وبلاگ
۱۲ آذر ۱۴۰۲

مشخصات پیکاپ کلوت و تجربه رانندگی با آن

پیکاپ کلوت اولین خودروی پیکاپ از شرکت مکث موتور در کشور محسوب می‌شود. شرکت مکث موتور یکی از زیر مجموعه‌های گروه صنعتی ماموت به شمار می‌آید. محصول جدید این شرکت موفق شد تا جای خالی وانت بارهای دو دیفرانسیل در کشور را به خوبی پر کند. انتظار می‌رود این خودروی جدید موفق به کسب جایگاه خوبی در بازارهای ایران شود. کارشناسان ما در استوک یدک مشخصات و تجربه رانندگی با این خودرو را شرح داده‌اند. چنانچه شما نیز به دنیای پیکاپ‌ها علاقه‌مندید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

آشنایی با شرکت مکث موتور:

مکث موتور شرکتی است که پیکاپ کلوت را در کشور مونتاژ و عرضه نمود. این شرکت یکی از زیر شاخه‌های شرکتی بزرگ‌تر به نام ماموت خودرو به شمار می‌رود. این برند مونتاژ کننده پیکاپی به نام کلوت می‌باشد. البته کلوت نامی ایرانیزه شده است که توسط این کمپانی روی این پیکاپ گذاشته شده است. این نام از دو واژه‌ی کل و لوت گرفته شده که به معنای شهر لوت است. لوت به برجستگی‌های سنگی بین نواحی بیابانی و کویری می‌گویند. علت این نامگذاری نیز کاربری آفرود این پیکاپ است. یار دانگ نام چینی و اصلی این محصول از مکث موتور می‌باشد. بعد از آشنایی با شرکت مونتاژ کننده و علت نامگذاری این خودرو به بررسی مشخصات آن می‌پردازیم.

بررسی مشخصات فنی پیکاپ کلوت:

در هر خودرویی مولفه‌های فنی از اصلی‌ترین بخش‌های کار به شمار می‌رود. با این همه در ماشین‌های باری و پیکاپ‌ها این بخش اهمیتی دو برابر پیدا می‌کند. در بازار وانت‌های دو کابین یک جای خالی بزرگ بعد از توقف تولید نیسان پیکاپ ایجاد شده بود. بعد از توقف تولید نیسان پیکاپ از سوی پارس خودرو شرکت‌های کمی همچون بهمن موتور و آمیکو در این زمینه فعالیت کرده‌اند. درد نتیجه بازار ایران همواره نیازمند حضور یک پیکاپ قدرتمند بود. این خودرو در دو نسخه بنزینی و گازوئیلی تولید و عرضه می‌شود. نوع بنزینی پیکاپ کلوت موتوری ۲٫۴ لیتری و توربو از میتسوبیشی در خود جای داده است. توان این موتور ۲۱۸ اسب بخار با ۳۲۰ نیوتن بر متر گشتاور می‌باشد. اما نسخه گازوئیلی این پیکاپ موتوری ۴ سیلندر با ظرفیت ۲ لیتر دارد. قدرت نسخه گازوئیلی ۱۶۳ اسب بخار با ۳۹۰ نیوتن بر متر گشتاور است. به کار بردن پیشرانه‌ای ۲٫۴ لیتری و توربو در نسخه بنزینی از اقدامات هوشمندانه مکث موتور می‌باشد. سیستم انتقال نیرو در این کلاس از خودرو در دو دیفرانسیل است. این موضع در بین وانت‌های عرضه شده در ایران امری الزامی و ضروری می‌باشد. به همین جهت قابل پیشبینی بود که مکث موتور هم از این سیستم روی پیکاپ کلوت استفاده کند. گیربکس در نظر گرفته شده روی این خودرو نیز از نوع اتوماتیک است. در بین وانت‌های مونتاژ داخل گیربکس اتوماتیک پیش از این محصول به چشم نمی‌خورد. این ابتکار جدید از طرف مکث موتور نیز با استقبال خوبی همراه شده است. ترمز جلو در این خودرو از نوع دیسکی و دو جداره می‌باشد. برای ترمز عقب نوع کاسه‌ای مورد استفاده قرار گرفته است.

بررسی طراحی ظاهری پیکاپ کلوت:

اصولا طراحی‌های جذاب برای بدنه انواع پیکاپ کار دشواری است. در این بین تنها کمپانی‌های آمریکایی به خوبی از پس طراحی بدنه این نوع از خودرو برآمده‌اند. همچنین در نظر داشته باشید که طراحی ظاهری تا حد زیادی سلیقه‌ای بوده و نظرات مختلفی درباره آن وجود دارد. نظر اغلب کارشناسان درباره ظاهر این خودروی باری مثبت بوده و می‌توان این آیتم را مثبت ارزیابی نمود. در این بین عرض بیشتر پیکاپ کلوت باعث شده تا ابعاد بزرگ‌تری از بار در آن جای بگیرد. این شاخصه را می‌توان یک مزیت و امتیاز در طراحی ظاهری این خودروی باری در نظر گرفت. کیفیت متریال و مواد به کار رفته در کابین داخلی کلوت مکث موتور یادآور وانت‌های قدیمی چینی است. اصولا خودروازهای چینی روی مبحث طراحی داخلی خودروهای خود چندان موفق عمل نکرده‌اند. با این همه از تریم تزئیناتی نقره‌ای رنگ برای بهبود فضای داخلی کابین کمک گرفته شده است. از یک نمایشگر نسبتا بزرگ با ابعاد ۹ اینچ نیز برای مالتی مدیا استفاده گردیده است. این تکنیک‌ها به بهتر شدن طراحی و نمای داخلی کابین این خودروی باری کمک زیادی می‌کند.

امکانات و آپشن‌های پیکاپ کلوت:

تجربه‌های پیشین در این سگمنت نشان می‌دهد که نباید انتظار زیادی در این بخش داشت.  با این همه از تعدادی آپشن و امکانات رفاهی در این خودروی مکث موتور استفاده شده که عبارتند از:

  • سیستم ورود به پیکاپ کلوت بدون نیاز به کلید
  • استارت بدون کلید
  • آینه‌های تاشو و مجهز به سیستم گرمکن
  • صندلی برقی راننده
  • کروز کنترل
  • کنترل پایداری
  • تایرهای A/T
  • دوربین دنده عقب
  • رول بار فلزی
  • تهویه مطبوع اتوماتیک

می‌باشد. در بین وانت بارهای داخل کشور این محصول از رقبای خود برتر و جلوتر می‌باشد. توجه داشته باشید که موارد گفته شده تنها بخشی از آپشن‌های این خودروی باری محسوب می‌شوند. در ادامه درباره تجربه رانندگی با این خودروی چینی مونتاژ داخل را شرح خواهیم داد.

تجربه رانندگی با پیکاپ کلوت محصول مکث موتور:

استفاده از موتوری توربو شارژ و ۲٫۴ لیتری قدرت خوبی به این خودرو داده است. راننده این امکان را دارد که وضعیت انتقال قدرت را در سه حالت مختلف تنظیم کند. یکی از این حالت‌ها تک دیفرانسیل عقب است که در شرایط عادی به کار می‌رود. در شرایط لغزنده نیز از حالت ۴H استفاده می‌شود که تمام چرخ‌ها را درگیر می‌کند. این وضعیت بیشتر برای آفرودهای سبک کاربرد دارد. وضعیت ۴L نیز برای رانندگی در مسیرهای صعب العبور و بیراهه مناسب است. در این وضعیت امکان استفاده از هر دو دیفرانسیل پیکاپ کلوت در زمان رانندگی وجود دارد. وضعیت داخلی کابین اگر چه ایده‌آل نیست اما در حد قابل قبولی قرار دارد. امکانات و آپشن‌های در دسترس راننده نیز نسبتا به خودروهای همسان بهتر است. در نتیجه می‌توان گفت که تجربه رانندگی خوبی را پشت فرمان کلوت مکث موتور کسب می‌کنید.

سخن پایانی:

پیکاپ کلوت نام خودروی باری شرکت مکث موتور است. این خودرو موفق شده تا توجه زیادی در بازار داخلی وانت بارها به دست آورد. نظر شما درباره کیفیت و کارایی این پیکاپ از مکث موتور چیست؟

 

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  موثرترین روش تقویت موتور خودرو