وبلاگ
۲۸ خرداد ۱۴۰۱

صفر شویی خودرو چیست؟

شستن ماشین بدون آب ممکن است مضحک به نظر برسد، اما صفر شویی خودرو دقیقاً به همین معنا است. صفر شویی خودرو روشی سریع، کارآمد و سازگار با محیط زیست برای شستشوی ماشین است که به هیچ وجه از آب استفاده نمی کند. اما آیا شستشوی بدون آب برای ماشین شما خوب است؟ آیا جایگزین مناسبی برای روش های سنتی کارواش است؟ و آیا باید از این فرآیند برای تمیز کردن ماشین خود استفاده کنید؟ این ها سوالاتی هستند که سعی داریم در این مقاله به آن ها پاسخ دهیم. اگر به موضوع صفر شویی خودرو علاقه مندید ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

آیا واقعاً می توانید ماشین را بدون آب بشویید؟

نقشآب را در حین کارواش، چه کارواش اتوماتیک و چه کارواش دستی، در نظر بگیرید. از آب برای شستشوی اولیه گرد و غبار، کثیفی و زباله از سطح وسیله نقلیه شما استفاده می شود. صابون و سایر مواد شیمیایی کارواش به منظور امولسیون کردن آلاینده های باقی مانده و معلق کردن آنها از سطح استفاده می شود. هم زدن ملایم، چه از پارچه و کف یک کارواش با لمس نرم یا یک دستکش شستشوی میکروفیبر هنگام انجام آن با دست، به شل شدن آن آلاینده ها قبل از استفاده مجدد از آب برای شستشو یا شستشوی آنها کمک می کند.

آب و صابون به عنوان روان کننده برای جلوگیری از ساییدگی عمل می کنند. اگر ماشین خود را بدون آب می شویید، به روش دیگری برای شکستن ناخالصی های چسبیده و پاک کردن آنها از سطح بدون خراشیدن رنگ یا سایر سطوح حساس نیاز دارید. هدف یک کارواش بدون آب دقیقاً همین است.

کارواش بدون آب یا صفر شویی خودرو چیست؟

کارواش بدون که گاهی اوقات به عنوان «کارواش خشک» نیز شناخته می شود، به معنای واقعی کلمه خشک نیست. احتمالاً می‌ دانید که خشک‌ شویی لباس‌ های شما، در حالی که از آب استفاده نمی‌ کند، از مواد شیمیایی مرطوب در این فرآیند استفاده می‌ کند. به طور مشابه، شستشوی ماشین بدون آب از یک ماده شیمیایی اسپری برای از بین بردن کثیفی روی ماشین شما استفاده می کند.

محصولات کارواش بدون آبمثل Armor All Ultra Shine Wash، Rain-X Waterless Car Wash یا Meguiar’s Ultimate Waterless Wash & Wax روانکاری بالایی دارند و بنابراین در کاهش اصطکاک بین کثیفی و رنگ شما بسیار خوب هستند. هنگامی که این محصولات روی سطح ماشین شما اعمال می شوند، خاک، گرد و غبار و سایر آلاینده ها را امولسیون کرده و در خود محصور می کنند. این ایده شبیه به کاری است که آب و صابون انجام می دهدبا این تفاوت که در آن از آب و صابون استفاده نمی شود. شستشوی ماشین بدون آب به نوعی مانند استفاده از اسپری مبلمان برای تمیز کردن میزهای انتهایی است با این تفاوت که این اتفاق بر روی ماشین شما رخ می دهد.

شستشوی بدون آب مزایایی دارد. به عنوان مثال، شستشوی بدون آب را می توان به سرعت و تقریباً در هر مکانی انجام داد و در زمان و انرژی صرفه جویی کرد. همچنین این فرآیند در مصرف آب صرفه جویی می کند و آن را برای محیط زیست بهتر می کند. کارواش اتوماتیک به طور متوسط ​​بین ۳۵ تا ۵۰ گالن آب در هر شستشو مصرف می کند. اگر ماشین خود را در خیابان بشویید، یک کار ۲۰ دقیقه ای می تواند تا ۱۵۰ گالن آب مصرف کند و این همه آب کجا می رود؟ بدون آن که مواد شیمیایی و آلاینده ها را ذکر کنیم. بسیاری از کارواش های اتوماتیک از آب بازیافتی برای کاهش مصرف و حذف مواد شیمیایی استفاده می کنند. اما پسماندهای آب هنگام شستشوی خودرو در مکانی مثل حیات به زهکش ها و مخازن آب زیرزمینی اثرات منفی زیست محیطی وارد می کند. شستشوی بدون آب این مشکلات را کاهش می دهد.

چه زمانی باید از کارواش بدون آب یا صفر شویی خودرو استفاده کرد؟

این سوال که آیا شما باید یا نباید کارواش بدون آب را روی وسیله نقلیه خود انجام دهید، واقعاً به معایب این عملیات مربوط می شود. حقیقت این است که محصولات کارواش بدون آب برای استفاده در اکثر خودروها بی خطر هستند. اما چند عامل وجود دارند که ممکن است این فرایند به خودرو شما آسیب هایی وارد کند.

به عنوان مثال، شستشوی ماشین بدون آب یا همان صفر شویی خودرو برای یک خودروی بسیار کثیف مناسب نیست. در واقع، صفر شویی خودرو برای یک خودروی بسیار کثیف طراحی نشده است. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که خاک، گل و نمک به طور مرتب به پانل های بدنه وسیله نقلیه شما چسبیده است، شستشوی بدون آب معمولا گزینه مناسبی برای خودروی شما محسوب نمی شود. همه این آلاینده ها، به خصوص در مقادیر قابل توجهی، برای حذف ایمن نیاز به حجم قابل توجهی آب دارند. اگر سعی کنید از یک شستشوی بدون آب بر روی سطحی بسیار کثیف استفاده کنید، فقط خاک را آغشته کرده و خراش های جدی بر روی خودروی خود ایجاد می کنید.

مواد و تکنیک نامناسب نیز می تواند به رنگ شما آسیب برساند. حوله های میکروفیبر با شمع بلند با کیفیت بالا برای استفاده با محصولات شستشوی بدون آب توصیه می شود. حوله های نخی کافی نیستند. نحوه استفاده از محصول و پاک کردن آن باید به روش خاصی انجام شود تا از خراشیدگی جلوگیری شود.

در حالی که کارواش بدون آب زیاد پیچیده نیست و نسبتاً سریع و راحت است، زمان و تلاش زیادی می‌ طلبد. روش‌های بدون آب، همان راحتی کارواش‌های خودکار را ندارند، جایی که کل فرآیند در حدود هفت دقیقه انجام می‌ شود. به طور کلی، صفر شویی خودرو سازگار با محیط زیست است، اما برای خودروهایی که به شدت کثیف هستند مناسب نیست.

در واقع، اگر ماشین شما واقعاً تمیز باشد، ممکن است یک کارواش بدون آب در نظر بگیرید. خودروهایی که بهترین گزینه برای شستشوی بدون آب هستند، خودروهایی هستند که از قبل از طریق اصلاح رنگ و پوشش محافظ، معمولاً در حین انجام جزئیات حرفه ای، آماده شده اند. تصحیح رنگ شامل حذف آلاینده ها با استفاده از میله خاک رس و دستگاه پولیش لایه شفاف برای حذف خراش های میکروسکوپی، رنگ کدر و اکسیداسیون است. حفاظت به استفاده از درزگیر پلیمری، موم یا پوشش های سرامیکی برای جلوگیری از چسبیدن آلاینده ها به سطح اشاره دارد.

بیشتر بخوانید :  معرفی خودروی تیگو 8 پرو

۰۹۱۲۴۲۸۲۳۶۶

۰۹۳۵۷۰۰۸۸۱۰

۰۹۱۹۴۹۱۴۲۹۲

ما را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید:

اینستاگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری          تلگرام فروشگاه لوازم یدکی نظری

بیشتر بدانید : 

به این مطلب امتیاز دهید