وبلاگ
۱۸ بهمن ۱۴۰۲

فرق بین گیربکس جدید و قدیم ال ۹۰ چیست؟

فرق بین گیربکس جدید و قدیم ال ۹۰

فرق بین گیربکس جدید و قدیم ال ۹۰ چیست؟ در چیست ؟ سازندگان خودرو همیشه با ارتقا تولیدات خود در صدد بهبود آن‌ها هستند. این ارتقا و نوسازی گاهی با تغییر و تقویت برخی از قطعات نظیر گیربکس انجام می‌گیرد. خودروی ال ۹۰ نیز از این دست تغییرات را در طول پروسه به روز رسانی خود شاهد بوده است. در این مطلب از استوک یدک به فرق بین گیربکس جدید و قدیم ال ۹۰ می‌پردازیم. از آنجایی که خودروی ال ۹۰ طرفدارن زیادی دارد این مقاله می‌تواند برای بسیاری از خوانندگان مفید واقع شود. 

گیربکس ال ۹۰ و اهمیت آن:

موتور نیروی چرخشی مورد نیاز برای حرکت خودرو را تولید می‌کند. اما این نیرو باید متناسب با سرعت خودرو به چرخ‌ها منتقل شود. این وظیفه خطیر بر عهده گیربکس خودرو قرار دارد. در واقع راننده به کمک گیربکس می‌تواند سرعت‌های مختلفی را برای خودرو تعیین نماید. گیربکس به وسیله افزایش گشتاور موتور سرعت خودرو را در اندازه‌های مختلف تنظیم می‌کند. نسخه‌های مختلف ال ۹۰ دارای انواع مختلفی از گیربکس می‌باشند. دو نوع اصلی از گیربکس نوع دستی و اتوماتیک آن است. البته این دو گروه به ویژه نوع اتوماتیک خود به زیر شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. برای درک بهتر تفاوت گیربکس جدید و قدیمی در ال ۹۰ باید با انواع گیربکس آشنا باشیم.

گیربکس دستی چیست؟

برای اینکه بتوانیم تحلیل درستی از فرق گیربکس جدید و قدیم ال ۹۰ داشته باشیم بایدانواع این قطعه را بشناسیم. وقتی می‌گوییم گیربکس یک خودرو دستی است به معنای تعویض دنده توسط راننده است. برای تعویض دنده راننده از یک اهرم که در کابین خودرو تعبیه شده کمک می‌گیرد. در واقع وظیفه تطبیق سرعت و دنده مناسب به عهده راننده است. راننده در خودروهایی با گیربکس دستی کنترل بیشتری روی خودرو دارد. چرا که شتاب و سرعت خودرو کاملا تحت کنترل راننده است.

گیربکس اتوماتیک چیست؟

گیربکس اتوماتیک دارای دو نوع سنتی و مدرن هستند. در نوع سنتی پدال کلاچ در خودرو وجود ندارد و تغییر دنده توسط راننده انجام نمی‌گیرد. مبدل گشتاور این مدل جایگزین پدال کلاچ در خودرو می‌شود. این نوع از گیربکس‌های اتوماتیک در خودروهای مدرن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. نسل جدید گیربکس‌ها CVT نام دارند که به شکل بهتری قدرت موتور را منتقل می‌کنند.  

بررسی گیربکس قدیمی ال ۹۰: 

قبل از شرح فرق گیربکس جدید و قدیم ال ۹۰ باید به معرفی هر کدام از آن‌ها بپردازیم. گیربکس نسل قدیم در ال ۹۰ از نوع JH3 بود که مشکلات زیادی را موجب می‌شد. به همین خاطر طرفداران این خودرو داخلی همیشه از ایرادات و مشکلات گیربکس ال ۹۰ شاکی بودند. خرابی گردگیرهای گیربکس قدیمی ال ۹۰ از رایج‌ترین مشکلات این قطعه بود. همچنین در بسیاری از اوقات با نشت روغن گیربکس در نمونه‌های قدیمی آن مواجه بودیم. مواد اولیه به کار رفته در ساخت گیربکس قدیمی ال ۹۰ نیز کیفیت چندان مرغوب نبودند. همه این موارد دست به دست هم دادند تا نارضایتی از گیربکس ال ۹۰ افزوده شود. تولیدکنندگان این خودرو تصمیم گرفتند تا در نسخه جدید تغییراتی در گیربکس L90 ایجاد کنند. این تغییرات به استفاده از نسل جدید گیربکس‌ها در خودروی ال ۹۰ منتهی شد.

بررسی گیربکس جدید در ال ۹۰

گیربکس جدیدی که در خودروی ال ۹۰ استفاده شده از نوع JHQ می‌باشد. امروزه در تمام جهان کمپانی‌های خودروساز زیادی از این مدل گیربکس بهره می‌گیرند. متریال اولیه به کار رفته در این قطعه نیز به عنوان فرق گیربکس جدید و قدیمی ال ۹۰ محسوب می‌شود. مواد اولیه به کار رفته در ساخت این نسل از گیربکس‌ها بسیار مرغوب‌تر و باکیفیت‌تر از JH3 می‌باشد. کلاچ این گیربکس از نوع هیدرولیکی بوده که رضایت بسیاری از رانندگان را به دست آورده است. این نوع از کلاچ‌ها و حذف کلاچ سیمی در ال ۹۰ مشکل نشتی روغن گیربکس را نیز برطرف کرده است. همچنین گردگیرها که در نسل قدیمی گیربکس ال ۹۰ همیشه خراب می‌شدند با کاسه نمدها جایگزین شده‌اند. این موارد از اصلی‌ترین تفاوت‌هایی است که بین دو نسل از گیربکس‌های L90 می‌توان مشاهده کرد. در واقع گیربکس نسل JHQ کارآمدتر از گیربکس قدیمی در ال ۹۰ می‌باشد. اغلب مشکلاتی که مالکین ال ۹۰ در نسل قبلی با آن دست و پنجه نرم می‌کردند مرتفع شده است. 

آشنایی با فرق گیربکس جدید و قدیم ال ۹۰

گیربکس‌های هیدرولیکی مانند نسل جدید گیربکس ال ۹۰ کلاچ هیدرولیک دارند. در نتیجه پروسه کلاچ‌گیری فشار کمتری به پای راننده وارد می‌کند. این به معنای سهولت هرچه بیشتر تعویض دنده ال نود با گیربکس جدید است. درگیری‌های مکانیکی در گیربکس قدیمی ال ۹۰ موجب کاهش عمر مفید این قطعه می‌شود. در حالی که در نسل جدید گیربکس L90 کلاچ هیدرولیکی این درگیری‌های مکانیکی را کاهش می‌دهد. در نتیجه گیربکس جدید ال ۹۰ عمر مفید بیشتری نسبت به نسل قدیمی آن دارد. تفاوت بعدی بین دو نسل از اینگیربکس‌ها مربوط به هزینه تعمیر و نگهداری ان‌ها می‌شود. گیربکس JHQ در نسل جدید از نظر تعمیر و نگهداری مقرون به صرفه‌تر است. همچنین در گیربکس‌های جدید روغن کمتری برای عملکرد قطعه نیاز است. این مورد نیز صرفه اقتصادی گیربکس جدید در ال ۹۰ را بیشتر می‌کند. این موارد را می‌توان به عنوان عمده‌ترین فرق گیربکس جدید و قدیم ال ۹۰ دانست.

خرید گیربکس جدید و قدیم ال ۹۰:

برای خرید انواع مختلف گیربکس ال ۹۰ از قدیم و جدید باید به مراکز فروش معتبر مراجعه شود. همچنین امکان خرید گیربکس ال ۹۰ استوک نیز وجود دارد. فروشگاهی که گیربکس ال ۹۰ را از آن تهیه می‌کنید باید کیفیت قطعه را تضمین کند. سایت استوک یدک فروشگاه آنلاین انواع محصولات یدکی در کشور می‌باشد. کیفیت و اصالت تمام قطعات یدکی موجود در سایت تضمین شده تا خیال خریداران راحت باشد. همچنین قیمت‌گذاری‌های انجام شده روی لوازم یدکی اعم از گیربکس L90 بسیار منصفانه انجام گرفته است. اگر به راهنمایی بیشتری در خصوص خرید محصولات استوک یدک نیاز دارید با کارشناس فروش سایت تماس بگیرید. راه‌های ارتباطی شما با مشاوران گروه در سایت مجموعه درج شده است. 

سخن پایانی:

گیربکس قدیمی ال ۹۰ یکی از نقاط ضعف اصلی این خودرو محسوب می‌شود. به همین خاطر سازندگان در گیربکس مورد استفاده در ال ۹۰ تجدید نظر کرده‌اند. امیدواریم این مطلب درباره فرق گیربکس جدید و قدیم ال ۹۰ برای شما مفید واقع شده باشد. 

بیشتر بخوانید :  آفرود چیست؟

سوالات متداول:

۱- اصلی‌ترین مشکلات گیربکس قدیم ال ۹۰ چیست؟

اصلی‌ترین مشکلات گیربکس ال ۹۰ در نسل قدیمی نشت روغن و خرابی گردگیرها می‌باشد. علاوه بر آن متریال به کار رفته در گیربکس قدیمی ال ۹۰ چندان مرغوب نیست. به همین خاطر عمر این قطعه در خودروی L90 کوتاه می‌باشد.

۲- مهم‌ترین فرق گیربکس جدید و قدیمی در L90 چیست؟

سیستم هیدرولیک و کاهش درگیری مکانیکی از مهم‌ترین تفاوت‌های دو نسل از گیربکس‌های به کار رفته در ال ۹۰ می‌باشند. همچنین مواد اولیه‌ای که در ساخت گیربکس JHQ استفاده شده بسیار باکیفیت‌تر از گیربکس JH3 می‌باشد.  

 

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید