وبلاگ
۲۳ فروردین ۱۴۰۰

عمر مفید خودرو چقدر است؟

عمر مفید خودر

عمر مفید خودرو به چه عواملی بستگی دارد؟

بهترین روش برای افزایش عمر مفید خودرو کدام است؟ عمر مفید قطعات خودرو چقدر است؟ بیشترین عمر خودرو در اروپا، آمریکا و ایران چقدر است؟ آیا می ‌دانستید که خودرو هم مانند انسان و همه تولیدات و محصولات عمر مفید و چرخه حیات دارد؟ تولد، حیات، پیری و فرسودگی و در نهایت پایان عمر. اکنون تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا شما را با روش ‌های افزایش عمر مفید ماشین بیشتر آشنا کنیم. همچین عمر مفید خودرو های مختلف و قطعات مختلف آن را بررسی می‌کنیم. در تلاش هستیم که به تمامی سوالات شما پاسخ دهیم.

در سال ۱۹۶۶، ایرو گوردون که ۲۵ سال سن داشت. یک ولووی قرمز P1800S خریداری کرد. و همچنان نیز در حال رانندگی با آن می باشد . گوردون ۳٫۲ میلیون مایل را با این خودرو اسپرت طی کرده است. این خودرو تاکنون ۳۳ مجموعه لاستیک، ۱۳۰ مجموعه لنت ترمز و ۴۹۲ شمع تعویض نموده است. و در رکوردهای جهانی گینس به عنوان طولانی ‌ترین عمر خودرو به ثبت رسیده است. گوردون یک واقعیت ساده در مورد خودروها را به درستی انجام داد: برنامه تعمیر و نگهداری سازنده به طور مستمر.

عمر مفید خودرو چه زمان به پایان می‌رسد؟

یک خودرو بعد از خرید دارای هزینه ‌های جانبی متعددی می ‌باشد. برخی از این هزینه ‌ها بعد از یک کارکرد مشخص (کیلومتر) لازم است. به عنوان مثال روغن، فیلترهای هوا و بنزین. برخی دیگر مربوط به استهلاک خودرو می ‌باشد که دوام آن به جنس قطعه خودرو ارتباط دارد. و برای هر خودرویی بعد از مدتی استفاده ضرورت می‌ یابد. به عنوان مثال، لاستیک، لنت، صفحه کلاچ، چراغ، باتری و غیره.

برخی دیگر از قطعات استهلاکی، معمولاً مدت زمان خیلی بیشتری عمر می‌کنند. اما بالاخره در طی زمان نیاز به تعویض یا تعمیر پیدا می ‌کنند. در هر صورت خودرو با وجود این تعویض و تعمیرات هنوز مفید و کارایی خود را دارد و به اصلاح عمر آن به اتمام نمی ‌رسد.

اما مهمترین قسمت خودرو ، موتور آن که قلب خودرو می ‌باشد. بعد از گذشت زمان و استفاده طولانی مدت و پیمایش مسیر زیاد، رفته رفته فرسوده می‌ شود و عمر خود را از دست می‌دهد. و برای مالک مقرون به صرفه نخواهد بود که آن را تعمیر یا تعویض نماید. در این صورت عمر مفید خودرو به پایان می ‌رسد. البته علاوه بر فرسودگی موتور، یک خودرو ممکن است به دلایل فرسودگی دیگر اجزا و قطعات نیز عمر خود را از دست بدهد.

حدود عمر مفید ماشین در گذشته و حال

ریچ وایت، مدیر اجرایی شورای غیرانتفاعی مراقبت از اتومبیل (که راهنمای مراقبت از اتومبیل را به صورت رایگان ارائه می دهد) می گوید: یک ماشین سواری معمولی باید حداقل ۳۰ هزار کیلومتر یا بیشتر دوام داشته باشد. همچنین تحلیلگر ارشد TrueCar می ‌گوید: متوسط عمر مفید خودرو در حال حاضر تقریباً ۱۲ سال می باشد. و در طی ده‌ های گذشته به لطف پیشرفت تکنولوژی عمر مفید خودرو افزایشی آهسته داشته است. در گذشته عمر مفید ماشین های خارجی در حدود ۸ سال و یا ۲۴۰ هزار کیلومتر تعیین می ‌شد.

دلیل این افزایش عمر در این است که اتومبیل ‌ها نسبت به ۲۰ تا ۳۰ سال پیش هوشمندتر و بهتر طراحی شده‌‌ اند. و دقت دستگاه ‌های تولید قطعات خودرو افزایش داشته است. همچنین سیستم های الکتریکی جایگزین سیستم ‌های مکانیکی شده‌ اند. که باعث کاهش خرابی و بهبود کارایی موتور می ‌شود و همچنین سیستم های خنک‌کننده و پایش خودرو پیشرفت چشمگیری داشته است.

لام به ذکر است عمر مفید ماشین بسته به نوع و برند آن متفاوت است. به عنوان مثال برندهای ولوو (Volvo)، مرسدس بنز (Benz)، بی‌ام‌دبیلو (BMW) معمولاً عمر مفید بالاتری دارند. همچنین خودروهای ژاپنی مثل تویوتا (Toyota) نیز عمر بالایی دارند.

خودروهای تولید ایران (ایران‌خودرو و سایپا) نیز با وجود اینکه کیفیت ساخت خوبی ندارند. و قطعات جانبی آنها زود فرسوده می‌ شوند. اما به دلیل اینکه موتور و ساختار آنها بر اساس خودروهای خارجی شبیه ‌سازی شده، عمر مفید آن نزدیک به خودروهای خارجی می ‌باشد.

حدود عمر مفید ماشین در گذشته و حال

عوامل اصلی تعیین کننده عمر خودرو

  • مهمترین عامل تعیین‌کننده عمر خودرو، دوام قطعات آن می ‌باشد. البته کیفیت قطعات اصلی ‌تر و در رابطه با موتور مانند میل ‌لنگ و شاتون، نقش مهمتری نسبت به دیگر قطعات خواهد داشت. علاوه بر کیفیت ساخت قطعات، نحوه مونتاژ قطعات و نوع پلتفرم آن نیز نقش مهمی در این خصوص دارد.
  • عامل بسیار مهم دیگر نوع استفاده از ماشین می باشد. خودروهایی با کاربری شخصی که معمولاً در مسیرهای کوتاه داخل شهر استفاده می ‌شود. عمر بالاتری نسبت به خودروهایی دارند که به طور مداوم در مسیرهای بین‌ شهری و آزاد راه‌ ها رفت و آمد می ‌کنند.
  • مراقبت از ماشین و رسیدگی و نگهداری اصولی آن یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده عمر خودرو می ‌باشد. تعویض یه موقع روغن موتور، استفاده از بنزین و روغن مرغوب، چک کردن مداوم آب خودرو، تعویض به موقع تسمه تایم، باعث افزایش عمر خودرو می‌ شود. همچنین عدم تعویض به موقع قطعات استعلاکی و لوازم یدکی و لاستیک نیز می ‌تواند تاثیر نامطلوب بر عمر مفید ماشین بگذارد. مثلاً در صورتی که ترموستات خودرو خراب شود. اما راننده به دلیل سهل ‌انگاری این امر را به تعویق اندازد، باعث آسیب های جبران ناپذیر بر موتور خودرو و بالتبع کاهش عمر مفید آن خواهد شد.
  • نوع رانندگی نیز نقش بسزایی در عمر خودرو خواهد گذاشت. هر چه موتور سخت ‌تر کار کند و به طور پیوسته داغ بماند، عمر آن کمتر می‌ شود. رانندگی با دنده مرده (استفاده از دنده سنگین در سرعت کم به گونه‌ای که موتور صدای ناله دهد)، پرشتاب راندن خودرو به صورت پیوسته، حمل بار سنگین با خودرو در مسیر طولانی، رفت و آمد روی دست ‌انداز و جاده های خاکی با سرعت زیاد، پرگاز راندن خودرو به گونه‌ ای که دور موتور به خط قرمز برسد، تصادفات و چپ شدن ماشین و غیره تاثیر نامطلوبی بر عمر مفید خودرو خواهد گذاشت.
  • آب و هوا نیز می ‌تواند بر عمر مفید خودرو تأثیر بگذارد. گرمی و سردی هوا، رطوبت، بارندگی و برف از عوامل موثر بر این موضوع هستند. در برخی از محاسبات، عمر مفید خودرو در کشورهای مختلف با توجه به وضعیت اقلیم منطقه تعیین می‌ گردد.
بیشتر بخوانید :  بهترین زمان تعویض تسمه تایم

آشنایی با راه های افزایش عمر مفید خودرو

در صورتی که چه هر خودرویی در اثر استفاده به مرور فرسوده شده و عمر آن به پایان می‌ رسد، اما انجام به موقع و اصولی بسیاری اقدامات و رعایت بسیاری نکات باعث افزایش عمر مفید ماشین و همچنین قطعات و لوازم می ‌گردد. در مقابل عدم توجه به بسیاری موارد تأثیر قابل توجهی در کاهش عمر آن می ‌گذارد. در ادامه این موارد را به طور کامل بررسی می ‌کنیم:

سرویس‌های منظم روغن موتور:

تعویض به موقع روغن موتور برای هر خودرو یکی از مهمترین و اساسی‌ ترین اقدامات است و سهل انگاری و تعویق آن عواقب جبران ‌ناپذیری بر موتور دارد. در صورتی که روغن موتور کم شده باشد. یا کثیف شده باشد حرکت میل ‌لنگ ها و شاتون و کلیه قطعات مربوط به موتور خودرو دچار مشکل و استهلاک بالا می ‌گردد.

بسته به برند روغن مورد استفاده و نوع خودرو، باید بعد از یک کیلومتر مشخص، روغن موتور به طور کامل تعویض گردد. در نظر داشته باشید که اگر استفاده از ماشین بیشتر در ترافیک باشد. باید زودتر اقدام به تعویض روغن نمایید. همچنین توصیه می ‌گردد که هر از گاهی وضعیت روغن موتور از طریق پیستون کنترل روغنی که در هر خودرو تعبیه شده بررسی گردد که هم خالی نبوده و هم تمییز باشد.

بسیاری کارشناسان توصیه می ‌کنند که حتی در صورت عدم استفاده از ماشین، حداکثر بعد از ۶ ماه باید روغن تعویض گردد. نوع روغن مصرفی و عدم استفاده از روغن‌ بی ‌کیفیت و غیراستاندارد و دارای نا خالصی و ویسکوزیته پایین نیز در عمر مفید خودرو بسیار مهم است. توصیه می ‌گردد که همراه با تعویض روغن، فیلتر روغن و فیلتر هوا نیز تعویض گردد.

آشنایی با راه های افزایش عمر مفید خودرو

چک کردن منظم آب خودرو و استفاده از ضدیخ و ضدجوش:

در صورتی که سیستم تهویه و آب ‌رسانی خودرو سالم باشد. آب رادیاتور تا مدت زیادی حفظ می ‌گردد. با این حال راننده حتماً باید به طور منظم آب خودرو را چک کند. همچنین راننده باید به طور مداوم نشانگر دمای داخل خودرو را در نظر داشته باشد. و در صورت بالا رفتن بیش از حد مجاز دما، سریعاً و بدون معطلی اقدام نماید.

در نظر داشته باشید که اگر آب خودرو در زمان‌های کوتاه کم یا خالی شده باشد یا دمای خودرو سریع بالاتر از حد مجاز شود. نشان دهنده این است که یا قطعات مربوط به سیستم آب رسانی نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. (معمولاً ترموستات، مهره آب، رادیاتور، واترپمپ، فن و محفظه نگهداری آب یا لوله‌های انتقال آب و اتصالات آن) یا ممکن است به خاطر مشکل در واشر سرسیلندر خودرو باشد و در این موارد راننده باید سریعاً اقدامات لازم را برای تعمیر انجام دهد.

حتی یک بار استفاده از ماشین بدون آب رادیاتور، صدمات جبران ناپذیری بر موتور و سیستم آب رسانی و دیگر قطعات خواهد داشت. یکی از اتفاقات ناگوار در این خصوص، آسیب به واشر سرسیلندر می باشد که باعث هزینه سنگین به مالک می‌ شود.

در فصل سرما اضافه کردن ضدیخ به آب رادیاتور اهمیت حیاتی دارد. در صورت اهمال و یخ زدن آب، به دلیل انبساط آسیب ‌های بسیاری به خودرو وارد می‌ گردد. و راننده مجور به تعویض بسیاری قطعات خواهد شد.

واسکازین گیربکس، هیدرولیک و ترمز:

همانند روغن موتور، واسکازین گیربکس؛ هیدرولیک و ترمز نیز نیاز به تعویض پس از استفاده مشخص دارد. در هنگام سرویس ماشین و تعویض روغن موتور، سطح انواع واسکازین نیز باید بررسی گردد. در صورتی که چه این موارد معمولاً نیاز به تعویض در بازه ‌های زمانی طولانی‌ تری دارند. برخی کارشناسان توصیه می ‌کنند که در هر صورت، واسکازین‌ بخش های مختلف بعد از ۳۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر رانندگی تعویض گردد.

تعویض به موقع تسمه تایم:

تسمه تایم وظیفه انتقال نیرو از میل‌لنگ به میل سوپاپ را به عهده دارد. به گونه ‌ای که چهار عمل اصلی موتور (مکش، تراکم، انفجار و تخلیه) را به درستی و در زمان دقیق انجام شود. در صورت پاره شدن تسمه ‌تایم آسیب ‌های سنگینی بر خودرو و بسیاری قطعات وارد می ‌شود. بنابراین لازم است تسمه تایم حتی زودتر از زمان مشخص ‌شده تعویض گردد. و حتماً از تسمه تایم استاندارد و باکیفیت استفاده گردد. بسته به نوع خودرو باید تسمه تایم بعد از ۶۰ هزار تا ۹۰ هزارکیلومتر استفاده تعویض گردد.

مراقبت از لاستیک‌ها و انجام موارد مربوطه:

بالانس بودن و تنظیم باد لاستیک‌ها نیز نقش مهمی در عمر مفید خودرو دارد. در صورتی که لاستیک ها بالانس نباشد علاوه بر فشار زیاد به خودرو، آسیب به جلوبندی وارد می ‌گردد. همچنین در صورتی که باد لاستیک‌ها تنظیم نباشد. علاوه بر فشار زیاد به موتور، و افزایش مصرف سوخت؛ خطر ترکیدگی به طور تصاعدی افزایش می‌ یابد. مهمترین اقداماتی که یک راننده باید در مورد لاستیک ‌ها انجام دهد به شرح زیر است:

  • حداکثر هر ماه یک بار باد چرخ‌ ها را تنظیم کند.
  • تنظیم به موقع جلوبندی ماشین در صورت نیاز
  • همواره وضعیت عاج لاستیک را در نظر داشته باشد.
  • حداکثر هر ۶ ماه یک بار وضعیت بالانس چرخ‌ ها را بازبینی کند.
  • هر بار قبل از رانندگی، به طور ظاهری وضعیت لاستیک ‌ها را چک کند.

مراقبت از لاستیک‌ها و انجام موارد مربوطه

استفاده از سوخت مناسب:

سوخت نامناسب علاوه بر تأثیر برعملکرد ماشین، باعث آسیب به موتور و کاهش عمر قطعات می‌ شود. عموماً استفاده از بنزین با اکتان بالا برای ماشین توصیه می گردد. با این حال در کشور ما تنوع خاصی در مورد سوخت وجود ندارد. سعی کنید پس از هر چند بار استفاده از بنزین معمولی، از بنزین سوپر استفاده کنید. یکی از محاسن استفاده از بنزین سوپر، شست ‌و ‌شوی موتور اتومبیل می ‌باشد.

 امروزه استفاده از مکمل ‌های بنزین نیز رایج است، اما حتماً به مرغوب بودن و معتبر و استاندارد بودن آن توجه داشته باشید. چرا که متأسفانه مکمل ‌های تقلبی در بازار بسیار زیاد است. و باعث صدمه به موتور می ‌گردد.

در صورتی که خودروی شما دوگانه ‌سوز می ‌باشد، حتماً پس از دو یا سه بار استفاده از گاز، حتماً خودرو را با یک باک بنزین استفاده کنید. به دلیل خشک بودن و عدم ویسکوز بودن گاز CNG و همچنین دمای احتراق بالای آن، استفاده مداوم از آن باعث استهلاک بالای موتور خودرو می ‌گردد.

بیشتر بخوانید :  عیب یابی سیستم برق بی ام و

همواره سعی کنید قبل از خالی شدن باک و رسیدن به چراغ اخطار، آن را پر کنید. معمولاً لجن و موارد رسوبی بنزین در باک خودرو ته‌ نشین می ‌شود و رانندگی با باک تقریباً خالی، این رسوبات و لجن را به درون موتور انتقال می ‌دهد.

توجه مداوم به هشدارهای خودرو در نمایشگر:

یک راننده باید در حین رانندگی، به طور مداوم مراقب هشدارهای خودرو باشد. و در صورت نیاز به مکانیک مراجعه کنید. خودروهای امروزی نسبت به گذشته هوشمند شده و غیر از وضعیت بنزین، دما و فشار روغن، تعداد زیادی از ایرادات و موارد نیازمند کنترل را بصورت اخطار در نمایشگر نشان‌ می ‌دهند.

استفاده از قطعات و لوازم یدکی استاندارد و مرغوب:

بسیاری از لوازم یدکی ماشین مثل صفحه کلاچ، ترموستات، رادیاتور، شمع، کویل و دینام، پلوسو غیره، عمر محدودی دارند. و ممکن است در طول سال ها استفاده یک یا چند بار نیاز به تعویض داشته باشید. برای افزایش عمر مفید خودرو و پرهیز از هزینه های دوباره حتماٌ از قطعات مرغوب و استاندارد استفاده کنید. استفاده از لوازم و قطعات ارزان و بی‌ کیفیت علاوه بر اینکه خیلی زودتر خراب می ‌شوند، باعث آسیب به کل خودرو و قطعات دیگر نیز می ‌گردد.

رانندگی با شیوه صحیح و اصولی:

عمر یک خودرو و قطعات مصرفی آن با توجه به نوع رانندگی بسیار متفاوت است. در اینجا به برخی از مهمترین این موارد اشاره می‌ گردد:

  • رانندگی با شتاب مناسب و عدم ترمزگیری مکرر
  • عدم رانندگی با دنده مرده (دور موتور پایین به مدت طولانی)
  • تعویض به موقع دنده و عدم رانندگی طولانی با دور موتور بالا
  • استراحت دادن به ماشین بعد از طی مسیر طولانی
  • عدم رانندگی در جاده‌ های خاکی و مسیرهای صعب‌ العبور به مدت طولانی
  • عدم استفاده از دور موتور بالا و دنده های سبک (۴ و ۵) قبل از گرم شدن موتور
  • قبل از خاموش کردن خودرو اجازه دهید موتور کمی در حالت سکون کار کند و فن خاموش گردد.
  • از کولر در سربالایی‌ها به مدت طولانی استفاده نشود.

همچنین عدم حمل بار سنگین به مدت طولانی: هر خودرو برای حمل و نقل بار و وزن مشخصی ساخته شده است. و استفاده از خودرو با وزن زیاد علاوه بر فشار و داغ شدن بیش از حد موتور، بر جلوبندی و شاسی و بدنه ماشین نیز تأثیر نامطلوبی می‌ گذارد.

موارد دیگر که در عمر مفید خودرو تاثیر گذار می باشند:

  • به مدت طولانی خودرو را بلاستفاده نگذارید. چرا که لجن روغن در موتور جمع می ‌گردد و باعث آسیب به موتور و فرسایش آن می ‌گردد.
  • شست و ‌شوی به موقع ماشین، به دلیل اینکه کثیف بودن بدنه و رسوبات روی ان باعث خوردگی بدنه و شاسی و لاستیک می ‌گردد.
  • عدم قراردادن خودرو در آفتاب به مدت طولانی
  • خودرو را به مدت طولانی بلا استفاده رها نکنید. همچنین در صورتی که هر روز و به طور مداوم کمتر از ۳ کیلومتر رانندگی کنید به دلیل گرم نشدن کافی خودرو، لجن روغن داخل موتور جمع می ‌گردد. و باعث آسیب و کاهش عمر خودرو می ‌گردد.

انجام این راهکارها و توجه به این موارد باعث افزایش عمر مفید خودرو و قطعات آن و همچنین سالم‌ تر ماندن خودرو و عدم پرداخت هزینه‌ های اضافه خواهد گردید.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید