وبلاگ
۲۲ اسفند ۱۴۰۲

چرا گیربکس روغن ریزی دارد؟

از اجزای فنی اصلی و حیاتی در هر خودرو گیربکس آن می‌باشد. این قطعه مکانیکی عامل اصلی انتقال قدرت و گشتاور موتور به چرخ‌ها است. هرگونه مشکل و عیب در گیربکس خودرو روی عملکرد ماشین اثر منفی می‌گذارد. از جمله مشکلات رایج در گیربکس روغن ریزی آن است. برای رفع این مشکل نیز ابتدا باید بدانیم چرا گیربکس روغن ریزی دارد؟ سپس با توجه به علت روغن ریزی نسبت به رفع مشکل اقدام نمود. با ما در این مطلب از استوک یدک همراه باشید تا درباره دلایل روغن‌ریزی گیربکس در خودرو بیشتر بدانید. 

اهمیت روغن گیربکس

گیربکس از قطعات و اجزای مختلفی ساخته شده است که بسیاری از آن‌ها متحرک هستند. حرکت مداوم این اجزا ایجاد اصطکاک کرده و میزان فرسایش گیربکس را بالا می‌برد. استفاد از روغن گیربکس به عنوان یک سیال از ایجاد این اصطکاک و سایش دائمی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. همچنین حرکت دائمی اجزای گیربکس برای انتقال نیروی موتور این قطعه را گرم می‌کند. این گرما تا حد زیادی توسط روغن گیربکس کاهش یافته تا روی عملکرد قطعه اثر منفی به جای نماند. توجه داشته باشید که روغن مورد استفاده در گیربکس‌های دستی و اتوماتیک با هم فرق دارد. برای جعبه دنده‌های خودکار از روغن‌های ATF و برای نوع دستی از روغن MTF استفاده می‌کنند. چنانچه روغن گیربکس بی‌کیفیت شده باشد یا بر اثر نشتی سطح آن کم شود گیربکس آسیب‌های جدی می‌بیند. آسیب‌های وارد به گیربکس نیز خیلی زود موتور ماشین را درگیر می‌کنند. 

 چرا گیربکس روغن‌ریزی دارد؟

یکی از قطعات بسیار پیچیده و مهم در خودرو که به شکل کاملا مهندسی شده طراحی می‌شود گیربکس است. یکی از اشکالاتی که برای این قطعه مکانیکی رخ می‌دهد استهلاک قطعات آن است. توجه داشته باشید که در صورت خراب شدن گیربکس در اغلب اوقات امکان تعمیر آن وجود ندارد. در نتیجه هزینه سنگین تعویض و خرید گیربکس جدید را باید متحمل شوید. نشتی و روغن‌ ریزی گیربکس از اصلی‌ترین دلایل در آسیب و استهلاک آن به شمار می‌رود. در این بخش دلایل روغن ریزی در گیربکس‌‌ها را بیان خواهیم کرد.

۱- عایق و واشرهای فرسوده

در گیربکس از واشرها و عایق‌های بسیار زیادی استفاده شده است. این اجزا به مرور زمان و با استفاده‌ی مداوم آسیب دیده و خراب می‌شوند. در نتیجه ممکن است روغن از بین آن‌ها به بیرون نشت کرده و گیربکس دچار روغن ریزی شود. تعمیر و تعویض این بخش‌ها از گیربکس و نگهداری اصولی از آن مشکل روغن ریزی گیربکس را حل می‌کند. 

۲- خراب بودن یا شل شدن پیچ تخلیه

پیچی در قسمت زیر ماشین تعبیه شده که برای تخلیه روغن گیربکس استفاده می‌گردد. شل بودن این پیچ می‌توان دلیل اینکه چرا گیربکس روغن ریزی دارد را مشخص کند. چنانچه این پیچ فرسوده شده باشد باید نسبت به تعویض آن و جایگزین کردن با یک پیچ نو اقدام نمایید.

۳- خرابی لوله‌های انتقال

یکی دیگر از علل روغن ریزی در گیربکس خراب بودن لوله‌های انتقال آن است. در ساختار گیربکس از لوله‌ها و شلنگ‌های برای اتصال به رادیاتور و کولر استفاده شده است. اگر این شلنگ‌ها و اتصالات آن‌ها به هر دلیلی شل شده باشند با نشت روغن گیربکس مواجه می‌شویم. 

۴- نشتی در مبدل گشتاور

مبدل گشتاور گیربکس روغن را به تمام سیستم منتقل و هدایت می‌کند. در نتیجه اگر روی بدنه پمپ گشتاور شکافی وجود داشته باشد مایع نشت می‌کند. این مورد یک مشکل و ایراد بزرگ در گیربکس است که باید توسط مکانیک‌های حرفه‌ای و متخصص رفع گردد. این مشکل می‌تواند باعث آسیب‌های جدی در یاتاقان‌های سوزن نیز گردد.

۵- گرم شدن بیش از اندازه گیربکس

در گیربکس از اجزای مکانیکی بسیار زیادی استفاده شده است. هنگامی که خودرو برای مدت طولانی کار کند این اجزا به شدت داغ می‌شوند و در نتیجه احتمال نشتی روغن بالا می‌رود. پس یکی دیگر از دلایل اینکه چرا گیربکس روغن ریزی دارد داغ شدن از حد آن است. 

۶- آسیب‌دیدگی محفظه روغن

گاهی اوقات در زمان رانندگی در جاده‌های ناهموار محفظه روغن گیربکس آسیب می‌بیند. این آسیب اغلب بر اثر ضربه‌های شدید و ناگهانی در مسیر رخ می‌دهد. توجه داشته باشید که حتی یک ترک کوچک در محفظه روغن گیربکس نیز می‌تواند منجر به نشت ان گردد. در نتیجه باید برای تعمیر این ترک‌ها در سطح محفظه‌ی روغن گیربکس سریع اقدام کرد. 

موارد گفته شده در این بخش از اصلی‌ترین دلایل روغن ریزی گیربکس می‌باشند. در ادامه خواهیم گفت که چه نشانه‌هایی وجود دارد که بتوان روغن ریزی گیربکس خودرو را تشخیص داد.

روغن‌ریزی گیربکس چه نشانه‌هایی دارد؟

نشتی و روغن ریزی گیربکس می‌تواند منجر به خراب شدن کامل این قطعه در ماشین شود. هرچه سریع‌تر روغن ریزی و نشت آن در گیربکس خودرو کشف شود احتمال تعمیر آن بیشتر خواهد بود. در نتیجه آشنایی با نشانه‌های نشت روغن به اندازه اینکه چرا گیربکس روغن ریزی دارد مهم است. این نشانه‌ها که باید در گیربکس خودرو مورد توجه قرار دهید عبارتند از موارد زیر می‌باشد.

۱- وجود مایع در زیر ماشین

اگر مایعی قهوه‌ای یا قرمز رنگ در زیر ماشین پارک شده خود مشاهده کردید احتمال گیربکس روغن ریزی دارد. تشخیص روغن گیربکس به دلیل تفاوت رنگ آن با دیگر مایعات خودرو آسان است.

۲- بوی سوختگی

اگر روغن ریزی در گیربکس به دلیل داغ شدن قطعات آن باید با بوی سوختگی همراه است. پس چنانچه در حین رانندگی و بعد از توقف بوی عجیبی شبیه سوختگی حس کردید احتمال گیربکس خودروی شما روغن ریزی دارد. 

۳- لرزش در گیربکس

از دیگر نشانه‌های روغن ریزی گیربکس که باید جدی گرفته شود لرزش در این قطعه از ماشین است. همچنین در صورت کم بودن مایع گیربکس دور موتور خودرو بدون گاز دادن افزایش پیدا می‌کند. این علامت روغن ریزی گیربکس می‌گوید که وضعیت مایع در این قطعه بسیار بحرانی است. در صورت بی توجهی به آن احتمالا موتور خودرو نیز دچار خسارت‌های جدی  می‌گردد. پس در کنار اینکه باید بدانید چرا گیربکس روغن ریزی دارد باید با نشانه‌های آن نیز آشنا باشید. به این ترتیب به راحتی و در اسرع وقت می‌تواند مشکل کمبود روغن در گیربکس را رفع کنید. 

خرید گیربکس استوک و نو

برای جایگزینی گیربکس‌های معیوب می‌توانید به سراغ قطعات جایگزین نو یا استوک باشید. استوک یدک انواع گیربکس‌های دستی و اتوماتیک خودروهای ایرانی و خارجی را عرضه می‌کند. بنابراین گیربکس مورد نظر خود را به راحتی در سایت استوک یدک پیدا خواهید کرد.

بیشتر بخوانید :  تعمیر کمپرسور کولر مزدا 3

سخن پایانی

گیربکس قطعه‌ای است که علیرغم کارایی و نقش مهم در خودرو بسیار هم حساس است. هرگونه بی‌توجهی به این قطعه و مشکلات آن می‌تواند خسارت‌های زیادی به بار آورد. در این مطلب از استوک یدک شرح دادیم که چرا گیربکس روغن ریزی دارد. رفع روغن ریزی گیربکس مانع از کاهش سطح مایع در این قطعه شده و از آسیب آن پیشگیری می‌کند. شما چه دلیل دیگری برای روغن ریزی در گیربکس خودرو را به لیست بالا اضافه می‌کنید؟ تجربیات خود در این زمینه را بب دیگر خوانندگان سایت به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول

۱- روغن گیربکس چه کارکردی دارد؟

روغن و مایع گیربکس به حرکت روان اجزای این قطعه و کاهش حرارت آن کمک می‌کند.

۲- دلایل روغن ریزی گیربکس چیست؟

وجود نشتی در بخش‌های مختلف گیربکس و داغ شدن بیش از حد این قطعه از عمده دلایل نشتی روغن می‌باشد. گیربکس‌های قدیمی و فرسوده بیشتر با مشکل روغن ریزی مواجه می‌شوند. 

۳- برای خرید گیربکس به کجا مراجعه کنیم؟

سایت استوک یدک مرجع معتبر فروش انواع گیربکس‌های ماشین‌های داخلی و خارجی است. 

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید