وبلاگ
۱ فروردین ۱۴۰۰

بهترین زمان تعویض روغن موتور

زمان تعویض روغن موتور

آشنایی با زمان تعویض روغن موتور

زمان تعویض روغن موتور؛ یکی از مهم ترین مباحثی است که هر راننده ای باید از آن اطلاع داشته باشد. به همین دلیل؛ پستی ترتیب داده ایم تا شما را با نحوه تشخیص علائم عوض کردن روغن موتور ماشین صفر، ماشین ۲۰۶، پژو پارس، ساینا، سمند و دیگر خودرو ها به طور کامل آشنا کنیم. در صورتی که شما نیز می خواهید اطلاعات فنی خود را بالا ببرید حتما تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. تا در کنار ما همه فن حریف شوید.

چرا وجود روغن در موتور خودرو ضروری است؟

روغن موتور، یعنی مایه حیات خودروها به عنوان یک روان کننده برای قطعات موتور نقش مهمی را ایفا می کند. و وظیفه جلوگیری  از سایش دیگر قطعات موتور را دارد. یکی دیگر از وظایف روغن موتور این است که داخل موتور ها را همیشه و در هر شرایطی تمیز می کند. با جرات می توان گفت که بدون وجود روغن موتور؛ به هیچ وجه موتور خودرو بازدهی بالایی ندارد و عمل بی کاردبرد می شود.

چرا که وظیفه اصلی روغن موتور خودرو روان سازی و جلوگیری از اصطکاک اجزای متحرک موتور می باشد. همچنین روغنی که در موتور خودرو ریخته می شود؛ می تواند از فرسودگی جلوگیری کند و سر و صدای آن را کاهش دهد. قطعا موتوری که بدون روغن کار می کند؛ چند روزی بیشتر دوام نمی آورد و در صورت اصطکاک ها معیوب نیز می شود.

چرا وجود روغن در موتور خودرو ضروری است؟

چرا باید به صورت دوره ای، روغن موتور خودرو را تعویض کنیم؟

زمانی که موتور شروع به کار می کند؛ روغن در معرض تجزیه حرارتی و آب و سوخت خام و در برابر اکسیده شدن قرار می گیرد. به همین دلیل روغن آلوده می شود و رنگ تیره ای به خود می گیرد و به مرور زمان، قطعا کیفیت خود را از دست می دهد. همچنین مواد افزودنی آن که وظیفه پاک کردن ذرات و جذب و معلق نگه داشتن آن ها را دارد؛ رفته رفته خاصیت خودشان را از دست می دهند. جالب است بدانید که به ازای مصرف هر لیتر بنزین در موتور خودرو، یک لیتر آب تولید می شود. این مقدار آب تولید شده، مقداری به صورت بخار از اگزوز ماشین خارج می شود و باقی دیگر به روغن موتور افزوده می شود.

به طور کلی هرچقدر از زمان تعویض روغن موتور بیشتر بگذرد، میزان گرانروی آن کاهش می یابد و چسبناک تر می ‌شود. به همین دلیل با گذشت زمان، از کارایی آن کاسته شده و توانایی خود را برای تسهیل لغزش اجزای موتور از دست می‌ دهد. از همین رو؛ تعویض روغن موتور خودرو به صورت دوره ای بسیار ضروری می شود. در ادامه به سراغ بهترین زمان تشخیص تعویض روغن موتور و نشانه های آن رفته ایم. پس با هم می خوانیم تا زمان عوض کردن روغن موتور را یاد بگیریم.

اثرات مثبت تعویض روغن موتور خودرو در بهترین زمان:

  • عوض کردن روغن موتور در بهترین زمان باعث بالا رفتن عملکرد و بازدهی موتور می شود.
  • روغن موتور خودرو، سایش و پارگی را به طرز چشمگیری کاهش می دهد و قطعات موتور را خنک نگه می ‎دارد.
  • عوض کردن روغن موتور در زمان مناسب، آلودگی کمتری تولید می شود و از ایجاد گازهای مضر و تخریب کننده اکسیژن هوا جلوگیری می شود.
  • عوض کردن روغن موتور ماشین در بهترین زمان، باعث سالم ماندن موتور و قطعات آن می شود و از اثرات آسیب زننده احتمالی به آن جلوگیری می کند.
  • با تعویض روغن موتور در زمان مناسب، لایه ای محافظ بین قسمت های متحرک موتور ایجاد می شود تا از آن ها در برابر سایش و فرسودگی محافظت کند.

بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو چه زمانی است؟

  1. بهترین زمان عوض کردن روغن موتور بسته به نوع موتور متفاوت است. به طور مثال زمان تعویض روغن موتور گازوئیلی به پیشنهاد کارخانه:
  2. تعویض روغن موتور به ازای هر ۱۵۰۰۰ کیلومتر است و به طور تجربی و عمومی تقریبا ۱۰۰۰۰ کیلومتر طی مسافت نیاز به تعویض روغن خواهد بود.
  3. همچنین زمان تعویض روغن موتور توربو به پیشنهاد کارخانه، هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر و به طور تجربی و عمومی، تقریبا ۳۰۰۰ کیلومتر تا ۵۰۰۰ کیلومتر است.
  4. روغن موتور دیزلی به پیشنهاد کارخانه، هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر باید تعویض شود و به صورت تجربی وعمومی، تقریبا هر ۵۰۰۰ کیلومتر باید برای تعویض آن اقدام کرد.

نشانه های فرا رسیدن  عوض کردن روغن موتور ماشین:

  • چراغ روغن روشن شده است.
  • شتاب گیری ماشین بسیار کند است.
  • صدای کوبشی از موتور ایجاد می شود.
  • روغن موتور به رنگ سیاه تبدیل شده است.
  • روغن موتور حالت چسبناک پیدا کرده است.
  • موتور در حالت سکون تکان شدیدی می خورد.
  • اتومبیل شروع به صدای تیک‌تیک در زمان استارت می ‌کند.

بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو چه زمانی است؟

چه عواملی در تعویض روغن موتور موثر است؟

بسته به عوامل زیادی ممکن است هر یک از نشانه های بالا برای خودرو شما ایجاد شود. که شما را مجبور به تعویض روغن موتور می کند. این عوامل شامل مواردی همچون؛ ماندن در ترافیک های سنگین، بار زیاد ماشین،‌ رانندگی در ساعات طولانی در هوای سرد، رانندگی در ‌آلودگی هوا، رانندگی در سرعت بالا، خاموش روشن کردن ماشین در مسافت‌های کوتاه و عدم تعویض دوره‌ای فیلتر هوا و … می شود.

به طور مثال در صورتی که ساکن شهر تهران هستید و به طور روزانه رانندگی می کنید؛ به دلیل آلوده بودن هوا و ماندن در ترافیک های سنگین و … ممکن است علائم و نشانه های عوض کردن روغن موتور خودرو شما زودتر فرا برسد. یا به دلیل رانندگی در شرایط آب و هوایی سخت، حمل بارهای سنگین با خودرو، بکسل کردن خودرویی دیگر و شرایطی از این نوع، باعث وارد شدن فشار زیادی به موتور خودرو شود و زمان تعویض روغن موتور خود را شما را زودهنگام کند. توصیه می کنیم که روغن موتور خودرو خود  را هر هفته بررسی کنید و در صورت نیاز به تعویض هرچه سریعتر آن را تعویض کنید تا به خودرو آسیب وارد نشود.

خطرات تعویض نکردن روغن موتور :

  • سوختن موتور
  • عدم شتابگیری
  • سوختن قطعات موتور
  • ایجاد صدا و لرزش در موتور
  • نداشتن کارایی مناسب موتور
  • مصرف بسیار بالایی سوخت ماشین

 بهترین زمان تعویض روغن موتور ۲۰۶

بسیاری از تعمیرکاران و تکنسین های خودرو، زمان مناسب برای تعویض روغن موتور ۲۰۶ که از روغن موتور توتال ۷۰۰۰ استفاده می کنند؛ هر کیلومتر ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ پیشنهاد می‌ دهند. همچنین بهترین زمان برای تعویض روغن موتورهای توتال۹۰۰۰ بین ۱۴۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ کیلومتر پیشنهاد شده است. در ادامه لیست انواع روغن های مناسب پژو ۲۰۶ آمده است:

بیشتر بخوانید :  نشانه خرابی واتر پمپ پراید کدامند؟
تولید کنندهمدلپایه روغنشاخص APIشاخص SAEحجمکشور سازنده
توتالQuartz 7000تمام سینتتیکSL۱۰W-40۱ و ۴ لیتریایران
بهرانسوپر پیشتازنیمه سینتتیکSL۱۰W-40۱ و ۴ لیتریایران
توتالQuartz 7000تمام سینتتیکSN۱۰W-40۵ و ۴ لیتریفرانسه
الفEVOLUTION 700 STتمام سینتتیکSN۱۰W-40۱ و ۴ و ۵ لیتریفرانسه
کاسترولMagnatecنیمه سینتتیکSM۱۰W-40۱ و ۴ لیتریفرانسه
ادینولادینولنیمه سینتتیکSN۱۰W-40۱ و ۴ لیتریآلمان
تاپ وانHP PLUSنیمه سینتتیکSN۱۰W-40۱ و ۴ لیتریآمریکا

علائم نیاز به تعویض روغن موتور ساینا

زمان تعویض روغن موتور هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر یا ۱۲ ماه است. حجم روغن موتور ساینا EX، ساینا SX و سایر مدل‌های ساینا بدون تعویض فیلتر روغن برابر با ۳٫۵ لیتر است.

علائم نیاز به تعویض روغن موتور پژو پارس

زمان تعویض روغن موتورهر ۱۰۰۰۰ کیلومتر است. روغن موتور با ویسکوزیته ۲۰W-50 اولین پیشنهاد برای انواع مختلف پژو پارس با موتور XU7 است. زمان تعویض ماشین هایی ساینا، پژو، پراید و … هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر است. اما بسته به عواملی که ذکر شد؛ ممکن است موید ان زودتر فرا برسد.

بهترین زمان تعویض روغن موتور ماشین صفر

زمانی که خودروی شما بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر طی کرده است؛ ، حتما باید تعویض روغن را انجام دهید چون ماشین تازه کار بوده و سیستم آن خشک است. مرحله دوم برای تعویض روغن خودروهای صفر، زمانی است که ماشین شما بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتری مسافت طی کرده است. زمان تعویض روغن موتور ماشین صفر در مرحله سوم، در ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتری است. پس از آن مثل خودروهای دیگر بوده و باید تا ۵۰۰۰ کیلومتر به بعد روغن موتور ماشین صفر را عوض کنید.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید