وبلاگ
۵ خرداد ۱۴۰۱

آیا خودروهای برقی ایمن هستند؟

ایمنی خودروهای برقی

ایمنی خودروهای برقی

برای فروش هر خودروی الکتریکی، سازندگان باید قوانین طراحی خاص را رعایت کنند و در اکثر این ویژگی ها باید اطمینان حاصل کنند که وسیله نقلیه آنها به اندازه کافی برای رانندگان ایمن است. با این حال، منبع انرژی یک وسیله نقلیه الکتریکی خطری را به همراه دارد و سازندگان در حال توسعه ویژگی های ایمنی مربوطه برای کاهش خطرات هستند.

باتری لیتیوم یونی قابل احتراق است و می تواند آتش بگیرد. این باتری دارای سلول های برق است که در صورت آسیب دیدگی می تواند باعث اتصال کوتاه شود. با این حال، باتری های لیتیوم یونی نسبت به بنزین در خودروهای معمولی خطر انفجار آتش بسیار کمتری دارند. برای جلوگیری از آسیب خارجی یا اتصال کوتاه، باتری های خودروهای الکتریکی معمولاً توسط یک پوشش خنک کننده محافظ پر از مایع خنک کننده احاطه می شوند. به‌علاوه، علی‌ رغم خنک‌ کننده خارجی، همه خودروهای الکتریکی در یک آرایه به جای یک بسته باتری لیتیوم یونی بزرگ نصب می شوند تا از آسیب‌های ناشی از خرابی جلوگیری کنند.

ایمنی خودروهای برقی

  • فرار حرارتی

از داشتن بسته‌ های باتری بزرگ‌ تر با سلول‌ های بیشتر تا قرار دادن در بسته‌های باتری بزرگ‌ تر با ظرفیت بسته، همه آن ها در معرض فرار حرارتی هستند. هر سلول در یک باتری لیتیوم یونی حاوی یک الکترولیت مایع قابل اشتعال است و هنگامی که سلول اتصال کوتاه می کند، الکترولیت می تواند دچار احتراق شود و فشار با سرعت افزایش می یابد. فرار حرارتی یک واکنش زنجیره ای غیرقابل جلوگیری است که باعث آتش سوزی در دمای ۶۰ و بالاتر می شود. سازندگان در حال طراحی چندین راه برای جلوگیری و کاهش تاثیر فرار حرارتی در خودروهای الکتریکی هستند.

  • الکترولیت

الکترولیت موجود در باتری های لیتیوم یونی که مملو از مواد قابل اشتعال با مواد شیمیایی مضر است، تحت هر شرایطی می تواند آتش بگیرد. با این حال، سازندگان با تقسیم باتری به سلول‌ های کوچک با دیواره‌ های آتش جداکننده، مشکل را برطرف می کنند. حداقل می توان انتشار به قسمت های مجاور را به تعویق انداخت. برخی از مهندسان الکترولیت های کم خطرتر تولید می کنند: که این الکترولیت ها کمتر قابل اشتعال هستند و مواد شیمیایی مضر کمتری تولید می کنند.

مقایسه ایمنی خودروهای الکتریکی با خودروهای موتور احتراق داخلی

  • اشتعال پذیری

منبع انرژی برای همه خودروهای الکتریکی، باتری‌های لیتیوم یونی قابل احتراق هستند که در آنها سلول‌های قدرتی وجود دارد که در صورت آسیب دیدگی، ممکن است منجر به آتش‌ سوزی شوند. با این حال، باتری‌ های لیتیوم یونی در مقایسه با بنزین خودروهای موتور احتراق داخلی، خطر انفجار آتش بسیار کمتری دارند. به منظور جلوگیری از اتصال کوتاه یا آسیب خارجی، باتری های خودروهای الکتریکی معمولاً توسط یک پوشش خنک کننده محافظ پر از مایع خنک کننده احاطه می شوند. علاوه بر این، علیرغم خنک کننده خارجی، همه خودروهای الکتریکی به جای این که در یک بسته باتری نصب شوند، در یک آرایه نصب می شوند تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

آیا خودروهای برقی ایمن هستند؟

  • کیفیت هوا

خودروهای برقی آلایندگی تولید نمی کنند. سوزاندن سوخت خودروهای موتور احتراق داخلی موجب می شود گازهای خطرناکی مانند مونوکسید کربن و دی اکسید کربن را به عنوان یک محصول جانبی تولید شود. این محصولات نه تنها به جو آسیب می رسانند، بلکه ممکن است بیماری های کشنده مختلفی ایجاد کنند. از سوی دیگر خودروهای برقی هیچ آلایندگی تولید نمی کنند. بر خلاف خودروهای موتور احتراق داخلی که گازهای خطرناکی مانند مونوکسید کربن را به عنوان محصول جانبی سوخت تولید می کنند، خودروهای برقی تنها از باتری های الکتریکی تغذیه می کنند. «انتشار صفر» به معنای بهبود کیفیت هوا است که به طور قابل توجهی شانس ابتلا به بیماری های مرتبط با آلودگی هوا را کاهش می دهد.

  • نگهداری

قطعات متحرک کمتر به معنای نیازهای تعمیر و نگهداری کمتر است. خودروهای معمولی مستعد خرابی هستند. اگرچه هم خودروهای برقی و هم خودروهای موتور احتراق داخلی نیاز به تعمیر و نگهداری معمول دارند، فواصل زمانی برای تعمیر و نگهداری خودروهای برقی بسیار کمتر از وسایل نقلیه معمولی است. با تنها حدود ۲۰ قطعه متحرک در پیشرانه یک خودروی الکتریکی، بدیهی است که تعمیر و نگهداری خودروی الکتریکی نسبت به خودروهای موتور احتراق داخلی بسیار ساده تر و بی دردسر تر است.

امنیت خودروهای الکتریکی در تصادفات

اول از همه، مهم است که به خاطر داشته باشید که همه خودروهای الکتریکی به گونه‌ ای ساخته می‌شوند که از همان قوانین طراحی و ساخت سخت‌ گیرانه مشابه همتایان بنزینی و دیزلی خود پیروی کنند. اساساً، آن‌ ها همان فرآیندی را که با دقت انجام شده است را طی می‌ کنند و زمان تقریباً وسواس‌ آمیزی صرف ایمن‌ سازی این ماشین‌ ها می‌ شود.

صرف نظر از این که خودرو شما الکتریکی یا معمولی است، خودروها ماشین های کشنده ای هستند. شاید این واقعیت که خودروهای معمولی با موتور احتراق داخلی دارای باک پر هستند به طور مشخص نشان می دهد که خودروهای الکتریکی هیچ بنزینی حمل نمی کنند و همین مسئله آن ها را از خودروهای با سوخت فسیلی ایمن تر می کند. با این حال، باتری‌های لیتیوم یونی، تمایل و انعطاف‌ پذیری آتش گرفتن و برخی از ویژگی‌ های یک ماده منفجره را دارند. اما، در مقایسه با خودروهای گازسوز، خطر بسیار کمی در این مورد وجود دارد، در واقع، فناوری باتری خودروها به طور مداوم در حال تغییر است زیرا شرکت ها سعی می کنند راه هایی را برای کاهش مقاومت در برابر آتش ایجاد کنند.

امنیت خودروهای الکتریکی در تصادفات

علاوه بر این، وزن قابل توجه خودروهای الکتریکی تأثیر مثبتی بر ایمنی دارد. خودروهای برقی که سیستم اصلی ذخیره انرژی قابل شارژ را نصب کرده‌اند، معمولاً سنگین‌تر از خودروهای موتور احتراق داخلی هستند. طبق قوانین پایه ای فیزیک که همه با آن آشنا هستیم، اگر دو وسیله نقلیه با جرم متفاوت با هم برخورد کنند، خودروی سنگین‌ تر نسبت به خودروی سبک‌ تر سرعت کمتری خواهد داشت. در غیر این صورت، سرنشینان خودروهای سنگین‌ تر نسبت به خودروهای سبک‌ تر در خطر برخورد کمتری هستند.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  راهنمای خرید خودروی شاهین