمه شدن راننده متخلف گردد.

منظور از استعلام معاینه فنی چیست؟

استعلام معاینه فنی به معنای اطلاع از وضعیت گواهی بررسی فنی خودرو است. شیوه‌های مختلفی وجود دارد که فرد می‌تواند برای دریافت این استعلام از طریق آن‌ها اقدام کند. در این بخش به این شیوه‌های مرسوم برای دریافت استعلام از وضعیت معاینه فنی خودرو اشاره می‌کنیم.

۱- استعلام از طریق پیامک:

این روش را می‌توان یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین شیوه‌های استعلام وضعیت معاینه فنی دانست. با ارسال عدد ۱ به شماره ۲۰۰۸ وضعیت معاینه فنی خودرو برای مالک آن ارسال می‌گردد. توجه داشته باشید که این استعلام تنها برای مالک خودرو فرستاده خواهد شد. نکته مهم این شیوه‌ی استعلام اطلاع وضعیت ۱۰ روز قبل از انقضای معاینه فنی است. پس بعد از دریافت پیامک از سامانه‌ی مذکور ۱۰ روز زمان دارید تا معاینه فنی خودرو را تمدید نمایید.

۲- استعلام از طریق اینترنت:

یکی دیگر از روش‌های اطلاع از وضعیت معاینه فنی خودرو استعلام به کمک اینترنت است. برای این منظور باید به سامانه‌ی SYMFA.IR مراجعه کنید. در این سایت می‌توانید از تاریخ انقضای معاینه فنی خودروی خود مطلع شوید. در گام اول باید گزینه‌ی استعلام را در این سایت پیدا کرده و روی آن کلیک کنید. اگر در این سایت ثبت نام نکرده باشید لازم است تا اطلاعات خود را درج کنید. بعد از درج اطلاعات مالک خودرو شماره‌ای به عنوان کد تایید برایتان ارسال می‌شود. با وارد کردن این کد به بخش مربوطه برای مشاهده وضعیت معاینه فنی خودرو وارد خواهید شد. کادری وجود دارد که باید VIN کارت ماشین خود را در آن ثبت کنید. در پایان این مراحل وضعیت معاینه فنی خودروی شما قابل مشاهده است.

۳- استعلام وضعیت معاینه فنی خودرو به کمک کد USSD:

گاهی دو روش فوق برای استعلام گرفتن از وضعیت معاینه فنی به دلایل مختلفی مورد نظر فرد نیستند. مثلا ممکن است فرد به اینترنت دسترسی نداشته باشد تا در سامانه‌ی مذکور استعلام معاینه فنی خودروی خود را مشاهده کند. در این شرایط کمک گرفتن از کد USSD یک راه حل جایگزین برای این منظور می‌باشد. در گوشی موبایل خود عدد ۲۰۰۸ و سپس مربع را شماره‌گیری کنید. لیستی شامل گزینه‌های مختلفی همچون:

  • استعلام
  • عضویت
  • مراکز
  • راهنما

نمایش داده می‌شود. فراموش نکنید که اگر برای اولین بار می‌خواهید از این خدمات استفاده کنید حتما عضو شوید. همچنین دسترسی به شماره‌ی VIN خودرو نیز برای استفاده از این روش الزامی است. گزینه استعلام را انتخاب کرده و شماره‌ی VIN را درج نمایید. وضعیت معاینه فنی خودروی شما روی صفحه گوشی نشان داده می‌شود.

استعلام معاینه فنی خودروهای سنگین:

برای افرادی که خودروهای سنگین دارند نیز داشتن معاینه فنی الزامی است. مالکین خودروهای فنی نیز می‌توانند به هر سه روش گفته شده استعلام وضعیت معاینه فنی خودروی خود را دریافت کنند. در واقع در روش‌های ذکر شده هیچ محدودیتی برای نوع خودرو وجود ندارد و استعلام خودروهای سنگین نیز اعلام می‌شود.

نکات مهمی که قبل از استعلام وضعیت معاینه فنی باید بدانید:

اولین نکته اینکه اطلاع از کد VIN در تمام روش‌های استعلام وضعیت معاینه فنی لازم است. پس کد VIN خودرو را از قبل در دسترس خود قرار دهید. آن دسته از خودروهایی که فاقد پلاک مجاز هستند نمی‌توانند برای استعلام معاینه فنی خود اقدام کنند. روش‌های آموزش داده شده در این مقاله از استوک یدک تنها شامل خودروهایی با پلاک مجاز می‌گردد. در خصوص خودروهایی که به صورت صفر کیلومتر خریداری شده‌اند در ۴ سال اول نیازی به معاینه فنی وجود ندارد.

مراحل لازم برای دریافت معاینه فنی:

بعد از استعلام معاینه فنی خودرو و اطلاع از زمان انقضای آن باید برای تمدید اقدام کنید. تمدید معاینه فنی خودرو نیز مستلزم طی مراحل مختلفی است که در ادامه شرح خواهیم داد.

  • بازرسی چشمی
  • آزمون‌های آلایندگی خودرو
  • آزمون و سنجش کمک فنرهای خودرو
  • بررسی و سنجش ترمزهای خودرو
  • سنجش سیستم تعلیق خودرو
  • بررسی هم راستا بودن چراغ‌های خودرو

بعد از طی شدن تمام این مراحل می‌توانید گواهی معاینه فنی خودرو را از مراکز مجاز دریافت کنید. البته بدیهی است که دریافت معاینه فنی منوط بر عدم وجود هر مشکلی در بخش فنی خودرو می‌باشد.

برای دریافت نوبت معاینه فنی چه باید کرد؟

بسیاری از مراکز مجاز معاینه فنی به خصوص در شهرستان‌ها خیلی شلوغ نیستند. در نتیجه برای مراجعه به این مراکز مجاز نیازی به اخذ نوبت از قبل نیست. اما در مراکز معاینه فنی شلوغ دریافت نوبت‌های اینترنتی یک راه ساده و مناسب برای کاهش زمان انتظار است. برای دریافت نوبت اینترنتی نیز می‌توانید از طریق:

  • سایت تهران من
  • اپلیکیشن ۲۴
  • سایت سیمفا

اقدام به دریافت نوبت اینترنتی کنید.

سخن پایانی:

بخش فنی خودرو یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های سلامت ماشین است. در قوانین بررسی این بخش و داشتن گواهی سلامت فنی خودرو الزامی می‌باشد. جهت استعلام معاینه فنی می‌توایند از راه‌های گفته شده در این مقاله از استوک یدک اقدام کنید.

بیشتر بدانید:

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  کمپرسور کولر کمری استوک