وبلاگ
۳۰ خرداد ۱۴۰۱

رفع سولفاته شدن سر باتری

باتری سولفاته دارای بلورهای سولفات سرب است و علت شماره یک خرابی زود هنگام باتری در باتری‌ های اسید سرب است. آسیب های ناشی از سولفاته شدن باتری به راحتی قابل پیشگیری بوده و در برخی موارد قابل برگشت است. ما در این مقاله سعی کرده ایم تا به طور کامل به سولفاته شدن باتری و نحوه جلوگیری از‌ آن بپردازیم. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

سولفاته شدن باتری چگونه اتفاق می افتد؟

سولفاته شدن زمانی اتفاق می‌ افتد که باتری از شارژ کامل محروم شود، جمع شده و روی صفحات باتری باقی می‌ ماند. هنگامی که سولفاته شدن بیش از حد اتفاق می افتد، می تواند مانع از تبدیل مواد شیمیایی به الکتریکی شود و عملکرد باتری را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که باتری شما دارای سولفات است، موارد زیر ممکن است رخ دهد:

  • زمان شارژ طولانی تر
  • ایجاد گرمای بیش از حد
  • زمان اجرای کوتاه تر بین شارژ
  • عمر کم باتری
  • خرابی کامل باتری

چه چیزی در وهله اول باعث سولفاته شدن باتری می شود؟

سولفاته شدن باتری در باتری های اسید سرب امری عادی است و هر گونه تشکیلات کوچک کریستالی سولفات سرب در طول شارژ معمولی باتری متلاشی می شود. با این حال، زمانی که باتری به شرح زیر باشد، می تواند منجر به مشکلات جدی شود:

  • بدون شارژ کامل ذخیره می شود
  • بیش از حد شارژ شده است
  • بالاتر از ۷۵ درجه ذخیره می شود

خوشبختانه، سولفاته شدن باتری می تواند برگشت پذیر باشد، این همه به نوع سولفاته باتری شما بستگی دارد. هم نوع باتری برگشت پذیر و هم آسیب دیده دائمی وجود دارد. اگر باتری سولفاته را در مراحل اولیه کشف کنید، احتمال برگشت آسیب بیشتر است. فرآیند معکوس کردن باتری سولفاته را می توان توسط متخصص باتری سرب تکمیل کرد. هرگز سعی نکنید خودتان این کار را انجام دهید.

چه چیزی باعث سولفاته شدن باتری می شود؟

تمام باتری های اسید سرب در طول عمر خود سولفاته انباشته می شوند زیرا بخشی از فرآیند شیمیایی طبیعی باتری است. در زیر لیستی از مسائلی که باعث می شوند باتری های خودرو سولفاته شوند را برای شما تهیه کرده ایم:

  • یک باتری بیش از حد شارژ شده است
  • باتری در دمای بالای ۷۵ درجه ذخیره می شود
  • باتری بدون شارژ کامل ذخیره می شود

نحوه معکوس کردن سولفاتاسیون باتری

دو نوع سولفاته شدن در باتری سرب با نام های برگشت پذیر و دائمی وجود دارد. نام آن ها دقیقاً نشان دهنده تأثیرات روی باتری شما است. اگر مشکل به اندازه کافی زود تشخیص داده شود، می توان سولفاته شدن باتری را معکوس کرد. با این حال، انجام این کار فقط باید توسط شخصی انجام شود که تجربه کار با باتری های سرب را داشته باشد، مانند خرده فروشی که باتری شما در ابتدا خریداری شده است.

سولفاتاسیون دائمی

سولفاته شدن دائمی زمانی اتفاق می افتد که باتری برای هفته ها یا ماه ها در حالت کم شارژ باشد. در حالی که گاهی اوقات می توان آن ها را نجات داد، بعید است که بازسازی امکان پذیر باشد.

سولفاتاسیون برگشت پذیر

سولفاته برگشت پذیر را اغلب می توان با اعمال شارژ بیش از حد به باتری کاملاً شارژ شده به شکل جریان تنظیم شده حدود ۲۰۰ میلی آمپر اصلاح کرد. ولتاژ پایانه باتری برای حدود ۲۴ ساعت مجاز است بین ۲٫۵۰ و ۲٫۶۶ ولت در سلول (۱۵ و ۱۶ ولت در یک بلوک مونو ۱۲ ولت) افزایش یابد. افزایش دمای باتری به ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی گراد (۱۲۲ تا ۱۴۰ درجه فارنهایت) در طول سرویس اصلاحی به حل شدن کریستال ها کمک می کند.

در حالی که دستگاه‌ های ضد سولفاته موجود هستند که برای جلوگیری و معکوس کردن سولفاته شدن روی باتری سالم، پالس‌ هایی را به پایانه‌ های باتری اعمال می‌ کنند، اما آسیب‌ دیدگی را به طور کامل معکوس نمی‌ کنند و همیشه توصیه نمی‌ شوند.

چگونه از سولفاته شدن باتری جلوگیری کنیم؟

اولین چیزی که باید از آن آگاه باشید ذخیره باتری خود در جلوگیری از سولفاته شدن باتری است. هنگامی که باتری خود را با شارژ کامل ذخیره می کنید، باید به اندازه کافی شارژ شود تا کمتر از ۱۲٫۴ ولت افت نکند. ساده ترین راه برای انجام این کار، اعمال هزینه نگهداری است که از تجمع سولفات ها جلوگیری می کند. باتری ها باید در دمای اتاق ۶۸ تا ۷۵ درجه سانتیگراد نگهداری شوند زیرا هر چیزی بالاتر از این مقدار باعث افزایش سرعت خود تخلیه در باتری های شما می شود.

جلوگیری از سولفاته شدن باتری یک فرآیند روشن و ساده است. استفاده از تعمیر و نگهداری منظم باتری و پیروی از بهترین شیوه های سلامت باتری منجر به داشتن باتری های سالم و طولانی مدت می شود. هرگز باتری های سرب خود را با شارژ صفر ذخیره نکنید، زیرا بدون شک این کار منجر به سولفاته شدن باتری می شود. هنگامی که سولفاته به صفحات سربی باتری می رسد، معکوس کردن اثرات مخرب آن دشوار است. بنابراین، نگهداری صحیح باتری از ابتدا ضروری است.

یکی از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از سولفاته شدن باتری، ذخیره سازی مناسب باتری است. هنگامی که باتری ذخیره می شود، حتی اگر با شارژ کامل ذخیره شود، باتری باید به اندازه کافی شارژ شود تا از افت آن به زیر ۱۲٫۴ ولت جلوگیری شود. اعمال این هزینه نگهداری از تجمع سولفات ها جلوگیری می کند. توجه به این نکته نیز مهم است که در حالی که ما گفتیم باتری نباید در دمای بالاتر از ۷۵ درجه نگهداری شود، به ازای هر ۱۰ درجه بالاتر از دمای اتاق، میزان خود تخلیه دو برابر می شود.

جلوگیری از سولفاته شدن باتری نباید فرآیند پیچیده ای باشد. انجام تعمیر و نگهداری منظم باتری و پیروی از بهترین شیوه های شارژ تنها چیزی است که لازم است. سولفاته شدن اولین دلیلی است که نباید باتری خود را با شارژ خالی نگهداری کنید. هنگامی که سولفاته شدن صفحات سربی اتفاق افتاد، معکوس کردن اثرات بسیار بعید است، بنابراین بسیار مهم است که از همان ابتدا از باتری های خود مراقبت کنید.

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید
بیشتر بخوانید :  اسنورکل خودرو چیست و چگونه کار می ‌کند؟