وبلاگ
۲۱ فروردین ۱۴۰۰

مقایسه ساینا با تیبا جهت خرید

مقایسه تیبا و پراید

مقایسه ساینا با تیبا

در این پست ما به سراغ مقایسه دو خودرو کاملا ایرانی یعنی مقایسه ساینا با تیبا رفته ایم. و قرار است همه چیز را در مورد آن ها بدانید. در صورتی که قصد خرید ساینا و یا تیبا را دارید و می خواهید اطلاعات فنی خود را بالا ببرید در ادامه همراه ما باشید. ما در این محتوا به مقایسه ساینا با تیبا از نظر طراحی داخلی و خارجی، و همچنین مقایسه این دو خودرو از نظر مشخصات فنی، قدرت، موتور و … پرداخته ایم. پس این پست آموزشی را از دست ندهید. در انتها می توانید بهترین و مناسب ترین خودرو را برای خود خریداری نمایید.

معرفی مختصر در مورد ساینا

ساینا یکی از محصولات پر فروش شرکت سایپا ایران می باشد. که هم از نظر ظاهری و هم فنی، شباهت هایی به خودروی تیبا دارد. این محصول، از سال ۱۳۹۵ به عنوان نسخه فیس لیفت وارد بازار ایران شد. که به سرعت توانست جایگاه خوبی را در بازار کشورمان پیدا کند. البته یک خوش شانسی هم که داشت این بود که در سال های اولیه تولیدش، رقیب سرسختی نداشت. و به دلیل قیمت مناسبش نسبت به ماشین های لوکس خارجی و حتی ایرانی، به سرعت مورد استقبال قرار گرفت.

در حال حاضر می توان خودروی سایپا ساینا را بعد از خودروی پراید و تیبا به عنوان خودروی خوش قیمت در بازار معرفی کرد. البته باید بگوییم که به دلیل نوسانات ارزی و با به سامان بودن اوضاع اقتصادی کشور، قیمت ماشین های ارزان ۳ الی ۵ سال پیش مثل پراید، ساینا، تیبا و… خیلی بالاتر رفته است. ولی در مجموع نسب به دیگر خودروهای ایرانی قیمت پایین تری دارد.

معرفی مختصر در مورد تیبا

پیش از اینکه به سراغ مقایسه ساینا با تیبا برویم بهتر است با هر دو خودرو آشنا شوید. تیبا اولین محصول شرکت سایپا با نام پیشین مینیاتور است. که در آذر ماه ۱۳۸۷ وارد بازار ایران شد. این محصول که در اوایل به عنوان یکی از جانشینان خودروی پراید شناخته شد. در ابتدای کار به دلیل ارزان قیمت بودنش بسیار در دل همه جا گرفت. و جز یکی از پرفروش ترین خودروهای ایرانی محسوب شد.

به گفته تولید کنندگان تیبا، این محصول سایپا در طراحی خود، تا حد زیادی از مشاوران و طراحان ایتالیایی، آلمانی و کره ‌ای کمک گرفته است. و بسیار بر روی طراحی خارجی آن فکر شده است. البته نقدهای زیادی به طراحی خارجی و داخلی این خودروی ایرانی وارد شده است. که به موجب این نقد ها در سال های بعد با کمی خلاقیت بیشتر توانست ظاهر آن را زیباتر کند.

معرفی مختصر در مورد تیبا

در حال حاضر خودرو تیبا سایپا، به عنوان یک پراید ارتقا یافته، دومین خودروی ارزان قیمت کشور لقب گرفته است. که به دلیل خودش قیمت بودنش و ایجاد امکان خرید یک خودرو مناسب برای ایرانیان، بسیاری از افراد از طراحی ظاهری نه چندان جذاب آن چشم پوشی کردند. که ثمره ی آن بالا رفتن آمار فروش فوق العاده آن در ایران شد. و در سال های اولیه تولیدش، لقب پرفروش ترین ماشین را به خود گرفت.

مقایسه دو خودروی پر فروش ایرانی از همه نظر

تا اینجا خیلی خیلی خلاصه در مورد خودرو ساینا و تیبا دو محصول پرفروش شرکت سایپا آشنا شدید. در ادامه با هم به سراغ مقایسه ساینا با تیبا از نظر طراحی داخلی، بدنه، قدرت، سرعت، میزان مصرف سوخت، امکانات رفاهی و ایمنی و همچنین تجربه رانندگی می رویم. ولی اول از همه بهتر است با مقایسه این دو خودرو خوش قیمت از نظر ظاهری برویم.

مقایسه ساینا با تیبا از نظر طراحی خارجی

یکی از مهم ترین موضوعات در مورد خرید یک خودرو، طراحی بدنه آن است. برخی از افراد آنچنان به این موضوع اهمیت می دهند که حاضرند همه چیز را کنار بگذارند و یک خودرو شیک با ظاهر بسیار لوکس خریداری کنند. اکنون در صورتی که قصد خرید ساینا سایپا را دارید در مورد طراحی بدنه اش باید بگوییم که این خودرو؛ از تیبا جذاب تر است و به موجب انتقادهایی که بر روی تیبا صورت گرفت و روی این خودرو اعمال شد؛ ساینا را جوان پسند و اسپرت کرد.

به طور مثال در قسمت جلو ساینا، تفاوت زیادی با تیبا می بینیم. در صورتی که قسمت جلو ساینا را مشاهده کنیم با چراغ های جدید جلو، طراحی جدید جلو پنجره روبرو می شویم. طراحی متفاوت و کاملا جدید مجموعه سپر مواجه می شویم.

همچنین شاهد اصلاح کاپوت موتور نیز هستیم. اما در صورتی که از قسمت جلو ساینا کمی به سمت مایل برویم و نمای جانبی اش را بررسی کنیم. می توانیم شباهت های زیادی را با خودرو تیبا پیدا کنیم. با این تفاوت که دیگر خبری از زه مشکی رنگ درب های خودرو ساینا نیست. و آینه ها هم از جذابیت بیشتری برخوردار شده اند. به طور کلی در نمای جانبی، قدیمی بودن تیبا بیشتر به چشم می آید. که این مشکل با یک تغییر کوچکی در ساینا بر طرف شد.

از قسمت جانبی و جلو ساینا که بگذریم و به سمت عقب این خودرو برویم باز با تغییرات زیادی نسبت به خودرو تیبا مواجه می شویم. به طور مثال در ساینا از چراغ های جدید با طراحی متفاوتی استفاده شده است. همچنین مجموعه سپر آن اصلاح شده و چراغ های شب نما در اطراف سپر و یک دیفیوزر تزئینی در قسمت زیر سپر نصب شده است. که این خودرو به واسطه این همه تغییرات فاصله زیادی با تیبا گرفته است. چرا که ساینا دقیقا روی نقطه ضعف های تیبا دست گذاشته و از آن به به نفع خود استفاده کرده است.

مقایسه ساینا با تیبا از نظر طراحی خارجی

در صورتی که به تیبا دوباره نگاهی بیندازیم؛ متوجه می شویم که طراحی آینه های جانبی واقعا قابل قبول نیستند. چرا که بیش از حد ابتدایی و بی کیفیت اند. چراغ هایی کوچک با گرافیک خیلی ساده، درب صندوق بزرگ با یک ورم زیاد و غیر نرمال در قسمت بالایی و سپر کوچک نقاط ضعف تیبا است. که همانطور که گفته شد؛ دیگر از این مشخصات ظاهری در ساینا خبری نیست.

مقایسه ساینا با تیبا از نظر طراحی داخلی

از نمای ظاهری ساینا و تیبا که بگذریم و به داخل آن ها برویم. می بینیم که طراحی داخلی آن ها حرف برای گفتن دارد. در صورتی که بخواهیم از تیبا شروع کنیم باید بگوییم که این طراحی داخلی این خودرو بی کیفیت است. و چنگی به دل نمی زند. چرا که کابین ها همانند کابین پراید است. داشبورد از پلاستیک های خشک و نامرغوب ساخته شده است. که به صورت یک دست به رنگ خاکستری است و چشم سرنشینان را خسته می کند.

بیشتر بخوانید :  تعمیر کمپرسور کولر آزرا

طراحی کنسول مرکزی ماشین تیبا قدری قدیمی می باشد. و به جرات می توان گفت که این کنسول از مد افتاده است. و کمتر فرد جوانی پیدا می شود که از طراحی این خودرو خوشش آید. اهرم تنظیم دستی آینه های کناری، صفحه کیلومتر، فرمان و … از ارگونومی خوبی برخوردار نیستند.

از تیبا که بگذریم و به سراغ ساینا برویم؛ می توانیم که نفس نسبتا راحتی بکشیم. و به دلیل طراحی بسیار جذاب تر آن نسبت به تیبا، کمی دلمان را خوش کنیم. چرا که صندلی های ساینا از کیفیت بهتری برخوردار شده اند. و سرنشینان در آن احساس راحت تری می کنند. طراحی کنسول مرکزی، از خودروهایی چون پژو ۲۰۶ الهام گرفته اند. و به همین دلیل جذاب تر شده است. پنل سیستم صوتی و تهویه، کنسول و … از ارگونومی خوبی بهره مند شده اند.

اما این خودرو هم ضعف هایی هم دارد. که گفتنش خالی از لطف نیست. به طور مثال پلاستیک های به کار رفته در ساخت داشبورد نیز همچنان خشک هستند. طراحی فرمان و صفحه کیلومتر تفاوت خاصی با تیبا ندارد. و از نمای جانبی، حالت یک ‌نواخت و ناخوشایند تیبا، در ساینا تکرار می‌ شود. به طور کلی طراحی داخلی ساینا همانند تیبا هنوز جای کار بسیار دارد. اما نسبت به پراید و تیبا واقعا پیشرفت داشته است. و می توان آن را جز یکی از خودروهای اسپرت و تا حدی شیک و جوان پسند دانست.

مقایسه ساینا با تیبا از نظر مشخصات فنی

مقایسه ساینا با تیبا از نظر مشخصات فنی یعنی بررسی قدرت، سرعت، میزان گشتاور، میزان مصرف سوخت و … جز مهم ترین مباحثی است که باید هر خریداری از آن مطلع باشد. اول از همه به سراغ بررسی قدرت و میزان اسب بخار آن ها می رویم.

دو خودرو ساینا و تیبا، قدرتشان را از یک پیشرانه ۴ سیلندری می گیرند. که با مکش طبیعی هوا به داخل سیلندرهای خود فعالیت کرده و می تواند قدرتی برابر با ۸۷ اسب بخاری در محدوده ۵۳۰۰ دور بر دقیقه تولید کنند. گشتاور این دو خودرو هم ۱۲۸ نیوتن متری در محدوده ۴۰۰۰ دور بر دقیقه است. تا اینجا می توانیم بگوییم که میزان خروجی قدرت و گشتاور تیبا و ساینا با هم یکسان است. و از نظر مشخصات فنی تفاوتی با هم ندارند. در ادامه لیست مشخصات فنی تیبا و ساینا به طور دقیق درج شده است.

مشخصات فنی ساینا

  • محور محرک: دیفرانسیل جلو
  • پیشرانه: ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
  • حداکثر گشتاور (n.m): ۱۲۸
  • حجم موتور: ۱۵۰۳ سی‌سی
  • وزن خالص (kg) ۱۰۵۰
  • قدرت: ۸۷ اسب بخار
  • ظرفیت باک (lit):۴۱
  • گیربکس: ۵ سرعته دستی و اتوماتیک آن CVT است
  • میزان مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر: خارج شهر (۶.۳ لیتر)، داخل شهر (۱۰ لیتر) و ترکیبی (۷.۶ لیتر)

مشخصات فنی تیبا

  • محور محرک: دیفرانسیل جلو
  • گیربکس: ۵ سرعته دستی
  • پیشرانه: ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
  • حداکثر گشتاور (n.m): ۱۲۸
  • حجم موتور: ۱۴۹۷ سی‌سی
  • وزن خالص (kg):۱۰۲۷
  • قدرت: ۸۷ اسب بخار
  • ظرفیت باک (lit):۴۱
  • میزان مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر: خارج شهر (۵.۶ لیتر)، داخل شهر (۹ لیتر) و ترکیبی (۷.۱ لیتر)

مصرف سوخت خودرو ساینا و تیبا

مصرف سوخت خودرو ساینا و تیبا

مصرف سوخت هردو خودرو ساینا و تیبا در هر ۱۰۰ کیلومتر شهری ۷ لیتر و در هر ۱۰۰ کیلومتر جاده ای حدود ۵ لیتر است. طبق مشخصات بالا ظرفیت باک هر دو، ۴۱ لیتر می باشد. یعنی با هر بار پر کردن باک ساینا و باک تیبا، می توان ۶۰۰ کیلومتر رانندگی کرد. به طور کلی مصرف سوخت این دو خودرو با هم تفاوت چندانی ندارند. و هر دو به عنوان خودروهای کم مصرف در ایران نام برده می شود.

مقایسه ساینا با تیبا از نظر امکانات ایمنی

نوبتی هم باشه نوبت یکی دیگر از مهم ترین مباحث در خصوص مقایسه دو خودرو یعنی بررسی سطح ایمنی است. پس با ما باشید تا مقایسه ساینا با تیبا را از نظر امنیت مورد بررسی قرار دهیم. در خصوص ایمنی در خودرو ساینا، شرایط و امکانات قابل قبول تری نسبت به تیبا اعمال شده است. که مهم ترین امکانات ایمنی در خودرو برای ساینا می توان به وجود ۲ کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل ABS،ترمز کمی EBD و سنسور پارک دنده عقب اشاره کرد.

جدا از این امکانات در مدل تیپ فول آپشن ساینا، می توان شاهد وجود سیستم هشدار کم باد بودن لاستیک ها، قفل اتوماتیک درهای خودرو در هنگام بالا رفتن سرعت، امکان باز شدن اتوماتیک درها در حین خطر و تصادفات و همچنین نگهدارنده صندلی کودک بود.

در بین این امکاناتی که در ساینا مشاهده می شود. هیچکدام در تیبا یافت نمی شود. جز یک مورد؛ آن هم سیستم ترمز ضد قفل abs و ۲ کیسه هوا است. این در حالی است که وجود این سیستم در خودروهای جدید نوعی الزام به شمار می ‌رود. و نمی‌ توان وجود آن را جزو آپشن‌ های ویژه ‌ی موجود در خودروها به حساب آورد.

به طور کلی در بحث امنیت؛ خودرو ساینا از شرایط قابل قبولی بهره برده است. اما در صورتی که بخواهیم سخت گیرانه به این موضوع بپردازیم باید؛ آن را جز خودروهایی که فاقد آپشن های ایمنی هستند؛ بشماریم. اما در یک نگاه کلی ساینا یک خودرو ایمن و زیبا برای رانندگی در سطح شهر به حساب می آید. که در رده خودروهای ارزان قیمت از کیفیت خوبی برخوردار است.

تیبا با ساینا از نظر امکانات رفاهی چه تفاوتی دارند؟

لیست امکانات رفاهی تیبا شامل موارد زیر است:

  • فرمان هیدرولیک
  • شیشه بالابر برقی جلو
  • درب ‌بازکن باک و صندوق عقب
  • شیشه بالابر برقی عقب در مدل EX
  • قفل مرکزی، ریموت کنترل در مدل EX
  • سیستم صوتی با فابلیت پخش CD و پورت USB
  • سیستم تهویه مطبوع خودکار در مدل EX
  • امکان تنظیم زاویه‌ ی نور در چراغ جلوی خودرو
  • سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، وجود چراغ خطر سوم
  • چراغ مه‌شکن عقب، چراغ مه ‌شکن جلو در مدل‌های LX، SX و EX
  • بهره ‌مندی از چراغ هشدار دهنده ‌ی مربوط به عیب موتور گرمکن شیشه عقب
  • جا لیوانی روی کنسول جلو، ساعت دیجیتال، برف ‌پاک‌کن جلو با دور قابل تنظیم
  • رینگ آلومینیومی در مدل EX، کمربند ایمنی جلو قابل تنظیم و مجهز به سیستم پیش ‌کشنده
  • صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، مجهز به آینه‌ های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل خودرو
بیشتر بخوانید :  تسمه تایم چیست و چه کاربردی دارد؟

آشنایی با امکانات رفاهی ساینا

  • رینگ ‌های اسپرت ۱۴ اینچ
  • دارای ۲ ایربگ (راننده و سرنشین جلو)
  • چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • استارت دکمه ‌ای، ورود بدون کلید و تهویه مطبوع
  • قفل ایمنی کودک برای درب ها، نمایش دمای محیط بیرون
  • سنسور پارک دنده عقب، آینه ها با قابلیت تنظیم برقی
  • فرمان هیدرولیک همراه با کلیدهای کنترل سیستم صوتی
  • قفل مرکزی، صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک ISOFIX
  • شیشه بالابر برقی عقب؛ سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک
  • شیشه بالابرهای برقی جلو، گرمکن شیشه عقب، صفحه نمایشگر (MFD)
  • کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • ۴ بلندگو، کروز کنترل، قابلیت ارتباط تماس تلفنی از طریق بلوتوث، کامپیوتر سفری
  • آینه های جانبی با قابلیت تنظیم برقی و شیشه ‌های عقب دودی مجهز به گرمکن
  • نمایشگر لمسی ۷ اینچ، ناوبری ماهواره ‌ای فارسی، درگاه USB و AUX، دوربین پارک
  • مجهز به سیستم پیشرفته ترمز ABS+ EBD، مجهز به سیستم ضد سرقت (Immobilizer)

آشنایی با نقاط مثبت و منفی خودرو ساینا

اگر قصد خرید ساینا را دارید خوب است بدانید که از نقاط مثبت ساینا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی ظاهری جوان پسند و نیمه اسپرت
  • طراحی داخلی جدید، کابین هایی راحت و باکیفیت تر
  • کم‌خرج و کم‌ استهلاک
  • امکانات رفاهی جدید مثل کروز کنترل و صفحه نمایش لمسی
  • خدمات پس از فروش گسترده، خوش قیمت بودن

از نقاط ضعف آن هم می توان به کیفیت مونتاژ ضعیف، امکانات ایمنی پایین، قطعات ظاهری کمیاب، طراحی جانبی ضعیف، عایق نبودن خودرو در برابر سر و صدای خارج از کابین به داخل اشاره کرد.

نقاط مثبت و منفی تیبا چیست؟

نقاط مثبت خودرو تیبا شامل موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت ارزان
  • قطعات یدکی فراوان
  • خدمات پس از فروش گسترده
  • کم خرج و کم استهلاک
  • بازار خرید و فروش پررونق
  • داشتن طراحی بهتر نسبت به پراید

از نقاط ضعف آن هم می توان به طراحی ظاهری قدیمی، بدنه نه چندان زیبا، طراحی داخلی قدیمی، کیفیت مونتاژ ضعیف، کیفیت ساخت پایین کابین، امکانات ایمنی بسیار پایین، امکانات رفاهی اندک، عایق نبودن خودرو در برابر سر و صدای خارج از کابین به داخل اشاره کرد.

آخرین سخن درباره دو خودروی پرطرفدار ساینا و تیبا

ما در این مقاله سعی کردیم مقایسه ساینا با تیبا را به طور شفاف برای شما بیان کنیم. ما از همه نظر این دو خودروی پرطرفدار را بررسی کردیم. در نهایت انتخاب با شماست. اما در صورتی که هنوز در انتخاب بین این دو خودرو تردید دارید. تنها کافی است با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. ما در پی آن هستیم که بهترین و مناسب ترین گزینه را به شما معرفی کنیم.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید