وبلاگ
۱۱ آذر ۱۴۰۲

بررسی خودروی اکستریم LX

بررسی خودروی اکستریم LX

اکسید LX کراس‌اووری سایز کوچک و چینی است که مدیران خودرو آن را با نام اکستریم LX وارد کرده است. این ماشین در آبان ۱۴۰۲ توسط این شرکت و در یکی از نمایشگاه‌های خودروی داخلی رونمایی شد. این خودرو یکی از زیر مجموعه‌های لوکس از برند چری است. در واقع محصولا اکستریم از نظر کیفیت و کلاس کاری بالاتر از دیگر تولیدات چری قرار می‌گیرند. با توجه به تازه وارد بودن این خودرو به ایران در این مطلب از استوک یدک به بررسی آن پرداخته‌ایم.

بررسی کلی اکستریم LX:

این خودرو همزمان و با معرفی برند اکسید به بازار عرضه شده است. تولید این کراس اوور مینی سایز در سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز و با معرفی برند اکسید رونمایی شد. بعد از اینکه فروش موفق این خودرو در بازارهای چین به کشور دیگری نظیر روسیه و ایران نیز صادر گردید. اکسید LX از ابتدای تولید تا به امروز تغییرات کمی داشته است. اخیرا شرکت مدیران خودرو از این ماشین لوکس در یک نمایشگاه در شهر اصفهان رونمای کرده است. بنابراین باید متظر ورود آن طی ماه‌های اخیر به جاده‌های کشور باشیم. از نظر ابعاد و مشخصات فنی می‌توان شباهت‌های زیادی بین اکستریم LX و دیگر کراس اوورهای کوچک چری مشاهده کرد. در ادامه به بررسی مشخصات این خودرو در ابعاد مختلف خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری اکستریم ( اکسید ) LX:

پلتفرم این خودرو با دیگر تولیدات چری تقریبا یکسان است. با این حال از نظر ظاهری بین اکید LX و دیگر اعضای خانواده چری نمی‌توان شباهت چندانی را مشاهده کرد. نمای جلویی و برش طاق گلگیرهای عقب در آن نمایی متفاوت و خاص به ماشین داده است. در قسمت انتهایی اکستریم LX اما می‌توان رگه‌های از خودروهای چینی دیگر را دید. در واقع سبکی از طراحی خودرو در بین خودروسازان چینی در چند سال گذشته متداول و مرسوم شده است. مدلی که مدیران خودرو به کشور وارد کرده است نسخه ۴۰۰T از این ماشین است. این نسخه از قدرتمندترین و اسپرت‌ترین مدل‌های اکسید LX به شمار می‌رود. در بخش جلو پنجره‌ها بدون طراحی سه بعدی از برش‌های الماسی استفاده شده است. از این نظر می‌تواند شباهتی بین محصولات جدید خانواده فونیکس و این ماشین پیدا کرد.

طراحی داخلی اکستریم LX:

این اوور سایز کوچک چینی از نظر طراحی داخلی با خانواده تیگو شباهت‌های زیادی دارد. فرمان در آن برش خورده و به شکل حرف D ساخته شده است. دو نمایشگر نیز در این خودرو تعبیه شده که با ابعاد ۲۴٫۶ به یکدیگر متصل شده‌اند. کنسول در بخش میانی قرار دارد و کلیدهای کنترلی اکسید LX روی آن تعبیه شده‌اند. در طراحی جزئیات نیز در این خودرو دقت و سلیقه زیادی به خرج داده شده است. از این رو در نمای داخلی امتیاز خوبی از کارشناسان خودرو دریافت می‌کند. در واقع سبک طراحی داخلی این خودرو نسبت به دیگر اعضای پلتفرم آن لوکس‌تر و مدرن‌تر می‌باشد. در اکستریم LX به عنوان خودرویی لوکس از دکمه به جای اهرم تعویض دنده استفاده شده است. همچنین می‌توان به کمک پدال‌های پشت فرمان نیز به صورت دستی دنده را عوض کرد. راننده به کمک یک چرخانه روی کنسول میانی قادر به تنظیم حالت رانندگی روی حالت:

  • اسپرت
  • اکو
  • آفرود

است. این موارد به بخش داخلی کابین اکسید LX زیبایی و جلوه‌ی زیادی داده است.

بررسی مشخصات فنی اکستریم LX:

اشاره کردیم که این خودرو بر روی پلتفرم مشترک فونیکس تیگو ۷ پرو ساخته شده است. در نتیجه شباهت فنی زیادی به این خودرو چینی در ابعاد مختلف دارد. در ساخت این خودرو از دو پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو و ۱٫۶ لیتری تزریق مستقیم توربو استفاده شده است. سیستم انتقال نیرو در این خودرو از نوع هیبریدی نوع پلاگین می‌باشد. پیشرانه‌ای که توسط مدیران خودرو در ایران عرضه خواهد شد از نوع ۱٫۶ لیتری توربو می‌باشد. پیشتر نیز از این پیشرانه در دو خودروی فونیکس تیگو ۷ پرو مکس و تیگو ۸ پرو استفاده شده است. بیشترین قدرت موتور در اکستریم LX 197 اسب بخار با حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن بر متر است. گیربکس این مینی اوور کراس چینی هم از نوع اتوماتیک و دو کلاچه با ۷ سرعت است. قدرت موتور از طریق این گیربکس به هر چهار چرخ خودرو انتقال پیدا می‌کند. شتاب صفر تا صد اکسید LX نیز ۸٫۸ ثانیه اعلام شده است. بیشترین سرعتی که قادر خواهید بود با این خودرو برانید ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد. مصرف سوخت ترکیبی در آن نیز ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر برآورد شده است.

اکستریم LX چه امکانات و آپشن‌هایی دارد؟

این خودرو یکی از ماشین‌های رده بالا و لوکس چری به شمار می‌رود. در نتیجه می‌توان انتظار داشت که از نظر امکانات در سطح خوبی قرار داشته باشد. از نظر امکانات رفاهی این خودرو شایستگی خود به عنوان یک ماشین لوکس را نشان می‌دهد. در این بخش به تعدادی از این آپشن‌‎ها و امکانات اکسید LX اشاره خواهیم کرد:

  • کیسه‌های هوا برای سرنشینان جلو و کیسه‌های هوای جانبی و پره‌ای
  • سیستم صوتی سونی
  • ترمز و سیستم پایداری HDC- ESP- TCS- EBD- ABS
  • کروز کنترل
  • سیستم ورود بدون کلید به داخل ماشین
  • درب برقی برای صندوق عقب
  • استارت دکمه‌ای
  • سانروف و پاناروما

اشاره نمود. این موارد تنها بخشی از امکانات به کار رفته در اکستریم LX به عنوان یک خودروی مدرن و لوکس است.

رقبای خودروی اکستریم ( اکسید ) LX در بازار ایران:

بیشتر رقبای این خودرو را می‌توان در خانواده چری و چانگان پیدا کرد. در نتیجه لیستی همچون:

  • فونیکس تیگو ۸ پرو مکس
  • فونیکس تیگو ۸ پرو
  • فونیکس تیگو ۷ پرو
  • فونیکس FX
  • چانگان CS55 پلاس

به عنوان رقبای اصلی اکستریم LX در نظر گرفته می‌شوند. برای تعیین دقیق رقبای این خود ابتدا باید منتظر قیمت‌گذاری مدیران خودروی روی محصول جدیدش باشیم. سپس به شکل دقیق‌تری می‌توان رقبا و احتمال فروش موفقیت آمیز این خودرو را تعیین نمود.

سخن پایانی:

یکی از خودروهای وارداتی جدید توسط مدیران خودرو اکستریم LX نام دارد. این خودرو که در کمپانی چری تولید شده از محصولات لوکس و مدرن این مجموعه محسوب می‌شود. نظرات خود درباره این خودرو را با ما در گروه استوک یدک در میان بگذارید.

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  اسنورکل خودرو چیست و چگونه کار می ‌کند؟