وبلاگ
۱۲ آذر ۱۴۰۲

بررسی کامل سیتروئن C3 (مشخصات فنی خودرو)

سیتروئن C3

سیتروئن C3 یکی از محصولات مشترک شرکت سایپا با کمپانی سیتروئن فرانسه است. همکاری این کمپانی فرانسوی با سایپا باعث شده تا همه از کیفیت نهایی این خودرو مطمئن باشند. اما با شروع دور تازه‌ای از تحریم‌ها شرکت فرانسوی سیتروئن با سایپا قطع همکاری نمود. در نتیجه تولید این ماشین محبوب در کشور نیز متوقف شد. مدل c3 از سیتروئن تولید سایپا در همین بازه‌ی زمانی اندک موفقیت زیادی کسب نمود. از این رو در این مطلب از گروه استوک یدک مشخصات کامل آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

نگاهی کلی به سیتروئن C3:

این خودرو در سال ۲۰۰۲ میلادی و در سگنمنت‌های کراس اوور با بازار معرفی شد. این کراس اوور جمع و جور در کلاس B به بازارهای جهانی عرضه و معرفی شد. آخرین نسخه از این خودرو نیز سال ۲۰۱۶ میلادی تولید و به ایران راه یافت. دو کمپانی سیتروئن و سایپا در ساخت این خودرو با یکدیگر همکاری داشتند. پلتفرم ساخت این خودروی مشترک بین ایران و فرانسه PSAPF1 می‌باشد. پژو ۲۰۸ و سیتروئن C4 نیز از دیگر خودروهای ساخته شده روی این پلتفرم هستند. نسل سوم این ماشین محبوب تنها در ایران و کشور اسلواکی تولید و عرضه شده است. در ادامه این مطلب از استوک یدک ابعاد مختلف این خودرو را بررسی نموده‌ایم.

سیتروئن C3 از نمای داخلی:

کابین به کار رفته در این خودرو بسیار مدرن است. از نظر طراحی کابین داخلی می‌توان گفت این نسخه از سیتروئن همخوانی کمتری با دیگر خودروهای داخلی دارد. دستگیره‌های درب در این خودرو در محصولات کلاسیک سیتروئن به کار می‌رفت. کنسول تعبیه شده در قسمت میانی این کابین دارای صفحه نمایشی لمسی است. در نتیجه کار با آن برای برخی از رانندگان سیتروئن C3 دشوار است. این سختی به دلیل وجود تمام برنامه‌های مرتبط با سیستم اطلاعات- سرگرمی و تهویه مطبوع در این نمایشگر است. این خودرو در بازارهای اروپا به عنوان یک ماشین اقتصادی و مقرون به صرفه شناخته می‌شود. به همین خاطر نمی‌توان انتظار استفاده از متریال فوق‌العاده‌ای در آن را داشت. البته منظور ما این نیست که کابین داخلی با مواد نامرغوب پوشانده شده است. بلکه در قیاس با دیگر خودروهای اروپایی کیفیت متریال کابین داخلی سیتروئن C3 پایین‌تر است. از نظر فضای داخل کابین نیز وسعت زیادی دیده نمی‌شود. به ویژه در قسمت عقب این خودرو با محدودیت جا برای پای افراد بزرگسال مواجه هستیم.

طراحی بدنه سیتروئن سی ۳:

در این بخش به بررسی طراحی این خودرو در نمای بیرونی آن پرداخته‌ایم. شرکت سیتروئن در طراحی به فاکتور خلاقیت علاقه زیادی دارد. این مولفه در بیشتر خودروهای این کمپانی فرانسوی به ویژه خودروهای جدید آن دیده می‌شود. در طراحی بدنه سیتروئن C3 خلاقیت در بخش ضربه‌گیرهای بزرگ و مشکی رنگ خودرو به وضوح دیده می‌شود. استفاده از این ضربه‌گیرها در حفظ هر چه بیشتر خودرو از آسیب‌های فیزیکی بدنه کمک می‌کند. به ویژه در تصادفات جزئی شهری این ضربه‌گیرهای جانبی بیشتر مفید واقع می‌شوند. استفاده این ضربه‌گیرها درست هنگامی که سایر خودروسازها زه‌های بدنه را حذف کرده‌اند نشان از پیشرو بودن این کمپانی دارد. استفاده از رنگ مشکی و ایجاد تضاد نیز قدامی شجاعانه در این طرح خلاق به شمار می‌رود. در نمای جلوی این خودروی مدرن چهره‌ای خشن را می‌توان مشاهده کرد. در نمای جانبی نیز به خاطر وجود گلگیرهای مشکی همین حالت حفظ شده است.

مشخصات فنی سیتروئن C3:

بخش فنی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین قسمت‌های تولید هر خودرویی در جهان به شمار می‌رود. موتوری که برای این خودرو در نظر گرفته شده است از نوع ۱٫۶ لیتری و توربو شارژ می‌باشد. قدرت نهایی این موتور نیز در حدود ۱۶۳ اسب بخار با حداکثر گشتاور ۲۴۳ نیوتن بر متر است. نیروی موتور نیز از طریق گیربکس ۶ دنده‌ی خودکار به سمت چرخ‌های جلو ارسال می‌گردد. مصرف سوخت ترکیبی سیتروئن C3 در ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۶٫۷ لیتر است. این عدد با توجه به وزن ۱۲۵۰ کیلوگرمی و توان موتور عدد مناسبی به نظر می‌سد. بیشترین سرعت این خودرو در جاده نیز ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برآورد شده است. در خصوص شتاب صفر تا صد سیتروئن سی ۳ نیز می‌توان به عدد ۸٫۲ ثانیه‌ای آن اشاره کرد.

سیتروئن C3 چه امکانات و آپشن‌هایی دارد؟

با وجودی که در بازار ایران قیمت این خودرو بالا است اما در اروپا ماشینی میان رده محسوب می‌شود. در نتیجه با وجود قیمت بالای آن در ایران نمی‌توان انتظار امکانات شگفت ‌انگیزی را داشت. البته این خودرو در امکانات و آپشن‌های جانبی خساست هم به خرج نداده است. در نتیجه بر خلاف سراتوی سایپا که آپشن‌های کمی دارد از امکانات نسبتا خوبی برخوردار است. ملاک مقایسه در میزان امکانات سایر خودروهای اروپایی یا محصولات دیگر کمپانی سیتروئن می‌باشد. بخشی از امکانات به کار رفته در سیتروئن C3 عبارتند از:

  • مانیتور لمسی
  • سیستم تهویه مطبوع
  • دوربین دید عقب خودرو
  • سیستم مربوط به کنترل پایداری خودرو
  • ۶ کیسه هوا
  • محدود کننده سرعت
  • کروز کنترل
  • استارت دکمه‌ای و بدون نیاز به کلید
  • ورود به خودرو بدون کلید
  • سنسور TPMS برای باد لاستیک‌ها
  • حسگرهای نور و باران
  • دیلایت
  • رایانه‌ی سفر
  • بلوتوث
  • تنظیمات ۶ حالته صندلی راننده

می‌باشند. این خودرو در دو تیپ مختلف به بازار عرضه می‌شود که تیپ دو به دلیل وجود آپشن‌های بیشتر گران‌تر است. یکی از آپشن‌های اضافی تیپ دو از سیتروئن C3 وجود گرمکن برقی برای صندلی راننده و سرنشین جلو است.

قیمت و رقبای سیتروئن سی ۳ در کشور:

یکی از اصلی‌ترین رقبای این خودرو در بازار ایران قطعا رنو کپچر می‌باشد. در رقابت این دو خودرو گاهی رنو کپچر و گاهی سیتروئن سی ۳ برنده میدان هستند. قیمت خرید این خودروی موفق و محبوب در بازارهای ایران نیز در حدود ۸۴۰ میلیون تومان می‌باشد. البته قیمت اعلام شده ثابت نبوده و تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی از جمله قیمت دلار قرار دارد. بنابراین برای خرید این خودرو باید از قیمت روز آن استعلام کرده و مطلع باشید.

کلام پایانی:

با توجه به موفقیت بالای سیتروئن C3 در کشور به معرفی کامل آن در این مطلب از استوک یدک پرداخته‌ایم. تجربه و نظر شما در مورد این خودروی مشترک بین سایپا و کمپانی فرانسوی سیتروئن چیست؟

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  چگونه ماشین را اسپرت کنیم؟