وبلاگ
۲۱ بهمن ۱۴۰۲

گیربکس ال ۹۰ چیست؟

گیربکس ال 90 چیست

هر بخش از خودرو برای هدف خاصی طراحی شده و وظیفه‌ای را بر عهده دارد. وظیفه انتقال قدرت و گشتاور موتور به چرخ‌ها متناسب با سرعت آن از وظایف گیربکس است. گیربکس ال ۹۰  چیست، موضوعی است که در این مقاله از استوک یدک به بررسی آن خواهیم پرداخت. در سال‌های اخیر شاهد تغییراتی در گیربکس این خودرو برای بهبود عملکرد آن بوده‌ایم. بنابراین معرفی این قطعه و کاربرد آن در خودروی L90 جالب توجه می‌باشد.

معرفی کوتاهی از خودروی L90

رنو ال ۹۰ که در سال ۲۰۰۴ در یک شرکت فرانسوی تولید شده یک کامپکت اقتصادی می‌باشد. شرکت تولیدکننده آن یکی از زیرشاخه‌های کمپانی فرانسوی رنو است. این خودرو تا به امروز در دونسل و نسخه متفاوت در اختیار مشتریانش قرار گرفته است. در ایران نیز شرکت ایران خودرو این ماشین را به دلیل قیمت مناسب آن مونتاژ کرده است. در ابتدا قرار بود ال ۹۰ به عنوان جایگزین پیکان و ماشینی ارزان قیمت باشد. اما رفته رفته قیمت آن افزوده شده تا سرانجام از بسیاری از خودروهای داخلی گران‌تر شود. ال ۹۰ یکی از خودروهای پرفروش در بازارهای داخلی است که از ابتدا با استقبال خوبی همراه بوده است.طراحی این خودرو هیچ نقطه عطفی ندارند و کاملا بی‌حالت است. موتور به کار رفته در آن نیز چهار سیلندر و تنفس طبیعی می‌باشد. گیربکس مورد استفاده در این خودرو در دو مدل ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک می‌باشد.

 

نوع موتور ۴ سیلندر با ۶ سوپاپ و تنفس طبیعی
گشتاور تولیدی۱۴۰ نیوتن بر متر مربع
گیربکس۵ دنده دستی و ۴ دنده اتوماتیک
شتاب صفر تا صد۱۰٫۲ ثانیه

 

گیربکس ال ۹۰ چیست و چه کاربردی دارد؟

بی‌شک هیچ خودرویی را بدون گیربکس نمی‌توان تصور نمود. این قطعه‌ی مکانیکی وظایف خطیری را در خودرو بر عهده دارد. گیربکس ال ۹۰ بسته به مدل و نسخه تولیدی آن یا دستی و یا اتوماتیک می‌باشد. حفظ دور موتور و تثبیت گشتاور از وظایف اصلی گیربکس L90 به شمار می‌رود. طراحان این خودرو گیربکس آن را جایی بین محور چرخ‌های و موتور در نظر گرفته‌اند. دنده گرداننده در این گیربکس با دنده محرک درگیر شده و عمل انتقال گشتاور را انجام می‌دهد. از آن جایی که این خودرو با دو گیربکس اتومات و دستی ساخته شده است نوع هدایت چرخ‌دنده‌ی مذکور تفاوت دارد. در نوع دستی کنترل عملکرد گیربکس به وسیله راننده و از داخل اتاقک خودروی ال ۹۰ انجام می‌گیرد. این در حالی است که در نوع اتومات نیازی به کنترل و واکنش راننده برای کنترل عملکرد در گیربکس وجود ندارد. بنابراین در خودروی ال ۹۰ اتوماتیک پدال کلاچ و اهرم تعویض دنده نیست. 

تفاوت انواع گیربکس ال ۹۰ چیست؟

در این بخش به معرفی انواع مختلفی از گیربکس‌های این خودرو می‌پردازیم. قبل از آشنایی با انواع گیربکس ال ۹۰ باید بدانید رانندگی با گیربکس معیوب خطرات جدی به همراه دارد. پس اگر نشانه‌هایی از خرابی گیربکس خودروی خود را مشاهده کرده‌ای فورا به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید. در خودروی L90 دو نوع گیربکس مختلف از نوع دستی و اتومات به کار رفته است که در ادامه معرفی می‌کنیم. 

۱- گیربکس معمولی ال ۹۰

تعویض دنده در گیربکس به صورت دستی و توسط راننده انجام می‌شود. راننده با توجه به سرعتی که حرکت می‌کنند دنده مناسب را انتخاب می‌کند. در نتیجه علاوه بر جاده و رانندگی باید روی عوض کردن دنده خودروی نیز تمرکز داشت. این تمرکز و تعویض دنده در ال ۹۰ با گیربکس دستی برای برخی از افراد سخت است. به همین خاطر نسخه دنده اتومات از خودروی ال ۹۰ نیز طراحی و تولید شده است. 

۲- گیربکس دنده اتوماتیک ال ۹۰

گیربکس اتوماتیک در ال ۹۰ با هدف سهولت رانندگی در این خودرو به کار رفته است. به کمک گیربکس اتومات دیگر نیازی به فشار دادن پدال کلاچ و تعویض دنده وجود ندارد. شاید برایتان سوال باشد که فرق دیگر این دو نوع گیربکس ال ۹۰ چیست؟! تکنولوژی و ساختار و اجزای مورد استفاده در این دو نوع گیربکس با هم فرق دارد. بنابراین علیرغم اینکه وظیفه هر دو یکسان است اما از نظر نوع عملکرد با هم متفاوت هستند.

عملکرد گیربکس L90 چگونه است؟

بعد از آشنایی با ماهیت این قطعه پر کاربرد در خودرو باید با عملکرد آن نیز آشنا شوید. گیربکس این خودرو هم باعث افزایش گشتاور موتور شده و هم موجب کاهش سرعت چرخش چرخ‌ها می‌گردد. در نوع دستی این گیربکس عملکرد این قطعه به تعویض‌های به موقع راننده بستگی زیادی دارد. اما  گیربکس اتومات ال ۹۰ به صورت خودکار وظیفه تغییر دنده متناسب با سرعت را انجام می‌دهد. اهمیت گیربکس خودرو زمانی آشکار می‌شود که دچار نقص در سیستم شده باشد. در این شرایط خطرات و مشکلات جدی برای خودروی ال ۹۰ در حین حرکت به وجود می‌آید. حتی خودرو ممکن است به صورت کاملا ناگهانی خاموش شود.

مشکلات رایج گیربکس ال ۹۰ چیست؟

گیربکس ال ۹۰ به عقیده بسیاری از کارشناسان خودرو از کیفیت بالایی برخوردار نیست. به همین خاطر اغلب بعد از مدتی استفاده از آن ایراداتی را در گیربکس L90 شاهد هستیم. خوردگی چرخ‌دنده‌ها و خرابی بلبرینگ و تیز شدن دنده‌ها از اصلی‌ترین مشکلات این قطعه به شمار می‌روند. گاهی با مراجعه به موقع به مراکز تخصصی تعمیر گیربکس می‌تواند اقدامات تعمیری لازم را انجام داد. اما گاهی تعویض اجزا یا کل گیربکس ال ۹۰ الزامی می‌باشد. این امر به میزان آسیب‌دیدگی قطعه و شدت آن بستگی دارد و باید توسط تعمیرکار متخصص تشخیص داده شود.     

خرید گیربکس ال ۹۰

برای خرید گیربکس ال ۹۰ می‌توانید به صورت آنلاین اقدام نمایید. سایت استوک یدک انواع قطعات یدکی از جمله گیربکس ال ۹۰ را با قیمت مناسب به فروش می‌رساند. کیفیت قطعات یدکی و اصالت آن‌ها در سایت به تایید می‌رسد. برای دریافت استعلام موجودی و قیمت به بخش محصولات سایت استوک یدک مراجعه فرمایید. 

کلام پایانی

بسیاری از ما به طور دقیق نمی‌دانیم گیربکس ال ۹۰ چیست و چه وظیفه‌ای دارد. در این مطلب از گروه استوک یدک توضیحاتی برای آشنایی با این قطعه مهم در خودروی L90 ارائه کردیم. به نظر شما گیربکس ال ۹۰ از کیفیت و کارایی خوبی برخوردار است؟ اصلی‌ترین نقطه ضعف و نقطه قوت این قطعه در L90 چیست؟!

بیشتر بخوانید :  استپر موتور چیست و چه کاربردی دارد ؟

سوالات متداول

۱- گیربکس ال ۹۰ چه مدل‌هایی دارد؟

در نسخه‌های مختلف این خودرو از دو نوع دستی و اتوماتیک گیربکس استفاده شده است. به همین خاطر باید در مزان انتخاب دقت کنید که خودروی مورد نظر شما دستی یا اتومات است.

۲- اصلی‌ترین علت خراب شدن گیربکس L90 چیست؟

گیربکس ال ۹۰ همیشه یکی از قطعات چالش‌برانگیز در این خودرو محسوب شده است. خرابی چرخ دنده‌ها و بلبرینگ‌ها را می‌توان شایع‌ترین علت‌های خرابی گیربکس ال ۹۰ دانست. برای تعمیر هرگونه مشکلی در گیربکس این خودرو بهتر است به سراغ تعمیرکاران حرفه‌ای و البته با تجربه بروید. چرا که تعمیر گیربکس به ویژه گیربکس‌های اتومات کار پیچیده‌ای می‌باشد. 

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید