وبلاگ
۲۹ مرداد ۱۴۰۰

سیستم فرمان برقی یا eps

سیستم فرمان برقی یا eps

سیستم فرمان الکتریکی یا همان فرمان برقی (EPS) چیست؟ عملکرد سیستم فرمان برقی یا eps چگونه است؟ این سیستم با سیستم فرمان هیدرولیکی چه تفاوتی دارد؟ سیستم برقی eps از چه اجزایی تشکیل شده است و هر کدام چه وظیفه ای دارند؟ میزان ایمنی سیستم فرمان برقی eps در چه سطحی است؟ مزیت‌ های سیستم فرمان برقی eps چیست؟ این‌ ها سوالات مهمی هستند که در مورد سیستم eps پرسیده می‌ شود و ما قصد داریم در این مقاله پاسخ تخصصی اما با زبانی شفاف به آن‌ ها بدهیم. پس اکنون برای اینکه در مورد سیستم فرمان برقی eps همه چیز بدانید در ادامه همراه ما باشید.

سیستم فرمان برقی eps چیست؟

سیستم مکانیکی و سیستم هیدرولیکی فرمان رایج ترین سیستم‌ های فرمان خودرو هستند که امروزه با روی کار آمدن سیستم فرمان برقی دیگر از آن‌ ها در خودرو های مدرن امروزی استفاده ای نمی‌ شود. قابل ذکر است که سیستم فرمان برقی یا همان سیستم فرمان الکتریکی EPS که مخفف Electric Power Steering است، از سال ۱۹۹۰ در خودرو های مدرن پیشرفته استفاده شد. به لطف این سیستم فرمان، میزان امنیت خودرو بالا رفته و تجربه رانندگی بهتر شده است.

نحوه عملکرد سیستم فرمان EPS چگونه است؟

عملکرد فرمان الکترونیکی – الکتریکی ای که در خودرو های مدرن به جای فرمان هیدرولیکی تعبیه می‌ شود به این شکل است که با حرکت غربیلک فرمان ابتدا سنسور، گشتاور وارده را حس کرده و نیروی ایجاد شده را به صورت سیگنال‌ هایی به واحد کنترل الکترونیکی یا همان ریزپردازنده ECU ارسال می‌ کند. این میکروکنترلر علاوه بر سیگنال های غربیلک فرمان، سیگنالی از سرعت خودرو نیز هم دریافت می‌ کند. سپس تمامی سیگنال‌ ها را پردازش کرده و دستور العمل خاصی با به سمت موتور DC انتقال می‌ دهد. بعد از ارسال فرمان، سیستم فرمان مکانیکی خودرو را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. بنابراین دستور العمل های ECU به موتور خودرو وارد می‌ شود. این روند در ایمنی خودرو به شدت تاثیر داشته و خودرو در سرعت‌ های بالایی به شکل بهتری قابل کنترل خواهد بود.

بررسی اجزاء تشکیل دهنده سیستم فرمان برقی eps:

در این قسمت از مقاله به طور کامل شما را مهمترین اجزا تشکیل دهنده سیستم فرمان برقی EPS بیشتر آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با جعبه فرمان eps:

یکی از مهم ترین بخش‌ های سیستم فرمان برقی خودرو، جعبه فرمان eps است. زمانی که غربیلک فرمان خودرو توسط راننده به چرخش در می‌ آید؛ گشتاور ایجاد شده سبب به چرخش درآمدن که شفت ورودی می‌ شود. چرخش شفت نیز سبب چرخش پینیون می شود. در نهایت سنسور گشتاور میزان پیچش میل پیچشی را حس می‌کند و گشتاور ایجاد شده در آن را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می‌ کند.

آشنایی با موتور DC :

سیستم ترمز برقی از موتور جداگانه ای به نام موتور DC بهره می‌ برد. به واسطه ی این موتور نیروی لازم برای پیچیدن فرمان و انتقال گشتاور به شفت ایجاد می‌شود.

آشنایی با مکانیزم تقلیل :

به واسطه مکانیزم تقلیل، نیروی کمکی برقی به شفت پینیون منتقل می‌ شود. این مکانیزم تشکیل شده از یک حلقه دندانه داری که شفت پینیون به حرکت در می‌ آید. قابل ذکر است که به کمک این مکانیزم نیروی کمکی موتور به شفت پینیون منتقل می‌ شود.

آشنایی با سنسور TORQUE:

سنسور TORQUE پیچش میل پیچشی را حس می‌ کند و گشتاور را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌ کند. علاوه بر این نیروی کمکی که موتور DC باید برای چرخش فراهم کند را محاسبه می‌ کند.

آشنایی با کنترل یونیت EPS:

کنترل یونیت سیگنال‌ ها را از سنسور های تعبیه شده در خودرو را دریافت کرده و حالت جاری ماشین را تشخیص می‌ دهد و اندازه جریان لازم را تعیین می‌ کند.

مزیت‌ های استفاده از سیستم فرمان برقی eps

همانطور که گفته شد؛ امروزه در خودرو های مدرن و پیشرفته خارجی به جای فرمان هیدرولیکی از سیستم فرمان برقی eps استفاده می‌ کنند. با حذف سیستم هیدرولیکی خودرو هاتوانسته با حذف پمپ، سیستم کنترل فرمان بسیار ساده تر شده و کیفیت تجربه رانندگی بالا رفته است. علاوه بر این با ورود سیستم فرمان EPS، میزان خرابی سیستم فرمان نسبت به سیستم‌ های هیدرولیکی بسیار کاهش پیدا کرده است. چرا که سیستم فرمان eps برای تولید نیرو از یک نیروی الکتریکی ۱۲ ولت، به طور جداگانه استفاده می‌ کند. در صورتی که سیستم فرمان هیدرولیکی توسط خود موتور نیروی مورد نیازش را تامین می‌ کند.

از دیگر مزیت‌ های سیستم فرمان eps ، این است که وزن خودرو به دلیل طراحی بهینه تر سیستم فرمان الکتریکی پایین تر آمده است و که در نتیجه عملکرد و قدرت موتور بالاتر رفته است.

اصلی‌ترین مزیت بهره وری از سیستم فرمان الکتریکی یا فرمان برقی eps ، این است که سیستم کنترل خودرو به شبکه هوشمند ECU متصل شده که این امر باعث افزایش سرعت خودرو شده است. جالب است بدانید که در سیستم فرمان الکتریکی یا همان فرمان eps از سنسور هایی استفاده شده که قادر به تعیین میزان گشتاور تولید شده بر اساس سرعت و وضعیت ESP است. به طور مثال، زمانی که سرعت خودرو بالا می‌ رود و از سویی میزان نیروی کشش خودرو نسبت به سطح جاده کاهش پیدا می‌ کند، سنسور‌ های حرکتی خودرو، چرخش غربیلک را از طریق کاهش گشتاور تولید شده ی موتور ۱۲ ولتی سیستم فرمان برقی ، کند‌تر می‌ کنند. به طور کلی این سیستم با کاهش نیروی تولید شده برای حرکت فرمان برقی یا همان سیستم ESP، میزان چرخش و لرزش را کم‌تر می‌ کند که همین امر سبب پایدارتر شدن خودرو در سرعت‌ های بالا می‌ شود.

سیستم فرمان برقی EPS حتی زمانی که موتور خودرو خاموش باشد نیروی مورد نیاز جهت پیچش فرمان را مهیا می‌ کند. همین امر باعث صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو می‌ شود.

از دیگر مزیت‌ های سیستم فرمان برقی eps نسبت به سیستم فرمان هیدرولیکی می‌ توان به حذف پمپ هیدرولیک و پولی، حذف شیر های کنترل و لوله های رابط، حذف تسمه ها بین پمپ هیدرولیک، حذف جک هیدرولیک و روغن هیدرولیک، مستقل شدن از موتور خودرو، بالا رفتن دقت و عملکرد حرکت خودرو، افزایش عمر مفید و بالا رفتن سطح ایمنی در شرایط بحرانی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید :  لوازم اسپرت ام جی 6

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید