وبلاگ
۲۰ فروردین ۱۴۰۰

آشنایی با راه های دریافت خلافی خودرو

دریافت و استعلام خلافی خودرو
  • خلافی خودرو چیست؟
  • چه زمانی باید خلافی ماشین خود را دریافت کنیم؟
  • شیوه استعلام خلافی به چه صورت است؟
  • در صورتی که به موقع خلافی ماشین را دریافت نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

و بسیاری سوالات دیگر درباره خلافی خودروها که با هم درادامه پاسخ تمامی آن ها را می خوانیم. در صورتی که شما نیز نیاز به دریافت خلافی دارید و نمی دانید چگونه این کار را انجام دهید؟ با ما همراه باشید تا ما راه های دریافت خلافی ماشین را به شما نشان دهیم.

آشنایی با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی

رانندگی با خودرو قوانین و مقررات مشخصی دارد. هر کس که گواهینامه رانندگی دریافت می‌ کند، باید این قوانین را کاملاً بداند. این قوانین که به اصطلاح قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی شناخته می‌ شود، به منظور حفظ اهمیت جانی شهروندان و رانندگان می باشد. قوانین رانندگی جهت کاهش تصادفات، کنترل نظم و امنیت خیابان و جامعه، کاهش ترافیک و … تدوین می ‌گردد. و هر ساله ممکن است تغییراتی در این قوانین اعمال شود.

پلیس راهور برای کنترل و نظارت بر اجرای این قوانین و مقررات، علاوه بر فرهنگ ‌سازی از عوامل بازدارنده ‌ای استفاده می ‌کند. و بر حسب تخلفاتی که راننده مرتکب می ‌شود، سه نوع جریمه در نظر گرفته می‌ شود. برای برخی جرایم، هر سه نوع جریمه اعمال می ‌گردد. در ادامه شما را با این جرایم بیشتر آشنا می کنیم.

انواع جریمه خودرو چگونه است؟

۱) جریمه مالی: برای همه موارد خلاف از مقررات راهنمایی و رانندگی، جدولی که توسط مجلس نمایندگان بر اساس قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تهیه و تدوین شده است. و در آن قیمت هر مورد در سال جاری مشخص می‌ گردد. موارد خلاف راننده بر اساس این لیست و مبلغ جریمه توسط پلیس در قبض نوشته می ‌شود. یا توسط‌ دوربین‌ های هوشمند پلیس ثبت می ‌گردد. و در نهایت قبض جریمه درب منزل راننده ارسال می گردد.

۲) امتیاز منفی: برخی خلاف ‌ها علاوه بر جریمه مالی، نمره منفی نیز دارند. که باعث امتیاز منفی به گواهینامه راننده ‌ای می ‌شود که پلاک خودرو متعلق به وی می باشد. و این نمره منفی در قبض جریمه وی اعمال می‌ گردد. در صورتی که امتیاز منفی راننده ‌ای از حد مشخصی بیشتر شود، امکان ابطال گواهینامه رانندگی وجود دارد. که باید دوباره اقدام به دریافت گواهی نامه کند.

۳) توقیف خودرو: برای برخی خلاف ‌ها از جمله رانندگی در حین مستی، خودرو تا مدتی که پلیس بر اساس نوع خلاف تعیین می ‌کند، توقیف می ‌گردد. در این صورت، علاوه بر جریمه مالی، راننده باید هزینه حمل نقل، پارکینگ و سایر موارد در ارتباط با توقیف خودرو را نیز پرداخت کند.

خلافی خودرو چیست؟

همانگونه که ذکر گردید، عمومی ‌ترین جریمه خودرو، جریمه مالی می ‌باشد که ممکن است عمدی یا سهوی و یا به دلیل بی‌توجهی یا عدم آگاهی راننده صورت پذیرد. خلافی خودرو، در واقع لیستی از کلیه موارد جریمه‌ های مالی یک خودرو می ‌باشد که پرداخت نگردیده و بصورت یک قبض شامل تک تک موارد خلافی و مجموع نهایی مبلغ کلیه موارد خلافی توسط پلیس راهور برای یک خودرو صادر می ‌گردد و باید توسط مالک خودرو پرداخت گردد.

خلافی خودرو چیست؟

اهمیت استعلام و پرداخت خلافی خودرو

یک راننده باید به طور منظم و ماهیانه از خلافی ماشین خود استعلام دریافت کند. به طور کلی استعلام و پرداخت خلافی خودرو به چند دلیل مهم است:

۱) به منظور نقل و انتقال سند خودرو و تعویض پلاک، لازم است ابتدا خلافی ماشین توسط مالک خودرو پرداخت گردد تا این امکان صورت پذیرد. در واقع پیش از انجام معامله لازم است مالک برگه مفاصاحساب خلافی خودرو را گرفته باشد. حتی در صورتی که خودروی وی خلافی نداشته باشد.

۲) مورد مهم اهمیت استعلام و پرداخت خلافی ماشین این است که برای برخی از خلافی ‌ها (بسته به نوع ثبت که در ادامه ذکر خواهد گردید) مهلت پرداخت دو ماه (۶۰ روز) می ‌باشد. که بعد از گذشت آن مدت، جریمه مربوطه دو برابر می‌ شود. بنابراین بهتر است خلافی خودرو خود را هر چه سریع ‌تر پرداخت کنید. تا مشمول هزینه مضاعف نشوید. البته پلیس راهور ممکن است به منظور تشویق مالکان به پرداخت تاریخ‌ های خاصی را اعلام کند. که در صورت پرداخت خلافی ماشین در آن مهلت زمانی، دو برابر شدن جریمه ‌ها بخشیده شود.

۳) در برخی موارد نادر ممکن است به اشتباه قبض جریمه برای پلاک و خودرو شما صادر گردد ( مثلاً جعل در پلاک یا ثبت اشتباه دوربین و …). بنابراین لازم است که هر چه سریعتر در جریان این امر باشید و قضیه را پیگیری کنید.

۴) در نظر داشته باشید که در صورتی که خلافی ماشین شما بیشتر از یک میلیون تومان باشد، خودرو شما توسط پلیس راهنمایی توقیف خواهد شد. و علاوه بر تحمیل هزینه ‌های حمل و نقل و پارکینگ و دیگر موارد و معطلی چند روزه، باید برای ترخیص خودروی خود کل خلافی را پرداخت نمایید. برای جلوگیری از این اتفاق می ‌توانید قبل از اینکه خلافی ماشین شما به یک میلیون تومان برسد، بخشی از آن را پرداخت کنید.

آشنایی با انواع روش ‌های صدور برگه‌های خلافی

به طور کلی صدور خلافی خودرو به پنج روش به شرح زیر صورت می ‌گیرد:

۱) روش تسلیمی

در این که با حضور مستقیم پلیس راهور در محل می ‌باشد. مدارک شامل گواهینامه و کارت ماشین راننده خاطی توسط پلیس رؤیت می ‌گردد. و سپس پلیس اقدام به صدور قبض جریمه و تحویل آن به راننده می‌ کند. این قبض شامل موارد زیر می باشد:

  • محل تخلف
  • تاریخ و ساعت تخلف
  • مشخصات راننده خودرو بر اساس گواهینامه
  • مشخصات و کد پرسنلی پلیس صادر کننده قبض
  • مشخصات خودرو از قبیل نوع، رنگ و شماره پلاک
  • نام و کد تخلف بر اساس فهرست تدوین شده پلیس راهور

آشنایی با انواع روش ‌های صدور برگه‌های خلافی

۲) روش الصاقی (بدون حضور راننده خودرو)

در این روش نیز صدور قبض توسط پلیس راهور انجام می‌ گیرد. اما به دلیل عدم حضور راننده در مواردی مثل پارک کردن در محل توقف ممنوع، قبض خلافی به وسیله نقلیه خودرو الصاق می ‌شود (معمولاً زیر برف ‌پاک‌کن). در این قبض کلیه موارد ذکر شده در روش اول به غیر از مشخصات راننده ذکر می ‌گردد.

بیشتر بخوانید :  کمپرسور کولر 207 استوک

۳) روش خود داری

در این روش پلیس مانند روش اول در حضور راننده قبض صادر می ‌کند. اما راننده به دلایل مختلفی از جمله عصبانیت از تحویل گرفتن قبض خود داری می ‌کند. در این صورت رسید قبض نزد خود افسر می‌ ماند. و در نهایت تحویل به واحد اجراییات پلیس راهور می ‌گردد. به شما پیشنهاد می کنم حتما قبض جریمه خود را دریافت نمایید.

۴) روش دو برگی

این روش هنگامی استفاده می‌ گردد که پلیس نتواند خودرو رو با اخطار یا تعقیب متوقف کند. و به دلیل عدم امکان تحویل به راننده یا الصاق به خودرو وی، پلیس برگه جریمه را از قبض جدا نمی کند. و در واقع هر دو برگه نزد خود پلیس باقی می ‌ماند. در برگه قبض این جریمه کلیه موارد ذکر شده در روش اول به غیر از مشخصات راننده ثبت می‌ گردد.

دلیل نام گذاری دوبرگی برای این روش این است که در این مورد راننده دو بار جریمه می‌ گردد. یک بار برای خلاف مرتکب شده و یک بار برای عدم توجه به ایست پلیس و دو کد تخلف در برگه خلافی آن خودرو ثبت می ‌گردد. با این حساب حتما به تذکر پلیس بیشتر توجه کنید.

۵) روش ثبت تخلف با دوربین

این روش در مواردی مثل سرعت و سبقت غیر مجاز، عبور از چراغ قرمز و نارنجی، پارک در محل توقف ممنوع و … توسط دوربین‌ های ثبت تخلف پلیس استفاده می ‌گردد. و پس از عکسبرداری و ارجاع به مرکز ثبت تخلفات پلیس، قبض برای خودرو صادر می‌ گردد. قبض صادر شده به شماره همراه مالک خودرو پیامک می ‌گردد.

این دوربین‌ ‌ها که در خیابان، چهار راه ‌ها و بزرگراه ‌ها توسط پلیس قرار داده شده است از دقت بالایی برخوردار می باشد. و این دوربین های هوشمند به دو صورت عمل می کنند. برخی هوشمند بوده (به عنوان مثال ثبت سرعت غیرمجاز) و بدون حضور اپراتور اقدام به ثبت تخلف می ‌کنند. و برخی دیگر اپراتور از پشت نمایشگر، صحنه را توسط دوربین بررسی می ‌کند. و اقدام به صدور قبض در صورت مشاهد تخلف می ‌کند (به عنوان مثال در چهار راه ‌ها و عبور از چراغ قرمز).

در نظر داشته باشید که در روش تسلیمی و الصاقی و خودداری، مهلت پرداخت جریمه دو ماه (۶۰ روز) می‌ باشد. و پس از آن جریمه دو برابر می ‌گردد. اما در روش‌ های دو برگی و ثبت با دوربین جریمه هرگز دو برابر نمی ‌شود.

روش‌ های استعلام و پرداخت خلافی

استعلام خلافی به چند دلیل مهم است. اول از همه اطلاع از آن باعث جلوگیری از دو برابر شدن جریمه می ‌گردد. و دوم قبل از فروش خودرو و تعویض پلاک این امر لازم است. همچنین برای کسی که راننده خودرو با مالک غیر می ‌باشد یا خودرویی را اجاره کرده باشد، قبل از تحویل خودرو باید استعلام خلافی دریافت کند.

معمولاً ثبت خلافی خودرو در سامانه پلیس راهور از زمان صدور قبض جریمه چند روز کاری به طول می ‌انجامد. بنابراین استعلام خلافی خودرو نتایج چند روز اخیر را نشان نمی ‌دهد. و در برگه استعلام خلافی تاریخ ذکر شده مربوط به چند روز قبل را نشان می ‌دهد. دلیل این تأخیر دو مورد است. اول زمان سپری شده تحویل قبض از افسر پلیس به ارگان خود و سپس انتقال به واحد مرکزی ثبت تخلفات می باشد. و دوم آفلاین بودن سامانه ثبت تخلفات پلیس راهور و نیاز به ثبت تخلفات در سامانه توسط اپراتور است. (به دلیل حفظ امنیت پایگاه داده این سامانه آفلاین بوده و با سامانه اصلی استعلام تخلفات ارتباط آنلاین ندارد).

امروزه برای استعلام خلافی خودرو چند روش وجود دارد:

تا به اینجا شما را با انواع خلافی های احتمالی و نحوه جریمه ی خودرو ها آشنا کردیم. اما سوال اصلی اینجاست چگونه استعلام خلافی اتومبیل را انجام دهیم؟ که در ادامه شما را با هفت روش رایج دریافت خلافی خودرو آشنا می کنیم:

۱) روش مستقیم مراجعه به پلیس+۱۰ یا اداره راهنمایی رانندگی:

این روش برای ترخیص خودروی توقیفی بهتر است. و همچنین برای دریافت برگه تسویه مفاصاحساب قبل از تعویض پلاک لازم است. چرا که سرعت بالاتری دارد. دیگر روش ‌ها علاوه بر اینکه استعلام خلافی روزهای اخیر را نشان نمی ‌دهد، تاییدیه پرداخت در سامانه ثبت تخلفات راهور را با تاخیر چندین روزه نمایش می ‌دهد. قابل ذکر است که برای خلافی بالای یک میلیون تومان، باید به جای پلیس+۱۰ مستقیماً به اداره راهنمایی و رانندگی مراجعه نمود.

در نظر داشته باشید که گرفتن خلافی خودرو در پلیس+۱۰ مشمول هزینه ‌‌هایی شامل مبلغ بیست و هفت هزار تومان به علاوه تعرفه رسیدگی غیر حضوری به مبلغ ده هزار و پانصد تومان می ‌باشد. همچنین در صورتی که خلافی شما از سه برگ بیشتر باشد، برای هر برگ مبلغ دویست تومان اضافه می‌ گردد.

۲) استعلام خلافی از طریق سایت پلیس راهور:

با مراجعه به سایت پلیس راهور به نشانی Rahvar120.ir نسبت به استعلام خلافی خودرو می ‌توان اقدام نمود. در صفحه اول این سایت، گزینه ‌ای به نام استعلام تخلفات رانندگی وجود دارد. برای استفاده از این پایگاه نیاز به بارکد ۸ یا ۹ رقمی پشت کارت ماشین می ‌باشد.

۳) استعلام خلافی با استفاده از کد USSD

با استفاده از گوشی همراه و گرفتن شماره *۱۱۰# و با در اختیار داشتن کد ۱۷ رقمی VIN خودرو (قابل مشاهده در سند یا پشت کارت ماشین) نیز می ‌توان در هر زمان نسبت به استعلام خلافی خودرو اقدام نمود. سپس همین سامانه شناسه قبض و شناسه پرداختی به شما می ‌دهد. که می ‌توانید از طریق آن نسبت به پرداخت خلافی ماشین اقدام کنید.

استعلام خلافی با استفاده از کد USSD

۴) استعلام و پرداخت خلافی با استفاده از پیامک

مشابه روش قبل و به کمک پیامک و در اختیار داشتن کد VIN نیز می‌ توانید استعلام و پرداخت خلافی ماشین را در هر زمان انجام دهید. برای این کار کافی است کد VIN خودرو به یکی از سه شماره زیر پیامک کنید.

  • ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰
  • ۳۰۰۰۵۱۵۱
  • ۱۱۰۰۰۵۱۵۱

پس از ارسال پیامک، خلافی خودرو شامل مبلغ خلافی به همراه شناسه قبض و شناسه پرداخت بصورت پیامک به شماره همراه شما ارسال می ‌گردد. که می ‌توانید به کمک آن نسبت به پرداخت خلافی ماشین از روش‌­های مختلف مانند درگاه پرداخت اینترنتی، دستگاه کارت‌‌خوان و کد USSD پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید :  آموزش کپی ریموت درب پارکینگ

۵) استعلام خلافی از طریق تماس با سامانه تلفن گویا

از طریق گرفتن شماره گویا ۸۸۲۸۸۸۸۸ (سامانه­ تلفن گویای پلیس راهور) و وارد کردن کد VIN که در پشت کارت خودرو یا سند ماشین درج شده، می ­‌توان از خلافی خودرو استعلام نمود. و مانند روش ‌های قبل پس از دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت نسبت به پرداخت خلافی اقدام نمود.

۶) استعلام خلافی از طریق اپلیکیشن گوشی همراه

در حال حاضر اپلیکیشن‌ های بسیاری استعلام خلافی خودرو را به سادگی و تنها به کمک بارکد ۸ یا ۹ رقمی مندرج شده در پشت کارت ماشین انجام می ‌دهد. قبل از استفاده از این اپلیکیشن ‌ها از معتبر بودن آن ها اطمینان حاصل کنید. معمولاً اپلیکیشن ‌هایی در این زمینه که از سایت کافه بازار دریافت می‌ کنید، معتبر هستند. این اپلیکیشن ‌ها امکانات فراوانی به شرح زیر دارند:

  • پرداخت سریع و آنلاین
  • نمایش سوابق پرداخت
  • بدون پرداخت هزینه ‌های اضافی
  • عدم پرداخت سهوی دوباره یک خلافی
  • استعلام نمره منفی گواهینامه مرتبط با پلاک خودرو بصورت تفصیلی
  • استعلام خلافی بصورت دقیق و با نمایش گرافیکی جذاب و مشخص (تعداد تخلفات، مبلغ هر خلافی، مکان و زمان و نوع ثبت خلافی و …)
  • امکان پرداخت خلافی‌ های مورد نظر به جای پرداخت کلی (بخصوص برای وقتی که می خواهید تنها مواردی که در صورت عدم پرداخت جریمه دو برابر می شود را انتخاب کنید.)

 ۷) استعلام و پرداخت از طریق پایگاه های اینترنتی بصورت آنلاین

همانند اپلیکیشن، وب سایت‌ های زیاد و قدرتمندی در زمینه استعلام و پرداخت آسان خلافی خودرو وجود دارند. که امکانات فراوانی دارند. هنگام استفاده از این وب سایت ‌ها حتماً به داشتن و معتبر بودن نماد اعتماد الکترونیکی آنها دقت کنید. در کلیه روش ‌های غیر از مراجعه مستقیم به پلیس+۱۰ یا اداره راهنمایی و رانندگی، پس از پرداخت خلافی، ۷ الی ۱۴ روز طول می کشد تا خلافی در سامانه پلیس راهور حذف گردد. اگر چه تاریخ پرداخت همان روز ثبت می‌ گردد. که اقدام به پرداخت نموده‌اید. همچنین در صورتی که به اشتباه موردی از خلافی را دو بار پرداخت نموده‌اید لازم است مالک خودرو به همراه سند و کارت ماشین و کارت ملی به واحد اجراییات پلیس راهور مراجعه نماید.

اعتراض به خلافی خودرو چگونه است؟

به دلایل مختلف در برخی موارد، راننده نسبت به مواردی از خلافی ماشین اعتراض دارد. یا عقیده دارد که به اشتباه به نام وی ثبت شده است. و یا در زمان یا محل مورد نظر اصلاً خودرو وی تردد نداشته است. قابل ذکر است که بیشترین مورد اعتراض رانندگان به قبض‌ های جریمه دوبرگی می ‌باشد. در هر صورت راننده این حق را دارد که به خلافی خودرو صادر شده خود اعتراض کند. برای این منظور راننده باید با کارت ملی (یا وکیل قانونی وی)، کارت ماشین (و یا اصل سند ماشین) به پلیس+۱۰ یا مراجعه کند. و شکایت خود را کتباً به همراه قبض خلافی اعلام کند.

در صورتی که مبلغ جریمه بالای یک میلیون تومان باشد، مالک باید به واحد اجراییات پلیس راهور یا واحدهای رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی مراجعه نماید. در نظر داشته باشید که اعتراض به خلافی یا قبض جریمه طبق ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی دارای مهلت حداکثر ۶۰ روزه پس از صادر شدن قبض می ‌باشد. و پس از آن راننده امکان اعتراض نخواهد داشت.

پرداخت اقساطی خلافی به چه صورت است؟

در شرایط خاص برای مبالغ بالا و عدم امکان پرداخت یک باره خلافی توسط مالک خودرو، امکان پرداخت اقساطی خلافی خودرو وجود دارد. معمولاً حداکثر بازه زمانی برای پرداخت اقساط خلافی یک سال در نظر گرفته می ‌شود. برای استفاده از شرایط پرداخت اقساطی لازم است که خودرو شکایت قضایی نداشته باشد. و تخلفات صورت گرفته از نوع حادثه ‌آفرین (مثل حرکات نمایشی) نباشد. همچنین خودرو نباید فرسوده باشد (معمولاً عمر بالای ۲۰ سال). در مدت زمان باز پرداخت اقساط، مالک حق فروش خودرو را نخواهد داشت.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید