وبلاگ
۱۹ اسفند ۱۴۰۲

چرا کمپرسور کولر ماشین یکسره کار می‌کند؟

کمپرسور کولر ماشین یکسره کار می‌کند

با نزدیک شدن فصل گرما کمک کم نیاز به کولر خودرو احساس می‌شود. به همین خاطر باید نسبت به سرویس یا تعمیر کولر ماشین اقدامات لازم را انجام داد. یکی از مشکلات سیستم سرمایشی خودرو کار کردن یکسره کولر و کمپرسور ان است. آیا می‌دانید چرا کمپرسور کولر ماشین یکسره کار می‌کند؟ کم شدن گاز مبرد کولر ماشین می‌تواند یکی از این علل باشد. برای اطلاع از دیگر دلایل این مشکل در کولر خودرو با ما در استوک یدک همراه شوید.

کمپرسور کولر خودرو چیست و چه انواعی دارد؟

در هر خودرو با توجه به ظرفیت و وزن آن از نوع مناسبی کمپرسور در کولر استفاده می‌کنند. گاز سرد کننده توسط این دستگاه فشرده شده و در سیستم سرمایشی می‌چرخد. بنابراین هرگونه مشکل در کمپرسور کولر خودرو می‌تواند تمام کارایی کولر را از بین ببرد. یکی از مشکلات مهم این تجهیز یکسره کار کردن آن است. قبل از اینکه به این مشکل بپردازیم باید با انواع کمپرسورهایی که در ماشین‌های مختلف به کار می‌رود آشنا شویم.

۱- کمپرسورهای پیستونی

 در ساخت این نوع از کمپرسورهای کولر خودرو از طراحی پیستونی استفاده شده است. در بسیاری از خودروهای رده متوسط از نوع پیستونی کمپرسور استفاده می‌شود. صدای این کمپرسورها نسبت به نوع روتاری کمتر است. اما انرژی زیادی به وسیله کمپرسورهای پیستونی تلف می‌گردد. ساختار کمپرسورهای پیستونی ساده و ارزان قیمت است. به همین خاطر در بسیاری از خودروهای متوسط از آن‌ها در ساختار کولر استفاده می‌شود. اما از نظر بهر‌وری و کارایی کمپرسورهای پیستونی چندان کارآمد و مطلوب نیستند.

۲- کمپرسور دوار یا روتاری

برای یافتن جواب این سوال که چرا کمپرسور کولر ماشین یکسره کار می‌کند؟ باید با تمام انواع آن آشنا بود. در نوع روتاری از کمپرسورها از یک موتور الکتریکی استفاده شده است. این موتور پمپ را به حرکت درآورده و انرژی لازم برای فعالیت آن تامین می‌شود. از نظر کارایی مدل روتاری یا دوار از دیگر مدل‌های کمپرسور کارآمدتر است. معمولا در کامیون‌های بزرگ از این مدل کمپرسور استفاده می‌شوندو از نظر قیمت گران‌تر هستند. البته اصولا کمپرسور کولر خودرو قطعه‌ی ارزان قیمتی در ماشین محسوب نمی‌شود. با این حال برخی از انواع آن گران‌تر از بقیه مدل‌های کمپرسور هستند.

۳- کمپرسور اسکرول

از مدل تنها می‌توان در ماشین‌هایی که دریچه گاز یا درایو سرعت متغیر ندارند استفاده نمود. در این نوع کمپرسور از یک روتور اسکرولی استفاده شده تا گاز سرد کننده را داخل سیم پیچ فشرده کند. بعد از فشرده شدن گاز مبرد در سیم‌پیچ وارد کابین خودرو شده و دمای هوا را مطبوع می‌کند.

۴- کمپرسورهای کولر خودرو الکتریکی

یکی از بروزترین و بهترین انواع کمپرسور خودرو بی‌شک نوع الکتریکی آن است. این مدل کمپرسور خودرو به طور مداوم بهینه و بهتر طراحی و ساخته می‌شود. در خودروهای هیبریدی و برقی از این مدل کمپرسورهای الکتریکی استفاده می‌شود. 

چرا کمپرسور کولر ماشین یکسره کار می‌کند؟

کمپرسور کولر بای به صورت متناوب کار کرده و قطع شود. با این شیوه فعالیت هم فشار کمتری به آن وارد شده و هم دما در محدوده‌ی تنظیم شده باقی می‌ماند. اما گاهی اوقات کمپرسور کولر ماشین یکسره شده و مدام کار می‌کند. این مشکل هم کارایی کولر خودرو را پایین می‌آورد و هم خیلی زود کمپرسور را خراب می‌کند. بنابراین لازم است تا با دلایل یکسره شده کمپرسور در کولر ماشین آشنا شویم تا بتوانیم آن‌ها را رفع کنیم.

۱- روشن بودن وضعیت خودکار آب و هوا

در برخی از خودروهای پیشرفته و مدرن قابلیت خودکار کنترل آب و هوا وجود دارد. این قابلیت برای تنظیم اتوماتیک هوای داخل کابین ماشین طراحی شده است. با این حال گاهی سوئیچ این دکمه در وضعیت روشن قرار می‌گیرد و در نتیجه کولر و کمپرسور دائما روشن می‌مانند. تنها راه حل این مشکل نیز خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع خودکار ماشین است. 

۲- پایین بودن سطح گاز مبرد

اگر به دنبال علت این هستید که چرا کمپرسور کولر خودرو یکسره کار می‌کند؟ حتما به گاز مبرد توجه کنید. یکی از دلایل اصلی و شایع برای یکسره شدن کمپرسور کولر خودرو پایین بودن سطح گاز مبرد است. در واقع برای کمپرسور کولر ماشین فعال نگه داشتن سیکل خنک‌کنندگی ماشین سخت می‌شود. به همین دلیل به صورت مداوم کار کرده و به اصطلاح یکسره می‌شود. 

۳- معیوب بودن کمپرسور ماشین

کولر خودرو به شدت به عملکرد کمپرسور خود وابسته است. گاهی ایرادات در ساختار کمپرسور موجب می‌شود که یکسره کار کرده و خاموش نشود. کمپرسور کولر ماشین اگر برای مدت طولانی استفاده نشود خراب خواهد شد. این آسیب به دلیل وجود گاز مبرد و ساختار آن رخ می‌دهد. توصیه می‌شود حداقل هر سه هفته یکبار و با توجه به وضعیت هوا ۱۵ دقیقه کولر ماشین را روشن کنید. البته استفاده بیش از اندازه از کولر و روشن ماندن کمپرسور آن نیز به خراب شدن این تجهیز منتهی خواهد شد. توصیه می‌شود تا از تکنیسین‌ها و مکانیک‌های باتجربه و حرفه‌ای برای حل مشکلات کمپرسور خودرو کمک بگیرید. 

۴- کثیف بودن کمپرسور کولر ماشین

یکی دیگر از عللی که که به یکسره شدن کمپرسور کولر منجر می‌شود کثیف شدن آن است. پس علت اینکه چرا کمپرسور کولر ماشین یکسره کار می‌کند می‌تواند کثیف بودن آن باشد. باقیمانده مبردهای سرده شده به شکل مایع روی این قطعه قرار می‌گیرند. در نتیجه کمپرسور برای انجام وظایفش باید مدام کار کند. این مشکل با تمیز کردن کمپرسور از آلودگی‌های روی آن برطرف می‌شود. فقط لازم است قبل از آسیب دیدن این تجهیز نسبت به تمیز کاری آن اقدام گردد. 

۵- نشت گاز خنک کننده

نشت گاز از هر کجای مسیرش که رخ دهد موجب کاهش فشار گاز در سیستم سرمایشی کولر ماشین می‌شود. در نتیجه کمپرسور خودرو باید برای جبران کاهش فشار گاز مبرد یکسره کار کند. 

خرید کمپرسور کولر خودروهای خارجی و داخلی

برای تهیه و خرید کمپرسور انواع خودروهای خارجی و داخلی با کارشناسان استوک یدک تماس بگیرید. لوازم یدکی استوک با قیمت و کیفیت عالی و ضمانت کارایی و اصالت قطعه در این سایت به فروش می‌رسند. کافی است با کارشناسان بخش فروش مجموعه تماس گرفته و قطعه مورد نظر خود را درخواست کنید. همچنین راهنمایی‌ها و مشاوره‌های پیش ار فروش نیز در سایت استوک یدک به مشتریان ارائه خواهد شد.  

سخن پایانی

برای بسیاری از مالکان خودرو این سوال پیش می‌آید که چرا کمپرسور کولر ماشین یکسره کار می‌کند؟ زیرا کار کردن مداوم این قطعه به خراب شدن آن منتهی می‌شود و چاره‌ای جز تعویض آن نمی‌ماند. چرا که بسیاری از عیوب و مشکلات کمپرسور در کولر خودرو قابل تعمیر نیستند. در این مطلب از استوک یدک با تعدادی از علل بروز این مشکل در کمپرسور خودروهای مختلف آشنا شدیم. شما چه دلایل دیگری را می‌شناسید که به باعث یکسره کار کردن کمپرسور کولر ماشین می‌شود؟ 

بیشتر بخوانید :  تعمیر کمپرسور کولر ماکسیما

سوالات متداول

۱- انواع کمپرسورهای مورد استفاده در کولر ماشین‌ها کدام‌اند؟

در خودروهای مختلف بسته به میزان مدرن بودن آن‌ها از انواع مختلف کمپرسور کولر استفاده شده است. کمپرسورهای پیستونی- روتاری و الکتریکی تعدادی از این مدل‌ها هستند.

۲- ارزان‌ترین نوع کمپرسور کولر خودرو چیست؟

در بین انواع کمپرسورهای کولر خودرو نوع پیستونی قیمت پایین‌تری دارد. به همین خاطر در خودروهای معمولی از این مدل کمپرسور استفاده می‌شود. با این همه بهره‌وری مدل پیستونی از کمپرسورهای خودرو پایین می‌باشد.

۳- مدرن‌ترین نوع کمپرسورهای کولر ماشین کدام است؟

نوع الکتریکی از کمپرسورها که در خودروهای هیبریدی و برقی استفاده می‌شود مدرن‌ترین نوع می‌باشد. این مدل کمپرسور کولر ماشین بهره‌وری و البته قیمت‌ بالاتری دارند. 

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید