وبلاگ
۱۴ آبان ۱۴۰۱

علائم خرابی اگزوز ماشین و روش‌های پیشگیری از آن

علائم خرابی اگزوز ماشین

مقدمه علائم خرابی اگزوز ماشین

خودروها دارای سیستم بسیار پیچیده‌ای هستند که از قطعات مختلف تشکیل شده‌اند. یکی از قطعات بسیار مهم اگزوز ماشین است که سلامتی کلی خودرو به عملکرد درست آن بستگی دارد. اگزوز ماشین خود از قطعات مختلفی تشکیل شده است که برای عملکرد درست آن لازم است تمامی قطعات به‌درستی کار کنند. به‌منظور جلوگیری از به هم ریختن سیستم خودرو، پیشگیری از خراب‌شدن اگزوز و تعمیر به موقع آن بسیار مهم است. تا انتها این مقاله همراه ما باشید تا با علائم خرابی اگزوز ماشین و راه‌های پیشگیری از آن به طور کامل آشنا شوید.

علائم خرابی اگزوز ماشین کدام‌اند؟

برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از خرابی اگزوز ماشین لازم است با شناخت علائم خرابی اگزوز به‌سرعت از ایراد آن خبردار شده و نسبت به رفع آن اقدام کنید. علائم خراب شدن اگزوز ماشین عبارت‌اند از:

صدای موتور از علائم خرابی اگزوز ماشین

از طریق شناخت صدای موتور خودرو می‌توان به بسیاری از مشکلات خودرو پی برد. معمولاً اگر موتور ماشین صدای غرش مانند داشته باشد که با بالا و پایین کردن دور موتور این صدا کم و زیاد شود، نشان‌دهنده نشت در اگزوز است. در صورت مشاهده افزایش میزان دسی‌بل موتور بهتر است اگزوز شما توسط تعمیرکار چک شود تا مشکل آن را حل کند.

عملکرد و قدرت موتور

یکی از علائم خرابی اگزوز ماشین کاهش قدرت خودرو است. اگر اگزوز خودرو نشتی داشته باشد هنگام حرکت‌دادن ماشین، خودرو قدرت شتاب بسیار پایینی دارد. با مشاهده این وضعیت بهتر است هرچه سریع‌تر به مکانیک مراجعه کنید تا مشکل اگزوز بیشتر نشود.

خروج دود غیرطبیعی از اگزوز

در صورتی که از اگزوز خودرو شما دود سیاه غیرطبیعی خارج شود می‌تواند نشان‌دهنده از بین رفتن بنزین و مشکل در سوخت خودرو باشد.

بوی سوختگی از علائم خرابی اگزوز ماشین

گاهی با خراب‌شدن اگزوز بوی سوختگی سراسر ماشین را فرامی‌گیرد. در صورتی که واشر از کار بیفتد سبب ایجاد نشتی در اگزوز شده و این نشتی قطعات ماشین که جنس آنها از پلاستیک است را داغ کرده و آنها را می‌سوزاند.

ایجاد صدای خش‌خش

اگر هنگام حرکت و کارکردن موتور، خودرو صدای ترکیدن و خش‌خش به گوشتان رسید، به‌احتمال زیاد اگزوز ماشین مشکل پیدا کرده و دچار برگشت غیرعادی شده است.

چراغ چک موتور

در صورتی که هرگونه مشکلی در اگزوز به وجود آید چراغ چک خودرو روشن می‌شود؛ بنابراین روشن شدن این چراغ را به هیچ عنوان نادیده نگیرید و سریع خودرو خود را به فردی ماهر و متخصص نشان دهید تا آن را بررسی کند.

ارتعاشات

اگر در اگزوز مشکلی به وجود آمده باشد صندلی‌ها، فرمان و پدال گاز دچار لرزش و ارتعاشات می‌شود. ممکن است در این حالت علت خرابی اگزوز زنگ‌زدگی آن باشد.

 

 

راندمان سوخت

اگر خودرو شما بیش از حد مجاز بنزین بسوزاند ممکن است در قسمت اگزوز آن نشتی وجود داشته باشد. در صورتی که اگزوز نشتی داشته باشد در سنسورهای اکسیژن خوانش نادرست بوده و با نشان‌دادن بالا بودن سطح اکسیژن خودرو بنزین بیشتری مصرف می‌کند. علاوه بر این اگر اگزوز دارای نشتی باشد گازهای مضر سبب بالارفتن دمای داخلی موتور شده در نتیجه مصرف سوخت بالاتر می‌رود.

سروصدا

ایجاد سر و صدا یکی از علائم خرابی اگزوز ماشین است. اگر در قسمت اگزوز ماشینتان سروصدا ایجاد شود نشان‌دهنده مشکل‌دار بودن اگزوز است. معمولاً این صدا در هنگام کارکردن موتور خودرو  به‌صورت تق‌تق بوده و بیشتر به دلیل شل بودن کاتالیزور است. اگر خرابی کاتالیزور فاجعه بار باشد این صدا شبیه تکان دادن جعبه سنگ در زیر ماشین شنیده می‌شود، در این حالت ممکن است مشکل اگزوز با تعمیر حل نشود و مجبور باشید آن را تعویض کنید.

دلیل خراب‌شدن اگزوز ماشین

تمامی قطعات خودرو دارای عمر مفیدی هستند که پس از مدتی کارکرد عملکرد آنها دچار مشکل می‌شود. اگزوز نیز یکی از این قطعات است که میزان طول عمر آن به شرایط مختلفی بستگی دارد. رفع مشکل اگزوز و پیشگیری از خرابی آن بسیار پراهمیت است، چراکه در صورت خرابی آن، گازهای سمی ممکن است وارد خودرو شوند و سلامت سرنشینان را به خطر بیندازند. بیشتر مشکلات اگزوز به دلیل شکستگی، سوراخ شدن و پارگی است؛ بنابراین یکی از دلایل عمده ایجاد این مشکلات هوای مرطوب و رطوبت است. در این حالت اگزوز فرسوده شده و با کوچک‌ترین ضربه‌ای دچار مشکل می‌شود. از دیگر دلایل خرابی اگزوز و پایین آمدن طول عمر آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عبور خودرو در جاده‌های ناهموار و کوهستانی طول عمر اگزوز را کاهش می‌دهد.
  • استفاده مقطعی از خودرو در طول روز سبب خرابی زودتر اگزوز خواهد شد.
  • زنگ زدگی یکی از علائم خرابی اگزوز ماشین است که دلیل آن آب باران و آب برفی است که روی اگزوز به مدت طولانی ماندگار مانده است.
  • تراکم گازهای شیمیایی در اثر سرد بودن اگزوز سبب زنگ‌زدگی داخلی آن می‌شوند.
  • قرارگرفتن اگزوز در معرض گرمای بسیار شدید سبب ایجاد ترک روی آن می‌شود.

راه‌های پیشگیری از خرابی اگزوز ماشین

اگزوز خودرو در مناسب‌ترین حالت حداکثر ۵ سال عمر مفید دارد که لازم است پس این مدت‌زمان آن را تعویض کرد. برای جلوگیری از خرابی اگزوز و افزایش طول عمر لازم است به‌درستی از آن مراقبت کنید. راه‌های پیشگیری از خراب‌شدن اگزوز عبارت‌اند از:

  • مهم‌ترین راه پیشگیری از خرابی اگزوز سرویس اگزوز و تمیزکردن آن است.
  • در صورت رانندگی به شیوه غلط و نامناسب و عبور ماشین از داخل چاله‌ها سبب کوتاه‌شدن طول عمر اگزوز خواهد شد؛ بنابراین لازم است تا جایی که امکان دارد خودرو را وارد جاده‌های دارای چاله فراوان نکنید.
  • برای پیشگیری از زنگ زدگی بهتر است به‌صورت مداوم مسیرهای کوتاه طی نکنید؛ بلکه لازم است گاهی اوقات مسافت نسبتاً طولانی با خودرو خود طی کنید.

کلام آخر  علائم خرابی اگزوز ماشین

در این مقاله سعی شد تمامی علائم خرابی اگزوز ماشین را به شما آموزش دهیم و راه‌های پیشگیری از به وجود آمدن نقص در اگزوز را شرح دهیم. اگزوز در داخل خودرو نقش بسیار مهمی دارد. به کمک اگزوز گازهای سمی تولید شده ناشی از سوخت در خودرو خارج شده و دمای موتور کاهش می‌یابد. معمولاً خرابی اگزوز بیشتر خود را با ایجاد سر و صدا یا افزایش مصرف سوخت خودرو نشان می‌دهد. به‌منظور پیشگیری از به وجود آمدن مشکل در سیستم اگزوز خودرو بهتر است سالی یک‌مرتبه اگزوز سرویس شده و آن را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید :  استاندارد آلایندگی یورو 5 چیست؟

 

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید