وبلاگ
۲۴ بهمن ۱۴۰۲

روغن گیربکس ال ۹۰ چند لیتر است؟

روغن گیربکس ال ۹۰ چند لیتر است

گیربکس ال ۹۰ مانند دیگر خودروها برای عملکرد بهتر به روغن مخصوص گیربکس نیاز دارد. بدون روغن این قطعه با آسیب‌های جدی و مهمی همراه خواهد شد. اما روغن گیربکس ال ۹۰ چند لیتر است؟ بسیاری از ما با پاسخ درست و دقیق این سوال آشنا نیستیم. به همین خاطر ممکن است کمتر یا بیشتر از حد نیاز از روغن گیربکس استفاده کنیم. برای اینکه یکبار برای همیشه به پاسخ درست این سوال برسید با ما در استوک یدک همراه شوید.  

روغن گیربکس چیست؟

گیربکس قطعه‌ای با اجزای متحرک در خودرو می‌باشد. این بخش‌های متحرک زمان فعالیت خودرو روی یکدیگر ساییده شده و اصطکاک ایجاد می‌کنند. تکرار دائم این پروسه به آسیب‌دیدگی و خرابی گیربکس خودرو منجر شده و خسارت‌های زیادی به دنبال دارد. روغن گیربکس وظیفه دارد تا ساییدگی بین اجازی این قطعه را کاهش داده و از اصطکاک نیز کم کند. در نتیجه قطعات گیربکس ال ۹۰ به راحتی حرکت کرده و داغ نمی‌شوند. زیرا روغن گیربکس حرارت مازاد اجزای این قطعه را کم کرده و به نوعی آن را خنک می‌کند. چون گیربکس ال ۹۰ دارای دو نوع دستی و اتومات است باید روغن مناسب هر یک را مصرف کرد. نکته مهم بعدی این است که بدانیم روغن گیربکس ال ۹۰ چند لیتر است؟ زیرا کم یا مازاد بودن روغن گیربکس مشکلاتی را ایجاد می‌کند. فراموش نکنید که گیربکس یکی از قطعات گران قیمت در خودرو است. بنابراین باید در نگهداری از آن و تنظیم درست حجم روغن گیربکس بکوشید.

کم بودن میزان روغن گیربکس ال ۹۰ چه نشانه‌هایی دارد؟

روغن گیربکس باید درست به اندازه‌ی لازم مورد استفاده قرار گیرد. به اندازه که کم بودن آن می‌تواند به گیربکس صدمه بزند روغن مازاد نیز آسیب‌زننده است. در نتیجه باید بدانید که حجم روغن گیربکس ال ۹۰ چند لیتر است تا به همان میزان استفاده شود.در این بخش به شما خواهیم گفت که گر میزان روغن گیربکس L90 کم باشد چه نشانه‌هایی دارد. 

۱- لغزش در تعویض دنده ال ۹۰

گیربکس ال ۹۰ باید بدون هرگونه مشکل و لیز خوردگی تعویض گردد. اگر در زمان تعویض دنده لرزش‌هایی را حس کردید یا دنده از دست شما لیز خورد روغن گیربکس کم است. جابه‌جا شدن ناگهانی دنده- بالا رفتن سرعت در دقیقه و صدای ساییدگی نیز از دیگر نشانه‌های کم بودن روغن گیربکس در ال ۹۰ است. برای استفاده به اندازه باید بدانید روغن گیربکس ال ۹۰ چند لیتر است. در غیر این صورت مشکلات زیادی برای تعیین اندازه درست این روغن در خودروی ال ۹۰ خود خواهید داشت. 

۲- گرم شدن بیش از اندازه گیربکس ال ۹۰

نشانه هشدار دهنده دیگری که به ما می‌گویید روغن گیربکس کم است گرم شدن بیش از حد این قطعه است. داغ شدن گیربکس با کم شدن توان موتور ال ۹۰ نیز همراه می‌شود. بنابراین اگر ندانید گیربکس ال ۹۰ چقدر روغن می‌خورد با مشکلات جدی در موتور خودرو نیز مواجه می‌شوید. 

۳- تعویض دنده با تاخیر

تاخیر در زمان تعویض دنده نیز یکی دیگر از نشانه‌های کم شدن روغن گیربکس ال ۹۰ است. زیرا فشار گیربکس هیدرولیک به اندازه کافی برای تغییر دنده وجود ندارد. 

۴- تعویض نشدن دنده

این مشکل اغلب زمانی در ال ۹۰ رخ می‌دهد که روغن گیربکس کاملا خالی شده باشد. در این حالت دنده تعویض نمی‌شود و آسیب‌های فنی زیادی به خودرو وارد می‌گردد. برای رفع این مشکل باید گیربکس را از روغن پر کنید. البته ابتدا باید بدانید که روغن گیربکس ال ۹۰ چند لیتر است سپس آن را پر کنید. 

زیاد بودن روغن گیربکس در ال ۹۰ چه نشانه‌هایی دارد؟

شاید تصور کنید که فقط کم بودن روغن گیربکس می‌تواند مشکل‌ساز باشد. در حالی که زیاد بودن روغن گیربکس و سرریز آن نیز مشکلات زیادی را به همراه دارد. در ادامه این مطلب از استوک یدک با نشانه‌ها و آسیب‌های زیاد بودن روغن گیربکس ال ۹۰ آشنا می‌شویم. 

۱- گرم شدن بیشتر از اندازه گیربکس

گفتیم که مقادیر مناسب روغن گیربکس به خنک کردن این قطعه مهم در ال ۹۰ کمک می‌کند. اما روغن مازاد خود می‌تواند عاملی برای گرم شدن بیش از اندازه گیربکس باشد. همچنین مازاد روغن گیربکس نشت کرده و مهر و موم آن را از بین می‌برد. در نتیجه به مرور روغن گیربکس بیرون ریخته کم می‌شود. 

۲- بالا رفتن فشار گیربکس

فشار داخلی گیربکس به دلیل زیاد بودن روغن آن افزایش پیدا می‌کند. این افزایش فشار هم نشت روغن و هم آلودگی هوا را به همراه دارد. 

۳- فرسودگی گیربکس:

سطح یکسان روغن‌کاری یکی از فاکتورهای کارکرد مناسب این قطعه است. در نتیجه وقتی که بیش از حد روغن وارد گیربکس شود یکسانی سطح روغن‌کاری از بین می‌رود. این موضوع باعث می‌شود گیربکس سریع‌تر فرسوده و خراب شود. پس اینکه بدانیم روغن گیربکس ال ۹۰ چند لیتر است اهمیت زیادی پیدا می‌کند. چرا که هم کم بودن و هم زیاد بودن آن می‌تواند دردسرهای زیادی را برای خودروی ال ۹۰ ایجاد کند.  

حجم مناسب روغن گیربکس ال ۹۰ چند لیتر است؟

حجم روغن گیربکس بستگی زیادی به نوع این قطعه مهم دارد. گفتیم که ال ۹۰ دارای دو نوع دنده اتوماتیک و دستی است. بنابراین میزان روغنی که باید در هر کدام از این دو نوع گیربکس استفاده کرد متفاوت می‌باشد. حجم مناسب روغن گیربکس ال ۹۰ دستی ۳٫۴ لیتر است. در حالی که در نوع اتوماتیک آن باید بین ۲٫۵ تا ۲٫۷ لیتر روغن گیربکس ریخت. توجه به این اندازه‌ها می‌تواند به عمر مفید گیربکس ال ۹۰ اضافه کند. زیرا گیربکس ال ۹۰ حساس بوده و نیاز به نگهداری اصولی و استاندارد است. بی توجهی به این موارد می‌تواند هزینه‌های سنگین تعمیر گیربکس و موتور ال ۹۰ را به همراه داشته باشد. چرا که معیوب بودن و نقص گیربکس به سرعت روی موتور خودرو نیز اثر خواهد گذاشت. 

سخن پایانی

گیربکس در تمام خودروها از جمله ال ۹۰ اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین خاطر باید در نگهداری از گیربکس نهایت دقت را به خرج داد. این که روغن گیربکس ال ۹۰ چند لیتر است یکی از فاکتورهای مهم نگهداری از آن است. در صورت نیاز به تعویض جزئی یا کلی گیربکس ال ۹۰ به بخش محصول سایت استوک یدک مراجعه فرمایید. 

سوالات متداول

۱- روغن گیربکس ال ۹۰ چه کاربردی دارد؟

کارایی و عملکرد دست گیربکس بستگی زیادی به میزان روغن آن دارد. پیشگیری از ساییدگی و تنظیم دمای گیربکس از اصلی‌ترین کاربردهای روغن گیربکس محسوب می‌شود. 

بیشتر بخوانید :  بهترین تعمیرگاه های خودرو در تهران (خارجی)

۲- آیا زیاد بودن روغن گیربکس هم آسیب رسان و مضر است؟

بله به همان اندازه که کم بودن روغن گیربکس ال ۹۰ زیان‌بار است زیاد بودن آن نیز مضر می‌باشد. چرا که موجب بالا رفتن فشار داخلی گیربکس و بهم خوردن یکسانی سطح روغن‌کاری این قطعه می‌گردد. 

۳- حجم مناسب روغن گیربکس ال ۹۰ چقدر است؟

برای ال ۹۰ دنده‌ای ۳٫۴ لیتر روغن گیربکس نیاز است. اما برای ال ۹۰ اتومات بین ۲٫۵ تا ۲٫۷ لیتر روغن گیربکس لازم است. 

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید